Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?

26", nebo 29" nebo dokonce 27,5"? Který rozměr horských kol zůstane zachovám pro budoucí generace?

Autor: Petr Bureš
Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?

Spíše než reportáž, nebo článek na téma průměr MTB kol, jsem se rozhodl napsat subjektivní úvahu na toto téma na základě vývoje v posledním roce a zkušeností z mnoha prezentací a výstav. Téma průměry MTB kol je v poslední době hojně diskutováno nejenom kvůli devětadvacítkám, ale také díky stále častěji se opakujícím pokusům s novým rozměrem kol 27,5".

Pár let dozadu aneb proč se ujala 29" kola?

Experimenty s jiným průměrem kol, než 26", začaly před mnoha roky. Minoritou, byť poměrně renomovanou a pojmem v tomto segmentu, byl od počátku tohoto století Gary Fisher. Toho však spoustu lidí bralo spíše jako podivína a jeho designové hrátky ponechávaly většinu bikové populace v klidu. Šestadvacítky, to jsou přeci ta pravá horská kola a proč mít v garáži krossa s tlustými plášti?

Jak šel čas, trh začal být pomalu nasycený. Všichni výrobci měli ve své nabídce všechna kola od hardtailů mnoha kategorií, přes XC celopéra na 100, 120, 140 i více milimetrech zdvihu. Sjednotili se až na výjimky také geometrie kol a nabídka napříč všemi výrobci se stala jakousi instantní polévkou,u které je jedno jestli si ji koupíte od Vitany, Spaku, nebo Dr. Oetkera, pokaždé bude chutnat zhruba stejně.

Nasycení trhu a snížení prodejů kol doprovázela navíc také celosvětové finanční krize a výrobci tak začali usilovně přemýšlet jak podpořit prodej a motivovat, nebo spíš donutit lidi k tomu, aby si koupili nové kolo. Onou motivací, chcete-li, byly ruku v ruce dvě věci. Příchod systému 2x10, který masově uvedl Sram a také velký nástup devětadvacítek v Americe.

Je známo, že Evropa je v tomto směru konzervativnější a s velkým nástupem dlouho otálela. Zatímco za mořem válcují 29" kola XC a marathonský segment již několik let, Evropa se do 29" šoubyznysu zapojila naplno řekněme loni a ačkoliv nechci být příliš skeptický, v mnohém jí v tomto ohledu ujel vlak. Na druhou stranu však platí, že fakt, kdy spousta firem stále sází hlavně na 26" přeci nelze označovat za něco špatného. Kola s tímhle průměrem jezdila přes dvacet let po celém světě ke spokojenosti všech a nelze je nyní s příchodem alternativ šmahem odsuzovat a shazovat do propadliště dějin.

Zatímco o celosvětovou popularizaci devětadvacítek se nejvíce zasloužil Gary Fisher, pak o celosvětový nástup tohoto rozměru do prodejen se postaral Specialized společně s Trekem. Velkým, avšak logickým paradoxem je fakt, že to co se nepodařilo Garymu Fisherovi za 16 let snažení, Trek realizoval během dvou let poté, co přebarvil Garyho 29" kola na Trek a zaplnil s nimi své značkové prodejny po celém světě. Specialized nastoupil vlastní strategii, zcela odlišnou od Treku a nutno podotknout, že výrazněji drastičtější, nebojím se nazvat až brutální, založenou jak na masivním marketingu a tak na bleskové penetraci nového rozměru napříč celým jeho sortimentem. Mike Sinyard během tří posledních let totálně překopal celý svůj sortiment, a rozhodl se, že 29" nebude nabízet jen jako alternativu k šestadvacítkám, ale jako jedinou možnou a správnou volbu, pokud si řeknete "já chci horské kolo". Tahle brutální strategie nese Spešlu své ovoce, byť si získala také mnoho odpůrců, ale tak už to prostě chodí. Zavděčit se všem prostě nejde a důležité je, jak se k věci postaví většina.

