Očekávání roku 2025 z pohledu cyklo byznysu

Jsme na prahu konce první čtvrtiny 21 století. Co přinese letošní rok zajímavého na poli cyklistického byznysu?...

Autor: Petr Bureš
Očekávání roku 2025 z pohledu cyklo byznysu

Na poli cyklistického byznysu se toho očekává mnoho a to zejména z pohledu konsolidace rozkolísaného dodavatelsko odběratelského řetězce. To, co se očekávalo již od loňského roku se posouvá do roku letošního s tím, že je velice pravděpodobné, že konečně dojde ke stabilizaci zásob v rámci všech úrovní, ale dá se předpokládat, že to s sebou přinese i určité pročištění trhu napříč celým dodavatelsko odběratelským řetězcem.

Bude zajímavé sledovat, jak si povedou značky, které již loni oznámily, že musí přijmout určitá opatření k tomu, aby přežily a netýká se to jen velkých známých výrobců, ale také menších lokálních hráčů, kteří dosud bojovali s renomovanou konkurencí nižšími cenami, ale v okamžiku, kdy "velká trojka" zavedla 30-50% slevy v rámci celosvětového výprodeje svých skladů za ceny na hranici svých nákupů, nemají menší lokální značky šanci konkurovat cenou, aniž by nemusely jít výrazně pod své nákupní ceny. Pro konkrétní lokální případy nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na výrazný pokles zisků polského Krossu, slovenského CTM a třeba takový Author, také v posledních letech nezažívá zdaleka takové zisky na jaké byl kdysi zvyklý.

Jestliže byly roky 2019 a 2020 pro investory v cyklistice "byznysovými hody", pak se roky 2024 a 2025 zapíšou do historie zřejmě jako rekordně nerůstové, spíše ztrátové a od korporátních investorů to bude vyžadovat notnou dávku trpělivosti, protože je více než pravděpodobné, že až odezní tato postcovidová bublina, vrátí se vše do relativně stabilních předvídatelných kolejí, kde bude mírný meziroční růst postavený na reálných potřebách trhu opět běžnou realitou.

Z velkých renomovaných značek hned několik informovalo o tom, že se neobejdou bez finanční injekce od svých majitelů. Mezi prvními to oznámil švýcarský Scott, ale otazníky se čerstvě objevily také nad další budoucností amerického GT, nebo kanadského Rocky Mountain. Neméně velké otazníky se tyčí také nad bikovou divizí koncernu Pierer, pro který bude zřejmě prioritou spíše záchrana rakouské motocyklové legendy KTM než udržení ebikové produkce Gasgas a Husqvarna a o značce Felt, která je rovněž součástí této skupiny, raději ani spekulovat nebudu.

Obecně platí, že vítězi této situace budou všichni ti, kteří se v rámci postcovidové bubliny nenechali zvyklat k trojnásobným objednávkám a zůstali raději při zemi a nemusí nyní bojovat s nadměrnými zásobami a naopak mohou profitovat z aktuální situace převisu nabídky nad poptávkou a levně nakupovat.

Tady musím pochopitelně zmínit, že hlavním vítězem aktuální situace jsou všichni koncoví uživatelé, kteří plánují v této době nákup jízdního kola. Dá se totiž obecně tvrdit, že není lepší doba pro koupi biku, než právě nyní, protože ceny jízdních kol jsou díky velkým slevovým akcím na rekordně nízkých úrovních a jakmile se podaří situaci na trhu stabilizovat, dá se očekávat, že se budou opět zvyšovat.

Od mnoha značek rezolutně zaznívá, že zejména s příchodem novinek MY25 se cenotvorba vrátí na předešlou úroveň, protože není dlouhodobě možné držet tak nízkou maržovost jako v posledních dvou letech. Navíc náklady spojené s výrobou nových modelů neustále rostou a i to je potřeba zohlednit v nových cenách. Dá se nicméně předpokládat, že většina firem se bude interně snažit optimalizovat své režijní náklady a s tím by mohl být spojený určitý prostor pro cenový kompromis, ale to bude hodně závislé na individuálním přístupu investorů a majitelů jednotlivých značek.

