Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?

26", nebo 29" nebo dokonce 27,5"? Který rozměr horských kol zůstane zachovám pro budoucí generace?

Autor: Petr Bureš
Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?

Spíše než reportáž, nebo článek na téma průměr MTB kol, jsem se rozhodl napsat subjektivní úvahu na toto téma na základě vývoje v posledním roce a zkušeností z mnoha prezentací a výstav. Téma průměry MTB kol je v poslední době hojně diskutováno nejenom kvůli devětadvacítkám, ale také díky stále častěji se opakujícím pokusům s novým rozměrem kol 27,5".

Pár let dozadu aneb proč se ujala 29" kola?

Experimenty s jiným průměrem kol, než 26", začaly před mnoha roky. Minoritou, byť poměrně renomovanou a pojmem v tomto segmentu, byl od počátku tohoto století Gary Fisher. Toho však spoustu lidí bralo spíše jako podivína a jeho designové hrátky ponechávaly většinu bikové populace v klidu. Šestadvacítky, to jsou přeci ta pravá horská kola a proč mít v garáži krossa s tlustými plášti?

Jak šel čas, trh začal být pomalu nasycený. Všichni výrobci měli ve své nabídce všechna kola od hardtailů mnoha kategorií, přes XC celopéra na 100, 120, 140 i více milimetrech zdvihu. Sjednotili se až na výjimky také geometrie kol a nabídka napříč všemi výrobci se stala jakousi instantní polévkou,u které je jedno jestli si ji koupíte od Vitany, Spaku, nebo Dr. Oetkera, pokaždé bude chutnat zhruba stejně.

Nasycení trhu a snížení prodejů kol doprovázela navíc také celosvětové finanční krize a výrobci tak začali usilovně přemýšlet jak podpořit prodej a motivovat, nebo spíš donutit lidi k tomu, aby si koupili nové kolo. Onou motivací, chcete-li, byly ruku v ruce dvě věci. Příchod systému 2x10, který masově uvedl Sram a také velký nástup devětadvacítek v Americe.

Je známo, že Evropa je v tomto směru konzervativnější a s velkým nástupem dlouho otálela. Zatímco za mořem válcují 29" kola XC a marathonský segment již několik let, Evropa se do 29" šoubyznysu zapojila naplno řekněme loni a ačkoliv nechci být příliš skeptický, v mnohém jí v tomto ohledu ujel vlak. Na druhou stranu však platí, že fakt, kdy spousta firem stále sází hlavně na 26" přeci nelze označovat za něco špatného. Kola s tímhle průměrem jezdila přes dvacet let po celém světě ke spokojenosti všech a nelze je nyní s příchodem alternativ šmahem odsuzovat a shazovat do propadliště dějin.

Zatímco o celosvětovou popularizaci devětadvacítek se nejvíce zasloužil Gary Fisher, pak o celosvětový nástup tohoto rozměru do prodejen se postaral Specialized společně s Trekem. Velkým, avšak logickým paradoxem je fakt, že to co se nepodařilo Garymu Fisherovi za 16 let snažení, Trek realizoval během dvou let poté, co přebarvil Garyho 29" kola na Trek a zaplnil s nimi své značkové prodejny po celém světě. Specialized nastoupil vlastní strategii, zcela odlišnou od Treku a nutno podotknout, že výrazněji drastičtější, nebojím se nazvat až brutální, založenou jak na masivním marketingu a tak na bleskové penetraci nového rozměru napříč celým jeho sortimentem. Mike Sinyard během tří posledních let totálně překopal celý svůj sortiment, a rozhodl se, že 29" nebude nabízet jen jako alternativu k šestadvacítkám, ale jako jedinou možnou a správnou volbu, pokud si řeknete "já chci horské kolo". Tahle brutální strategie nese Spešlu své ovoce, byť si získala také mnoho odpůrců, ale tak už to prostě chodí. Zavděčit se všem prostě nejde a důležité je, jak se k věci postaví většina.

