Pomalu utichá kolotoč prezentací novinek na příští rok, a tak je čas zanořit se po čase opět do úvah na téma velikosti kol...
Přiznám se, že koncept tohoto článku mám v hlavě již pěkných pár měsíců, ale pořád jsem tak nějak čekal s jeho zveřejněním a stále na dalších a dalších prezentacích vstřebával informace, kterými jednotlivé značky "obalují" svá tvrzení, proč právě 27,5" je teď tak IN rozměr.
Merida One Forty-B
Pokaždé, když se otevře téma rozměry MTB kol, rozproudí to bouřlivou debatu. Skalní příznivci jednoho rozměru brání svou pravdu proti útočníkům z jiného břehu, kteří zase nemohou vystát názor, že třeba 650B je zbytečným nic nepřinášejícím rozměrem.
Když se podívám rok zpátky, tak se o 27,5", potažmo 650B šuškalo na spoustě prezentací, ale spíš v teoretické rovině. Mnohdy se výrobci na svých prezentacích nás novinářů ptali, co si o novém rozměru myslíme, v jakém segmentu se uplatní a jak to bude s poměrem výšky rámu/zdvihu/výšky jezdce. I výrobci v tom totiž neměli zprvu zcela jasno a hodně se vyčkávalo a spekulovalo do poslední chvíle nad tím, kolik sil se má upřít do vývoje kterého rozměru.
Dneska se píše konec roku 2013, jsou kompletně vykomunikovány a představeny modely 2014 a velcí hráči již mají minimálně na papírech a ve specifikacích první nástřely svých modelových řad 2015.
Sbohem 26", přichází tvá náhrada 27,5"
Podle všeho, co se dosud stalo, můžeme říct, že investice do jakéhokoliv vývoje nových technologií pro 26" kola se zcela zastavily a neočekává se žádná výrazná změna. Jelikož je potřeba doprodat skladové zásoby tohoto rozměru kol, budou se šestadvacítky zřejmě ještě objevovat v katalozích, ale pouze v levnějších cenových relacích, nebo jak se to stává pravidlem u některých značek, jako přechodný rozměr mezi dětskými 20/24" koly a dospěláckou kategorií 27,5/29".
Ghost RIOT 27,5"
Zatím jediný segment, který drží nad vodou šestadvacítky, jsou sjezdové disciplíny. Tady se řeší klasický problém "okrajovosti" tohoto segmentu a návratnost investice do vývoje nových odpružených vidlic. Jakmile velká dvojka na trhu s dvojkorunkovými vidlicemi přijde s variantami pro 27,5" kola, skončí šestadvacítky i v tomto segmentu v podstatě ze dne na den. Určité pokusy jak postavit sjezdové kolo na 27,5" kolech zde už několikrát byly. Jezdci sami v nejednom případě testují tento rozměr kol ve svých stávajících, nebo jen mírně upravených speciálech, ale prozatím čekají na zásadní krok od výrobců vidlic. Ten určitě jednou nastane a podle mě do dvou let způsobí kompletní "vyhynutí" šestadvacítek i v gravity disciplínách.
Intense M9 27,5"
V tomto ohledu mě pobavila vtipná poznámka na jakési prezentaci, že není třeba dělat z toho všeho vědu, jen si říct, že mnohdy až příliš opěvovaný rozměr 27,5" je vlastně jen novou šestadvacítkou. Vždyť ruku na srdce, myslíte si, že běžný cyklista vůbec dokáže rozeznat rozdíl ve vlastnostech kola, které má jen o 15 mm větší průměr oproti jeho stávajícímu kolu? Samozřejmě, že nedokáže. Navíc stačí dát si na 26" kolo jen o desetinku palce širší plášť a rozdíl v průměru kol se smrskne na 10 milimetrů, což je v mnoha případech téměř rozdíl mezi novým a ojetým pláštěm, který také neřešíte.