Aktuální nelehká situace bude zřejmě i letos nahrávat novým akvizicím a prodejům nejenom samotných značek, ale také některých bikeshopů, které budou stát před existenčními problémy a pro silné hráče na trhu to může být cesta buď k levné expanzi s bonusem likvidace konkurence, nebo alespoň levně pořízeného zboží, které se v takovýchto případech prodává zpravidla výrazně pod nákupními cenami.

V rámci Česka a našeho "domácího rybníčku" budeme sledovat jak se vyvine kauza Kolofixu, jehož uzavřené pobočky dělají vrásky na čele nejenom jeho zákazníkům, ale také uživatelům značek Canyon, nebo Qayron, kteří měli díky Kolofixu zajištěn záruční servis a nyní za něj jen těžko hledají náhradu.

Velké otazníky také visí nad nástupem nového amerického prezidenta, který avizuje zavedení nových cel, které by se měly týkat především čínské, ale také evropské produkce. Kdy, jestli a v jaké míře k tomu dojde a zdali se to nějak projeví na cenách amerického zboží prodávaného u nás se dá jen těžko predikovat, protože část produkce amerických značek přichází do Evropy přímo z dálného východu a v takovýchto případech by se nová cla, aplikovaná pouze pro území USA, nemusela u nás vůbec projevit.

Zajímavé bude sledovat také to, zdali se novému americkému prezidentovi podaří nastavit obchodní politiku proti Číně natolik úspěšně, že to povede k masivnějšímu návratu výrobních aktivit zpátky do USA, potažmo budování nezávislosti na Číně, nebo to ve výsledku bude znamenat jen stěhování výrobních kapacit z Číny do Indie a dalších zemí dálného východu. Evropa, je v tomto ohledu oproti USA napřed, protože se zde již otevřelo několik nových továren vybavených špičkovými technologiemi nejenom na kompletaci, ale také na samotnou výrobu rámů a další jsou v plánu. Není žádným tajemstvím, že prim v tomto ohledu hrají země jako Maďarsko, Polsko, Portugalsko, ale také Česko, které těží z relativně levné pracovní síly v rámci Evropy a letitých zkušeností v oboru.

Obecně shrnuto se dá říci, že trh by si, stejně jako v minulosti, měl v podstatě poradit sám a jakmile se vyrovná nabídka s poptávkou, mělo by se vše vrátit do starých kolejí. Cyklističtí insideři se shodují na tom, že by takovým milníkem mohla být zhruba polovina letošního roku, kdy se v rámci hlavní sezóny očekává ukončení výprodejů a nejpozději s prvními dodávkami modelů MY26 koncem léta už by se měly dodavatelé a výrobci vracet ke standardní cenotvorbě.

Letošek by mohl být velice zajímavým rokem i z pohledu představení dlouho odkládaných nových modelů, u kterých výrobci opakovaně odkládali jejich uvedení jen proto, aby zbytečně nekanibalizovali vysoké zásoby stávajících modelů. To platí jak pro komponenty, tak komplet nová kola, ale i některé doplňky. Zkrátka a dobře, bude to rok určitě zajímavý a plný nových výzev a překvapení a my se budeme snažit vás o všem zajímavém a aktuálním samozřejmě informovat.

Přečteno - 9249x Tagy: business my2025
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisDema Senica končí, její zásoby doprodá MTBiker
    Dema Senica končí, její zásoby doprodá MTBiker
  2. Tech newsCannondale 2025
    Cannondale 2025
  3. ServisSelle Italia kupuje výrobce cyklistické obuvi Vittoria
    Selle Italia kupuje výrobce cyklistické obuvi Vittoria
  4. ServisPřipravuje Pon Bike prodej GT Bicycles?
    Připravuje Pon Bike prodej GT Bicycles?
  5. Tech newsYamaha představila nové platformy elektropohonů
    Yamaha představila nové platformy elektropohonů
  6. ServisKTM ve finančních problémech, cyklistické divize se insolvence netýká
    KTM ve finančních problémech, cyklistické divize se insolvence netýká

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #39 Aleš Procházka - vloženo: 09.01.2025 v 13:59:58

    odpověď na North Boy — #34 Pak je zde velká neznámá, jak se zachovají nejvěhlasnější značky s nastavením cenových úrovní a jak se stabilizuje produktové schéma nabídek. Záměrně nemluvím o elektrických kolech, ale jednotlivých kategoriích, jak se budou stupňovat výbavy a úrovně kol.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #38 North Boy - vloženo: 09.01.2025 v 11:07:44

    Jinak pánové dnes je parádní počasí na kolo. (Střední Čechy)

    Je třeba jezdit, ke klávesnicím se vrátíme později :-):-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #37 North Boy - vloženo: 09.01.2025 v 11:03:54

    odpověď na BikeInsider — #35 ty asymetrie v dodávkách nezpůsobuje špatné plánování ale fakt, že nemají cashflow, aby vyrobili nové výrobky. I když chtějí tak nemohou.