Seznam stránek článku:

  1. Kam se budou ubírat rozměry MTB kol?
  2. Co teď? Spraví to 27,5"?
  3. A co naši?
Přečteno - 80977x Tagy: 29 27 5 650b tech2014 26
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Giant Trance X 27,5" 2022
    Fotogalerie: Giant Trance X 27,5" 2022
  2. TechnikaFotogalerie: Ibis Ripmo V2
    Fotogalerie: Ibis Ripmo V2
  3. TechnikaFotogalerie: Giant Reign 29 2
    Fotogalerie: Giant Reign 29 2
  4. TechnikaFotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
    Fotogalerie: GT Sensor Carbon Elite
  5. PreviewGT Sensor Carbon Elite - startovací model
    GT Sensor Carbon Elite - startovací model
  6. TechnikaFotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party
    Fotogalerie: Ghost Riot Enduro Full Party

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #58 XarlieN - vloženo: 30.11.2012 v 17:58:49

    Já mám 195cm na výšku a v Rychlebech mám párkrát sjeto na svém 26" 160/160. Půjčil jsem si 29" 110/110 a sjel si to samý. Po rovině a do kopce lepší, z kopce výrazně horší, hlavně Wales. Dole už to i slušně letělo (samozřejmě je i fest rozdíl v obutých pneu). Za mě rozhodně má 29" smysl, ale pro mě na techničtější ježdění 26 nebo 27,5. Prostě mě ty menší kola víc baví. Mám ale pocit, že pro mě bude 27,5 to pravé. Uvidíme na jaře. :-)

    1. na tento komentář reaguje cassanova — #59
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #57 Toolak - vloženo: 30.11.2012 v 16:41:12

    Od roku 1990 jsem jezdil na 26" Značky nebudu jmnovat. Letos v březnu jsem, po dlooouuuhééé úvaze a několika test jídách šel do 29"full A co říct nyní, takřka po sezoně? Na 26" bych se už NEVRÁTIL!! Pokud pominu jistou "lenivost" při rozjezdu a dejme tomu horší lomivost do ostrých vraceček, jde o kola naprsto ideální do terénu. Lepší průchodnost, stabilita, při sjezdech po kamenech a kořenech bike krásně drží stopu,pocitově bližší přední kolo dává jakýsi pocit jistoty, na 26" dosud nepoznaný. 26" ka - hrrc drrrc škrrr - 29" vrrrrr jako tančík, co se sune terénem.

    Jako obchodní trik vidím snahu prosadit 27" ale je fakt, že třeba pro jezdce menšího vzrůstu či naše drahé polovičky by to mohla být cesta. Z vlastní zkušenosti vím že 167cm vysoká holka se při sjezdu na 29" bála.Ale koukněme třebas na závod na olympiádě, závody svěťáku či třebas X-terra: 26" jsou spíše vyjímkou.

    Mám za to, že je jen otázka času, kdy si 26" ponechají jen dravci na závody a větší kola 29" budou na relax jízdu či dlouhé km maratónů. Pokud na trh definitivně vstoupí 27" tak lituju servisy a prodejce...a nás kupce.Sakra, z čeho vybrat?

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #56 cassanova - vloženo: 30.11.2012 v 15:33:37

    odpověď na Vraska — #39 ty si asi nikdy 27,5 neviděl naživo a nikdy si nepřesedl z 26 nebo 29 rovnou na 27,5, protože kdyby ano, nemohl bys tady trousit tyhle moudra, který se zrodily tak akorát ve tvý hlavě, ty rozubrado

    1. na tento komentář reaguje Vraska — #
    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #55 Haryk - vloženo: 30.11.2012 v 15:15:20

    odpověď na kjsv — #41 Máš pravdu. Satanovi šlo ale o rozdíl mezi rovnou loukou a náročným terénem, (tam by přece měly mít logicky navrch teda ty 26).

    Jinak za mě spíš ty 29 vzhledem k terénu, ve kterým se pohybuju a mýmu jízdnímu stylu. Nechápu tady ty kudlový debaty.

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #54 norm - vloženo: 30.11.2012 v 15:09:57

    odpověď na Bikerlukas — #52 "29" je ryze obchodní tah"

    To znamena co presne? Ze 29 je len cisto obchodny trik bez akehokolvek prinosu pre jazdca/jazdu? Nic take myslim v clanku nie je. Kazdy rozumnejsi clovek snad chape, ze to je asi kombinacia oboch - vyvoja aj marketingu. To prve ma zaujima, to druhe sa snazim odfiltrovat. Skus to tak aj ty.

