Pomalu utichá kolotoč prezentací novinek na příští rok, a tak je čas zanořit se po čase opět do úvah na téma velikosti kol...
Přiznám se, že koncept tohoto článku mám v hlavě již pěkných pár měsíců, ale pořád jsem tak nějak čekal s jeho zveřejněním a stále na dalších a dalších prezentacích vstřebával informace, kterými jednotlivé značky "obalují" svá tvrzení, proč právě 27,5" je teď tak IN rozměr.
Merida One Forty-B
Pokaždé, když se otevře téma rozměry MTB kol, rozproudí to bouřlivou debatu. Skalní příznivci jednoho rozměru brání svou pravdu proti útočníkům z jiného břehu, kteří zase nemohou vystát názor, že třeba 650B je zbytečným nic nepřinášejícím rozměrem.
Když se podívám rok zpátky, tak se o 27,5", potažmo 650B šuškalo na spoustě prezentací, ale spíš v teoretické rovině. Mnohdy se výrobci na svých prezentacích nás novinářů ptali, co si o novém rozměru myslíme, v jakém segmentu se uplatní a jak to bude s poměrem výšky rámu/zdvihu/výšky jezdce. I výrobci v tom totiž neměli zprvu zcela jasno a hodně se vyčkávalo a spekulovalo do poslední chvíle nad tím, kolik sil se má upřít do vývoje kterého rozměru.
Dneska se píše konec roku 2013, jsou kompletně vykomunikovány a představeny modely 2014 a velcí hráči již mají minimálně na papírech a ve specifikacích první nástřely svých modelových řad 2015.
Sbohem 26", přichází tvá náhrada 27,5"
Podle všeho, co se dosud stalo, můžeme říct, že investice do jakéhokoliv vývoje nových technologií pro 26" kola se zcela zastavily a neočekává se žádná výrazná změna. Jelikož je potřeba doprodat skladové zásoby tohoto rozměru kol, budou se šestadvacítky zřejmě ještě objevovat v katalozích, ale pouze v levnějších cenových relacích, nebo jak se to stává pravidlem u některých značek, jako přechodný rozměr mezi dětskými 20/24" koly a dospěláckou kategorií 27,5/29".
Ghost RIOT 27,5"
Zatím jediný segment, který drží nad vodou šestadvacítky, jsou sjezdové disciplíny. Tady se řeší klasický problém "okrajovosti" tohoto segmentu a návratnost investice do vývoje nových odpružených vidlic. Jakmile velká dvojka na trhu s dvojkorunkovými vidlicemi přijde s variantami pro 27,5" kola, skončí šestadvacítky i v tomto segmentu v podstatě ze dne na den. Určité pokusy jak postavit sjezdové kolo na 27,5" kolech zde už několikrát byly. Jezdci sami v nejednom případě testují tento rozměr kol ve svých stávajících, nebo jen mírně upravených speciálech, ale prozatím čekají na zásadní krok od výrobců vidlic. Ten určitě jednou nastane a podle mě do dvou let způsobí kompletní "vyhynutí" šestadvacítek i v gravity disciplínách.
Intense M9 27,5"
V tomto ohledu mě pobavila vtipná poznámka na jakési prezentaci, že není třeba dělat z toho všeho vědu, jen si říct, že mnohdy až příliš opěvovaný rozměr 27,5" je vlastně jen novou šestadvacítkou. Vždyť ruku na srdce, myslíte si, že běžný cyklista vůbec dokáže rozeznat rozdíl ve vlastnostech kola, které má jen o 15 mm větší průměr oproti jeho stávajícímu kolu? Samozřejmě, že nedokáže. Navíc stačí dát si na 26" kolo jen o desetinku palce širší plášť a rozdíl v průměru kol se smrskne na 10 milimetrů, což je v mnoha případech téměř rozdíl mezi novým a ojetým pláštěm, který také neřešíte.
AGang Patriot 27,5"
Jakkoliv si jednotliví výrobci našli a vytvořili poutavé čtení pro své zákazníky týkající se rozdílů a porovnávání kladů a záporů všech tří rozměrů, ve kterém se snaží přesvědčit o tom, že šestadvacítky jsou přežitkem a je potřeba konečně pouvažovat buď o koupi nové devětadvacítky, nebo dvacetsedm a půlky, v zákulisí sami mimo záznam přiznávají, že od masivních investic do 27,5" očekávají zásadní rozhýbání trhů a nastartování prodejů stovek tisíc kol, protože si lidé zmasírovaní obrovskými kampaněmi budou chtít najednou koupit nové kolo, které nahradí jejich starou šestadvacítkovou herku. Za pár let pak novým zákazníkům už nezbude než si koupit buď "malá"(27,5"), nebo velká(29") kola a o nějaké kdysi populární šestadvacítce nebudou mít ani páru. Šance, že se dlouhodobě udrží tři rozměry kol napříč širší nabídkou je malá a nepravděpodobná. Musíme si uvědomit, že to obnáší větší nároky na skladování jak celých kol ve skladech výrobců, tak komponentů. Ve výsledku to znamená také daleko větší nároky na prostor ve vlastních prodejnách, které aby mohly nabízet všechny varianty, musí dnes dělit prodejní prostory na třetiny a to už vůbec nemluvím o rok, nebo dva starých modelech, které dnes na mnoha prodejnách zaprášené také stojí.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Musím říct, že napsat něco ve smyslu, že u 27,5" je minimální nárůst velikosti kola oproti 26 " a tudíž to cyklista snad ani nepozná mi přijde dost krátkozraké a vypadá to, že autor na kole 27,5" snad ani nikdy nejel. Nejsem ten, kdo podlehne mediální masáži a hned si musí pořídit něco nového, ale jezdil jsem na spoustě kolech jak 26 tak 29 a průměr 27,5 je něco uplně jinýho. Sice to není ve skutečnosti prostřední velikost, jak se (ne) uvádí, ale je to zajímavý kompromis. 27,5 má velmi dobrou ovladatelnost, skoro stejnou jako 26 oproti mizerné ovladatelnosti 29. Co se týče přejíždění nerovností (kořeny, kameny, rozbité cesty) je 27,5 skoro totožné s 29 a je uplně jinde, než 26. Ale co sedí mě jinému nemusí a myslim, že je jen dobře, aby si v budoucnu mohl uživatel vybrat ze 2 nebo i více rozměrů kol.
odpověz na tento komentářSouhlas s článkem, sám mám 26tku, koupenou před dvěma lety za pár kaček a užívám si současné situace kdy se zapletená kola na tento rozměr dají sehnat doslova za hubičku, ráfky za které se dříve platily horentní běžné ceny nám zákazníci nechávají na obchodě za zlomek ceny a často i zadarmo (!) poté co jsme jim přepletli náboje na ten či druhý populární rozměr jako reakce na masáže výrobců, kteří jim jen popletli hlavu. Mimochodem, myslíte, že se někdo z nich na závodech opravdu zlepšil ? Tyto ráfky si napletám a mám v zásobě několik výpletů, které měním v závislosti na situaci a podmínkách, ježdění si užívám a pokud vám někdo tvrdil, že např.na KPŽ bez velkých obručí nemáte šanci, tak vás zklamu, i s mrtvým rozměrem lze zajet v pohodě bedna...
odpověz na tento komentář