Test: Lezyne Radar React – když se světlo promění v hlídače

Otestovali jsme nejnovější přírůstek do rodiny radarů. Lezyne přišel se zajímavou technologií - propojení s předním světlem. Jak si přístroj vedl?

Autor: Jan Němec
Foto: Jan Němec, Lezyne
Test: Lezyne Radar React – když se světlo promění v hlídače

 

Radar na kole už dávno není jen výstřelek geeků. Kdo někdy zůstal na úzké okresce s pocitem, že za ním jede kamion, ten pochopí, proč se tato technologie prosazuje stále v hustějším měřítku. A nakonec i z pohledu řidiče je radar výrazným pomocníkem a včasným upozorněním na cyklistu. Otázka ale zní: proč ji pořád nepoužívá každý? Odpověď je prostá – cena a nutnost mít cyklopočítač. Krátce jsme otestovali novinku z dílny Lezyne - Radar React System.

Lezyne se svou novinkou míří právě na ty, kteří chtějí radar, ale nechtějí další obrazovku na řídítkách. Zařízení může fungovat jako radar samostatně nebo s propojeným předním světlem či dalším chytrým zařízením. A podle našich zkušeností jde o velmi povedené řešení nejen pro silničáře, ale i pro gravelisty a e-bikery.


Dvě světla, jedna inteligence

Lezyne pojmenoval svůj systém výstižně – Radar Drive (zadní světlo s radarem) a React Drive - přední světlo, které zároveň upozorňuje na auta zezadu. Klíčová výhoda? Nemusíte mít na kole cyklopočítač nebo telefon, ale třeba jen ono přední světlo :-) – To vás upozorní vizuálně i akusticky, že se zezadu něco blíží. Pokud byste ale chtěli mít řídítka čistá, stačí mít telefon v kapse dresu - zvuková signalizace je dostatečně hlasitá. 

Zadní jednotka má dosah až 150 metrů a široký záběr 270 °, váží 144 g a je samozřejmě vodě odolná (IPX7). Lezyne ji prodává i samostatně (4 190 Kč), v balíčku s předním světlem stojí celý systém zmíněných 7 190 Kč - nově 6390 Kč

Přední React Drive 1200 váží 160 g, zvládne až 1 200 lm a v nejúspornějším režimu vydrží přes 60 hodin. Obě světla nabíjíte přes USB-C, navíc lze doplnit externí baterií Power Pack+.


Montáž a první dojmy

Instalace do telefonu je intuitivní a rychlá – stáhnete aplikaci Lezyne LED Ally+, spárujete přední a zadní světlo, případně doplníte propojení s cyklopočítačem a hotovo. V aplikaci pak můžete světla jednoduše vypnout, resp. uspat, nebo měnit režimy. 

Obě světla se na kolo instalují pomocí robustních gumových pásků známé z dalších Lezyne produktů. U zadního světla - radaru - je třeba být obezřetný a při manipulaci, např. nabíjení, gumový pásek hlídat, snímá se totiž celý. K dispozici máte dvě velikosti pásků a "adaptér" usnadňující montáž na sedlovky jiných tvarů či průměrů než ten nejběžnější. Tady musím říci, že uchycení Garminu je příjemnější, jak z pohledu samotné montáže, tak i estetiky.  

Jelikož sám cestuji pouze s telefonem a s chytrými hodinkami, v testu jsem vozil spárovaný telefon nebo jen přední světlo. Pípání už tak bylo hodně :-) Detekce fungovala naprosto spolehlivě a hlavně včas. 

Zvědavý jsem byl na srovnání s nejrozšířenějším radarem od Garminu. V balíku jezdců na podzimním výletě na Ještěd to pak pípalo o sto šest. Většinou Lezyne zachytil auto o pár milisekund dříve, nicméně zpoždění Garminu na kolech ostatních parťáků v balíku bylo minimální. Lezyne si také hravě poradil s dalšími jezdci v pelotonu a zbytečně na ně neupozorňoval. Naopak blížící se vozidla chytal i přes celý balík.

To, že se upozornění přenese na přední světlo, jehož zadní část se rozsvítí, jsem očekával a fungovalo bez problémů. Zvukové upozornění - lze nastavit v aplikaci - vám také dá na vědomí, že poslední auto projelo a za vámi je čisto. 

Na spárovaném telefonu pak máte i vizuální zobrazení. Aplikace graficky znázorňuje vzdálenost auta a také jeho rychlost skrz barvu na displeji. Pokud se computer rozsvítí oranžově, tak rozdíl rychlosti mezi jezdcem je do 50 km/h. Pokud se rozsvítí červeně, tak rozdíl přesahuje 50 km/h. 

V aplikaci se vám zobrazí i počet vozidel za vámi. Asi nejvtipnější situaci jsem zažil v okamžiku, kdy jsem jel podél železnice a kolem se hnal rychlík - na obrazovce se zobrazilo hned 6 autíček :-) Na jednu stranu je to super věc, ale na tu druhou je zobrazování na telefonu jaksi "návykové". Alespoň u mne to tak bylo - měl jsem totiž nutkání se na displej telefonu dívat častěji, než by bylo zdrávo. A kromě toho je telefon celou dobu s rozsvíceným displejem, což vás při delší vyjížďce může stát poměrně dost procent baterie smartphonu. Raději jsem pak jezdil pouze s předním světlem, coby "hláskou" radaru.

 


Baterie v praxi

Lezyne uvádí až 20 hodin provozu v režimu „flash 50 lm“. Při svých jízdách jsem většinou používal noční režim  (80 lumenů), vydržel radar přibližně 8 - 9 hodin, což odpovídá konkurenci a také tomu, co deklaruje výrobce.

