Americký Specialized pokračuje v postupném dávkování novinek na rok 2020 a to kompletně předělaným enduro bikem...

Enduro biky sice ani zdaleka nepatří k nejprodávanějším kolům na trhu, přesto na nich velice často testují firmy své nejnovější technologie a poznatky, co se geometrií a odpružení týká. Jestli se vám v poslední době zdá, že to je s inovacemi a opravdovými novinkami mezi klasickými biky nuda a většina z nich je pouze o minimalistickém faceliftu stávajících modelů, pak budete u nového Endura od Specialized zřejmě několik minut v úžasu zírat s otevřenými ústy, protože tady o nic podobného rozhodně nejde.
Specialized své 29" Enduro inovoval v posledních generacích jen poměrně decentně a byť došlo ke změnám geometrie i jízdních vlastností, vizáž kola a vše co s ní souvisí zůstávalo bez větších změn. Tedy až doteď. S příchodem nejnovějšího Endura 2020 se totiž až na průměr kol mění snad úplně všechno.

Asi mi dáte za pravdu, že hned na první pohled jde o úplně jiné kolo. Typická vizáž dosavadního Endura, která sázela na iXko v rámci předního rámového trojúhelníku, je ta tam a s ní i klasické pojetí zadního FSR odpružení.
Co naštěstí zůstalo, je kompletní vybavenost praktickým příslušenstvím SWAT a to, jak systém nářadíčka ve sloupku vidlice, tak velký úložný prostor pod košíkem na láhev uvnitř spodní rámové trubky.

Mimochodem, samotný design odpružení vychází z nejnovějšího nedávno představeného sjezďáku Demo, který krom velkých 29" kol dostal nově právě tento typ odpružení. To sází na nízko umístěný tlumič, napákovaný dvoudílnou vzpěrou k hlavnímu vahadlu, pro který musel Specialized nadesignovat kompletně nový přední rámový trojúhelník včetně "děravé" sedlové trubky, jejíž spodní částí tlumič prochází. Jedním z hlavních důvodů změny bylo výrazné snížení těžiště biku které souvisí i s celkově nižší stavbou rámu a novou vizí “style specifik sizing” geometrie.
Internetem koluje mnoho debat o tom, jak je tento nový design, resp. uspořádání zadního odpružení, podobný konkurenčnímu Santa Cruz, byť co do kinematiky i systému samotného jde o zcela odlišný způsob odpružení. Specialized totiž dál využívá FSR systém, ovšem s několika zásadními úpravami, které se více či méně podílejí na nové charakteristice zadního odpružení.

Mimochodem, Specialized sice dál označuje systém jako FSR, ovšem oproti svému předchůdci ve skutečnosti nejde o čtyřčepový, ale pětičepový systém a to nepočítám další dva čepy uchycení tlumiče a jeden, který spojuje hlavní čep zadní stavby s čepem spodního ramena přepákování tlumiče.

Kromě jiné dispozice hlavního vahadla a také celého napákování tlumiče je asi nejzásadnější změnou výrazné posunutí hlavního čepu zadní stavby směrem dopředu. Cílem bylo jednak upravit charakteristiku odpružení tak, aby byla zadní stavba vystavena působení nerovností v jiném úhlu, což má ovlivnit chování kola jak při šlapání, tak v těžkém sjezdovém terénu.

Specialized totiž nastavil odpružení nově daleko víc progresivně, takže bike nemá chodit do zdvihu tak ochotně jako u předchozích generací, ale nemá to přitom znamenat, že by měl ztratit na své aktivnosti. Uvidíme. V každém případě když nic jiného, můžeme tomuto tvrzení věřit proto, že vizuálně se toho v rámci zadní stavby, oproti předchůdci změnilo opravdu mnoho.

Jediné, co tak zůstává alespoň na pohled neměnné, je FSRkový čep, umístěný kousek před a současně pod osou zadního kola, která je samozřejmě pevná boostová. Jinak nové Enduro pracuje s vyrovnaným poměrem zdvihů 170 mm vpředu, 170 mm vzadu.

Kromě zásadně překopaného rámu se Specialized rozhodl přistoupit i k novému pojetí velikostí. Dosud totiž velikost rámu dominantně určovala výška sedlové trubky a spolu s ní pak i délka horní rámovky a další parametry. Nově Specialized mění pohled na tradiční rámové hodnoty, protože v rámci všech svých velikostí drží poměrně krátké sedlovky a nízko situované horní rámové trubky a s nimi i těžiště biku. Výrazně se liší především reach a délka rámu, potažmo rozvor kol a proto je pro střední a větší postavy možné volit i menší rámy, než tomu bylo doposud a současně si vzrůstem menší rider může dopřát naopak delší rám a s ním i jiné jízdní vlastnosti.
Díky tomuto novému pohledu na geometrii Specialized změnil také označování jednotlivých velikostí. Marně budete v tabulce hledat písmena jako M, L či XL, ale nenajdete zde ani adekvátní délky sedlové trubky jako 17", 19" nebo 21" prostě proto, že by to bylo zavádějící. Vybírat budete muset jinak, poučeně a pro mnohé i daleko více dobrodružně, protože čtyři nabízené velikosti jsou nově značeny S2, S3, S4 a S5 a v překladu znamenají něco jako krátký, střední, dlouhý a superdlouhý. Ostatně tady je kompletní tabulka všech hodnot geometrií, ze které si uděláte snadno konkrétnější představu.


Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…
Ještě před deseti lety stačilo, aby dětské kolo bylo lehké, spolehlivé a vydrželo několik sezón....…
Celý článek…
Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Krásný DEMOtauer...
odpověz na tento komentář