AGang Patriot 27,5"
Jakkoliv si jednotliví výrobci našli a vytvořili poutavé čtení pro své zákazníky týkající se rozdílů a porovnávání kladů a záporů všech tří rozměrů, ve kterém se snaží přesvědčit o tom, že šestadvacítky jsou přežitkem a je potřeba konečně pouvažovat buď o koupi nové devětadvacítky, nebo dvacetsedm a půlky, v zákulisí sami mimo záznam přiznávají, že od masivních investic do 27,5" očekávají zásadní rozhýbání trhů a nastartování prodejů stovek tisíc kol, protože si lidé zmasírovaní obrovskými kampaněmi budou chtít najednou koupit nové kolo, které nahradí jejich starou šestadvacítkovou herku. Za pár let pak novým zákazníkům už nezbude než si koupit buď "malá"(27,5"), nebo velká(29") kola a o nějaké kdysi populární šestadvacítce nebudou mít ani páru. Šance, že se dlouhodobě udrží tři rozměry kol napříč širší nabídkou je malá a nepravděpodobná. Musíme si uvědomit, že to obnáší větší nároky na skladování jak celých kol ve skladech výrobců, tak komponentů. Ve výsledku to znamená také daleko větší nároky na prostor ve vlastních prodejnách, které aby mohly nabízet všechny varianty, musí dnes dělit prodejní prostory na třetiny a to už vůbec nemluvím o rok, nebo dva starých modelech, které dnes na mnoha prodejnách zaprášené také stojí.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Tina — #90 Není náhodou výtězství ve svěťáku i ukázkou aktuální formy? Když Jarda vyhrával jeden závod za druhým, nino jezdil ty pomalé 26", pak přesedlal na 27,5, vyhrál co mohl a stejně mu Jarda vyfouk zlato na olympiádě, opět na 29er, nejcenější to kov sezony.. Tak kde je ta výhoda??
- na tento komentář reaguje Tina — #93
- na tento komentář reaguje pavel.54321 — #108
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #90 Tina, rad bysom si s tebou nekedy zabicikloval. :-) ak by to bolo mozne
odpověz na tento komentářodpověď na Vladimír1 — #88 Vladimíre, ja som taká hviezda, že 27,5" jazdím už 2 roky a buď si istý, že ten rozdiel poznám veľmi dobre. Rám pre 27,5" kolesá som si nechala postaviť u Van Nicholas namieru v čase (zima 2011) keď tu v ČR ešte nikto ani netušil, že taký rozmer vôbec existuje ;) Nebola som manipulovaná žiadnou marketingovou masírkou, pretože vtedy žiadna ešte ani nebola a výrobcovia bicyklov ani sami nevedeli kedy a či vôbec budú 27,5" vyrábať. Aj Scott a Nino ho začal verejne jazdiť na sveťáku až od sezóny 2012 :) Na fórach sa mi v tom čase veľa podobných expertov smialo, že je to hlúposť a tento rozmer sa nikdy nepresadí. Prvý krát sa niektorí prestali smiať keď Nino vyhral hneď prvý sveťák na ktorom štartoval na 27,5". A ja sa stále bavím na takých chytrákoch, ktorí aj teraz popierajú výhody 27,5" oproti 26". Asi teda budeš mať pravdu s tou chytrosťou :D
- na tento komentář reaguje Casanova — #91
- na tento komentář reaguje tom321 — #92
- na tento komentář reaguje Vladimír1 — #94
odpověz na tento komentářodpověď na Vladimír1 — #87 Vladimíre, gratuluji Ti k výbornému nákupu, mám radost, že máš radost z dobrého nákupu. Když jsem se před obchodem projel na obyčejné Meridě Big 7 100 za 15000 Kč (průměr 27,5) a pak na 26", tak jsem drobný rozdíl pocítil. Fakt nekecám. Top materiál na 26" bude brzy k mání za tašku hrušek, tak se na to vrhni, skup a raduj se.
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #77 .....a jsi taková hvězda, že ten rozdíl poznáš? Že jsem o tobě ještě neslyšel :)))To bude zřejmě tím, že u vás žijí neskutečně chytří lidé.
- na tento komentář reaguje Tina — #90
odpověz na tento komentářJá osobně tuto "novinku" vítám. Minulý týden jsem koupil na bazoši RS SID Team, rok starý model, minimálně jetý za 3.900,- !Konečně si přes zimu postavím druhé špičkové kolo pouze pro trénink.Kdyby měkdo prodával MAVIC Crossmax SL a vyšší, dejte mi vědět. 27,7 a 29 mě absolutně nezajímají, protože vše je v nohou. Jinak tu někdo zmínil odkaz na rozhovor s Martinem Havlenou - mluví mi z duše. Bikes :)
- na tento komentář reaguje A.Procházka — #89
odpověz na tento komentářodpověď na satan — #85 no koukám že i ty máš problém s psaným textem.. o ničem takovém jsem nepsal.. takže až budeš mít znalosti českého jazyka třeba až po kokot, tak tu zase něco napiš, ju...
