TEST: Finish Line HALO - pořádně to navoskuj

Vyzkoušeli jsme, jak se pracuje s novým voskem na řetězy od americké značky Finish Line a vzali jsme to z gruntu...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Finish Line HALO - pořádně to navoskuj

Problematika mazání cyklistických řetězů je tu s námi v podstatě již od počátku cyklistiky. Nejmladší metodou, jak důkladně ošetřit řetěz s určitými benefity, je používání vosků. No a náš dnešní článek se bude zaměřovat na nejmladšího zástupce v řadách voskových lubrikantů, který pochází od americké společnosti Finish Line a jmenuje se téměř mystický HALO.

Nebudu se zde příliš zdržovat technikáliemi a konkrétními specifikacemi HALO vosků, protože to bych stejně jen musel opakovat tovární informace, na které budete mít odkaz na konci článku. Spokojím se jen s konstatováním, že HALO dostanete v tomto případě primárně jako malé granulky, které po prvním rozpuštění vytvoří samozřejmě celistvou voskovou hmotu, kterou je však možné použít opakovaně.

Mimochodem, i u nás na MTBS už jsme několikrát různé vosky zkoušeli, takže pokud vás tato problematika zajímá, stačí si patřičné články vyhledat. Společnost Finish Line se zaobírá vývojem chemie, a to včetně té mazací, již velice dlouhou dobu, a tak je vlastně s podivem, že na její vlastní příspěvek na téma vosků v cyklistice jsme si museli počkat tak dlouho.

HALO se dodává v několika různých podobách, ale my začneme aplikací voskovým granulátem, který po roztavení má vytvořit tekutou lázeň, ve které necháte řetěz vykoupat, a následně, poté, co ho z lázně vyndáte a necháte důkladně oschnout, máte hotovo.

Základem je dokonalé vyčištění a odmaštění

Absolutně nejdůležitější částí, na které do velké míry závisí maximální účinnost mazání, je dokonalé vyčištění a odmaštění řetězu. Asi mi dáte za pravdu, že různých metod, jak se dobrat opravdu čistého řetězu, je více. Někdo preferuje mechanické koupání v naftě, které opakuje dle úrovně zašpinění řetězu několikrát a mezitím čistící chemickou lázeň obnovuje. Jiní preferují různě důkladné speciální myčky řetězů, které vám však nečistoty často zanechají na převodnících a pastorcích kola, na kterém tyto čističky řetězů používáte, a kvůli tomu v podstatě nikdy nemůže dojít k dokonalému vyčištění konkrétního řetězu.

Jednou z nejúčinnějších metod, jak se zbavit nečistot, je použití ultrazvukové myčky, v rámci které dochází ke kombinaci chemického a ultrasonického čištění řetězu, přičemž nečistoty jsou vibracemi vyplavovány a usazují se na dně myčky. Tuto metodu jsem zvolil v rámci mého testování já, a jelikož trojice řetězů, kterou jsem si pro test vosků od Finish Line připravil, byla spíše mírně špinavá, postačil jeden mycí cyklus s důkladným osušením a vyschnutím. Jelikož mě čas nijak netlačil a venku zrovna probíhala první letošní sada letních dnů, nechal jsem řetězy v klidu pořádně vyschnout do druhého dne.

Voskové lázně

Dokonale vyčištěné a suché řetězy druhý den putovaly na další pracoviště. Volba, kde a jakým způsobem budete rozehřívat vosk z původních malých granulek na horkou tekutou lázeň, je čistě na vás. To samé pak platí také o tom, zda se rozhodnete použít na rozehřátí sériově dodaný obal, ve kterém vosk koupíte a který je na toto svou strukturou a materiálem připravený, nebo zvolíte některou z alternativ a vosk rozehřejete v libovolné nádobě. Jediné, co zde musíte dodržet, je to, že správné rozehřátí vosku musí probíhat v rámci varné lázně, kterou musíte vytvořit tak, že do větší nádoby nalejete vodu a do ní vložíte menší nádobu s granulemi vosku nebo uvedený pytlík od Finish Line plný granulátu.

Mimochodem, samotný Finish Line myslel na přírodu i na jednoduchou opakovanou aplikaci v rámci sériového balení – a prodejní balení, poté co ho otevřete a vosk v něm rozehřejete, můžete používat opakovaně, protože je zde poměrně robustní plastový zip, jehož zavřením po aplikaci zamezíte vzniku nežádoucích nečistot.