    Cashflow mají stále uvázané v pomalu obrátkových zásobách a na nákup surovin a dílů na nové výrobky jim chybí CF (jinými slovy banky nenavýší provozní úvěr).

    Je to jako když vám dojdou na stavbě prachy, tak taky nebudete dál stavět i když máte skvělý plán.

    Píšu to zde již potřetí, jen jinými slovy.

    Logicky mnozí výrobci jsou tyto roky v pasti, protože do ziskovosti se dostanou ne šetřením ale navyšováním obratu na který ale nemají CF. Pokud v této situaci nedostávají úvěry končí (vidíme každý měsíc nějaké známé jméno), ti ostatní se dělí na dvě skupiny:

    1) bud' ukážou bankám restrukturalizační program, aby je podržely a umožnily jim se z pasti dostat další výrobou (a dalšimi slevami na pomalu obrátkové zásoby). Takový program musí zahrnout a)redukci provozních nákladů b) racionalizaci modelových řad (méně modelů a variant) c) tvorbu rezerv na přecenění pomalu obrátkových zásob a jejich konečný výprodej d) P&L a OCF forecasty na tři roky. To jste mohli viděti u Treku, Scottu a dalších.

    2) Ti co nezvládnou bod 1 půjdou do insolvence

    Pak je zde ještě samozřejmě skupina, co vše zvládla již během Covidu, obávám se ale, že v ní není ani jedna velká známá značka.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #36 Barbossa - vloženo: 09.01.2025 v 10:42:49

    V maloobchodě se dá očekávat, že rozdíl bude i mezi prodejci, kteří pracují s TOP značkami a těmi, kteří mají ten "zbytek". Takový Specialized či Trek bude mít větší potenciál najít kupce, než Author apod. Velcí dnes mají skladem i ty drahá kola, což v předchozích letech nebylo. Nejsou levnější, ale jsou.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #35 BikeInsider - vloženo: 09.01.2025 v 10:11:58

    Ja vim napriklad od dvou vyrobcu kol ze pul roku nikdo z nich nemel 20 palcova detska kola. Vyprodano. Objednano pozde. A tohle neni spekulace. Klasicke bezne kolo zadna top tier line. Neefektivita v objednavani vyrobci bude skutecne velka. Kdyz se vsechno spomalilo, jim se uplne rozpadlo planovani nakupu protoze nevedeli extrapolovat budouci dopyt kvuli obrovskym vykyvum v odbytu. A tak je z duvodu opatenosi budouci tovar velmi spatne (slabe) naplanovan a slabe objednan. Tak jak se obnovuje dopyt, zacinaj vypadavat ruzne kategorie. Ted je jeste tuha mimosezona, nikto to nevnima. Ale jak prijde jaro a ten kolobeh se roztoci, odhali to velke diry ktere nebude mozne rychle zalepit. Vsichni hraj na jistotu.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #37
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #34 North Boy - vloženo: 09.01.2025 v 09:34:54

    odpověď na Aleš Procházka — #30 Pane Procházko na rozdíl od kolegy si myslím, že máte pravdu skoro ve všem :-).

    I ve svém příspěvku jsem psal, že nastal paradox, který nás bude provázet i tento rok: nedostupnost high-end / butik komponent a kol kde jejich výrobci ani nebudou stačit dodávat a současně neschopnost jiných výrobců snížit své inventory levels na úrovně, aby mohli rozjet výrobu nových modelů na plný pecky jako tomu bývalo před 2020.

