Rozbor aktuální situace na trhu s ebiky na základě dat z roku 2023...
Podle aktuálních informací od hlavních výrobců na trhu nastal po dvou velmi úspěšných covidových letech v roce 2023 v Česku útlum prodejů jízdních kol i elektrokol. V tuzemsku se jedná o převážně rekreační a sportovní prostředek, a proto byl propad prodejů větší než v západní Evropě.
Odborný časopis Bike Europe ve spolupráci s prodejcem elektrokol ekolo.cz se dotazovali na konci loňského roku více než 50 českých výrobců a zastoupení cyklistických značek na trhu s elektrokoly.
Pokles prodejů v porovnání s rokem 2022 je 15%, což představuje asi 110 000 kusů ve srovnání se 130 000 před loňskými prodanými kusy. Podíl elektrokol na celkových prodejích jízdních kol zůstává okolo 35 %. Ještě před rokem se očekával růst prodejů elektrokol o minimálně 10 %, jak tomu zatím bylo vždy od roku 2017, kdy Jakub Ditrich data o prodejích sleduje a publikuje.
Pozitivní je, že se jedná o nižší pokles prodejů, než ukazuje výrazný skeptický sentiment na trhu. Je pravděpodobné, že asi 30 % z reportovaných „vyrobených a prodaných“ kusů je stále na skladech u distributorů a prodejců a negativně tak ovlivní objednávky ještě v 1. a 2. kvartálu roku 2024.
Největšími značkami elektrokol na českém trhu zůstávají Crussis, MTF, Superior/Rock Machine a Apache.
Ještě vyšší propad zaznamenala bohužel elektrokola vyrobená (montovaná) v ČR a určená na export (zejména jako OEM výroba pro zahraniční značky). Ta klesla z 300 000 kusů v roce 2022 na cca 250 000 exportovaných kusů v roce 2023, i když kapacita výroby elektrokol je u nás mnohem (asi třikrát) vyšší.
Bohužel dostupnost a cena pracovní síly v ČR není tak dobrá jako v jiných zemích, a proto většina investic do finální montáže kol a projektů souvisejících s mikro-mobilitou končí v Polsku, Maďarsku, Rumunsku a Pobaltí.
Mezi největší exportéry elektrokol v naší zemi patří společnosti Bike Fun - BFI, Hartje, BPS Bikes, 4Ever, Totem Bikes a Leader Fox (v pořadí podle objemů výroby).
Na základě maloobchodních údajů (2022) byla průměrná cena elektrokola v Německu 3 570 €. Podle neoficiálních údajů, shromážděných od specializovaných maloobchodů a e-shopů v Česku činil loni cenový průměr 76 800 Kč (v přepočtu 3 118 €). To svědčí o faktu, že tuzemský spotřebitel má rád a preferuje kvalitní a dražší elektrická kola.
Na rozdíl od většiny komodit na trhu se jízdních kol a specificky elektrokol v podstatě nedotkla loňská dvouciferná inflace. Stejný model elektrokola lze nyní koupit za totožnou, nebo dokonce nižší cenu než na konci roku 2022.
Navíc, až na výjimky, je dostupnost kol i před začátkem sezóny velmi dobrá a obchodníci jsou proto nuceni nabízet velmi podstatné slevy. Tento, pro kupující příznivý, stav bude trvat až do vyprodání aktuálních skladových zásob, což nastane dle interního odhadu společnosti Shimano zhruba v polovině roku 2024.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Zde odkaz na report o Německém trhu z Bike-EU (odkaz platí do 3/2/2024)
https://www.bike-eu.com/46737/economy-and-new-regulations-cause-for-uncertainty-on-german-market?giftCode=9gWM08-A2fQZU9puWGl6zpbfqsxeTg97hpvURU3m7di0C6SEn1jeMRFM-D3OFIxC&social=copy
odpověz na tento komentář