Alltraining Cycling Academy - tréninkový rádce rychlosti a dynamické síly

Závěrečný 20. díl Alltraining Cycling Academy nám ukáže, jak rozvíjet rychlost a dynamickou sílu...

Autor: Komerční sdělení
Alltraining Cycling Academy - tréninkový rádce rychlosti a dynamické síly

 

 

Rychlostní a silové dynamické prvky jsou nejkratší a nejintenzivnější prvky tréninku, které výrazně ovlivní výkon každého pravidelně trénujícího cyklisty. Jejich trénink je náročný, zábavný a přináší komplexní ucelení výkonu každého, kdo nechce mít ve svém výkonu žádnou slabinu.

Rychlost a dynamická síla se dá rozvíjet několika způsoby, zatížení však trvá maximálně do 6–10 sekund při maximální námaze. Metody k rozvoji rychlosti a dynamické výbušné síly při tréninku využívají všichni výkonnostní cyklisté. V každém úseku se snažíme jet v pomyslném cíli co nejrychleji. Podle specifik můžeme výbušnou sílu a rychlost trénovat několika způsoby: sprint, frekvenční sprint, pevný start, sprint do kopce a sprint z běžné jízdy.

 

Interval opakujeme pětkrát až dvacetkrát, jeden úsek měří 150–200 metrů a zařadíme ho jednou až dvakrát týdně ve stupňovacím, vrcholném, závodním období cyklistické sezony. Mezi intenzivními úseky odpočíváme při volné regenerační jízdě 4 až 5 minut. Kvůli nízké reakční době tepové frekvence použijte pro změření úseku vždy údaje z wattmetru nebo se řiďte pocitem, který by měl odpovídat sto procentům osobního maxima. Důraz klademe i na správnou techniku při náročném intenzivním zatížení. Je třeba zapojit i svaly trupu a zpevnit zejména břišní svaly. Síla z dolní končetiny a rukou přitažených za řídítka je pak přenesena přímo do výkonu. Pokud absolvujete trénink na horském kole, zvolte pro intervaly silnici či cestu, kde se budete moct plně soustředit na výkon. A snažte se jet v co nejoptimálnější poloze. Trénink zařazujeme jednou až dvakrát týdně ve všech obdobích sezony.


 

Tréninkové tipy pro rozvoj rychlosti

1. Sprint po rovině

Při sprintu po rovině je důležité zaujmout správnou aerodynamickou polohu, mít optimální techniku a dokázat vystupňovat tempo.

Z volné jízdy po rovině, ideálně i po větru, se při sprintu snažíme vystupňovat výkon tak, abychom co nejtěžší převod roztočili co nejvíce. Na začátku úseku jedeme ze sedla a snažíme se vystupňovat rychlost a otáčky do konce intervalu, kde se snažíme o co největší výkon, rychlost a frekvenci šlapání. Intenzita se pohybuje nad 150 procent tepové a wattové hodnoty anaerobního prahu a frekvence se pohybuje při úseku po rovině mezi 90–120 otáčkami za minutu. Jezdec je v aerodynamické poloze, zvedá ze sedla a sprintuje do pomyslného cíle. Při jízdě se drží dole v obloucích řídítek, tak aby se energie mohla optimálně přenášet.

Interval jedeme od začátku ve velmi vysoké intenzitě, snažíme se zrychlit ve druhé polovině a jízdu vystupňovat. Chceme-li ze sebe vydat více energie, osvědčilo se trénovat sprint ve dvojici, kdy se snažíme svého soupeře předehnat.

V běžném tempu se schováváme v háku, těsně před sprintem si necháme mezeru a ze závětří plynule vybočíme a těsně před cílovou páskou soupeře přespurtujeme. 
 

2. Frekvenční sprint

Bez umění rychle točit nohama se neobejde žádný dobrý cyklista. Je důležité co nejvíce točit nohama. Základem je tedy správná technika šlapání a celková uvolněnost celého těla. Z volné aerobní jízdy po rovině a ideálně i po větru se při sprintu snažíme úsek vystupňovat jak frekvencí šlapání, tak rychlostí pohybu do pomyslného cíle.


3. Sprint z místa na těžký převod

Sprintem na těžký převod z pomalé jízdy či při dobře zvládnuté technice dokonce z místa rozvíjíme maximální výbušnou sílu. Je to velmi technicky náročný prvek, protože musíme zapojit celé tělo, pravidelně dýchat a snažíme se v co nejkratším čase se rozjet kolo, co nejrychleji. Z volné jízdy po rovině či úplného klidu (ideálně stání) se snažíme na těžký převod co nejrychleji rozjet a vystupňovat výkon tak, abychom co nejtěžší převod roztočili co nejvíce. Snažíme se o co největšího výkon, rychlost a frekvenci šlapání (0–120 otáček za minutu). Intenzita se pohybuje nad 150 procenty anaerobního prahu a frekvence šlapání se v úseku po rovině pohybuje mezi 30–80 otáčkami za minutu. Jezdec je v aerodynamické poloze, kde se z úplného klidu zvedá ze sedla a sprintuje. Startovací nohu střídáme. Při startu je vždy klika rovnoběžně se spodní rámovou trubkou. Při jízdě se držíme dole v obloucích řídítek, tak aby se energie optimálně přenášela. Nutné je mít celý trup zpevněný, aby se vyvinutá síla z dolní končetiny a z přitažení rukou za řídítko přenesla přímo do výkonu. Pokud svaly nezpevníme, kolo se rozvlní.
 