Seznam stránek článku:

  1. Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?
  2. Co teď? Spraví to 27,5"?
  3. A co naši?
Přečteno - 81272x Tagy: 29 27 5 650b tech2014 26
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Giant Trance X 27,5" 2022
    Fotogalerie: Giant Trance X 27,5" 2022
  2. TechnikaFotogalerie: Ibis Ripmo V2
    Fotogalerie: Ibis Ripmo V2
  3. TechnikaFotogalerie: Giant Reign 29 2
    Fotogalerie: Giant Reign 29 2
  4. TechnikaFotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
    Fotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
  5. PreviewGT Sensor Carbon Elite - startovací model
    GT Sensor Carbon Elite - startovací model
  6. TechnikaFotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party
    Fotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #30 harokamil - vloženo: 29.11.2012 v 15:52:00

    odpověď na makyone — #29 Souhlas, 29ky mají svůj význam a lepší vlastnosti, ale u daleko menší skupiny použití, než se snaží výrobci (někteří) tlačit. Jsou určo lepší:

    1) u lidí nad 183 cm (velikosti L a větší), protože u menších lidí smaže výhodu lepší "průchodnosti" terénem horší ovladatelnost.

    2) pouze u kategorií a tratí, které umožní 29kám využít přednosti - tzn. Hardtaily a Fully do 120 cm zdvihu určené pro XC a maratony. U vyšších zdvihů už vítězí 26ky díky lepšímu manévrování a technice jízdy bez ohledu na výšku jezdce.

    27,5 je pro mě spíš ta zmiňovaná snaha výrobců (některých) dohnat, co zaspali. Rozdíl mezi 26" a 27,5" je tak malý, že ho nelze postřehnout při jedné nebo dvou jízdách (má zkušenost) a lehce ho smaže dobře vyskládáná geometrie rámu.

    Jen pro úplnost - mám 192 cm, zkoušel jsem všechny tři rozměry. Pokud bych kupoval nový HT, tak jdu do 29ky, pokud bych vybíral nový AM nebo trailbike tak bych šel do 26ky. Toť můj názor.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #29 makyone - vloženo: 29.11.2012 v 15:10:29

    kdo má nad cca 185cm, tak proč ne 29", on taky dvoumetrový habán na 26" vypadá docela směšně, ale to taky vypadají ty holky co jezdí 29", to jsou opravdu vosy na bonbónu, to je nejdřív velký kolo potom "něco" s přilbou a pak zase velký kolo :-) a to nic proti holkám :-), sám mám střední postavu, na 26" nedám dopustit, ale 27,5" by mě už možná zajímala na rozdíl od toho "kamionu" zovaného dvacetdevítka, zkusil jsem ji, ale ne, děkuji

    1. na tento komentář reaguje harokamil — #30
    2. na tento komentář reaguje yoolaus — #38
    3. na tento komentář reaguje gout — #42
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #28 vlada83 - vloženo: 29.11.2012 v 14:42:20

    já osobně si nemuzu 29 vynachvalit, jezdil jsem 5 let 26 a ted po měsici jezdění na focus raven bych 29er bych neměnil. Nepřijde mi neobratný, lepší průchodnost terenem, jistotu na nerovnostech i lepší prujezd zatáčkama... a to měřím 188cm

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #27 CLAyD - vloženo: 29.11.2012 v 14:39:19

    Já jsem se narozdíl od ostatních na té devětadváce opravdu projel. Chtěl jsem jí dát šanci a natěšenej jsem na ní skočil, ale hned po prvním šlápnutí mé nadšení přestalo. To kolo bylo úplně na nic. Zatáčelo to jak sjezďák, žádný srandičky na tom nešly, na zaní se tomu nechtělo, prostě na nic. I když měřím přes 190cm, nadále zůstanu věrný 26, které jsou na technické ježdění a nějaký to skákání to jediný pravý vořechový. A Spešl už jsem díky jeho technikám zavrhl na pořád.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #26 Michael Šimek - vloženo: 29.11.2012 v 14:38:29

    odpověď na satan — #25 Z tebe by statistici meli radost. Bohuzel ale tva logika je naprosto vadna a s realitou nema nic spolecneho.

    1. na tento komentář reaguje satan — #31
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #25 satan - vloženo: 29.11.2012 v 14:31:35

    odpověď na santa — #24 to je pravda, na olympiádě měly 29 náskok asi 0,2 s před 27,5 protože jezdily po rovný louce, ale na MS v technickém terénu už 29 na 27,5 nestačily. Ba co víc, nebyly ani vidět.

