Cannondale představuje lehký, ale výkonný ebike Moterra SL

Tak trochu jiný pohled na lehký ebike zvolil americký Cannondale, který dnes představuje svou vizi lehkého celoodpruženého karbonového ebiku...

Autor: Petr Bureš
Foto: Cannondale
Cannondale představuje lehký, ale výkonný ebike Moterra SL

Tempo inovací mezi ebiky jde neustále vpřed. Není roku, aby alespoň jeden výrobce pohonů nepředstavil nějakou novinku, na základě které se pak výrobci doslova předhánějí v tom, jak ji co nejlépe zaintegrovat do svých rámů. V posledních letech se navíc v nabídce stále více firem začala objevovat také tak zvaná lehká elektrokola, která kombinují zpravidla menší kapacity baterií, slabší a menší elektropohony a špičkové karbonové rámy i komponenty s cílem se co nejvíce přiblížit hmotnostem obdobných kol bez elektropohonů. Cannondale v tomto ohledu uvádí, že dokázalo hmotnost nové Moterry SL stlačit hluboko pod hranici 20 kg, konkrétně až na 19,5 kg.

Moterra byla dosud u Cannondale doménou plnokrevných celoodpružených ebiků osazených převážně Bosch CX Performance pohony, a to v různých zdvihových úrovních, postavených na karbonových i hliníkových rámech. Nyní přichází další alternativa ke stávajícím modelům Moterra a Moterra LT - třetí varianta s označením Moterra SL, která cílí na příznivce lehkých elektrobiků, kteří se však nechtějí spokojit s menšími výkony a kratšími dojezdy, ale raději obětují nějaké to kilo "nadváhy", aby dostali výkonově plnohodnotný ebike, ale přitom s relativně nízkou hmotností.

Specifika pohonu

Nová Moterra SL byla od počátku navrhována za účelem docílit co nejnižší hmotnosti při zachování standardních výkonových parametrů ebiku. Konstruktéři se v tomto případě spojili s japonským Shimanem, jehož Steps pohony již Cannondale u některých hliníkových modelů využívá a vyvinuli pro něj nejenom nové baterie, které dokáží díky vyšší energetické hustotě poskytnout v rámci kompaktního, pouze 3,1 kg vážícího těla, 601 Wh kapacitu, ale také upravený software, optimalizovaný přesně pro potřeby tohoto biku, co se týká nastavení jednotlivých režimů dopomoci.

Použitý nejnovější pohon nese označení Shimano EP801 a oproti svým předchůdcům dostal zejména nové komunikační protokoly a lepší batery managment. Jeho tělo je vyrobeno z lehké magnesiové slitiny, díky které dosahuje hmotnosti pouhých 2,7 kg. Co se výkonu týká, tak umí nabídnout ve špičce 600 W spolu s 85 Nm točivého momentu a je kompletně připravený i pro případnou spolupráci s Di2 řazením, díky kterému u něj lze nastavovat různé režimy automatického řazení. To však Cannondale prozatím nevyužívá, protože preferuje elektronické řazení Sram v kombinaci s mechanickým Shimanem u základního modelu.

Co se baterie týká, jde řečí laika dnes o "menší" z velkých baterií, které se běžně používají u klasických ebiků, protože nejvýkonnější baterie dnes dosahují kapacit pohybujících se mezi 700 až 800 Wh, které jsou však o více než 1 kg těžší než baterie s kapacitou 601 Wh, použitá v novém modelu Moterra SL, díky které se nejenom podařilo dostat na nízkou hmotnost, ale také docílit kompromisu v rámci robustnosti spodní rámové trubky. Do té je tato baterie integrována, avšak bez možnosti ji z rámu jednoduše vyndat. Kvůli zachování tuhosti a současně i co nejnižší hmotnosti rámu je baterie do rámu nasunuta otvorem ve spodní části, který je však překryt samotným pohonem. Pro její vysunutí je potřeba tedy nejprve vyndat elektromotor a teprve pak se dostanete k samotné baterii, což je však u tohoto typu lehkých ebiků řekněme standardní konstrukční řešení.

Nově bez čtyřčepu

Nejenom nový způsob zástavby baterie ale odlišuje Moterru SL od jejích stávajících sourozenců, novinkou, a to poměrně velkou je také konstrukce zadního odpružení. Ta zde totiž překvapivě nevyužívá standardního čtyřčepového zavěšení, jako všechny ostatní Moterry, ale vlastní specifickou FlexPivot konstrukci obdobnou té, kterou najdete na celoodpružených Scalpelech.

Teď si možná řeknete aha, FlexPivot, takže to znamená menší zdvih, tchyba lávky, Cannondale nadimenzoval tuto zadní stavbu tak, aby sice splňovala kinematické zadání, to jest aby se chovala v podstatě jako čtyřčep, v rámci kterého je pohyb relizován v rámci řetězové vzpěry před zadní patkou, ale současně aby dokázala pojmout i plnohodnotný allmountain zdvih a jezdce nijak neomezovala v tom, do jak drsného terénu se s kolem vydá.

