Americký Cannondale přichází s hodně zajímavým posílením své nabídky štěrkoletů. Nově přidává "gravity" model s Lefty a také elektrickou verzi...
Jakmile přišly první verze hliníkových štěrkoletů Topstone, padaly z mnoha stran zvídavé otázky, kdy se objeví gravelová Lefty vidlice. Cannondale nechával poměrně dlouhou dobu tyto spekulace bez odpovědi až do letoška. To se totiž rozhodl, že z nabídky vyřadí svůj poměrně atypický, pro mnohé možná kontroverzní model Slate, který v sobě kombinoval právě první generaci speciální Lefty vidlice určené pro gravelbiky s názvem Oliver a rám s geometrií a vizáží vycházející z horských kol.
Tímto krokem tak dal podle některých zápornou odpověď na otázku, kdy bude nová gravel Lefty, podle druhých pak naopak potvrdil, že datum představení nového modelu Slate na sebe nedá dlouho čekat.
Čas běžel a uvedení novinky stále nikde. Skupinka příznivců a přesvědčených čekatelů pomalu utichla a s ní i naděje, že bude mít originální odpružený gravelbike svého pokračovatele. Na sklonku letošního jara ovšem Cannondale rozeslal informaci, že hodlá představit nový model v rámci gravel segmentu, a byť došlo posléze k několika odkladům oficiálního představení, nakonec Cannondale své příznivce nezklamal a štěrkolet s Lefty opravdu představil. Jen to není nový Slate, ale Topstone, místo hliníkového rámu, který se očekával, dostal karbonový a jako bonus navrch vznikla verze s elektromotorem.
Jestliže jsem až doposud několikrát zmínil jméno modelu Slate, tak další spekulace musím rázně ukončit. Gravel novinka s Lefty vidlicí toho s modelem Slate má společného pramálo. Vlastně když to tak vezmu, tak pouze jedinou věc, a to, že jde o bike postavený na 27,5" kolech jinak označovaných také 650B.
Rám je zde ovšem zcela identický se současným modelem Topstone Carbon a kromě jiných barevných designů jde o stejnou rámovou formu, tvary i komplet geometrii.
Cannondale sice nabízí tento model nově pouze s 650B zapletenými koly, ale pokud byste chtěli, tak vám nic nebude bránit tomu, abyste je vyměnili za větší sedmistovky, protože jak rám samotný, tak i nová vidlice umí pracovat s oběma průměry.
Samotný rám Topstonu také zde nabídne specifickou Kingpin zadní stavbu, která pracuje s flexibilitou sedlové trubky i celé zadní stavby. Vyšší model pak nabídne i speciální SAVE kokpit a plochou SAVE sedlovku, které mají společně zajistit ještě více komfortu, ale tou hlavní inovací je beze sporu nová přední vidlice.
Dalo se očekávat, že v okamžiku, kdy Cannondale přišel s novou zjednodušenou konstrukcí Lefty Ocho u svých závodních MTB modelů, bude nová gravel vidlice, dosud nazývaná Oliver, pokud ji tedy představí, postavena na obdobné platformě. A tak se také stalo.
Po vzoru bikového modelu Ocho má i Oliver kompaktní zkrácenou jednonohou konstrukci. Kluzáky zde putují také po třech řadách jehličkových ložisek a nechybí ani tapered sloupek vidlice.
Oliver je sériově dodáván s 30 mm zdvihu, přičemž je možné vidli nastavit na zvýšený zdvih 40 mm. Uvnitř najdeme novou patronu, která se stará o tlumení a měla by být netečná vůči pohupování kola při šlapání. V praxi jsem to zatím nemohl úplně vyzkoušet, ale při prvním osahání mi přišel nový Oliver hodně tuhý, ale současně i tvrdý a více méně necitlivý na menší nerovnosti. Je jiný než standardní "dospělá" Lefty Ocho, ale v tomto případě je to jasný záměr konstruktérů. Možná by se dal připodobnit již legendární vidlici R1 od Rock Shoxu s vestavěným Brainem. Žádný sag tady nehledejte, ostatně, při zdvihu 30 milimetrů už by moc na pružení nezbylo. Oliver tak nechává jezdce vychutnat si pevný stroj až do krajnosti, ale v případě větší nerovnosti povolí a pomůže absorbovat náraz.
Velká a lehce dostupná páčka lockoutu se nachází na vrchu vidlice a je tak snadno nahmatatelná a použitelná i za jízdy. Co je ale ještě zajímavější, je uchycení třmenu přední brzdy. Oliver má integrovaný flatmount adaptér, ale navíc novinku, která způsob odnímání třmenu dále ulehčuje a zrychluje; díky speciální rychloupínací páčce snadno provedete případnou demontáž třmenu a posléze předního kola, chybný postup je vyloučen.
Gramaře pak budou určitě zajímat i dvě následující čísla. 1340 g je udávaná hmotnost karbonové varianty, 1610 g pak má vážit dostupnější hliníková varianta Lefty Oliver.
A přidám ještě dvě konstrukční hodnoty, které udávají maximální použitelnou šířku pláště: 650bx47 mm nebo 700Cx45 mm. Cannondale avizuje, že bude možné novou Lefty Oliver zakoupit i samostatně a upgradovat s ní tak i stávající modely Topstone. Její cena se však dá očekávat poměrně vysoko, zhruba někde kolem 35 tisíc Kč. Přesná MOC zatím nebyla stanovena.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na petan — #2 ahaaa, to me nenepadlo, sry. No, takhle by ta cena davala vetsi smysl, i kdyz souhlasim s komentarem bikeordie, ze je to v podstate nesmysl :-)
odpověz na tento komentářMuze mi nekdo vysvetlit, co to je za nesmysnou modu, tady ty kola? Kdyz pominu naprosto trestuhodnou cenu, tak treba Scalpel rozhodne nejezdi o nic pomaleji a jeste mam o nejakej ten level vetsi jistotu, ze tomu nerozbiju kola, kdyz opustim nejakou polnacku.
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #1 Jen pro vysvětlení hliníkový Oliver, znamená, že jde o hliníkovou verzi odpružené vidlice Lefty, rám samotný je u všech modelů karbonový.
- na tento komentář reaguje trance28 — #4
odpověz na tento komentářTak to je vyborna koupe, hlinik za POUHYCH 110 000,- :-) a verze s motorem, to snad ani nema cenu komentovat, bez toho by se lidstvo urcite neobeslo
- na tento komentář reaguje petan — #2
odpověz na tento komentář