BMC v Andoře testovalo Fourstroke s 32" koly

Velký zájem médií vyvolal tento prototyp od švýcarské značky BMC, který byl k vidění během testování v rámci světového poháru v Andoře...

Autor: Petr Bureš
Foto: Maxime Schmid
BMC v Andoře testovalo Fourstroke s 32" koly

Kola o průměru 32 palců se ještě donedávna zdála být jen extrémem, který nemá v běžném světě XC závodění místo a vlastně se o nich téměř vůbec nemluvilo. Jenže švýcarská značka BMC nyní přichází s velmi vážně míněným experimentem, kdy v rámci svého vývoje připravila zcela funkční prototyp závodního celoodpruženého kola, postavený na platformě BMC Fourstroke s novými koly o průměru 32".

Cílem bylo zjistit, zda je možné posunout limity jízdních vlastností ještě dál – i za hranici dnešního 29" standardu. Že to myslí s testováním opravdu vážně, bylo jasné i kvůli tomu, že se na tomto prototypu v rámci světového poháru v Andoře proháněl mimo jiné i člen BMC Factory Racing týmu Titouan Carod.

Testovací prototyp: 32" kola v rámu BMC Fourstroke

BMC v rámci tohoto specifického projektu muselo kompletně upravit nejenom svůj rám, prodloužit jeho zadní stavbu o 15 mm a upravit také i její větší průchodnost, ale současně s tím to samé zajistit i pro přední odpruženou vidlici. Zbytek geometrie – reach, stack i úhel hlavové trubky – zůstává v podstatě velmi blízký sériové verzi Fourstroke, což umožňuje přímé porovnání jízdních vlastností, což bylo hlavním cílem tohoto projektu.

Rám je osazen standardní 100mm vidlicí a zadním zdvihem 100 mm. Tlumič, odpružení i teleskopická sedlovka zůstávají beze změn. Zajímavé ale je, že délka klik musela být zkrácena, aby se předešlo kolizi při šlapání – 165 mm místo běžných 175 mm. Na první pohled zaujme také speciální představec, resp. spíše adaptér pro uchycení řídítek, který je posílá do pozice blízké 29" modelu, což v tomto případě vypadá hodně zvláštně.

Celkově je rám výsledkem prototypové dílny situované v rámci speciálního impec lab oddělení, nacházejícího se přímo ve švýcarském sídle BMC v Grenchenu.

Speciální kola a pláště

Zapletená kola pro BMC vyvinula domácí značka DT Swiss speciálně pro toto testování. Použité karbonové ráfky mají průměr 32" a vnitřní šířku 30 mm, což odpovídá moderním trendům v rámci XC. Obutí zde zajistil Maxxis, který vyrobil testovací sérii plášťů Aspen v rozměru 32x2,4". Přičemž pláště mají stejný vzorek i směs jako běžné 29" varianty, ale byly vyrobeny ve zcela nové formě pro větší průměr. Celkový průměr kola s pláštěm dosahuje přibližně 813 mm, tedy zhruba o 38 mm více než běžné 29" (které mají kolem 775 mm).

Mimochodem, o tom, že Maxxis pokukuje po sériové nabídce 32" plášťů jsme psali nedávno a vypadá to, že toto jedna z prvních vlaštovek, alespoň co se renomovaných značek a angažovanosti vývojových prací směrem k 32" kolům týká.

Maxxis sonduje zájem o 32" pláště

 

Výhody podle testovacích jezdců

Testovací jezdci i samotní technici BMC na základě testování zmiňují několik hlavních benefitů, které podle nich větší kola mají

  • vyšší setrvačnost při jízdě po rovině a mírných stoupáních
  • výrazně lepší překonávání nerovností, kamenů i kořenů
  • vyšší trakce a stabilita ve vyšších rychlostech
  • snížení vnímaného valivého odporu

Velmi zajímavý je poznatek, že jízda v technických úsecích byla plynulejší, i když obratnost kola v utažených zatáčkách logicky mírně utrpěla.

Slabiny a limity

Zároveň se ale objevují také jistá úskalí provázející větší průměr kol. Kvůli větším kolům je rozjezd resp. okamžitá akcelerace těžkopádnější, což může být nevýhodou při opakovaném sprintování na XC trati. Delší zadní stavba také mírně omezuje agilitu kola ve stoupáních a v technických pasážích. Dalším problémem může být výška rámu a jeho celková ergonomie, a to především pro jezdce menších postav v rámci menších rámových velikostí. Prototyp odpovídá velikosti L a počítá s výškou jezdce nad 180 cm. Zásadní je i fakt, že pro 32" neexistuje v tuto chvíli žádná sériová nabídka komponentů – vidlice, výplety, ráfky ani pláště.

Co bude dál?

Podle vedení BMC je projekt stále ve fázi testování. Spolu s Maxxisem a DT Swiss pracují na dalších variantách. Není zatím jasné, zda se 32" kola objeví v sériové výrobě, ale pokud ano, půjde pravděpodobně o první high-end XC modely pro vyšší jezdce. Potenciál většího průměru kol tu ale bezpochyby je.

Podobně jako kdysi 29" kola nahradila 26", může být i 32" logickým krokem vpřed. Pokud vývoj překoná stávající konstrukční limity a nabídne širší škálu velikostí, je možné, že během několika let uvidíme tento rozměr na světových XC tratích i v běžných obchodech.

Přečteno - 11669x Tagy: bmc 32
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsUCI povolila 32" kola pro sezónu 2026: Co to znamená pro MTB?
    UCI povolila 32" kola pro sezónu 2026: Co to znamená pro MTB?
  2. Tech newsBMC představuje VAR0: bike jako plátno pro vaši kreativitu
    BMC představuje VAR0: bike jako plátno pro vaši kreativitu
  3. Tech newsMaxxis sonduje zájem o 32" pláště
    Maxxis sonduje zájem o 32" pláště
  4. ServisBMC ve finančních problémech hlásí propouštění
    BMC ve finančních problémech hlásí propouštění
  5. Týmy a klubyExpres CZ – BMD Team Kolín se před startem Českého poháru představil novinářům
    Expres CZ – BMD Team Kolín se před startem Českého poháru představil novinářům
  6. Týmy a klubyTým Expres CZ - BMD Kolín v roce 2025 míří do nového levelu
    Tým Expres CZ - BMD Kolín v roce 2025 míří do nového levelu

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 Zdeněk B - vloženo: 18.07.2025 v 10:42:51

    Za mě super zpráva sleduju to.. Už aby tu byl pro moje potřeby bude super. měřím 193 a na XC full se těším. Velikost kol-výška jezdce. 32" super ale 34" už by bylo moc..

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 zirecek - vloženo: 15.07.2025 v 21:27:20

    Naprosto ideální náčiní pro vyšší jezdce zejména pro maratony, celodenní ježdění. Tohle bohatě stačí v HT verzi, kdy větší kola poskytují větší pohodlí. Snad to bude brzy, rád si koupím.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 Honza S. - vloženo: 15.07.2025 v 15:12:13

    Ach jo, byznys hýbe světem... Kolik let to je, co se objevila 29" kola, cca 10 - 12 let? To se servisáci a výrobci komponentů zblázní. V podstatě "mrtvý" rozměr 27,5"/650 b je tu s námi stále (když pominu gravity, kde to má své opodstatnění) a minimálně dalších 10 let se budeme zbavovat 29" kol? Tolik různých drátů, plášťů, ráfků, vidlic atd. se nikomu držet nevyplatí.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744