Jedno z nejlepších míst pro biking je v Česku

Jako vůbec první evropská lokalita se na seznamu sedmi nejlepších destinací pro MTB vydaném IMBA objevil Singltrek pod Smrkem.

Autor: redakce
Jedno z nejlepších míst pro biking je v Česku

Je tomu dva roky a pár dní, co byl na severní straně Jizerských hor slavnostně otevřen unikátní projekt první sítě singltrekových stezek v Česku. A kromě zájmu ze strany turistů a bikerů sbírá Singltrek pod Smrkem i různá odborná ocenění. Poté, co vloni skončil v desítce nejlepších turistických nabídek České republiky (Singltrek pod Smrkem oceněn agenturou Czech Tourism) se jeho sláva šíří i za hranice naší země. Jako vůbec první evropská lokalita totiž figuruje na seznamu nejlepších destinací pro terénní cyklistiku, který tento týden zveřejnila mezinárodní organizace International Mountain Bicycling Association (IMBA).

Experti IMBA hodnotili v lokalitách, které navštívili, především jaké zázemí daná místa vyznavačům jízdy v terénu přináší. Singltrek pod Smrkem prošel náročným hodnotícím procesem prováděným experty IMBA jako lokalita poskytující nejlepší podmínky pro terénní cyklistiku celé škále uživatelů, od začátečníků až po zkušené bajkery. Do elitní ligy světových destinací posunulo Singltrek pod Smrkem kvalitní zázemí nově otevřeného Singltrek Centra v Novém Městě pod Smrkem.

Singltrek pod Smrkem se nachází v blízkosti Nového Města pod Smrkem a Lázní Libverda v Libereckém kraji a je společným projektem Lesů ČR a Svazku obcí Smrk. K obcím Frýdlant, Lázně Libverda a Nové Město pod Smrkem se později přidal i polský Świeradow-Zdrój a Lasy Państwowe. Singltrek pod Smrkem si za krátkou dobu získal oddané příznivce nejen v Česku, ale také v sousedním Polsku a nedalekém Sasku. Ti všichni na Frýdlantsko, pod horu Smrk, přijíždějí za maximálním prožitkem z jízdy na kole spojeným s kvalitním zázemím a službami. Češi na přípravě projektu spolupracují se špičkami z oboru, zejména s renomovaným projektantem Dafyddem Davisem. A kooperace tak znovu přináší své ovoce.

To, že je Singltrek pod Smrkem na seznamu IMBA zařazen, je vůbec poprvé, kdy toto prestižní ocenění získala evropská lokalita. IMBA dává lokality na svém seznamu za vzor těm teprve vznikajícím. A certifikát kvality IMBA Ride Center znamená automaticky celosvětovou propagaci a zvýšený zájem bikerů z celého světa.

"IMBA se snaží celosvětově propagovat modelové příležitosti pro terénní cyklistiku. Singltrek pod Smrkem je mezi nimi výjimečný. Přestože zatím nedosahuje rozsahu sítí stezek v Americe, dokázal za velmi krátkou dobu vybudovat podmínky pro terénní cyklistiku, které svou kvalitou a rozsahem v Evropě nemají obdobu. Singltrek pod Smrkem je model budoucnosti evropského MTB," řekl k udělení certifikátu pro Singltrek pod Smrkem Chris Bernhardt z organizace IMBA Ride Centre.

"Když jsme před několika lety začínali na projektu Singltrek pod Smrkem společně pracovat, připravovali jsme v lesích něco úplně nového a neozkoušeného. Abychom ostatní přesvědčili, všechny části projektu jsme realizovali v nejvyšší dostupné kvalitě. Ani ve snu by nás ale nenapadlo, že se jednou jako jediní Evropané zařadíme mezi světovou špičku. Pro Lesy ČR je poctou patřit mezi moderní a pokrokové správce lesa, kteří veřejnosti nabízejí ty nejkvalitnější možné podmínky k rekreaci,“ podotkl ředitel Krajského ředitelství Lesů ČR Liberec Ludvík Řičář.