4. Sprint do kopce a běžné jízdě

Sprint do kopce se 4–6procentním stoupáním je velmi intenzivní a náročný tréninkový prvek. Z volné aerobní jízdy se při sprintu do prudkého stoupání snažíme výkon vystupňovat, abychom co nejtěžší převod roztočili co nejvíce. Při optimálním přenosu síly jdeme od začátku úseku ze sedla a vším úsilím se snažíme vystupňovat rychlost pohybu a otáček (80 otáček a více) do konce intervalu. Intenzita se pohybuje nad 150 procent anaerobního prahu a frekvence šlapání se v úseku do prudkého kopce pohybuje mezi 80 až 100 otáčkami za minutu (měly by být co nejvyšší). Jezdec je v aerodynamické poloze nebo se drží za páky, zvedá se ze sedla a do cíle sprintuje stále ze sedla. Celková doba intervalu je 15–60 sekund, intenzita se pohybuje nad 150 procenty anaerobního prahu. Interval opakujeme třikrát až desetkrát, úsek trvá 20–60 sekund, intenzita zatížení je 150 procent anaerobního prahu a více. Frekvence šlapání je co nejvyšší a je potřeba zvolit optimální převod.

 

 

Nyní už znáte všechno potřebné a nezbývá než sednout na kolo a pustit se do tréninku.

Cílem Alltraining Cycling Academy bylo, abyste se naučili správně a efektivně zatěžovat  tělo a tím posouvali svoji výkonnost dál. V jednotlivých dílech jsme vás provedli kompletní cyklistickou metodikou, kterou by měl znát každý cyklista, který chce správně a efektivně zvyšovat svoji kondici. Nezapomněli jsme ani na regeneraci, výživu a podrobně jsme vysvětlili i jednotlivé tréninkové prvky. Cílem bylo vás naučit komplexně poznat své tělo, které pak při kondičním zatížení budete správně ovlivňovat při jakémkoli zatížení.

To, co jste se už teď naučili, bude skvělým základem pro váš úspěšný růst. Mottem našeho tréninkového centra Alltraining.cz je: Trénuj chytře! Tak se do toho s námi pusťte a hned vám to půjde lépe a radostněji. Začít můžete na některém z našich tréninkových kempů či s naším on-line tréninkovým systémem, kde pod vedením osobního trenéra můžete efektivně a cíleně zvyšovat fyzickou kondici.

 

 


Celým dílem vás prováděl trenér první třídy Mgr. Vojtěch Beran. Chcete také zapracovat na rozvoji své cyklistické vytrvalosti? Využijte naše služby:

Nezapomeňte sledovat naše novinky:

► Web: www.alltraining.cz

 Facebook : www.facebook.com/alltraining.cz

 Instagram: www.instagram.com/alltraining.cz

 

 

Přečteno - 7426x Tagy: alltraining video trénink rychlost
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. OstatníMy Fuel - Vašek Kolář spouští své nejnovější video, pracoval na něm 2 roky
    My Fuel - Vašek Kolář spouští své nejnovější video, pracoval na něm 2 roky
  2. Trénink a fitnessDestinace pro zimní trénink na kole přehledně
    Destinace pro zimní trénink na kole přehledně
  3. Tech newsJedna dobrá věc: OGT aneb tyčinky s jedlým obalem
    Jedna dobrá věc: OGT aneb tyčinky s jedlým obalem
  4. Týmy a klubyN1NO Beyond - 4. díl seriálu o Nino Schurterovi je online
    N1NO Beyond - 4. díl seriálu o Nino Schurterovi je online
  5. Ostatní„Všichni se musí vrátit ve zdraví,” říká Gaspi jako guide bike kempu v Gosau
    „Všichni se musí vrátit ve zdraví,” říká Gaspi jako guide bike kempu v Gosau
  6. OstatníVideo: GT Grade X & Kristýna Havlická na Rychlebkách
    Video: GT Grade X & Kristýna Havlická na Rychlebkách

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #6 Susny - vloženo: 26.10.2019 v 14:39:02

    odpověď na Susny — #5 I když chápu, že si z toho omylu v podání textu děláte srandu.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #5 Susny - vloženo: 26.10.2019 v 14:37:52

    Pánové, samozřejmě je to trochu popletené. Těch 150 % je myšleno jen na watty - když mám práh 300, tak musím jet aspoň 450, tep opravdu takhle nikdo nevyžene :D

    1. na tento komentář reaguje Susny — #6
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #4 jnovotny77 - vloženo: 22.10.2019 v 07:23:14

    Já to taky nechápu...to jako když mám AnP 164t/min tak bych se měl dostat na 246 t/min?...dyť mě to zabije...

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #3 Pajan - vloženo: 22.10.2019 v 01:21:27

    odpověď na viktor.stosek.1 — #2 Koho chleba jis, toho pisen zpivej. Mtbs uz davno neni o uzitecnych a oeknych clancich ale jen o zverejneni reklamnich clanku.

    Chapu, slozenky se samy nezaplati, ale ceho je moc...

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #2 viktor.stosek.1 - vloženo: 20.10.2019 v 08:37:54

    Před zimou ideální návod na trénink :D:D

    1. na tento komentář reaguje Pajan — #3
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #1 Hazoš - vloženo: 18.10.2019 v 09:53:31

    Hmmm nad 150% Anaerobního prahu....not bad! To mám na krásných 247pulsů a to mám nízký pulsy. Věřím že leckdo bude muset na 300 :D :D :|

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744