Canyon představuje nový odlehčený Spectral:ON

Po dvou letech přistupuje Canyon ke kompletní revizi svého univerzálního celoodpruženého allmountain ebiku...

Autor: Petr Bureš
Foto: Canyon
Canyon představuje nový odlehčený Spectral:ON

Ve světě ebiků se všechno mění daleko rychleji než u běžných analogových kol. Vývoj pohonů, baterií, geometrií, ale i dalších věcí, souvisejících s použitými technologiemi, postupuje nezastavitelným tempem a tak je logické, že i obnovovací cyklus nových modelů je zde výrazně kratší než u klasických biků.

Předchozí generace Spectral:ON byla uvedena přesně před dvěma lety. Tehdy to byla pro média jedna z posledních novinářských prezentací, před covidem, ze které jsme se vraceli letadlem z Barcelony začátkem března 2020. Pár dní nato už se cestování kvůli lockdownu téměř úplně zastavilo.

Canyon Spectral:ON sázka na karbon

Předchozí generace elektrifikovaného Spectralu byla pro Canyon důležitá v tom, že nabídla kombinaci karbonového rámu s plně integrovanou baterií. Jenže přišla v době, kdy se čekalo představení nového pohonu od Shimana a ona ho neměla. Navíc se do rámu tehdy dostala "jen" pětistovková baterie, což bylo od počátku také terčem kritiky a byť později dostaly biky větší baterii i novější pohon, tak bylo zřejmě jen otázkou času, jak rychle dokáží konstruktéři zareagovat a všechny tehdejší neduhy "opravit".

Když bychom měli ve stručnosti shrnout hlavní rozdíly a vylepšení, týkající se nové generace, bylo by pořadí následující: Zvýšení kapacity baterií a tím i dojezdu, zvýšení tuhosti rámu, snížení hmotnosti a změna geometrie, plus kosmetické konstrukční záležitosti.

Technické novinky rámu

Podíváte-li se na předešlou a novou generaci modelu Spectral:ON, tvarově na první pohled příliš nepoznáte rozdíl. Hlavní silueta zůstává téměř identická stejně tak, jako systém čtyřčepového přepákování zadní stavby s tlumičem, umístěným pod horní rámovou trubkou. Canyon logicky pokračuje se zástavbou pohonů od Shimana. Momentálně tak jde o jeho vlajkovou loď EP8, která byla ale oproti předchozí generaci v rámu natočena o 30 % tak, aby se před ní mohla protáhnout nově koncipovaná baterie. A pokračuje také mullet koncepce biku, to znamená, že vepředu najdete 29" kolo, zatímco vzadu je 27,5" plášť.

Celkově tak nová generace tohoto ebiku působí robustněji kolem středu, což je způsobeno tím, že disponuje delší baterií, která je umístěna celkově níže. Díky tomu mohla baterie dostat větší kapacitu, současně došlo ke snížení těžiště a narostla také tuhost rámu, protože spodní rámová trubka už není vespod otevřená, kvůli dvířkům baterie, ale má konstantní uzavřený průřez. Baterii pak z rámu nově vysouváte malým otvorem u středu před motorem. Její vyklápění dospod je minulostí.

Aby mohlo být docíleno co nejnižší hmotnosti při lepší tuhosti rámu, zapracovali konstruktéři jednak na "karbonizaci" zadní stavby, která byla dosud hliníková, jednak upravili i vrstvení karbonu na hlavním rámovém trojúhelníku. A aby toho nebylo málo, tak obdobně jako u klasických rámů připravili i prémiovou verzi Spectral:ON CFR, u které se s hmotností dostali z 3180 g u CF provedení na 2880 g. Kromě váhové úspory a vyšší tuhosti pak Canyon s novým rámem plní i náročnější certifikaci, týkající se odolnosti rámu kategorie 4E.

Posledním rozdílem, kromě geometrie, o které se zmíním za chvíli, je revize integrace, která se týká dvou věcí. Nový model oproti tomu staršímu disponuje kompletně integrovaným vstupem kabeláže do rámu prostřednictvím speciálního hlavového složení, takže po stranách hlavovky nenajdete žádné otvory do rámu pro kabeláž. Současně ale také opouští integrovanou sedlovou objímku a vrací její vnější, byť ladně zapuštěné provedení s klasickým stahovacím šroubkem.