Ani aktuální ocenění však neznamená, že by autoři projektu usnuli na vavřínech. Do sezony 2012 bude Singltrek pod Smrkem vstupovat s šedesáti kilometry speciálně navržených stezek pro terénní cyklisty všeho věku a schopností.

Foto: Petr Slavík, ČeMBA a Miloš Lubas

Přečteno - 25939x Tagy: singltrek pod smrkem čemba
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. PozvánkyČeMBA školení trailbuildingu na Trutnov Trails bude mít hosta z Whistleru
    ČeMBA školení trailbuildingu na Trutnov Trails bude mít hosta z Whistleru
  2. PozvánkyČeMBA setkání trailbuilderů 2015
    ČeMBA setkání trailbuilderů 2015
  3. OstatníČeMBA a WTB uzavřeli partnerství
    ČeMBA a WTB uzavřeli partnerství
  4. PozvánkySezona 2014 na Singltreku pod Smrkem oficiálně startuje
    Sezona 2014 na Singltreku pod Smrkem oficiálně startuje
  5. OstatníNa Singltreku pod Smrkem se neplatí a platit nebude
    Na Singltreku pod Smrkem se neplatí a platit nebude
  6. OstatníČeMBA organizuje první školení trailbuildingu
    ČeMBA organizuje první školení trailbuildingu

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #36 ladis - vloženo: 14.11.2011 v 20:03:26

    odpověď na KRAJIC — #19 co sou neregulerni podminky? na kole se da jezdit rekl bych kdykoliv, tedy ne asi v metru snehu. to ze sme na dvou mistech prenaseli prez polomy ... kvuli tomu sem tomu minusovy body nedal. a to ze sme neco nenasli.... trochu vylepsit znaceni. ale treba nastal pokrok, bylo to na jare. rekl bych to tak: s RS bylo jaksi nespokojeno vic lidi co znam nez s SpS

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #35 sadlo - vloženo: 12.11.2011 v 18:45:41

    Dnes jsem mluvil s "otcem" RS - Pavlem Horníkem. Buduje se nový "černý" trail, plnej šutrů, ale měl by být lehčí a sjízdnější, než tamní Wales. Tak se těším :)

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #34 kudrnáč - vloženo: 11.11.2011 v 22:02:21

    Jel jsem obojí a obojí super. Ale nelze srovnávat.Každý trail je o něčem jiném,RS jsou pro zkušené bikery, SpS pro všechny ostatní. Trochu mne zklamala ta nová černá, čekal jsem něco technického, ale bohužel je to furt stejný. Přesto to tam miluju, to flow v tempu, a super na čelovkách v noci.Doporučuju. Ale nejlepší v evropě? To asi muselo někoho stát hodně práce.....:) A ještě k zázemí a okolí-vesničky v Rychlebkách jsou mi sympatičtější, než město plný cikánů na podpoře.Vždycky když se vracím k autu mám jakési mrazení,ale ten singlík za to stojí.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #33 jaczub - vloženo: 11.11.2011 v 15:23:35

    odpověď na qjetak — #30 Dobře napsáno!

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #32 jezdec - vloženo: 11.11.2011 v 13:45:43

    odpověď na McBlacky — #28 Aha, ja mel za to ze s tim CEMBA ma porad neco spolecneho, aspon to tak prezentuji a singltrek maji i na strankach.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #31 martin kb - vloženo: 11.11.2011 v 13:13:46

    odpověď na McBlacky — #2 naprosty souhlas! na smrk už dlouho nepojedu, ale rychlebské stezky, tam bych mohl každý měsíc. rychleby = to nej v čr a okolí.

    Přehnané PR pro smrk.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #30 jenikmar - vloženo: 11.11.2011 v 11:57:41

    odpověď na Atilla — #29 ovšem i to je pro někoho úspěch...