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #84 Ty už fakt víc nepiš a na 26 si jezdi třeba do smrti, nakup si ráfků a plášťů třeba po kokot, aby tě to vydrželo a hlavně už nic neříkej. A budeš mít oproti nám ostatním obrovskou výhodu, my všichni si pořád budeme muset něco kupovat, co si na nás ti chytráci výrobci zase vymyslí a ty ne, ty si dojdeš do kůlny vytáhneš ráfek a budeš ho mít.
- na tento komentář reaguje tom321 — #86
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #77 tina, nenní to poprvé co máš problém s česky psaným textem, víc ti psát nebudu, jestli chceš ale přispívat na česká fóra, měla bys na té češtině trochu zapracovat...
- na tento komentář reaguje satan — #85
odpověz na tento komentářTak to vyrobcum "pekne dekuju" za nove rozmery.
Mam dva pary kol, jeden od DT Swiss druhy od Specialized.
Oba 26".
Ted abych to vsechno vyhazel vzal 30-40 tisic a poridil si jine kvuli nekompatibilite :(
- na tento komentář reaguje Vladimír1 — #106
odpověz na tento komentářodpověď na Karmen — #58 Nechávám si je stavět u RB-čka, za příplatek ti klidně udelají rám na míru. To samé platí o SingleBE
odpověz na tento komentářodpověď na makasandr — #79 Slovenska devčica ma pravdu. Ty tady asi budeš budeš za toho, který by ještě dneska jezdil na koni. Měl byses ji omluvit.
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #67 Zkus to, já jsem neměl nic moc najeto, tak to taky tak dopadlo. Těžko se to vysvětluje, je to úplně jiná meta, kterou si jako hobík chceš splnit. Čus na startu 2014!
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #77 Slovenská děvčica nás tu bude poučovat? To snad ne! Už tu nepiš ty svoje bláboly.
- na tento komentář reaguje Casanova — #81
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #77 Vzdyt prece nepsal, ze si koupil 27,5....
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #76 "dyby ty 650B byly tak super, nemají tak pomalej nástup na masovější trh" 29" Trvalo viac ako 10 rokov kým sa 29" dostali na trh. 27,5" to zvládla za pár mesiacov ;)
Keď je 27,5" iba marketing prečo si si kúpil 650b? Ako ovečka si podľahol marketingu? :D
Tým, že ty nepoznáš rozdiel medzi jazdnými vlastnosťami 26" a 27,5" by som sa na tvojom mieste nechválila. Načo sú ti teda 2 rovnaké bajky :D
- na tento komentář reaguje trance28 — #78
- na tento komentář reaguje makasandr — #79
- na tento komentář reaguje tom321 — #84
- na tento komentář reaguje Vladimír1 — #88
odpověz na tento komentářneporovnávám jízdní vlastnosti, ale to že když přesednu ze svého fulla s obutím 2,35 na fulla 650B s obutím 2,1 (což se stalo) tak je změna průměrů kol neznatelná..
Navíc, když teda hovoříš o XC závodníkovi, porovnej 2 totožná kola, jedno 26 a druhé 650B, heh váha bude lepší u 26.. co na to teď xc závodník řekne..
Kdyby ty 650B byly tak super, nemají tak pomalej nástup na masovější trh, memažte lidem med (taky máš jeden eshop že..) okolo pusy...
650B je hlavně marketing, co dost značně oživý trh s kolama, a je dost pravděpodobný zánik rozměru 26 (jako už se v modelové sezoně 2014 u dost značek stalo..)aha, asi proto, že je to +/- stejný, tohle se u rozměru 29 stát nemohlo, tady jde, co se týče vlastností, o uplně odlišné kolo
- na tento komentář reaguje Tina — #77
odpověz na tento komentářodpověď na Stev — #71 Hlúpy vlastnej hlúposti sa smeje ;)
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #65 26x2,4" nie je to isté ani podobné ako 27,5x2,1". Keby si niekedy na 650B jazdil tak by si takto neteoretizoval. A jazdné vlastnosti plášťa 26x2,4" sú taktiež to isté ako 27,5x2,1"? :D Skús to vysvetliť XC závodníkovi :D A o priemere ráfkov som nikde nepolemizovala ;) Reagujem na článok, ktorý hovorí o priemere plášťov.
