S blížícím se koncem roku začínají na povrch probublávat zvěsti fámy, nepotvrzené, ale i potvrzené novinky z BMC, Lapierre, Cerveló, Commencal, Ridley...
Vše nasvědčuje tomu, že sezona 2023 bude obrovským přeskupením sil v jednotlivých týmech. Podle všeho se budou měnit dresy, na scénu XCO nastoupí další - nové i staronové - značky.
Škatulata na druhou v BMC
Tým BMC čekají před sezonou 2023 zásadní změny. V letošním roce se stal jedním z nejúspěšnějších celků, zejména díky Pauline Férrand-Prévot - totální hvězdě finálové části sezony. Na výsluní se dostal i Titouan Carod, jenž dosáhl perfektního víkendu ve finále SP ve Val di Sole a rovněž i Filippo Colombo, který vyhrál SP XCC v Mont-Sainte-Anne. Po těchto triumfech ovšem čeká tým BMC pro rok 2023 důležitá změna.
Současný BMC MTB Team je evolucí formace, kterou vytvořil Julien Absalon po svém odchodu z profesionální scény - Absolute Absalon. Tehdy šlo o prodloužení jeho sportovní kariéry, protože spojil velkou část sponzorů, které měl v době, kdy závodil, aby je začlenil do svého vlastního týmu. V té době švýcarské BMC ukončilo svůj tovární tým a stalo se jen dalším sponzorem Julienovy struktury, kterou sám řídil.
V posledních letech se však tento způsob fungování změnil, BMC získávalo na významu, až nakonec nad ním převzalo kontrolu a ponechalo si Juliena jako manažera týmu. V roce 2022 tým zažil nejlepší sezonu ve své historii, i když s několika obtížnými epizodami, zejména v soužití Juliena Absalona a Pauline Férrand-Prévot. Francouzka přistála na Absalonově soupisce v době, kdy oba tvořili pár, a zůstala v ní i v roce 2022, tedy po jejich rozchodu.
Před několika dny jsme vás informovali o tom, že Pauline bude dále závodit v dreu Ineos Grenadiers, čímž tým BMC přišel o svého nejúspěšnějšího a nejmedializovanějšího člena. Není to ale jediná ztráta v týmu, protože vše nasvědčuje tomu, že Švýcar Filippo Colombo skončí v řadách celku Scott-Sram místo Larse Forstera. Což ovšem ještě není potvrzeno...
Tím, kdo v týmu zůstává, je Titouan Carod, a tím, kdo by se do týmu měl vrátit, je Francouz Jordan Sarrou, jenž dvě poslední sezony strávil v dresu Specialized. Připomínáme, že v roce 2021 na kole BMC vyhrál mistrovství světa XCO v Leogangu.
Potvrzenou informací je odchod Juliena Absalona, jenž spolupracuje s BMC od roku 2013, z pozice týmového manažera. Dvojnásobný olympijský vítěz ale v týmu zůstane jako "výkonnostní poradce". Tak nějak nic neříkající pozice. Dá se ovšem předpokládat, že se Julienovi uvolní ruce od manažerské práce a stále ho budeme vídat podél trati.
Vystřídá Lapierre Orbeu?
Příchod společnosti Warner Bros. Discovery, která je zodpovědná za přenosy ze Světového poháru MTB, přiměl mnoho značek a týmů k rozhodnutí zvýšit úsilí svých soutěžních týmů v naději, že se dosah těchto akcí znásobí. Jednou z nich je například francouzský Lapierre, o němž se stále hlasitěji hovoří jako o někom, kdo nahradí španělská kola v celku KMC - Orbea.
Lapierre v krátké době kompletně obnovila celou svou XC řadu příchodem pevného kola Lapierre Prorace CF a celoodpružených modelů XR a XRM. Lapierre měl již v minulosti svůj vlastní tovární XCO tým, a to s velmi dobrými výsledky v některých obdobích jeho historie. A to natolik, že jeho řadami prošli závodníci jako Pauline Férrand-Prévot, Jordan Sarrou, Jean Christoph Peraud nebo Alexis Vouillermoz. Jména světového formátu.