    Pod smrkem jsem byl před rokem a je to hezké svezeníčko. Je to jezdivé a když tam jedete průměr cca20km/h tak si i máknete. Jinak to zvládnou i mamči na trekových kolech.

    Na Rychlebách jsem byl letos a musím říct, že jsem byl z toho nadšený. Nejlehčí okruh se dal proletět jako nic (úroveň původního okruhu na SpS). Ovšem zelený byla lahůdka. Nějaké ty technické pasáže po kamenech, lávky, skoky, prostě paráda. Na Walesu jsme byli s přítulkyní bohužel za deště a na těch kořenech to na pevňáku přece jenom není ono...

    SpS bych rozhoďně neoznačil za jednu z nejlepších bikových oblastí v ČR. Je to tam hezké, jezdivé, ale nejlepší bikování to rozhodně není (alespoň pro mne). Minimálně by měl soutěžit s Rychlebama a jsou i další lokality.

    Tři kopce nad Mostem byly protkány singletreky daleko dříve, než nějaký Smrk. A věřím, že tech míst by se našlo více akorát nemají takovou mediální kampaň...

    SpS není nejlepší ani první česká natož evropská lokalita pro MTB, možná je nejpropagovanější a můžeme jen doufat, že to pomůže těm ostatním...

    1. na tento komentář reaguje jaczub — #33
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #29 Atilla - vloženo: 11.11.2011 v 08:55:59

    Tak byl jsem na Rychlebkách i SpS a Rychleby super i ten výjezd mě bavil(180/180mm). Na SpS mě bavili všeho všudy 2-3 místa, žádný těžký terén ani výjezd. Dokonce jsem to celé dal na FR kole s převodem 36/32 bez problémů, takže pro rodiny s dětma a bikery, které neláká technické ježdění to budu asi super. Osobně bych dal to ocenění Rychlebkám, protože tam se může biker i něco naučit. Na SpS se tak maximálně sžije s kolem.

    1. na tento komentář reaguje qjetak — #30
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #28 McBlacky - vloženo: 10.11.2011 v 17:04:11

    odpověď na jezdec — #27 Původní organizace za toto zodpovědná již ve své podobě neexituje a zbyla z ní komerční část, která přešla pod singltrek sro. Což, jak je TK vytýkáno, byl nejspíš původní záměr. Pokračovatelé jsou někdo úplně jiný, legálně tam jsou nějaké resty o uznání existence sdružení a nesrovnalosti ve věcech práv. Kdo chce ať si to nastuduje.

    větší rozmach umělých singlů může maximálně ovlivnit snahy KČT a orgánů rezervací o vytlačení MTB ze značené sítě turistických tras. Jinak je to IMHO pro MTB přínosná aktivita.

    1. na tento komentář reaguje jezdec — #32
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #27 jezdec - vloženo: 10.11.2011 v 14:30:20

    Tohle je výborná zpráva! A zároveň odpověď těm škarohlídům co neustále zpochybňují užitečnost ČEMBY, je vidět že ČEMA přece jenom k něčemu je.

    Akorát nechápu proč se ČEMBA tímto ocenením nikde nechlubí a nijak ho nepropaguje.

    1. na tento komentář reaguje McBlacky — #28
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #26 Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) - vloženo: 10.11.2011 v 13:33:48

    odpověď na Mára — #20 Pokud vím tak RS jsou už uzavřené. Na SpS zas byla nějaká těžba (na těch nej úsecích) ale možná už je pryč. To se kdyžtak poptej na facebooku "singltrek pod smrkem". RS si víc užiješ na enduro (víc techniky, pružení, horší flow), SpS je ideální na pevňáka (větší flow, rychlost, žádná technika).

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #25 Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) - vloženo: 10.11.2011 v 13:25:54

    odpověď na vseznalek — #18 jj letos jsem tam byl 3x. Nedovolil bych si něco kritizovat bez důkladného projetí. Ono z prvního úseku, poprvé jsem byl taky hotovej, podruhý to ještě šlo, pak tam byly ty kaluže, které tam vlastně nikdy nebyly a které jsem si vymyslel. Stačilo zveřejnit pravdivou fotku, jak byl trail odfláknutej a tím narušit Kvasničkovo trailbuilderské ego a od té doby jsem za rejpala a černou ovci IMBA verze bajkingu.