    Vyvoj naokolo a najma vlastna skusenost s 29 mi tak trochu napovedaju, ze 26 sluzila dlho a dobre, ale pre hobby XC je to uz zomierajuca velkost, a zasluzene. Mimochodom, mam 183 cm a videl som uz aj o pol hlavy nizsie jazdkyne na 29. Pri dobre zvolenom dizajne nemozu mat problem.

    1. na tento komentář reaguje ASD — #60
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #53 GF - vloženo: 30.11.2012 v 14:46:31

    odpověď na sabotage77 — #51 "Na stejný trati jsem byl o 6 minut rychlejší než na 26" - placebo

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #52 Bikerlukas - vloženo: 30.11.2012 v 13:08:02

    Žabo-myší války tady tak skorát vedete a hádáte se co je lepší... Je jasné že každému sedí něco jiného. Můj názor je ten že záleží co člověk jezdí a záleží jak je vysoký ( moje výška 168 cm na 29" není ať si každý říká co chce). Jednoznačně souhlasím s článkem že 29" je ryze obchodní tah.. Bikování je o tom aby to každého bavilo , pokud to třeba mě baví na 26" fullu a někoho jiného na 29" pevňáku tak je to správně, je to to proč bikování děláme ne?? tak už se nahádejte a prosím nepište zde že ten nebo onen rozměr je lepší...

    1. na tento komentář reaguje norm — #54
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #51 sabotage77 - vloženo: 30.11.2012 v 12:46:33

    Na stejný trati jsem byl o 6 minut rychlejší než na 26,větrnostní podmínky téměř stejné,muj pocit po přesedlání na 29-po rovině valí,do kopce je potřeba víc síly,sjezdy rychlejší.Jen nevím proč tam výrobci pořád cpou 3převodníky a 44 zubu na velkou.stačí 38/26.na maratonský tratě už bych neměnil,ale je to o pocitu :)sportu zdar.

    1. na tento komentář reaguje GF — #53
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #50 jenikmar - vloženo: 30.11.2012 v 12:42:47

    26 vs 29, Full vs HT

    Jak už jsem to někde psal měl jsem možnost porovnat několik kol ve verzi 29 i 26 a ve zdvizích 80/00, 100/00, 120/120 a 140/140. Těžko říct, co je lepší, každé má něco do sebe. Z pohledu výšky okolo 182 je to prakticky jedno. Velký rozdíl dělají ráfky a pláště a samozřejmě odpružení. To dohromady dá větší rozdíl než 26x29. Ve velkých schodech nahoru i dolů má navrch 29. 26 je pak daleko hravější a jezdivější mezi stromy a ve vracečkách. Ve sjezdu kralovali Stumpjumpery FSR se sedlovkou staženou dolů, ve výjezdech pak hardtaily (26 v klikatém a 29 v rovném). Testoval jsem to na mostecké trati, takže žádné šetření, ale pravý biking:-) Je to asi o pocitu každého, co mu více sedí a čemu více věří. Stejně je to na kole hlavně o hlavě a fyzičce... A za tímto názorem si stojím ;-)

    PS: Mít na to prachy a čas, tak bych si k tomu co mám koupil buďto Enduro 26 s hydraulickou sedlovkou nebo HT 29 s pevnou vidlí.

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #49 lalin - vloženo: 30.11.2012 v 11:11:51

    odpověď na Pavel Šedivý — #15 Já pořád čekám na nějaké vaše testy kol pane Šedivý, když jste tak zkušený a ostřílený borec... :-)

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #48 GF - vloženo: 30.11.2012 v 09:18:06

    odpověď na Ziki — #47 Pro mne jsou chudáci spíše lidé s názory, jaké máš ty ("kdo nemá stejné preference jako já, je chudák")

    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #47 Ziki - vloženo: 30.11.2012 v 07:30:02

    Mám 29 již více než rok. Nic jiného už bych nechtěl. Vynikající akcelerace, v lese výborné i mezi stromy a na technických tratích. Skvěle to jede. Pár šlápnutí do pedálů a mám rychlost kterou udržuji. Výběr plášťů někdy až ohromující. Co více dodat. Chudáci kdo jezdí pořád na šestadvácách.