Ja na rozdiel od mnohých miestnych teoretikov jazdím 27,5" už 2 sezóny a fakt sa strašne bavím, keď sa ma niekto snaží presvedčiť, že je to to isté ako 26" so širokými gumami :D
- na tento komentář reaguje tom321 — #
odpověz na tento komentářByl jednou jeden kůň a ten kůň vozil lidi a tahal kočáry. Pak přišlo auto ... z většiny reakcí zde by Češi jezdili na koni i dnes.
odpověz na tento komentářodpověď na Vzteklan — #69 oni se tady pánové ne chovají moc zdvořile. To už jsem poznala.
odpověz na tento komentářodpověď na Vzteklan — #69 když ona asi bude tak hloupá podle toho jejího příspěvku:-)
- na tento komentář reaguje Tina — #75
odpověz na tento komentářNo možná je 26" slepá ulička, ale kupovat nový kolo na 27,5" za aspoň 50 litrů když mám doma 3 kola na 26" (enduro, zimák a závoďák) nebudu. Snad až nebudu mít na 26 náhradní díly. A myslím, že nejsem sám.
odpověz na tento komentářodpověď na Stev — #68 Ty sexistický kecy si nech do hospody, tam jistě najdeš nějaké podobné namachrované zakomplexované samečky.Slečně by bylo vhodné se omluvit.
- na tento komentář reaguje Stev — #71
- na tento komentář reaguje Krystina — #72
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #63 a ženská do toho tady. Ženský patří do ruky vařečka a hadr na podlahu a ne se míchat do takových diskuzí
- na tento komentář reaguje Vzteklan — #69
odpověz na tento komentářodpověď na A.Procházka — #66 :D sportestr nemám, sport. výživu nejím (na sudety si pár gelů beru), hvězdu sjedu, ale před dlouho na Salzku pořád smekám... to je prostě jiná liga..
- na tento komentář reaguje A.Procházka — #80
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #64 Stejně se mi zdá, že tady tlacháme pi.oviny, místo toho, aby jsme vyrazili někam do lesa zabikovat. Na závodech je to vyladěný, sportestery pípají, sportovní výživa přesně podle plány a pak přijedeš k prvnímu techničtějšímu místu a buď jedou jak šneci nebo slízaj. P.S. Hvězdu jsem ještě nesjel..
- na tento komentář reaguje tom321 — #67
odpověz na tento komentářodpověď na Tina — #63 zase bych to tak nepřeháněl (jako s blokováním vlákna ba BF), prostě se smiř s tím, že 650B žádnej zázrak není, pokud se přestane 26" vyrábět tak lidi bez remcání na tenhle rozměr přejdou..když si na 26" kolo nazuju pořádný 2,4 pláště, tak jsem +/- na rozměru 650B v nějaký 2,1 užovce (proto rozdíl na 650B kole s pláštěm 2,1 je tam malý, že si to ani neuvědomíš)... navíc, když vedeš tak odborný vlákno na BF tak bych mohla vědět, že rozdíl průměrů ráfků není 30mm ale 25mm
- na tento komentář reaguje Tina — #74
odpověz na tento komentářodpověď na A.Procházka — #43 No vidis, kdybys mel 26, tak jsi to dojel :-)))) ja byl na 211 za fulla, 26 a 3x9 fakt rad :-) nejak nejdu s dobou, no :-)
- na tento komentář reaguje A.Procházka — #66
odpověz na tento komentářodpověď na Chiron — #61 Autor článku si trochu pletie pojmy :) Rozdiel 15mm medzi 26" a 27,5" kolesom nie je v priemere ale v polomere ;)
Pokiaľ testovací "súdruhovia z NDR" nepoznali rozdiel medzi 26" a 27,5" tak by mali rozmýšľať nad zmenou svojho hobby. Resp. firmy pre ktoré testujú by mali prehodnotiť výsledky testov ktoré pre nich robili :)
- na tento komentář reaguje tom321 — #65
- na tento komentář reaguje Stev — #68
odpověz na tento komentářodpověď na Karmen — #58 záleží co si pod pojmem "na míru" představuješ.. V čr (nebo i jinde ve světě) je pár lidí co vaří kola (jak AL, tak ocel různý kvality) s těma se pak dá dohodnout na geometrii atd (lidi jako Franta Mrázek - měl jsem od něj fulla, Singlbee, možná RB, ale tedy nevím jestli dělají custom a další, stačí hledat) nebo si necháš postavit kolo na běžném produkčním rámu dle svých představ, zvláště u kategorie HT do 20 tisíc se to sakra vyplatí, protože běžná seriovka v téhle ceně má vidlici, tak akorát do sběru (zajdi na bike-forum, tam tohle řeší každou chvíli a konkrétní jména lidí co tohle dělají tam najdeš)
odpověz na tento komentář