    I nadále bude u skladů asymetrická situace, ti menší prodejci co stihli vyprodat budou na dodávky stejně čekat protože jiní ti velcí (včetně výrobců) mají stále nadzásoby a ti to prostě nevidí jako zásoba ke každému modelu ale jako zásoby jedno číslo. A brzda bude zatažená plošně dokud se to číslo nesníží na rozumný ukazatel. A to ukazatel ne absolutní číslo ale poměr vůči obratu, potažmo zisku. To chtějí banky vidět. Snad je každému jasné o jakou past se jedná.

    Já prodejnu nevlastním ale je zajímavé jak se to co oba vidíme z různých úhlů doplňuje :-)

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #39
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #33 North Boy - vloženo: 09.01.2025 v 09:22:29

    odpověď na BikeInsider — #31 Ad Shimano ukazatele.

    Ve svém příspěvku odkazoval na výroční zprávy, kde máte všechny ukazatele v časových řadách. A pozor pouze pro jejich divizi, která se zabývá cyklo.

    Potom každý, kdo se někdy věnoval analýzám businessu v nějaké korporaci, nebo se zabývá analýzami pro investiční trhy, vidí to co jsem napsal.

    Jednotlivé roky neříkají nic o ničem, je třeba vidět časové řady cca 3 roky před Covidem, aby se dalo extrapolovat a dělat závěry na další 1-3 roky.

    Za tím svým závěrem si stojím.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #32 BikeInsider - vloženo: 08.01.2025 v 22:26:47

    Prosim nedalo by se neco delat s tou vyskakujici reklamou? Nemuzu uz ani napsat komentar. Protoze to neustale vyskakuje. Cist se tu uz taky neda bez prerusovani

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #31 BikeInsider - vloženo: 08.01.2025 v 21:49:35

    Alesi Procházko nemate pravdu. A u detskych kol uz vubec. Zjevne fungujete na pocitech zalozenych na historicke skusenosti.

    North Boy: shimano dlouho reportuje propad obratu. To je potvrzeni ze vyrobci kol zatahli rucni brzdu jiz pred dlouhym obdobim a uspokojuji dopyt ze skladovych zasob. jinymi slovy dlouhou dobu aktivne pracuji na znizovani sveho skladu. Kdyz Shimanu obrat naopak poroste, bude to sihnal ze je vyorazdnovani skladu u konce a dopyt jiz neni mozno uspokojit jinak nez zadanim nove objednavky. A co vim shimanu pada obrat jiz rok a pul? Nebo vic? Petan mozna vi. Jinymi slove rok a pul nedotekaji nova kola. A objednavky na 2025 budou vice nez konzervativni aby kontrolovane dorovnali disproporce nebo dostali sklad aktivne do rizeneho nedostatku. A u tech firem co konci, uz nebudou nove objednavky vubec zadne.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #33
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #30 Aleš Procházka - vloženo: 08.01.2025 v 14:07:37

    Fakt dobrá diskuse, kde se na nikoho neblije. Obrovským problémem obchodního řetězce jsou naše reálné nakoupené zásoby, které jsme nakoupili v roce 2022, často dodáno opožděně, ale za vyšší ceny, často s blbými specifikacemi (dodavatel neměl vzduchovou vidlici, tak dal pružinu nebo místo hydraulik brzd mechaniky) a pak se to celé seklo. Ani vlny postupných slev nepomohly vypráskat tohle zboží ze skladů, takže pokud si chce člověk koupit v této době běžné kolo do 13 - 25.000 Kč, tak má hlavu zamotanou z toho, že mu tam přistály kola z nebe. Je to jakoby Audi, BMW, Volvo, Subaru, Toyota šly pod Hyundai, Škodu, Opel, Renault. Ale celková odložená spotřeba nereaguje na nabídky z nižších cenových pater. Už teď se ví, že třeba Merida neuspokojí zájem o carbonové silničky Scultury, Reacta na elektrické SH 105 a karbon zápletech za fakt super peníze, protože na to nebudou díly. Pokud se ale podíváte na běžná kola komponentově kompatabilní (MTB-cross-dětská), těch má každý po ko.ot. Znovu zopakuju, těžko říct, kolik nadbytečně vyrobených kol se někde válí po skladech a bude k mání za neuvěřitelné peníze jenom proto, aby se toho zbavil.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #34
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #29 petan - vloženo: 08.01.2025 v 12:43:21

    odpověď na James Matthew — #28 Já bych pak ještě dodal Compotech v Sušici kde se roboticky plete karbon, což také jen tak někdo v evropě neumí...