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #26
    2. na tento komentář reaguje Haryk — #40
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #24 santa - vloženo: 29.11.2012 v 14:23:06

    29 je velký moc a 27,5 od 26 nikdo pohledem ani nepozná a navíc už má výhody 29. Proto si myslím, že budoucnost má právě 27,5. Protože 3 rozměry se nebudou vyrábět věčně, výrobci by měli příliš vysoké náklady. Vydrží to jen pár sezón, pak se jeden s těch rozměrů osvědčí a ten potom zase na nějaký čas bude muset být pro všechny ten nejlepší. Velký S vsadil na 29 a myslel si, že to vyhrál, ale nebude to mít tak jednoduché. Už příští rok se ukáže jak velkou oblibu si 27,5 získá.

    1. na tento komentář reaguje satan — #25
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #23 HynasVBT - vloženo: 29.11.2012 v 14:15:05

    29 NEBRAT!

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #22 Jurki - vloženo: 29.11.2012 v 13:10:50

    čo sa každopádne nedá upriet je celková trendovitost 29-tok. mnoho špičkvých jazdcov tvrdí, že je to pravé orechové ( a mnoho ludí si o nich o nich myslí koho ruka ťa živí, toho pieseň spievaj ) a tak si myslím, že všetko ukáže až čas. skutočné dilemy vo v mne vzbuduje tá 650B ?

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #21 Drex - vloženo: 29.11.2012 v 13:08:25

    Ahoj, já se těším, až si nějakou 650b projedu. A říkám si proč ne? Koncový zákazník na tom jen vydělá. Že prodejci a laikové to budou mít těžší mě natrápí.

    Jinak jezdím 6 let 29er, mám trail fulla a ke 26er se už vracet nebudu. Kamarádi mají fully 26er a já si s nimi rozhodně nepřipadám pomalejší. Jak už tady někdo psal, jde hlavně o schopnosti bikera, kolo je jen nástroj.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #20 marty - vloženo: 29.11.2012 v 12:37:02

    je to vývoj, který se dal čekat, 29" se spoustě lidem nelíbí na první pohled vzhledově - pro někoho to vypadá jako kolo po starším bráchovi na které musí ještě dorůst a ty ohromný kola je děsí a vůbec neřeší nějaké jeho klady nebo zápory, to řeší těch pár procent bikerů co tomu jakš takž aspoň trochu rozumí, ale ne ta masa lidí, která dělá kolový byznys, ty tomu vůbec nerozumí a první co je zaujme je právě vzhled, koneckonců jako u každého jiného výrobku, 27,5" už tak hrozně nevypadá a normální člověk to ani na první pohled nepozná, proto tam je ta mezera, kterou se celkem logicky některé značky chytily a osobně si myslím, že mají velkou šanci

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #19 Jurki - vloženo: 29.11.2012 v 12:29:48

    29 mna nadchly a vážne som uvažoval, že si nejaku kúpim. obehal som pár predajcov a využil možnost otestovať si ich. pravdupovediac bol som z nich dost rozčarovaný aj keď každý predajca mi zdoraznoval, že je u nich doležitá geometria a nie každý výrobca to má zmáknute. nakoniec som zistil, že pre moj typ jazdenia je vhodná stará dobrá klasika.na druhej strane poznám dost chalanov, ktorí by už nemenili.

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #18 lalin - vloženo: 29.11.2012 v 12:20:28

    odpověď na Pavel Šedivý — #15 Já 29" nikomu netlačím, přesně at si každý koupí nebo jezdí na čem chce, a vyhnul bych se termínům jako "ubohý názor" a je to zkušenost má a pár lidí okolo mně. A chápu že na XC tratě to nemusí být nejlepší, ale na maratony co jezdím já mi to vyhovuje. Pokud jste to vy vyzkoušel a nevyhovuje, nemám s tím žádný problém, jen mne rozčilují názory kdy to někdo zatracuje aniž by na tom seděl. Mimo jiné kde bych mohl vidět nějaký váš test kola které jste tedy testoval, děkuji Horák Ladislav

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #17 cassanova - vloženo: 29.11.2012 v 12:16:44

    ve všem s vámi tady souhlasím, dovolil bych si jednu poznámku, mezi 29" a 26" je velký rozdíl spousty výhod a nevýhod na obou stranách a člověk musí zvažovat co z toho je pro něho lepší volba. Po té co jsem se svezl na 27,5" full 150/150 zjistil jsem, že to nemá chybu. Bere výhody obou. Takže za mě 27,5".