Pozor jen na uspávací režim – pokud zařízení nevypnete dlouhým podržením tlačítka, zůstává ve „stand-by“ a pomalu se vybíjí. Ale pozor - je nutné držet tlačítko opravdu dlouho. Že je zařízení ve stand-by režimu poznáte občasným jemným probliknutím tlačítka. 


Porovnání s konkurencí


Z hlediska funkce radarů si Lezyne stojí velmi dobře. Je sice o něco robustnější, ale nabízí unikátní autonomní systém – a to konkurence zatím nemá.

Model Cena   Detekce Zobrazování bez PC Výdrž Hmotnost
Lezyne Radar Drive /  + React  4 690 Kč / 7 190 Kč  150 m / 270° ✅ Ano (přední světlo) až 20 h 145 g + 160 g
Garmin Varia RTL515 3 899 Kč 140 m / 220° až 16 h 71 g
Bryton R300L 2 990 Kč 190 m až 11 h 93 g
Magene L 508 2 499 Kč 140 m / 40° až 7 h 98 g

 


 


Praktické zkušenosti 

  • Citlivost detekce: vynikající! Žádné falešné poplachy, ani zpoždění.

  • Viditelnost: zadní světlo v režimu „Day Flash 300 lm“ působí jako maják, přední světlo plně funkční jako přední lampa pro jízdu za tmy

  • Montáž: přední světlo: dobrá, rychlá, zadní světlo / radar malinko nekomfortní, kompatibilní s klasickými i s aero sedlovkami.

  • Aplikace: přehledná, ale trochu spartánská – čistě funkční.

  • Ergonomie: tlačítka malá, ale i v rukavicích dobře ovladatelná.

  • Nabíjení: USB-C, na zadním světle port umístěn na místě náchylném k chytání špíny.



Shrnutí

Plusy:
- funguje bez cyklopočítače
- silné světlo a dlouhá výdrž
- vynikající detekce a přenos do aplikace
- jednoduché ovládání
- voděodolnost IPX7

Mínusy:
- vyšší cena
- větší rozměry a hmotnost než Garmin Varia
- neintuitivní vypínání („sleep mode“)
- uchycení zadního světla / radaru

 

Lezyne Radar React System překvapil. Nejen tím, že funguje stejně dobře jako zavedené radary, ale hlavně umožňuje jezdit bez počítače.
Pro jezdce, kteří chtějí vyšší bezpečnost, kteří neřeší tréninková data, je to ideální řešení. Určitě se nabízí otázka, proč si kupovat právě Lezyne Radar React System, i když je dražší a těžší než levnější radary? U Lezyne se na to musíme dívat ze široka - radary na kolech postupně přecházejí ze sekce „vychytávka technofilů“ do kategorie „vážná bezpečnostní pomůcka“. Ale není důvod, proč brát tenhle konkrétní model jen jako další gadget — právě naopak: jeho největší výhoda spočívá v tom, že funguje i bez nutnosti mít na řídítkách cyklopočítač nebo mobilní displej. To je kombinace, kterou konkurence zatím nenabízí ve stejné míře. Vyšší cena odpovídá vyššímu výkonu, integrovanému systému (světlo + radar + software) a vývoji vlastního řešení, které se odlišuje od masovějších přístupů: “stačí radar + displej”. 

 
Více informací na oficiálním webu ride.lezyne.com, u jakých prodejců přístroj zakoupit najdete na webu oficiálního distributora v ČR společnosti Levelsportkoncept - www.levelsportkoncept.cz. Pokud chcete rovnou tip, kde s Lezyne s příjemnou slevou zakoupit, mrkněte na Koloshop.cz

Přečteno - 4710x Tagy: lezyne radar
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsBez telefonu i GPS: Lezyne představuje světla s integrovaným radarem
    Bez telefonu i GPS: Lezyne představuje světla s integrovaným radarem
  2. Testy - RecenzePro staromilce telefonu na řídítkách: Lezyne Smart Grip
    Pro staromilce telefonu na řídítkách: Lezyne Smart Grip
  3. DoplňkyLezyne představuje chytré blikačky Ai Alert
    Lezyne představuje chytré blikačky Ai Alert
  4. TechnikaFotogalerie: Lezyne "velká a malá"
    Fotogalerie: Lezyne "velká a malá"
  5. DoplňkyTEST: Dva šperky od Lezyne
    TEST: Dva šperky od Lezyne
  6. TechnikaFotogalerie: Bryton Gardia R300L
    Fotogalerie: Bryton Gardia R300L

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 Vladimír Moravec - vloženo: 16.11.2025 v 13:53:10

    Ahoj. Všechny plusy radar beru. Jak však reagovat na řidiče, který člověka prostě přehlédne a narazí do něj? Je na radaru tento (ne)úmysl nějak odhadnutelný? Asi není. Má někdo zkušenost?

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 rkovac1 - vloženo: 16.11.2025 v 08:48:44

    opatrně s těmi mobily na rodlech: vykotlá se stabilizační čidlo foťáku. zaostří až po potřesu mobilem. reklamace neuznána, servis operuje mechanickou závadou.

    jinak recenze good. čím víc radarů, tím větší pocit bezpečí. na silnicích se pohybuju od dětství. posledních 10 let nájezd 10k km+ ročně. radar mám teprve 3 roky. neuvěřitelné, jaký má přínos! nemusím se otáčet před dírou, v zákrutách (serpentinách). když fouká vítr - nic jiné neslyším, vím, že něco za mnou jede. má výhodu i pro občasné jezdce.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744