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #28 James Matthew - vloženo: 08.01.2025 v 10:54:21

    odpověď na BikeInsider — #15 Nezapomínej na výrobu rámu TIME na Slovensku ne příliš obvyklou metodou pletení trubek z karbonových nití ;-) .... ale možná to souvisí i s tím automotivem, co jsi zmínil ....

    1. na tento komentář reaguje petan — #29
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #27 James Matthew - vloženo: 08.01.2025 v 10:47:45

    Tak přeci nemůžete chtít po mediu závislém na přijímech z reklamy převážně od výrobců a distributorů jízdních kol, aby nám napsali, že to bude stát za prd ;-) :-D

    To by jim moc nepoděkovali ....

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #26 petan - vloženo: 08.01.2025 v 09:54:29

    odpověď na North Boy — #25 Teoretické úvahy jsou jak ty má, tak ty vaše. Jen si myslím, že nutně nemusí platit, že nadvyrobené zásoby Shimana mají nyní nutně striktní alokaci pro konkrétní výrobce a konkrétní modely. Ano objednávky a forecasty proběhly v určité víře a v určitém čase. Ale pokud se po dvou letech objednávka nezaplatí a nedodá, předpokládám, že prostě zbyde na skladě a je nabídnuta ostatním, kteří byli dříve na konci "potravinového řetězce", ale v takovémto případě postupují ve frontě čekatelů a uspokojují se z těchto zásob. Ano, má to svá úskalí, zejména v případě custom specifikací s nastavením tlumičů pro konkrétní rámy, nebo délek řetězů či pastorků na převodnících, ale to už jsou detaily do kterých bych asi nezabíhal. Fakticky to v takových to případech prostě funguje kapitalisticky tak, že kdo zaplatí, ten zboží dostane, kdo nezaplatí, má smůlu.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #25 North Boy - vloženo: 08.01.2025 v 09:22:57

    odpověď na petan — #24 Kéž byste měl pravdu. Jen se bojím, že Shimano si ty objemy z většiny nevyrobilo pro sebe, nebo jako komponenty do prodejen ale vyrobilo ji na konkrétní objednávky od výrobců, takže se nyní stále skladují nabalené v krabici s rámem a dalšími komponenty a tyto krabice čekají na prodej.

    Pokud by tomu tak bylo, snaha tyto zásoby vyprodat do léta neskončí.

    Teoreticky by to nemělo bránit nástupu nových modelů jak píšete vy ale v reálu tomu mohou / budou bránit banky zastropováním provozních úvěrů na pracovní kapitál (zásoby, pohledávky). Ty úvěry jsou ten důvod krachů, ne jen jejich výše ale % úročení které jejich cenu zvýšilo ne lineárně ale exponenciálně.

    Výrobci co dokáží generovat pozivní cashflow i za těchto podmínek díky restrukturalizaci anebo získanému dalšímu financování budou launchovat , ti zbylí přešlapovat na místě.

    Obávám se, že těch prvních mnoho nebude, evidentně i například Trek osekává náklady a reorganizuje kde to jen jde (ne pouze výrobní program viz jeho factory týmy).

    Trek to vyřeší redukcí a přežije, i uvede pár modelů , PON a Specialized asi také, jiní možná ne.

    To, že tkzv. insideři budou tvrdit opak, tedy, že slevy skončily nakupujte, budeme zdražovat, je jasné, nikdo nechce, aby spotřebitel čekal na ještě nižší ceny a tím se zastavil obrat.

    Jde jen o můj názor, mohu se komplet mýlit, uvidíme:-).

    1. na tento komentář reaguje petan — #26
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #24 petan - vloženo: 07.01.2025 v 18:33:26

    odpověď na North Boy — #22 Souhlasím co se týká toho Shimana, že mělo postcovidové zásoby na roky ale i ty se pomalu daří prodávat, nicméně to, že je Shimano přezásobené přeci neznamená, že se nebudou objevovat postupně nové modely byť se stávajícími sadami. To že Shimano odlaunchuje nové sady a pár jich uvolní z kraje roku pro týmy, ještě neznamená že se budou prodávat hned od dubna. Spíš to bude znamenat, že stále více značek bude dělat víceleté modely a zruší tak v podstatě zažité modelové roky nové katalogy přicházející s novou sezonou. Prostě se bude prodávat daný model do té doby dokud ho nenahradí model nový s jinou specifikací, barvou, nebo novým rámem. Že gravel kanibalizuje do určité míry MTB hardtaily je logické, stejně tak, jako že část majitelů MTB fullů přejde k emtb fullům a po nich noví zákazníci na fully ve stejném počtu nedorazí. Ale to už je holt vývoj který nezastavíme.