    1. na tento komentář reaguje GF — #48
    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #46 Brepta - vloženo: 30.11.2012 v 07:01:59

    Nechápu, proč zde každý vynáší soudy, co je lepší. Přece jde o pestrost výběru. Když máme tři rozměry kol, které si zachovají charakteristické rysy, tak je to právě možnost volby. Tedy každému dle velikosti postavy, dle stylu bajkování vyhoví něco jiného. Já osobně při mé výšce okolo 2 m jsem rád za 29ky, konečně nejsem diskriminován a nevypadám na kole, jak vosa na bonbóně, :-).

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #45 ASD - vloženo: 30.11.2012 v 06:50:13

    Moj nazor je taky, ze kto ma dobre fungujuci bike na 26" kolesach, ten nebude hned letet kupovat novy bike, lebo priniesol novy rozmer kolies. Ja mam trail bike na 26" a ked dosluzi urcite vyskusam aj daco na 29" ale do tej doby mi je to jedno.

    Pre mna je dolezite aby som mal za par rokov este na vyber. Nechcem skoncit s tym, ze firmy otocia komplet na 29" lebo niekto povedal, ze je to lepsie. Ja si chcem vybrat podla toho ako sa na tom budem citit na mnou preferovanych trasach.

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #44 roadie - vloženo: 30.11.2012 v 01:06:59

    Prispevek do debaty:

    http://spokemagazine.com/2012/11/30/wheel-war-four/

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #43 zbenda - vloženo: 29.11.2012 v 22:44:49

    29 proste lepsi je. mam doma rekl bych dost bezkonkurencni 26 full, nicmene po tydenim otestovani 29 HT a po letosnim spokojenem ujeti nejmenovaneho zavodu v radu mnoha stovek kilometru na 29 fullu musim presedlat na 29. stejna znacka, stejnej model, jen ty velky kola jsou proste vic. na tu neobratnost si clovek velice rychle zvykne. a to mam 175. takze tak chlapci

    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #42 gout - vloženo: 29.11.2012 v 22:27:40

    odpověď na makyone — #29 Haha, ja myslel ze jako vosa na bombone vypada cahoun na 26” a ne mala holka na 29”:-)

    Jak se tu nekdo vyjadroval k tomu ze 29” vypada hnusne, tak ja si myslim opak. Ja uz jsem si na to zvykl tak ze kdyz vidim 26” tak mi ty kola pripadnou jak detsky:-) a 29”hardtaily jsou podle me dobre vypadajici rakety co umi dobre letet.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #41 kjsv - vloženo: 29.11.2012 v 22:25:21

    odpověď na Haryk — #40 tam to ale bylo 29 vs 26;-)

    1. na tento komentář reaguje Haryk — #55
    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #40 Haryk - vloženo: 29.11.2012 v 22:00:55

    odpověď na satan — #25 Myslíš to MS ve Švýcarsku v roce 2011?

    1. na tento komentář reaguje kjsv — #41
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #39 Vraska - vloženo: 29.11.2012 v 21:46:01

    Takže můj názor a nekamenjte mě: Já měřím 173cm a jezdím 29er již 2 roky a jediný kdy bych uvažoval že si vezmu 26tku tak kolo s velkým zdvihem 160mm vejš. Jinak nevidím jedinou výhodu 26tky, protože pokud ten jezdec má techniku tak na 29tce není žádnej problém projet cokoliv, kdykoliv, jezdit po zadním apod. je to jen o tom jestli ten člověk umí jezdit ( již mohokrát se mi stalo, že s 29tkou projedu zavřenejší zatáčku lépe jak kluci na 26tce ).

    Tak a teď trošku mé polemiky k 27,5.

    Tento rozměr vymysleli firmy, které očividně nezachytily obrovský nástup 29tek ( jak se již píše ve článku ), jmenovat nebudu ale tyto firmy se tedy snaží zaujmout lehce klamavými argumenty ( má to výhody 29tky, ale vypadá to jak 26tka ) a také uzmout kus trhu nově obrozeného trhu.