    Nemá smysl tady filozofovat, když si odmyslim tu větu o "modelu budoucnosti" a odmažeme všechny slova "terénní", tak proti tomu PR článku nic nemám.

    To, že pánové za ameriky neznají žádné jiné lokality v evropě jim můžeme v klidu odpoustit.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #24 jaczub - vloženo: 10.11.2011 v 13:02:34

    odpověď na Mára — #20 RS jsou založený na tom, že musíš zpočátku vystoupat nakopec - ale je to krásnej úsek, dost hodně technickej, ale plnej lávek, šutrů, kořenů,... i na enďu se to dá projet, XC bike samozřejmě má výhodu. Ale užiješ si to určitě i tak. No a nahoře už je to pro větší zdvihy jak dělaný. Máš výběr víc tras, závěrečnej sjezdík určitě nahrává spíš enduro kolům. Abych to shrnul - na RS se nudit nebudeš, pokud ti nevadí občas šlápnout do pedálů. A nevím, co má dále k cyklodálnici než Rychlebky.

    Bohužel SpS zatím nemám projetej... zatím! :)

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #23 jaczub - vloženo: 10.11.2011 v 12:54:50

    odpověď na fercl — #6 Je vidět že se montuješ do něčeho, co jsi nikdy neviděl, na čem jsi nejel a víš o tom kulový. Nebudu ti vyvracet tvůj názor a vyjmenovávat, v čem nemáš pravdu, ale poradím ti, aby sis buď RS nebo SpS jel projet (ideálně obojí).

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #22 midlander - vloženo: 10.11.2011 v 11:19:10

    odpověď na midlander — #21 Kua, dělám ze sebe blbce, ale mam pocit že jsem včera v tom seznamu zahlíd Wales... sakra kam jsem koukal? No nic. Zbytek platí.

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #21 midlander - vloženo: 10.11.2011 v 11:15:52

    Ehmmm.... když už MTBS kopíruje reklamní články, tak si aspoň prověřte kde je Wales a jaký je seznam IMBA Riding center. Vypadlo tam slovo "kontinentální" před tou Evropou. A jestli je podle IMBA SpS budoucností evropského bikingu, tak potěš koště. To ať jdou pouštět moudra zpět do US, o naší prostupnosti krajiny a volném přístupu do lesa si mohou nechat jenom zdát.

    1. na tento komentář reaguje midlander — #22
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #20 Mára - vloženo: 10.11.2011 v 09:51:26

    Dobrý den, mám dotaz. Kde je to podle vašeho názoru lepší z pohledu flow/technických úseků atd? (jezdím dh a pořídil jsem si i endurko, tak bych nerad jel 200 km abych jezdil po cyklodálnici) Vzdálenostně to mám uplně stejně. Děkuji

    1. na tento komentář reaguje jaczub — #24
    2. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #
    3. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #26
    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #19 KRAJIC - vloženo: 10.11.2011 v 08:27:27

    ladis: Proč prosím hodnotíš Rychleby, když jsi tam jel v neregulérních podmínkách a polovinu věcí jsi nenašel??? Pokud na tom svém kolu něco umíš tak na Walesu ten zdvih 180 zkrmíš do bezvědomí.

    1. na tento komentář reaguje ladis — #36
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #18 vseznalek - vloženo: 10.11.2011 v 00:25:02

    odpověď na Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #4 No prdel je že pan antik všude možně nadává jak je singletrek nahovno ale přitom je tam pečený vařený.