    1. na tento komentář reaguje North Boy — #25
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #23 North Boy - vloženo: 07.01.2025 v 16:42:21

    Je zde ještě jeden velký trend, který pomalu zabíjí MTB kategorii kol. A to je kanibalizace z jedné strany gravelem a z druhé strany e-bajkama.

    To jak celý MTB segment mizí před očima, z toho se jednomu chce brečet.

    Takže i kdyby celá cyklistika byla flat tj. neklesala, tak MTB jde do kopru a výrobci co s předstihem nereagují taky.

    A slovem reagovat nemyslíme "zdražit" ale řídit svůj provozní kapitál a přidávat modely ze segmentů, které neklesají...

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #22 North Boy - vloženo: 07.01.2025 v 16:32:18

    Prima diskuse. Dovolím si přidat pár svých postřehů - názorů:

    1) predikce, že se během první půlky letoška vyprodají staré skladové zásoby je za mne bohužel nereálná. Stačí se podívat na grafy Shimana a je zřejmé, že v supply chainu jsou stále zásoby ne na měsíce ale spíše na roky. Jinými slovy v covidu do trubek nasypali tolik obratu, že se stále z trubek nedoteklo přes OEM nebo direkt prodej ke konečnému spotřebiteli. Kdo dělal v businessu cashlow (OCF) a umí číst z výročních zpráv tak to tam musí jasně vidět.

    2) nedotkne se to všech segmentů stejně, extra premium se bude prodávat dobře i dál a bude na něj čekačka měsíce nebo bude dokonce nesehnatelné. Některé země / distributoři nedostanou od výrobce všechno zboží co by chtěli, protože jiné budou sedět stále na pomalu obrátkových zásobách, zní to zcela nelogicky ale bohužel to je realita bídného inventory managementu velkých výrobců. Navíc už vyčerpali rezervy na pomalu obrátkové zásoby a výprodeje se ještě zpomalí. To samé platí pro různé modely, některé nebudou k sehnání protože jiné se stále neprodaly.

    3) samostatná kategorie je zvýšená nabídka v bazarech lidi co nakoupili během covidu a i letos budou dál prodávat z důvodu nevyužití

    4) nižší poptávka z důvodů popsaných panem Procházkou je jednoznačná skutečnost

    5) z toho všeho mi plyne, že kromě super premium a batique výrobků se budou slevy držet dál (protože jinak obrat zamrzne) akorát ne dotované přímo výrobci ale spíš lokálně "natajnačku" tj přes různé skryté akce,... anebo dokonce jen na prodejně.

    Závěr - pouze můj názor: Nárust cen ve střední třídě , ani v entry level, bych letos neočekával.

    1. na tento komentář reaguje petan — #24
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #21 Aleš Procházka - vloženo: 07.01.2025 v 11:04:01

    odpověď na Pavel Trance — #20 To jsi asi špatně pochopil, dnešní bohatá doba mění potřeby a kupní chování nových generací. Zatímco na přelomu století bylo kolo skvělým dárkem k vysvědčení, narozeninám nebo na Vánoce, celé se to posunulo jinam. Asi žiju šťastnej život, protože Davida Luu neznám :-)

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #20 Pavel Trance - vloženo: 07.01.2025 v 09:50:48

    odpověď na Aleš Procházka — #8 To jsi na omylu. Dnešní mladá generace má obrovskou kupní sílu. To jsou samí youtubeři apod. Ti mají úplně jiné peníze než obyčejní lidé. To je fakt, který není pěkný, ale je to realita. Podívej se třeba David Luu na youtube. Byt v Praze, hodinky za miliony, nová M3 a lítá po celém světe. Jen natáčí videa o tom jaký má život a je jen kapka v moři. Dnešní 20letí mají větší kupní sílu než většina tady dohromady :D

