Hned dva nové příbuzné celoodpružené modely představila firma Commencal v uplynulých dnech...
Oproti jiným je Commencal poměrně malá, řekněme rodinná firma, sídlící na pomezí Francie a Španělska v jednom z nejmenších států Evropy, Andoře. Ovšem její kola nejsou rozhodně neznámá. Naopak. Dokáží bodovat i v mezinárodní konkurenci poměrně srdnatě a to i přes to, že jde o jednu z mála firem, které sázejí výhradně na hliníkové rámy.
Díky své horské lokaci je logické, že se v Commencalu zaměřují primárně na kola pro gravity disciplíny a synonymem pro ně je Meta. Označení, pod které Commencal schovává i dvě čerstvé novinky - trailový model TR a jeho agresivněji pojatou alternativu AM.
Trailové kolo. Každý si ho dnes představuje po svém. Bývaly doby, kdy se za něj považovalo celoodpružené kolo se 120-140 mm zdvihu a geometrií příbuznou s XC modely. Dnes se klidně bavíme o zdvizích o 20 mm výš, a progresivitě geometrií, hlavně těch nejnovějších se v podstatě žádné mantinely nekladou a blížit se mohou klidně sjezďákům. Commencal je toho krásným příkladem.
Nová trailová Meta posouvá označení "trailové kolo" pro někoho až téměř k absurdním hodnotám. Už současná generace totiž patřila mezi hodně pokrokově progresivní geometrie a pokud jste si doteď mysleli, že dál to posouvat už v podstatě nejde, tak vězte, že se mýlíte. Jde :-).
Meta TR 2021 je postavena na bázi 140mm zadního zdvihu, ke kterému se dají dát buď 160mm, nebo 170mm vidlice. To ale rozhodně není vše co charakterizuje novou trailovou Metu. Ta kromě ostřeji profilovaných trubek přišla o prohnutou horní rámovou trubku, kterou nahradila trubka rovná s trojúhelníkovou navářkou zpevňující spojení se sedlovkou.
Také ostatní trubky dostaly nové profily a rám tak celkově zostřil svou vizáž, ale co se výrazněji změnilo, je zadní odpružení. Pravda, koncepce přepákovaného jednočepu stále zůstává a byť má dnes mnoho odpůrců, díky svým nevýhodám, má stále i mnoho příznivců. Kompletně předělané je masivnější a delší vahadlo a zvětšila se vzdálenost mezi osou zadního kola a zadním čepem.
No a jak možná vidíte na obrázcích, o slušný kus se posunula také geometrie, která běžnému konstatování, že so položila vidlice a napřímila sedlovka, dává novou dimenzi charakterizovanou hodnotami 64,5° resp. 78,6°.
Kromě toho se rám pochopitelně ještě protáhl a to jak nahoře, tak v rámci svého rozvoru a dostal i nové vnitřní vedení kabeláže. Pro maximální tuhost tu pak najdeme také dvouřadá Enduro ložiska a rám celkově působí pak jednodušším dojmem a i přes vyšší zdvihy je postavený tak, aby se na něm dal bez problémů absolvovat i celodenní výlet po horách.
Druhý, ještě více do gravity namířený klon Mety, nese označení AM (All Mountain). No a jak už název naznačuje, jde o kolo schopné prát se s ještě ostřejším terénem než základní trailová Meta. Mimochodem, v obou případech jde o čistě 29" kola, to jsem zapomněl zdůraznit.
AM verze ovšem označení Meta posouvá ještě o kousek dál a to nejenom díky vyšším zdvihům, které zde kombinují 170 mm vpředu a 160 mm vzadu, ale také ještě endurovitější geometrií, pro kterou je nově charakteristický hlavový úhel 63,6° a sedlový pak 78,5°.
Všechny ostatní mezigenerační změny tvarů trubek a jejich profilů pak v podstatě kopírují novou TRkovou verzi rámu.
Mimochodem, mezigeneračně se ještě mění průměr sedlové trubky. Ten nově dostává u obou verzí rámu 34,9 mm kvůli možnosti osadit delší teleskopické sedlovky s vyšším zdvihem.
V obou případech pak Commencal nabízí poměrně širokou škálu možností ohledně výbav, které startují na poměrně sympatických částkách a končí sice ve vyšších úrovních, ale s adekvátně kvalitní výbavou. Kompletní informace o specifikacích, barvách a modelech najdete na stránkách výrobce www.commencal-store.com. Info o českých cenách a dostupnosti pak poptávejte u Kamila Tatarkoviče zde: www.fdfbikeshop.cz.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Jirka Stratil — #3 Doporučuji zahodit katalogy, koupit váhu a zajet si na nějaké endurozávody. Myslím si, že budeš překvapen ;-).
U Commencalu ti stačí zahodit duše, nalít mlíko, alespoň dozadu narvat vložku a můžeš vyrazit na závody.
odpověz na tento komentářodpověď na Jirka Stratil — #3 Koukám, že tě to hodně fascinuje. :-) Seženeš snad někde za poloviční peníze "endurko" s poloviční váhou? :-)
odpověz na tento komentářEndurko za 100 000 a 16 kg! :,'D
- na tento komentář reaguje Honza S. — #4
- na tento komentář reaguje Mirra — #5
odpověz na tento komentářodpověď na Jirka Stratil — #1 Tak není to kolo do sámošky pro mlíko a rohlíky a na jednu sezónu že.
odpověz na tento komentář16kg bike 100 000kc. No nekup to :'D
- na tento komentář reaguje Mirra — #2
odpověz na tento komentář