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #16 rukay - vloženo: 29.11.2012 v 12:16:34

    No abych se taky vyjádřil. Na 29" jsem ujel sotva 10 km a ke koupi mne to nepřesvědčilo. Jo, rozdíl tam je. Není podle mého pravda, že to kolo je tank, ale necítím se ne tom dobře. Jak na rozhledně. Navíc to prostě vypadá hnusně. ( :DD ) Mám 178cm a zůstanu věrný 26".

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #15 Pavel Šedivý - vloženo: 29.11.2012 v 12:03:52

    Dovolil bych si tady reagovat na kolegu Lalina. Jelikož dělám jako bokovku test ridera, tak jsem těch 29" a 26" kol vystřídal dost. Nevím - imho takhle házet vše do jednoho pytle je hloupost. Osobně mi 29" nevyhovují. Jezdím XCO i na tratích ČP, kde je to fakt pravý XCO a nikdy jsem nepocítil potřebu jinýho rozměru. 29" jsem zkoušel, mám na ní hodně kilometrů z testů, ale nikdy mě to neoslovilo natolik, abych si koupil 29". Ať si každý koupí co chce, co mu vyhovuje.

    Osobně mi příjde Tvůj názor ubohý - ne všichni, kteří 29" nechtějí je nikdy nevyzkoušeli. Zkus ty předsudky krapet potlačit. ;)

    1. na tento komentář reaguje lalin — #18
    2. na tento komentář reaguje lalin — #49
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #14 ronnie5644 - vloženo: 29.11.2012 v 10:38:41

    ... to je jako s foťákama. Výrobci prezentujou foťáky pro masy jen podle hesla - čím víc zoom a čím víc milionů pixelů, tím víc Adidas. Člověk, který se v tom vyzná, si ale vybírá podle úplně jiných vlastností. S kolama je to úplně nastejno. Laické davy ať si nakupují zmasírovaní reklamou a marketingem, zkušení si stejně najdou a vyberou sami.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #13 dtjan - vloženo: 29.11.2012 v 10:21:03

    Mainstream půjde vždy směrem marketingu. Zbytek populace zajímající se o cyklistku bude mít na výběr. Osobně v tom nespatřuji žádný problém. Spíše je to přínos pro zákazníka, který má větší možnost volby. Ze strany výrobců je to takový dar z hůry, jak rozšířit nabídku a donutit lidi obměnit kolo podle poslední módy. Osobně jezdím 26, až narazím na kolo, bez kterého nemůžu být, pak si vyberu a na rozměru opravdu záležet nebude. Kolo mi musí sedět a líbit se:-)Myslím, že přežijí všechny rozměry, je to takové přelévání nápadů, to co vyjde z módy se za chvíli vrátí jako neuvěřitelná retro pecka, kterou chtějí všichni - viz. móda:)

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #12 GF - vloženo: 29.11.2012 v 09:50:24

    Za mne je to jasné: do terénu 26, na XC 29.

    Na enduro ježdění je pro mne 29 skutečně neohrabané. Tam zůstanu věrný 26 se 160/160mm.

    Na XC ježdění ale rozhodně preferuju 29. Zatím mám HT, ale na příští rok zvažuju fulla.

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #11 jori - vloženo: 29.11.2012 v 09:34:24

    ja mám 175 a mně to prostě přišlo jako tak. no a taky jezdím dost technické tratě. mam klasiku zaskara na 26-kach.tak ahoj

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #10 Bergi - vloženo: 29.11.2012 v 09:25:46

    Nevšimnul jsem si Jori, že by tady někdo někdy mluvil o blbcovi! Jory, měřím 194 cm, mé kolo váží 9,5 kg a o těžkopádnosti se nedá ani mluvit. Je to pilka, která s přehledem fikne 100 km v kuse (100% terén). Za mě 29... GO GO GO. PS: měj se hezky!

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #9 Jori - vloženo: 29.11.2012 v 09:15:05

    29-ku jsem měl pučenou jako testovací od treku a prohnal jsem ji dost. no a musím uznat, že mě to fakt neoslovilo. vadila mi zejmena ovladatelnost a celkova težkopádnost. jinak mám 38 let a jsem letecký instruktor, takže blbec asi nebudu...