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #21
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #19 BikeInsider - vloženo: 07.01.2025 v 09:21:00

    odpověď na petan — #18 to ja vim, znam ty lidi a jejich technicke moznosti a plati muj předchozí komentář. Jejich konstrukční znalosti jsou vyrazne limitovany. Ram pro whizz delali 5 let a od prvotniho konceptu az po konecny produkt je spatne temer vse. Navrh delal designer ktery nema vubec zadne technicke vzdelani. Produktovy manazer take. Proto napriklad se vydali cestou udelat ram ktery ma horsi teziste jako whizz z 90tych let z čínskeho katalogu. Oni tomu nerozumi. Udelaj v rhinu neco co se designérům libi, a protoze vic s tim neumej pak to poslou dodavateli ať si s tim nejak poradi. Protoze je to spatne uz od myslenky, je vysledny produkt po 5ti letech posilani emailam horu a dolu velmi smutnym pokusem a kolem ktere nema vubec dobre jizdni vlastnosti pokud jej porovname s necim normalnim platnym dnesni dobe.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #18 petan - vloženo: 07.01.2025 v 08:55:19

    odpověď na BikeInsider — #15 Jen bych chtěl upřesnit že Bikefun si rozhodně nevybírá všechny své rámy z open product katalogů, ale navrhuje si vlastní rámové platformy jak pro Superior tak Rock Machine, byť fakticky jejich výroba probíhá buď na dálném východě, nebo v portugalském Carbon Teamu.

    1. na tento komentář reaguje BikeInsider — #19
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #17 Žvejk - vloženo: 07.01.2025 v 08:52:51

    odpověď na BikeInsider — #15 Bikefun alias superior a další jejích značky, určitě nejsou výběry z čínského katalogu , skoro vše si vyvíjejí sami, (a jsou vlastníci forem, v případě karbon rámu)že výroba pak probíhá často v Asii je jasné, ale např neve ramy jako full XF se vyrábí v Portugalsku a další vyrobené tamtéž budou nejspíš přibývat... Jinak kolo neni raketoplán, ani auto je to par komponentu namontovanych na rámu, tak co bys chtěl extra řešit? když u řadící sady máš na výběr praktický ze dvou vyrobcu? Predstavec si nakresliš a necháš udělat v Asii, nebo použije katalogovy, který sedi na hl složení s vnitřním vedením výrobce který to dela pro dalších x značek... Atd atd...

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #16 Aleš Procházka - vloženo: 07.01.2025 v 07:22:27

    Tak ono upřímně, ty všechny místní montovny nemají moc velkých možností využívat komponentové výrobny dílů tak, jako je to v česko-slovensko-polském automotive. Ambicí Giant Group bylo k montážním linkám a lakovně vybudovat plnohodnotnou hlinikárnu fabriku pro výrobu rámů a všemožných hliníkových komponentů. To bylo na podzim 2022, ale jak se jim tohle daří naplnit v regulované Evropě, to nevím.

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #15 BikeInsider - vloženo: 06.01.2025 v 18:23:58

    Leader fox, crussis, bikefun, 4ever a podobni jsou jen jednoduche montovny kde vyberou z krabice dily z cinskeho open product katalogu, ktore nikto z nich nenavrhl a smontuji to pneumatickým naradim jako nakupovanou skladacku a vypletacem na kola od holland mechanics co je nejsofistykovanejsi masina na place. Byt se napr snazi bikefun vypadat sofistikovane protoze maji vetsi škálu (vic pneumatickeho naradi a lakovani) rad by delal i nejake r&d ale borti se s tim protoze nikdo v te firme vlastne neni konstrukter ale jen produktovy manazer nebo tvarovy designer bez technickeho vzdelani. Seriozni dodavatelsky retezec je napr. v Portugalsku kde jsou dva vyrobci ramu, robotická svarovna na ebikove ramy, karbonovy vyrobce ramu no i taky vyrobci trubek a tlakove litych dilu. Na Slovensku je pry uz take vyrobce karbonu ktery z automotive super drahych limitek v spolupraci s Kellysem prechazi na vyrobu karbonovych ebike ramu. V polsku je prva ramarna no na velmi primitivni hlinikove ramy urovne decathlon kol do 10.000 Kc. Plus kopec podobnejch montoven jaku u nas. Napr. Kross ktery montuje tony levnych presouvacich kol do mesta. Pred par lety experimentovali s vlastni maloseriovkou karbonu no covid jim asi sebral vitr v tomhle drahem a nesikovnem experimentu s malo skusenostmi zato velkymi naklady.

