Pomalu utichá kolotoč prezentací novinek na příští rok, a tak je čas zanořit se po čase opět do úvah na téma velikosti kol...
Přiznám se, že koncept tohoto článku mám v hlavě již pěkných pár měsíců, ale pořád jsem tak nějak čekal s jeho zveřejněním a stále na dalších a dalších prezentacích vstřebával informace, kterými jednotlivé značky "obalují" svá tvrzení, proč právě 27,5" je teď tak IN rozměr.
Merida One Forty-B
Pokaždé, když se otevře téma rozměry MTB kol, rozproudí to bouřlivou debatu. Skalní příznivci jednoho rozměru brání svou pravdu proti útočníkům z jiného břehu, kteří zase nemohou vystát názor, že třeba 650B je zbytečným nic nepřinášejícím rozměrem.
Když se podívám rok zpátky, tak se o 27,5", potažmo 650B šuškalo na spoustě prezentací, ale spíš v teoretické rovině. Mnohdy se výrobci na svých prezentacích nás novinářů ptali, co si o novém rozměru myslíme, v jakém segmentu se uplatní a jak to bude s poměrem výšky rámu/zdvihu/výšky jezdce. I výrobci v tom totiž neměli zprvu zcela jasno a hodně se vyčkávalo a spekulovalo do poslední chvíle nad tím, kolik sil se má upřít do vývoje kterého rozměru.
Dneska se píše konec roku 2013, jsou kompletně vykomunikovány a představeny modely 2014 a velcí hráči již mají minimálně na papírech a ve specifikacích první nástřely svých modelových řad 2015.
Sbohem 26", přichází tvá náhrada 27,5"
Podle všeho, co se dosud stalo, můžeme říct, že investice do jakéhokoliv vývoje nových technologií pro 26" kola se zcela zastavily a neočekává se žádná výrazná změna. Jelikož je potřeba doprodat skladové zásoby tohoto rozměru kol, budou se šestadvacítky zřejmě ještě objevovat v katalozích, ale pouze v levnějších cenových relacích, nebo jak se to stává pravidlem u některých značek, jako přechodný rozměr mezi dětskými 20/24" koly a dospěláckou kategorií 27,5/29".
Ghost RIOT 27,5"
Zatím jediný segment, který drží nad vodou šestadvacítky, jsou sjezdové disciplíny. Tady se řeší klasický problém "okrajovosti" tohoto segmentu a návratnost investice do vývoje nových odpružených vidlic. Jakmile velká dvojka na trhu s dvojkorunkovými vidlicemi přijde s variantami pro 27,5" kola, skončí šestadvacítky i v tomto segmentu v podstatě ze dne na den. Určité pokusy jak postavit sjezdové kolo na 27,5" kolech zde už několikrát byly. Jezdci sami v nejednom případě testují tento rozměr kol ve svých stávajících, nebo jen mírně upravených speciálech, ale prozatím čekají na zásadní krok od výrobců vidlic. Ten určitě jednou nastane a podle mě do dvou let způsobí kompletní "vyhynutí" šestadvacítek i v gravity disciplínách.
Intense M9 27,5"
V tomto ohledu mě pobavila vtipná poznámka na jakési prezentaci, že není třeba dělat z toho všeho vědu, jen si říct, že mnohdy až příliš opěvovaný rozměr 27,5" je vlastně jen novou šestadvacítkou. Vždyť ruku na srdce, myslíte si, že běžný cyklista vůbec dokáže rozeznat rozdíl ve vlastnostech kola, které má jen o 15 mm větší průměr oproti jeho stávajícímu kolu? Samozřejmě, že nedokáže. Navíc stačí dát si na 26" kolo jen o desetinku palce širší plášť a rozdíl v průměru kol se smrskne na 10 milimetrů, což je v mnoha případech téměř rozdíl mezi novým a ojetým pláštěm, který také neřešíte.