    Je to jednoduché, rozměr 650b totiž není po skutečném přepočtení 27,5 ale cca. 27,18 ( cca ) přičemž tedy rozdíl mezi 26tkou a 27,5 je absolutne mizivý, když si obujete vyšší pláště na 26tku tak tím prakticky docílíte 27,5 kola. Čily z MÉHO pohledu je 27,5 rozměr dobrý jen k tomu, že odřízne 26tky v průběhu pár let definitivně a tento rozměr vidím jako vhodnou volbu do vyšších zdvihů.

    Ale ve finále je to jedno, stejně je nejdůležitější jak se na tom ten člověk cítí. Já jsem prcek, mám kolo 29 od nenáviděného Specializedu a nikdy jsem se necejtil na kole lépe, geometrie je perfektní a je dost možné že jak tu někdo napsal je to právě o tom. Některé firmy ty geometrie nemají dobré, ale předpokládám že ty leadří trhu s tímhle problémy nemají a ty kola jsou prostě dobrý.

    1. na tento komentář reaguje cassanova — #56
    2. na tento komentář reaguje Tom Lehrl — #
    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #38 yoolaus - vloženo: 29.11.2012 v 21:34:15

    odpověď na makyone — #29 taktiez si myslim ze dost dolezita je vyska cloveka, zenska na tom -29- vyzeraju fakt smiesne...ale nech si kazdy jazdi na tom na com sa najlepsie citi.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #37 drawd - vloženo: 29.11.2012 v 21:23:15

    Vznik 27,5 mtb (650B) je podľa mňa z núdze cnosť. Ako prví ho vymysleli pred rokmi výrobcovia kolies (bohvie, čo ich k tomu motivovalo - to ani nie je podstatné) a aby sa vôbec presadil, musel byť použiteľný aspoň na niektorých 26" vidlách a rámoch. Pritom oveľa logickejší a prospešnejší pre bikerov by bol rozmer 650A (590mm priemer ráfika). Tento rozmer leží cca presne uprostred medzi 26" (559mm) a 29" (622mm). Marketingové názvy 26-27,5-29 palcov evokujú, akoby boli rozostupy rovnomerné 1,5 palca a pritom 650B (584mm ráfik) je skôr iba 27 palcov!! Niet divu teda, že má bližšie k 26" ako k 29".

    Ja osobne som za väčší výber, nech si každý vyberie, čo sa mu najviac hodí vzhľadom na spôsob a štýl jazdy + na jeho výšku, ale nech to má zmysel! Rovnomerné odstupňovanie rozmerov! Veď ani rámy neponúkajú výrobcovia vo veľkostiach napr. 15-17-19-23 palcov. Alebo videli ste predstavec v ponuke len rozmery 60-70-80-110 mm?

    Samozrejme, že teraz, keď ako tak 650B pretlačili, tak 650A je už pasé a žiaden výrobca do toho nepôjde (bola by to jeho samovražda). Som fakt zvedavý, ako to celé za pár rokov dopadne a ktorý rozmer nakoniec "vyhynie", ale isté je, že máloktorý výrobca si bude môcť dovoliť širokú ponuku vo všetkých 3 rozmeroch naraz - v konečnom dôsledku na to doplatí zákazník, lebo v každom rozmere bude menší výber.

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #36 Michael Šimek - vloženo: 29.11.2012 v 20:28:29

    odpověď na satan — #31 Ani nemam S, Ani nechci S, ani nejsem obdivovatel JK. I kdybych byl, tak by to nic nemenilo na tom ze to co si napsal nema s realitou nic spolecnyho. Jestli si myslis ze Nino vyhral MS protoze ma 27.5 a Kulhavy byl tak vzadu protoze ma 29. Tak te lituju.

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #35 algheroteam - vloženo: 29.11.2012 v 19:33:31

    Více možností je výhoda pro nás zákazníky. A jako vždy platí, že každému vyhovuje něco jiného. Neustále opakování proč 29", proč 26" nebo proč 27,5" mi příjde úplně mimo. Prostě jeden jezdí to a jiný tohle. To je jako řešit rozdíl mezi combi, sedan a coupe. Prosím už si to uvědomte a respektujte rozhodnutí druhého ať vozí 26", 29" nebo nově 27,5".