    1. na tento komentář reaguje Žvejk — #17
    2. na tento komentář reaguje petan — #18
    3. na tento komentář reaguje James Matthew — #28
    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #14 Aleš Procházka - vloženo: 06.01.2025 v 11:34:44

    odpověď na Smejči — #12 A zapomněl jsem na výrobní závod CRUSSIS u Prahy, z blízké ciziny asi největší výrobní závod má Giant GROUP v Maďarsku, ve skladovací hale pro 50.000 kol jsem si připadal jako mravenec. Hodně plášťů renomovaných značek vyrábí TUFO v Otrokovicích.

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #13 Aleš Procházka - vloženo: 06.01.2025 v 11:30:01

    Montážní závody, ve kterých se především kompletují kola mnoha značek pro jiné trhy mimo Česko, tak např. BIKE FUN International v Kopřivnice v areálu Tatry, EVER ve Studénce, Master Bike v Zábřehu, LEADER FOX v Českých Budějovicích, BP LUMEN v Úpici s elektrokoly Apache, potom Levit a pak insolvence, dále MAXBIKE s výrobní linkou v Ostravě, domácí montáž MRX v Hněvotíně atd., atd....

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #12 Smejči - vloženo: 06.01.2025 v 11:02:25

    Prosím, můžete mi vysvětlit tvrzení z této věty: "Není žádným tajemstvím, že prim v tomto ohledu hrají země jako Maďarsko, Polsko, Portugalsko, ale také Česko..."?

    Jaké prim hraje Česko?

    Není to úšklebný dotaz, jen mě zajímá, jestli tu opravdu máme nějakou velkou výrobnu, montovnu na evropské úrovni. Koho? Kde? Rád si doplním mezeru vědění.

    1. na tento komentář reaguje Aleš Procházka — #14
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #11 petan - vloženo: 05.01.2025 v 20:53:34

    odpověď na Aleš Procházka — #8 Aleši, tvoje poznámka na téma demografické křivky je zajímavá, ale z mého pohledu do poptávky částečně zasáhne i odložená spotřeba o které se vi a která se už letos před vánoci meziročně začínala objevovat a dá se předpokládat, že když se stabilizují ceny energií a dalších věcí, že se lidi rozhodnou utrácet víc. Těch hledisek, ze kterých se může při predikcích vycházet je víc a v tuto. chvíli se řeší spíše ty krátkodobé v horizontu +/- 2 roky. Demografie se bude projevovat pozvolněji ale souhlasím s tím, že se může projevit. Za mě je u nás zbytečně moc prodejců na celkový počet lidí, takže že někteří nepřežijí je podle mě logické.

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #10 Aleš Procházka - vloženo: 05.01.2025 v 15:06:56

    odpověď na BikeInsider — #9 Musím se fakt smát, dívám se problematiku z pohledu prodejce a minimálně celou sezónu 2025 a část 2026 se budou prodávat nadlimitní nebo neprodejné zásoby kol. Běžný zákazník zjistí, že novinkový model je o 20-40% dražší a především v kategorii kol do 25.000 Kč se rozhodne podle peněženky. Kdo ví, jak velká je ta covidová bublina vyrobených kol. No a co se týče porodnosti, 30.000 nenarozených dětí, to je minimálně 15.000 neprodaných autosedaček, kočárků, přileb, odrážedel, aktovek, dětských kol, teoreticky 1500 nepotřebných učitelů v prázdných třídách. To je věc, která se dotkne úplně všech a pokud se moji vrstevníci přestávají hýbat (kolik mých vrstevníků z mládí stále jezdí na kole nebo elektrokole?), tak přestávají i v cyklistice nakupovat. A nová, mladá generace má jiné priority a jiné možnosti trávení volného času. Celkový počet zákazníků se snižuje. Je to velmi jednoduché, navíc vznikají nové prodejní kanály, nebude potřeba tolik obchodů ani servisů.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744