TEST: Trek Fuel EX 9.8 - větší, delší, lepší

V dnešním testu se konečně vrátíme k jedné z nejzásadnějších novinek letošního roku od amerického Treku. Po prvních dojmech z jízdy na novém Fuelu EX pro vás nyní máme jeho velký test...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Trek Fuel EX 9.8 - větší, delší, lepší

Tenhle bike od amerického Treku prodělal letos velkou omlazující kůru. Hned po jeho prvním vyzkoušení v rámci mezinárodní polské prezentace kompletní nové modelové řady Trek 2020 jsem si dal proto jasné předsevzetí, že se k testu tohoto modelu ještě jednou vrátím a to jsem také splnil.

Dneska se výjimečně nebudu opakovat s podrobným popisem všech inovací a rozdílů posledních dvou generací tohoto rámu. Pokud si je nepamatujete a rádi byste si je připomněli, pak vás odkážu na tento článek, ve kterém se dozvíte vše, co vás zajímá, včetně podrobného porovnání geometrií obou generací.

Trek Fuel EX 2020 - první dojem

Oproti prvnímu seznámení s tímto bikem se změnily dvě věci. Tou první je, že jsme do testu tentokráte dostali o něco hůře vybavený model 9.8 a tou druhou pak, že jsme testovali i jinou velikost a to XL.

Na čem ujíždíte?

Pojďme se tedy v krátkosti podívat na konkrétní výbavu testované devětosmičky. Karbonový OCLV rám je tu identický s ostatními verzemi. Jde o kompletní karbonový set včetně obou částí zadní stavby a vahadla. Co potěšilo nejvíc jsou karbonová zapletená kola Bontrager Line 30, která jsou rovněž identická s těmi na vyšším modelu. Tady je potřeba vyzdvihnout systém praporků s velmi jemným odstupňováním a také nově nastavený systém celoživotní záruky na karbonová kola, o kterém jsme psali zde.

Bontrager rozšiřuje celoživotní záruku na karbonové výplety

Mimochodem, Trek je také jedním z mála výrobců, kteří zjednodušují svým zákazníkům rozhodování zda-li přejít na bezdušová kola, protože jim je v podstatě dodají kompletně připravená. Mimochodem Top Fuel dostal nově opravdu robustně vyhlížející pláště Bontrager XR4 Team Issue v rozměru 29x2,60". Na závodní XC by to chtělo osadit něco jezdivějšího, tiššího a lehčího, ale pokud máte s kolem jiné záměry, pak vřele tyhle pláště doporučuju ponechat, jsou totiž neuvěřitelně univerzální a poradí si opravdu s lecčím.

Fox & GX Eagle

Na čem se v rámci modelu 9.8. naopak trošku ušetřilo je odpružení. Na Kashimu zapomeňte, nicméně Fox zůstává alespoň v Performance černé verzi. Kdo by čekal na trailbiku model 34, přepočítal by se. Trek to tady s dimenzováním vidlic rozhodně nepodceňuje, takže dostanete macatější 36ku, samozřejmě v boostu se zkráceným offsetem na 44 mm a zdvihem 140 mm. Oproti ní je tlumič sice subtilnější, ale o to více nesériový :-).  Float EVOL, RE:aktiv se systémem Thru Shaft, který vyžaduje speciální spodní uchycení tlumiče do rámu vidličkou s vnitřním otvorem, kterým vyjíždí plovoucí píst. Výsledek: 130 mm zdvihu, který využijete téměř celý a který navíc dokáže reagovat opravdu hodně rychle.

Osazení biku v téhle cenové kategorii a s osmičkou v názvu je možné si zvolit. Buď dostanete kompletní Shimano XT, nebo jako v našem případě testovaného modelu kompletní sadu Sram GX doplněnou tedy o Truvativ Descendant 7k Eagle kliky. Napřevodování čistě trailové - vpředu dvaatřicetizubový hliníkový ring, vzadu černá GX Eagle kazeta 10-50z.

Obě specifikace pak mají společnou jednu věc a tou jsou brzdy Shimano SLX M7120. Jde o nejnovější verzi čtyřpístkových kotoučovek s chladiči na destičkách, které jsou u většiny větších velikostí osazeny kombinací 203mm kotouče vpředu a 180mm vzadu.

Sympatické je, že druhý nejnižší karbonový model dostává nejenom karbonové výplety, ale také karbonová řídítka. Celý kokpit je zde postaven poměrně robustně na 35mm oversize platformě. Sympatická je i šíře 780 mm, což vám dává opravdu jistotu kontroly nad bikem.

Ohledně sedací části je dobré vědět, že dostáváte sice vlastní produkci teleskopek Treku, resp. Bontrageru pod označením Line Elite, ale s poměrně velkorysým zdvihem, tedy alespoň pro trailbiky 170 mm. A novinkou je zde i ergonomicky tvarovaná předělaná páčka. Sedlo pochází také z vlastní produkce. Pod označením Bontrager Arvada najdete sportovně střižené 138 mm široké sedlo s ocelovými ližinami.

Tak a teď vás asi bude zajímat cena. Ta je rovných 144 990,- Kč. Trek vás nechá hodně přemýšlet, jestli na ni nepošetříte, nebo jestli si vystačíte se základním modelem 9.7, který stojí jen 102 990,- Kč, ale nedostanete karbonová kola a spokojit se budete muset i s horší vidlicí a i s o něco horším osazením. Na druhou stranu zase dostanete identický rám, kterému budete moci dopřát případný komponentový upgrade později...

Mimochodem, ještě jedno číslo pro vás máme a tím je hmotnost testovaného biku ve velikosti XL, která činila 13,62 kg.

Pokračovat na: Konkurenční srovnání

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Trek Fuel EX 9.8 - větší, delší, lepší
  2. Konkurenční srovnání
  3. Jízdní dojmy
  4. Závěrem
  5. Fotogalerie
Přečteno - 16946x Tagy: testy 29 trek karbon
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Trek Top Fuel 9.8
    Fotogalerie: Trek Top Fuel 9.8
  2. Testy - RecenzeTEST: Trek Top Fuel 9.8
    TEST: Trek Top Fuel 9.8
  3. TechnikaFotogalerie: Superior eXF 9049 R
    Fotogalerie: Superior eXF 9049 R
  4. Testy - RecenzeTEST: Superior eXF 9049 R
    TEST: Superior eXF 9049 R
  5. TechnikaFotogalerie: Orbea Terra M30 – D 1X
    Fotogalerie: Orbea Terra M30 – D 1X
  6. Testy - RecenzeTEST: Specialized Epic 2021 - první dojmy
    TEST: Specialized Epic 2021 - první dojmy

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 Kakamila - vloženo: 07.05.2020 v 10:23:42

    Předražené kvůli značce. Takové YT IZZO je o několik desítek tisíc levnější a ještě je to trochu jiné kafe oproti nějakému TREKu....

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 Burgr - vloženo: 06.05.2020 v 09:10:55

    Hurá, ližiny jsou tu!

    Teď ještě kúru a zdali :-)

    https://www.pravopisne.cz/2010/10/kura-x-kura/

    https://www.pravopisne.cz/2013/04/zdali-×-zda-li/

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 rotik - vloženo: 06.05.2020 v 08:04:12

    Za 145k tam nemohli dát ani XT brzdy...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744