    1. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #
    2. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #25
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #17 Jenda - vloženo: 09.11.2011 v 20:40:42

    nechci hodnotit kvalitu jako takovou, cely oceneni mi prijde spis diky kontaktum TK. Nicmene co mi prijde dulezity je zaver predposledniho odstavce - pro lesy CR je to dulezity oceneni v tom smyslu ze muzou udelat neco pro cyklisty, nikdo jim nenadava do magoru a jeste jsou za to chvaleny na mezinarodni urovni. Tedy pomerne pozitivni pro bikery ze nas treba nebude nikdo vyhanet z lesa.

    1. na tento komentář reaguje VRI — #
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #16 Jakub Svoboda - vloženo: 09.11.2011 v 18:57:50

    odpověď na Honza Tandler — #7 Já k tomu nechci být nijak zbytečně kritický, protože ten původní úsek mě bavil a asi pořád baví. Ale ty nové části vidím jako promarněnou příležitost - černá část hladká, hladší než původní část a flow pochybné. To, že je singl pro všechny a každý si na něm jezdí to svoje je fajn, to nepopírám, to Rychlebky asi těžko nabídnou. Na druhou stranu, ač škatulky nemám rád, má jít o nejlepší místo pro biking a ne pro turistické korzování krajem...

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #15 Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) - vloženo: 09.11.2011 v 17:44:31

    odpověď na MK — #11 to nepochybně. Ten základ vyrostl neuvěřitelně rychle. Ale co dál? Více zelených double tracků pro děti a crossová kola nebo konečně nějaký terén pro tolik se rozšřující celoodpružené bikery?

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #14 DC - vloženo: 09.11.2011 v 17:29:37

    odpověď na game_over — #1 Joooo Ressl joooo :-). Nejlepší!!!!

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #13 ladis - vloženo: 09.11.2011 v 16:24:49

    mam projetej singl i rychlebky

    singl: hodne jezdivej,rychlej, na muj vkus az moc uhlazenej, ale zase to ma flow (kdyz nenarazis na maly deti s rodicema) i kdyz nejaka sekce s mensim dropikem ci dvojackem, co by zvladli i xc rajdri, popr aby se dal objet, bych uvital, sjezdiky sou supr,max si je uziju, zvlast kdyz jedes co stacis, nejel sem letosni pristavbu, nejak sem to uz nestihl, ale treba jeste stihnu. s kymkoliv sem se o tom bavil, byl nadsenej

    rychlebky: po namlsani ze singlu zklamanej, znaceni mi prislo o dost horsi, nejak sem se v mapce ztracel(pravda ze na singlu nemas temer kde zabloudit) prisel mi o hodne slapavejsi, na jednom metru obcas 3x zatocit riditkama( nevyhoda myho, resp nasich kol: zdvih tak v prumeru 180/180 a vpredu jeden prevodnik)takze kopce nahoru tlacis, cekal sem tezsi teren nez na singlu, coz je, potencial tam je, cerna sekce dobra, ale byla jeste castecne pod snehem a nejaky polomy(letos na jare) obcas dobrej sjezd, ale finalni sme netrefili, ac nas tam nekdo na rozcesti navadel. ten, o kterym vsici basni jak je supr. novou cast projetou nemam.

    kazdymu se libi neco jinyho,co clovek, to nazor (kamarad byl jezdit ve whisleru a po spolecnejch rychlebkach byl pekne nasranej(technika i fyzicka mu rozhodne nechybi))

    kazdopadne, at si fandi kdo chce cemu chce, sem rad ze lidi berou silu na budovani takovejch projektu.

    ps: komu se to nelibi, berte lopaty a vybudujte neco svyho, rad se svezu, idelanne polohove orlicky hory, at to nemam na vyse uvedene lokace pokazdy 300 km :D

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #12 neznalek - vloženo: 09.11.2011 v 15:49:30

    Mr. Antik: Takže si tu řešíš osobní spory... Super. Tak to je fakt typická česká diskuze.

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #11 MK - vloženo: 09.11.2011 v 15:46:04

    odpověď na Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #9 Třeba to KVasnička dotáhl tak daleko právě proto, že přestal poslouchat různy radily. Co myslíš.