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #8 lalin - vloženo: 29.11.2012 v 09:07:25

    Zdravím, mně by vždy jen zajímalo jestli Ti co větší kola zatracují, měli možnost si vyzkoušet takové kolo, protože má zkušenost hovoří tak, že to zatracují jen ti co to nevyzkoušeli. Každý z mého okolí s k 29" stavěl s odporem, včetně mně, po vyzkoušení už je má v mém okolí většina bikerů. Jo já taky. A jsem s tím hodně spokojený, jediný kdo to pořád odmítá a mele tady ty fráze o marketingu je můj kolega z práce který na tom ještě ale nikdy neseděl! Tak co chce hodnotit? :-) Přiznávám ale že měřím 190cm, takže i to má jistě svůj vliv, konečně mám pocit že je to kolo pro mně. Určitě by měl mít ale člověk možnost volby, a pravda největší že je to o nohách a o tom pořádně si zajezdit :-)

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #7 Bergi - vloženo: 29.11.2012 v 08:59:40

    Ach jo Jori, tys asi nikdy neseděl na 29? To je smutné :-( protože kdyby ano, nikdy by jsi takovou hloupost nemohl napsat. Usuzuji, že ti je kolem 15 let?Já měl kdysi podobný názor, ale stačila jedna testovací jízda a ... hned následovala koupě 29. Jsem zastánce klasického MTB (pevná stavba), musí se nechat, že 29 s touto kombinací je opravdu mazec. Nebudu uvádět plusy, ani mínusy, je to na posouzení každého bajkera. Jen konečná poznámka... NIKDY se na rozměr 26 NEVRÁTÍM!

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #6 Smejči - vloženo: 29.11.2012 v 08:51:51

    Můj subjektivní názor je, že je důležité hlavně to, jak jezdím já a ne to, jaký mám rozměr kol. Mám nějakou svoji výkonnost a nějaký skill a zajedu stejně na každým rozměru kol, když si kolo dostatečně zvyknu. A abych nezapomněl - nejdůležitější je, abych měl pořád z jízdy radost!

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #5 Jori - vloženo: 29.11.2012 v 08:38:18

    Pro mně bude horský kolo vždy jen 26-ka, původní clunkery byly také 26-ky. ty 29-ky a 650b spiš vnímám jako pokusy vytahnout z lidí prachy. nic víc

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #4 peteke - vloženo: 29.11.2012 v 08:32:54

    Pamatuju komunisty a přístup značek jako je Spezialized a jemu podobných mi přimomíná jejich ideologii,kdo nejde s náma jde proti nám,co na tom,že je velké procento lidí,kterým 29 nevyhovuje,my jsme přeci rozhodli,že vám vyhovovat musí,takže to tak bude.Proč firmy se zakladnami v té "nejsvobodnější"zemi nám postupně berou možnost se svobodně rozhodnout?Proč pokud nebudu chtít 29 se mám v budoucnu spokojit s 26 na aliviu?A s čím přijdou příště,že mám po lese jezdit na elektrokole,protože jim klesl prodej 29 a tudíž musíme oživit nějak ten prodej?S prominutím se mi chce tak trochu z toho blít...jenom doufám,že evropské firmy se tuhle strategii nebudou snažit kopírovat a dál mi umožní si vybrat kolo na kterém trávím volný čas a do kterého dávám své peníze podle sebe a ne podle marketingového rozhodnutí mocných.Toť vše,myslete si o mě co chcete a vysvětlujte mi tu výhody 29 jak chcete,mě to je jedno

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #3 Mirda - vloženo: 29.11.2012 v 08:24:01

    Firmy si stejně dělají, co chtějí, pro nás dobře, máme větší možnost výběru. Ale hlavně, ať nechají jednotlivým rozměrům jejich charakteristické vlastnosti a nedělají pořád paskvil blížící se původním 26kám. Když 29ka, tak tank a ne paskvil s otočeným představce a zalomenou trubkou, apod.

    odpověď na Vypalte si S na čelo — #2 Jestli bude debata zase o značce S, navrhuji zahájit cenzuru a mazat stupidní příspěvky. Tenhle folklór eS již není ani vtipný, ani věcný.

    1. na tento komentář reaguje kacerek — #34
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #2 Vypalte si S na čelo - vloženo: 29.11.2012 v 08:14:32

    Podle mne placený PR článek velkým S aby lidi nekupovali 27,5

    1. na tento komentář reaguje Mirda — #3
    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #1 mAk - vloženo: 29.11.2012 v 07:26:14

    další CZ 27,5":

    http://www.amulet.cz/katalog/kolekce-2013/mtb-zavodni-superlite/amulet-275-scf/

    http://www.duratec.cz/cs/842-torain-27-5/designer/

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744