Já jsem pro aplikaci zvolil postarší smaltovaný hrnec, který jsem se rozhodl v rámci minimalizace škod znečištěním zahřívat na našem venkovním plynovém grilu, vybaveném vizionářsky také jednou plynovou plotýnkou, kterou si nejsem vůbec jistý, zda jsem někdy použil. Teď se ale perfektně hodila, protože vedle plotýnky je i nerezová odkládací plocha, což jsem vyhodnotil jako ideální místo pro aplikaci.

Musím říct, že mě docela překvapilo, jak dlouho trvalo rozehřát celý obsah Finish Line pytlíku s voskem – naivně jsem si myslel, že bude stačit 10 minut varu, ale to jsem se přepočítal. Když cca po půl hodině konečně došlo k úplnému rozehřátí, hrnec jsem sundal na odkládací plochu, vařič vypnul, voda v něm přestala vařit a mohlo se jít na samotnou aplikaci vosku, to jest na koupání řetězů.

Pro aplikaci vosku touto metodou jsem zvolil dvojici různých i různě starých řetězů a nechal je koupat o pár minut déle, než doporučuje návod. Mimochodem návod hovoří o minimálně 3 minutách, já řetězy nechal louhovat ve vosku necelých 5 minut.

Mezitím jsem si nachystal třetí pracoviště, na kterém budou řetězy, resp. vosk, který absorbovaly, řádně vysychat.

Fáze poslední - zasychací

Vždycky když jsem viděl aplikace vosků různými kapátky, říkal jsem si v duchu: jak tímto asi tak chcete dostat vosk opravdu do samotných čepů řetězu? V případě takto kompletní voskové lázně už jsem zdaleka tak výrobce nepodezíral, že se mi to nepodaří – obzvlášť v případě zlatého řetězu, který už měl něco za sebou, ale stále ještě vykazoval schopnosti bez problému fungovat s kazetou i převodníkem, bez náznaku výrazného propadávání kontrolní měrky. A tak jsem byl zvědavý, zda oproti druhému řetězu, což byl řetěz výrazně mladšího data výroby, bude "zatuhnutí" obou řetězů po aplikaci podobné, nebo se bude nějak lišit. I z tohoto důvodu jsem oba řetězy na pomocný háček zavěsil způsobem jiným, než doporučuje návod, a nechal je prověšené v celé jejich délce.

Jakmile mělo dojít k vytažení řetězů z voskové lázně, přemístil jsem se nad odkapávací předem připravenou lísku a háček s řetězy zavěsil tak, aby nedocházelo ke zbytečnému znečištění okolí. Pokud se do aplikace budete chtít pustit doma, je dobré si připravit nějaké odkapávací místo. Pokud to budete dělat v dílně, garáži, nebo venku asi vás úplně nebude trápit, kam těch pár kapek vosku spadne.

No a výsledek? Po zhruba půl hodině doporučeného schnutí mám hotovo. Řetězy jsou na omak zcela suché, zvenčí jsou na nich sice vidět zaschlé nálitky vosku, kterým se nepodařilo včas odkapat, ale ty se provozem sami odloupou.

Pokud by v řetězu zůstaly nějaké nečistoty, případně dokonce zbytkové mazivo, vosk by v čepech řádně neulpěl a nedokonale vyčištěné čepy řetězu by zůstaly pravděpodobně volné a nedokonalost namazání by je prozradila. Jenže v obou případech aplikace evidentně proběhla korektně, protože oba řetězy po dokonalém vyschnutí a ztuhnutí vosku držely po sundání z odkapávacího drátku brilantní přímku. Což jsem sice už několikrát chtěl vyzkoušet, ale nikdy na to nedošlo, protože testy různých jiných konkurenčních vosků přede mnou dělali mí redakční kolegové. Budiž toto lehce jiný pohled na aplikaci vosku, který po mně samozřejmě nemusíte opakovat, ale jako zajímavý joke pro nachytání kamaráda je celkem cool záležitost mu ukázat takto ztuhlý řetěz :-)

Pokud se ptáte, jak takovýto řetěz vrátíte zpátky na kolo, odpověď zní velice jednoduše: jakmile se totiž rozhodnete řetěz jakoby "rozlámat" a uvolnit tak jeho voskovou skořápku, nevyžaduje to žádnou velkou sílu. Po instalaci na kazetu a převodníky pak stačí v podstatě několikrát protočit klikami a máte hotovo.

Pokud patříte mezi esteticky laděné detailisty s obsesivní poruchou vyžadující za všech okolností absolutní čistotu všeho, co vás obklopuje, asi vám nebude úplně po chuti to, že po krátkém projetí z řetězu začne vosk svévolně odpadávat a drolit, ale některé jeho části na řetězu mohou po nějakou dobu zůstat, což sice ničemu nevadí, ale nemusí to, pravda, vypadat příliš esteticky. Obzvlášť pokud máte kolo vyladěné například rainbow kazetou či řetězem. V takovém případě pak doporučuji suchou mechanickou cestou, prostřednictvím nějakého suchého nemastného kartáčku, přebytkům vosku dopomoci k tomu, aby řetěz opustily. Případně lze také alternativně použít kompresor a vzduchovou pistolí zbytky vosku z řetězu řádně vyfoukat, záleží na každém, jaké jsou jeho možnosti.