    1. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #
    2. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #15
    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #10 Tommy_25 - vloženo: 09.11.2011 v 14:49:06

    Např. v Rychlebech jsem byl několikrát a byl jsem pokaždé velice spokojen. Od letošního nově otevřeného trailu podél Černého potoka jsem si moc nesliboval - přeci jen je koncipován jako jednoduší pro méně zdatné jedince, ale byl jsem velice mile překvapen jak je tento úsek zábavný a hravý (pomáhá tomu samozřejmě celkově vyšší rychlost, kterou se dá jet). Jediné mínus je právě celková délka tohoto trailu - pokud se chce člověk pořádně projet tak jí musí jet tak 3x. Pokud je Singtrek pod smrkem podobné koncepce a nabídne v roce 2012 celkem cca 60km - tak to rozhodně zaslouží obdiv - zatím jsem tam ale nebyl - takže objektivní zhodnocení teprve uvidim.

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #9 Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) - vloženo: 09.11.2011 v 14:22:57

    odpověď na jarek — #8 jarek: jj diskuze tu je, asi to nemůže pan Kvasnička smáznout. Bohužel jeho osobní vlastnosti vidí pouze kritiku jeho ega a nevidí v negativních názorech ten konkrétní potenciál k vylepšení - použitý materiál, kaluže, obtížnost, značení...

    Na tom padá jakákoliv moje motivace singltreku jakkoliv pomáhat, byť to mám za kopcem (jasně že to není potřeba, protože tento projekt je přeci bezchybný a dokonalý) - tak jen pindáme od klávesnice.

    1. na tento komentář reaguje MK — #11
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #8 jarek - vloženo: 09.11.2011 v 13:40:48

    tak a zase tu mame takovou tu peknou ceskou diskuzi. misto abysme byli radi, ze se o nas v zahranici zase jednou vyjimecne mluvi v dobrem, tak tem co neco delaji pro ostatni radsi usili pekne popliveme. je mi jedno jestli je lepsi singltrek, rychlebky nebo treba vaclavak, ale faktem je, ze diky nemu ma cesky biking zase jeden hodne ceneny plus bod, za coz jsem rad. skoda ze takovi ti antikove a spol nejsou stejne schopni v lese jako za klavesnici. mohli jsme tech singltreku a rychlebek mit vic:/

    1. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #
    2. na tento komentář reaguje Mr.Antik (Jablonec nad Nisou) — #9
    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #7 Honza Tandler - vloženo: 09.11.2011 v 13:29:00

    Trochu přemýšlím, jestli jste tam byli? A taky jestli jste četli článek. Stojí tam mimo jiné, že kritériem bylo, jestli je to "lokalita poskytující nejlepší podmínky pro terénní cyklistiku celé škále uživatelů...". I když mám taky své představy o terénní cyklistice a jezdil jsem pro mě osobně spoustu lepších trailů, tak myšlenka singletreku je objektivně to, co může dostat lidi víc na kolo do lesa a taky se tam tak děje. Proč byste tam jinak potkávali freeridisty vedle pánů ve středním věku na trekovém kole. Jeli jsem to i s dětmi na sedačce... Přitom bych rozhodně neřekl, že jsou to nějaké lesní dálnice. Kromě toho si taky nemyslím, že je to pořád to samé. Už teď je tam několik okruhů různé náročnosti od zelené až po černou a ten rozdíl je skutečně cítit. Na Rychlebech jsem nebyl, ale shazovat je kvůli tomu nebudu, to mi přijde ubohé. A je to přesně ta věc, co sráží českou cyklistiku, když se za nějaký počin nedokážou postavit ani místní lidi a umějí jen kritizovat a hodnotit. Jsem zvědavý, kdo z hodnotících kdy vymyslel nějaký zajímavý projekt, který prospěl nejen jemu, ale třeba několika obcím v jeho okolí, celému regionu nebo třeba celé republice...

    1. na tento komentář reaguje Jakub Svoboda — #16
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744