Tady sehrál určitě důležitou roli Josh Bryceland, který se na vývoji tohoto nového ebiku podílel a se kterým konstruktéři konzultovali jeho vlastnosti, geometrii a optimální kombinaci zdvihů, které v tomto případě přináší 160 mm vpředu v kombinaci se 150mm zadního zdvihu, který je postavený na bázi vzduchových tlumičů s roztečí 210 mm.

Mimochodem, tlumiče mají ve všech případech expanzní nádržku, díky které nabízejí optimálně aktivní chod zadní stavby. Uchycené jsou v rámu v rámci horní rámové trubky, takže díky tomu v něm zbývá prostor i pro uchycení jednoho košíku na láhev. Designově téměř k dokonalosti je pak dovedena sedlová trubka, která plní roli nejenom držáku sedlovky, ale také zpevňujícího prvku, nosiče čepu horního vahadla a v její spodní části pak najdeme také hlavní čep zadní stavby či držák motoru a díky ní je nad motorem také více místa pro již zmiňovaný bidon.

Ani to ale ještě není, co se rámu týká, vše. Moterra SL je totiž koncipována jako mullet, to znamená, že je osazena zadním 27,5" kolem, které vpředu doplňuje devětadvacítka. Nicméně zadní stavba je připravena i pro osazení 29" kola, a proto najdete na horním vahadle flipchip, který v rámci případné změny průměru zadního kola umožní nastavit stejnou výšku středu.

Ohledně možného nastavování je to pak ještě speciálně upravená hlavová trubka, v rámci které je možné měnit hlavový úhel bez toho, aby se tato změna nějak dotkla ostatních úhlů či výšek středu.

Téměř DH geometrie

Řekl bych, že u geometrie hodně lobovat právě Josh Bryceland, aby zde mohla být sjezdově položená vidlice. O tom, že se mu to podařilo svědčí tabulkový údaj hlavového úhlu 62,5°, který je možný upravovat o 1,2°. Sedlový úhel je také poměrně progresivní, a to rovných 77°. Jinak v rámci čtyř nabízených velikostí zvolil Cannondale reach od 420 do 505 mm.

U hlavovky ještě chvilku zůstaneme. Konstrukéři ji totiž pojali velice zajímavě i z pohledu vstupů kabeláže. Je zde totiž možné kombinovat přímé vstupy do rámu prostřednictvím otvorů na bocích hlavové trubky, nicméně pokud například používáte bezdrátově ovládané řazení a sedlovku, je zde možnost vstupu vedení také vnitřkem speciální hlavovky, díky kterému budete mít před kokpitem dokonale uklizeno a nebudete se muset dívat na oblouky kabeláže. Cannondale v tomto případě myslel navíc i na estetiku a připravil minimalistické záslepky pro všechny nevyužité otvory. V podstatě je tak na vás, jaký způsob vstupu do rámu si vyberete.

Ohledně geometrie resp. konstrukce kola Cannondale přistupoval zcela individuálně ke každé z velikostí tak, aby zachoval co možná nejlépe optimální těžiště v rámci různých výšek riderů. Ve výsledku to znamená, že je zde využit tak zvaný "Proportional Response" s proměnlivou délkou zadní stavby, jejíž délka se pohybuje v rozmezí od 449 do 458 mm.

Cannondale tuto novinku nabízí v celkem čtyřech velikostech S, M, L a XL v rámci trojice různě osazených modelů, které mají společný celokarbonový rám i pohonnou jednotku a také baterii.

Pokračovat na: Modely a ceny

Seznam stránek článku:

  1. Cannondale představuje lehký, ale výkonný ebike Moterra SL
  2. Modely a ceny
  3. Fotogalerie
Přečteno - 19512x Tagy: cannondale elektro my2024 lab71
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. Tech newsYamaha představila nové platformy elektropohonů
    Yamaha představila nové platformy elektropohonů
  5. TechnikaFotogalerie: RB CR Team
    Fotogalerie: RB CR Team
  6. PreviewRB CR Team - klasika v novém balení
    RB CR Team - klasika v novém balení

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 PracharT2 - vloženo: 20.02.2024 v 20:41:45

    825wh baterie u Kellys Theos F100 ktera je dokonce plne vyjimatelna s vahou 20.6kg je mnohem lepsi volba. K tomu elektronicke di2 shimano sparovane s novym ep801 a umi vsechny ty nove funkce jako autoshift a hlavne podle toho ridi motor aby to hralo spolu v harmonii. Proc nekdo da sram na novej shimano motor to nedava zadnej smysl.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744