Výrobce uvádí, že ideální aplikace vosku proběhne po druhém opakování tohoto procesu. To, jak dlouho vydrží vosk právě na vašem řetězu fungovat, ovlivňuje několik věcí. Kromě množství najetých kilometrů jsou to především počasí a zejména vlhkost. Čím více deště a vody, tím častější bude zřejmě nutná aplikace voskování.

Prozatím máme řetězy osazeny na jednom gravelu a na jednom trail bajku, kde je čeká důkladná prověrka v rámci Krále Šumavy a silničního léta. Jak dlouhodobé používání voskovaných řetězů proběhlo a jaké další zkušenosti jsme během testování získali, vás budeme samozřejmě informovat.

Za mě první palec nahoru míří k čistotě a celkovému tichu, které nasazení navoskovaného řetězu provází. Jsem docela zvědavý, jak to bude s prachem a dalšími nečistotami, které by se neměly na řetězu vůbec usazovat, protože se v podstatě nemají na co nalepit.

Finish Line HALO vosky k nám dováží společnost Progress Cycle a testované velké 600g balení granulátu HALO vychází na 999 Kč, přičemž další menší a alternativní aplikátory najdete – včetně dostupnosti a cenovek zde: www.progresscycle.cz.

Pokračovat na: Video

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Finish Line HALO - pořádně to navoskuj
  2. Video
Přečteno - 5480x Tagy: doplňky finishline testz helo
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. DoplňkyTEST: zimní rukavice KLS Cape orange
    TEST: zimní rukavice KLS Cape orange
  2. DoplňkyZcela nový EVOC Mountain Bike Bag PRO
    Zcela nový EVOC Mountain Bike Bag PRO
  3. DoplňkyMET Trenta 3K Carbon – čistě závodní esence
    MET Trenta 3K Carbon – čistě závodní esence
  4. DoplňkyFidlock představil praktické společníky pro bikepackingová dobrodružství
    Fidlock představil praktické společníky pro bikepackingová dobrodružství
  5. DoplňkyTři novinky od GoPro
    Tři novinky od GoPro
  6. DoplňkyMagene přináší velký update nových funkcí
    Magene přináší velký update nových funkcí

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #6 doctiplus - vloženo: 27.05.2025 v 18:28:48

    Chain waxing has definitely come a long way, and it's interesting to see how brands like Finish Line are pushing boundaries with products like HALO. The shift from traditional wet and dry lubes to wax-based treatments seems to offer real advantages in terms of cleanliness and drivetrain longevity. Write For Us Health and Beauty

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #5 petan - vloženo: 22.05.2025 v 09:04:20

    odpověď na Zdenek Kirchner — #1 Dobrá myšlenka, ten rýžovar mě taky napadl když jsem zjistil, že to není práce na 5 minut ale spíš na 3/4 hodiny :-)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #4 petan - vloženo: 22.05.2025 v 09:01:42

    odpověď na Smejči — #2 Zásadní je mít opravdu maximálně čistý řetěz a pak lze v podstatě aplikovat opakovaným rozehřátím do té doby, dokud bude v pytlíku tolik vosku, aby to stačilo na ponoření celého řetězu.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #3 midlander - vloženo: 22.05.2025 v 08:24:55

    odpověď na Smejči — #2 Pokud řetěz bude čistý, tak ano. Já používám obyč parafín, po zatuhnutí vosku ho vyklepnu z hrnce, seškrábu usazeniny na dně a můžu ho použít znova. :-)

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #2 Smejči - vloženo: 22.05.2025 v 07:39:38

    Chápu to správně, že vosk je možné rozehřívat a používat opakovaně neomezeně dlouho?

    1. na tento komentář reaguje midlander — #3
    2. na tento komentář reaguje petan — #4
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #1 Zdenek Kirchner - vloženo: 21.05.2025 v 20:31:33

    Dělám to takto už asi tři roky. Na rozpouštění používám rýžovar - v akci za 300kč a kupuji vosk pro svíčky v perličkách 1 kg za pár kč. Někdo kupuje svíčky - obyč. Paráda je úžasně čistý pohon a nohy :-). Taky bych řekl že řetěz má delší životnost

    1. na tento komentář reaguje petan — #5
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744