Cervélo
Další, doslova hmatatelnou zprávou, je vstup značky Cervélo do špičkového cross country, respektive jeho modelu ZHT-5. Příchod řady MTB do kanadského Cervélo by mohl být také ideální záminkou pro to, aby tým Jumbo-Visma otevřelo své cíle v horských kolech. "Víceoborové" týmy se dnes stávají trendem, podobný formát své struktury již dnes mají Alpecin-Deceuninck, Ineos Grenadiers nebo i B&B Hotel / KTM.
Na nedávno skončeném festivalu Roc d'Azur už bylo první týmové kolo Jumbo-Visma představeno, sedlal ho jeden z výrazných bikerů roku 2021 Milan Vader, který na začátku sezony 2022 ohlásil přestup na silnici. Jenže těžký pád na jarním etapovém závodě Kolem Baskicka ho na dlouhou dobu vyřadil ze závodění. Šestadvacetiletý Holanďan se až nyní vrací do soutěžního kolotoče.
Milan Vader a jeho Cervélo ZHT-5 v týmových barvách Jumbo-Visma, foto: Paul Humbert - www.vojomag.nl
V příští sezoně bychom jej mohli vídat pravidelně na horském kole, protože cílem je pochopitelně olympiáda v roce 2024. Jenže tam si musí Nizozemci teprve vyšlapat cestu, v letošní sezoně nezískali v podstatě žádné body /nejezdil ani Mathieu van der Poel, nejvýše postaveným Nizozemcem je v tuto chvíli David Nordeman na 101. místě, pozn. redakce/ a "Oranjes" spadli až na 33. místo UCI žebříčku.
Commencal a Ridley
Své nové modely špičkových cross country kol nedávno představily i další značky, které v kolotoči světového poháru dlouho nebyly k vidění. Jednou z nich je například Commencal, jenž drtí konkurenci ve sjezdu. Znovu to byl festival Roc d'Azur, kde byl k vidění model Tempo a nesedlal ho nikdo jiný než vicemistr světa ve sjezdu Amaury Pierron. Francouzský sjezdař údajně nastoupil jak do maratonu, tak i do nedělního XCO závodu...
Čerstvý vítr do XCO přivál i z belgického Paalu, tedy od výrobce kol značky Ridley. Ty nejčastěji vídáme na silnici a v cyklokrosu, ale na sezonu 2023 si Ridley připravilo hardtail Probe a celoodpružený model Raft.
Ani jedna tato značka ale nepotvrdila vstup do týmových struktur současného cross country.
Nechme se překvapit, co nám nová sezona přinese.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Asi mi to ani nebude vadit že SP neuvidim, platit za to opravdu nebudu :)))
odpověz na tento komentářodpověď na karel.neugebauer.7 — #2 Ono to tak i dopadne. Předpokládám, že na příštích pět let můžeme na přenosy Světového poháru MTB zapomenout...
odpověz na tento komentářAsi mi to moc nepálí, ale může mi prosím někdo vysvětlit, jak by asi tak chtělo Discovery zvýšit "dosah", když to není platforma, kterou si lze pustit zdarma a všude, tak jak tomu bylo u RedBull TV? Discovery chce v rámci sportu nabízet pouze placený přístup (proto také stáhli Eurosport ze Skylink), takže logicky musí dojít ke snížení dosahu, protože ne všichni co to zdarma sledovali na RedBull si kvůli tomu budou předplácet Discovery nebo jiné platformy, kde Discovery bude. Ono spíš jd eo to, že Discovery chce zvýšit dosah svůj a své zisky a UCI za to dostala větší částku, než jako by nabídl RedBull, o rozvoj a dosah tohoto sportu jim dle mě vůbec nejde.
- na tento komentář reaguje blue — #3
odpověz na tento komentář"Připomínáme, že v roce 202 na kole BMC..." Kurňa BMC je o dost starší, než jsem si myslel. :-D
odpověz na tento komentář