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #34 kacerek - vloženo: 29.11.2012 v 19:18:47

    odpověď na Mirda — #3 Todpověď na Mirda — #3 Pro tebe ne, pro nás normální ano.

    odpověz na tento komentář
  26. avatar
    #33 Moirak - vloženo: 29.11.2012 v 19:01:59

    Tento článek na mě působí jako skrytá reklama na agang a 4ever. Protože u českých výrobců je minimálně 7firem které na rok 2013 budou mít ve své nabídce MTB kola o rozměru 27,5. Minimálně autor tohoto článku nemá přehled o zákulisním dění v rozměru 27,5. Jinak marketing 29" kol funguje a jde to vidět i v prodejích kol a 27,5" budou potřebovat 1 rok na rozmach a omezí mánii 29".

    odpověz na tento komentář
  27. avatar
    #32 yergush - vloženo: 29.11.2012 v 17:51:33

    NEKECAT A JEZDIT !!!!!

    odpověz na tento komentář
  28. avatar
    #31 satan - vloženo: 29.11.2012 v 17:47:05

    odpověď na Michael Šimek — #26 tys nic nepochopil nebo si obdivovatel JK s velkým S

    1. na tento komentář reaguje Michael Šimek — #36
    odpověz na tento komentář
  29. avatar
    #30 harokamil - vloženo: 29.11.2012 v 15:52:00

    odpověď na makyone — #29 Souhlas, 29ky mají svůj význam a lepší vlastnosti, ale u daleko menší skupiny použití, než se snaží výrobci (někteří) tlačit. Jsou určo lepší:

    1) u lidí nad 183 cm (velikosti L a větší), protože u menších lidí smaže výhodu lepší "průchodnosti" terénem horší ovladatelnost.

    2) pouze u kategorií a tratí, které umožní 29kám využít přednosti - tzn. Hardtaily a Fully do 120 cm zdvihu určené pro XC a maratony. U vyšších zdvihů už vítězí 26ky díky lepšímu manévrování a technice jízdy bez ohledu na výšku jezdce.

    27,5 je pro mě spíš ta zmiňovaná snaha výrobců (některých) dohnat, co zaspali. Rozdíl mezi 26" a 27,5" je tak malý, že ho nelze postřehnout při jedné nebo dvou jízdách (má zkušenost) a lehce ho smaže dobře vyskládáná geometrie rámu.

    Jen pro úplnost - mám 192 cm, zkoušel jsem všechny tři rozměry. Pokud bych kupoval nový HT, tak jdu do 29ky, pokud bych vybíral nový AM nebo trailbike tak bych šel do 26ky. Toť můj názor.

    odpověz na tento komentář
  30. avatar
    #29 makyone - vloženo: 29.11.2012 v 15:10:29

    kdo má nad cca 185cm, tak proč ne 29", on taky dvoumetrový habán na 26" vypadá docela směšně, ale to taky vypadají ty holky co jezdí 29", to jsou opravdu vosy na bonbónu, to je nejdřív velký kolo potom "něco" s přilbou a pak zase velký kolo :-) a to nic proti holkám :-), sám mám střední postavu, na 26" nedám dopustit, ale 27,5" by mě už možná zajímala na rozdíl od toho "kamionu" zovaného dvacetdevítka, zkusil jsem ji, ale ne, děkuji

    1. na tento komentář reaguje harokamil — #30
    2. na tento komentář reaguje yoolaus — #38
    3. na tento komentář reaguje gout — #42
    odpověz na tento komentář
  31. avatar
    #28 vlada83 - vloženo: 29.11.2012 v 14:42:20

    já osobně si nemuzu 29 vynachvalit, jezdil jsem 5 let 26 a ted po měsici jezdění na focus raven bych 29er bych neměnil. Nepřijde mi neobratný, lepší průchodnost terenem, jistotu na nerovnostech i lepší prujezd zatáčkama... a to měřím 188cm

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744