Evoluce geometrie

Už jsem o tom krátce mluvil a vlastně jsem to říkal už před dvěma lety, kdy Canyon uváděl předchozí generaci. Geometrie, kterou Spectral:ON dostává, patří v rámci kategorie spíše k těm konzervativnějším a nehledejte v ní nějaké specifické super Enduro geny. Ostatně Spectral:ON si ani na žádné super Enduro nehraje a chce oslovit spíše příznivce univerzálního allmountainelektrobikingu.

Přesto nese nová generace stopy po celkem znatelné progresivizaci geometrie a to především v prodloužení kola. Zásadnější změny se dočkal reach, který se prodloužil o cca 25 mm, podle velikosti. Spolu s ním se prodloužila i délka zadní stavby o 5 mm na finálních 445 mm. Tomu pak odpovídá samozřejmě i adekvátní protažení rozvoru, který je od 1194 do 1281 mm dle velikosti. Úhel sedlové trubky je zde 76,5° a hlavová trubka se položila o jeden stupeň na 65,5°. Kompletní hodnoty geometrie najdete v následující tabulce:

Baterie vs. hmotnosti

Poslední kapitolou, kterou Canyon v souvislosti s novým modelem svého celoodpruženého biku rozvádí, jsou baterie. U předchozí generace startoval s pětistovkami a posléze je nahradil šestsetdvacítkami. U nové generace k tomu přistupuje malinko jinak. Hned od počátku totiž říká, že si můžete svobodně vybrat jestli zvolíte menší a lehčí 720 Wh kapacitu, nebo větší a těžší 900 Wh baterii. Rozdíl je jak v hmotnosti, tak cenách s tím, že Canyon u každého nabízeného modelu komunikuje oba údaje v závislosti na výbavě. Hmotnosti uváděné pak odpovídají bikům ve velikosti M.

Oproti předchozí generaci Spectral:ON tak dochází k navýšení teoretického dojezdu o 15 resp. 42 % a Canyon na rozdíl od některých konkurenčních značek nabízí výběr baterie u všech modelů od těch nejlevnějších na CF rámu až po ty nejdražší na prémiovém CFR karbonu.

Je potřeba ale dodat ještě dvě podstatné informace. Pro rámy velikosti S zde platí, že jsou omezeny pouze na menší baterie s kapacitou 720 Wh. Delší devítistovky se tam prostě nevejdou. Díky vlastní konstrukci baterií, pak nelze použít standardní Shimano Steps nabíječka. V balení u kola samozřejmě funkční nabíječku najdete, jen je potřeba počítat s tím, že pokud máte doma třeba starší Steps nabíječku, nebude vám s kolem fungovat.

Seznam stránek článku:

  1. Canyon představuje nový odlehčený Spectral:ON
  2. Výbavy, ceny a dostupnosti
  3. Fotogalerie
Přečteno - 12799x Tagy: canyon my2022 electro
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PreviewCannondale Topstone Carbon 2 L
    Cannondale Topstone Carbon 2 L
  2. TechnikaFotogalerie: Rockrider 740 NX/GX
    Fotogalerie: Rockrider 740 NX/GX
  3. TechnikaFotogalerie: Giant Revolt Advanced 1
    Fotogalerie: Giant Revolt Advanced 1
  4. PreviewGiant Revolt Advanced 1 - terénů se nebojí
    Giant Revolt Advanced 1 - terénů se nebojí
  5. ServisBasketbalista LeBron James investuje do Canyonu
    Basketbalista LeBron James investuje do Canyonu
  6. TechnikaFotogalerie: Superior X-Road Comp GR
    Fotogalerie: Superior X-Road Comp GR

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 Honza S. - vloženo: 05.04.2022 v 17:01:07

    Univerzální celoodpružený allmountain ebike, to je zase jednou charakteristika. :-D

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #2 trance28 - vloženo: 05.04.2022 v 16:37:58

    odpověď na Jirka Stratil — #1 zbytecnost jako zbytecnost...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #1 Jirka Stratil - vloženo: 05.04.2022 v 15:03:55

    V svetle teto novinky vypada KELLYS THEOS F90 stale atraktivneji https://youtu.be/_JgKhv4Z-28

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744