AGang Patriot 27,5"
Jakkoliv si jednotliví výrobci našli a vytvořili poutavé čtení pro své zákazníky týkající se rozdílů a porovnávání kladů a záporů všech tří rozměrů, ve kterém se snaží přesvědčit o tom, že šestadvacítky jsou přežitkem a je potřeba konečně pouvažovat buď o koupi nové devětadvacítky, nebo dvacetsedm a půlky, v zákulisí sami mimo záznam přiznávají, že od masivních investic do 27,5" očekávají zásadní rozhýbání trhů a nastartování prodejů stovek tisíc kol, protože si lidé zmasírovaní obrovskými kampaněmi budou chtít najednou koupit nové kolo, které nahradí jejich starou šestadvacítkovou herku. Za pár let pak novým zákazníkům už nezbude než si koupit buď "malá"(27,5"), nebo velká(29") kola a o nějaké kdysi populární šestadvacítce nebudou mít ani páru. Šance, že se dlouhodobě udrží tři rozměry kol napříč širší nabídkou je malá a nepravděpodobná. Musíme si uvědomit, že to obnáší větší nároky na skladování jak celých kol ve skladech výrobců, tak komponentů. Ve výsledku to znamená také daleko větší nároky na prostor ve vlastních prodejnách, které aby mohly nabízet všechny varianty, musí dnes dělit prodejní prostory na třetiny a to už vůbec nemluvím o rok, nebo dva starých modelech, které dnes na mnoha prodejnách zaprášené také stojí.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Karmen — #58 záleží co si pod pojmem "na míru" představuješ.. V čr (nebo i jinde ve světě) je pár lidí co vaří kola (jak AL, tak ocel různý kvality) s těma se pak dá dohodnout na geometrii atd (lidi jako Franta Mrázek - měl jsem od něj fulla, Singlbee, možná RB, ale tedy nevím jestli dělají custom a další, stačí hledat) nebo si necháš postavit kolo na běžném produkčním rámu dle svých představ, zvláště u kategorie HT do 20 tisíc se to sakra vyplatí, protože běžná seriovka v téhle ceně má vidlici, tak akorát do sběru (zajdi na bike-forum, tam tohle řeší každou chvíli a konkrétní jména lidí co tohle dělají tam najdeš)
odpověz na tento komentářTeď by mě ale docela zajímalo, kde autor přišel na rozdíl 15mm na průměru kol? Mezi 26 a 27,5 je na ráfku rozdíl 25mm. Tak snad aspoň když už chci srovnávat, tak to beru se stejným pláštěm. To by snad mohlo platit u těch pokusů narvat 27,5 do 26 rámu, kdy tam stejně objemný plášť nevleze. Tak tam dá menší, je více méně tam kde byl, jen má míň pohodlí, ale je in, má 650b...
Jinak na jednu stranu 27,5 jsou tu jen kvůli rozhýbání trhu, ale nejsem vůbec proti. Oproti 26 tam ten posun cítit je, nijak dramaticky, jako když z 26 sednete na 29. Já to považuju za takové vylepšení 26, které být nemuselo, ale když už tu je, tak to beru jako pozitivní krok. Marketingové řeči beru hodně s rezervou a ze začátku jsem tomu vůbec nevěřil. Ale když k tomu člověk přistoupí s rozumem a bere to prostě jako samostatný rozměr někde mezi se svými vlastnostmi, tak proč ne. Řeči, že je to obratné jak 26 a přejíždí to překážky jak 29 jsou jen marketing, ty rozdíly tam cítit je. Fyziku prostě člověk neobejde. Ale z pohledu marketingu je lepší říct, že si to bere to nejlepší z obou rozměrů. A vývoj jde tím směrem, že kdo nebude chtít 29, tak bude muset sáhnout po 27, ale proč ne, teď je takové přechodné období než se 26 odsunou na okraj zájmu a do těch nejnižších cenových hladin na kola pro masy. S ND imho ještě dlouho nebude problém a při výměně kola 27 někomu kdo doteď jezdil na 26 nijak neublíží...
- na tento komentář reaguje Kristina — #
- na tento komentář reaguje Kristina — #
- na tento komentář reaguje Tina — #
- na tento komentář reaguje Tina — #63
odpověz na tento komentářUž to tady dvakrát zaznělo, ale vždy bez odkazu, tak tady je: http://cykl.cz/item/treti-rozmer-o-soucasnosti-a-budoucnosti-rozmeru-kol-s-martinem-havlenou .
odpověz na tento komentářTak ono stejně těch 90% "obyčejných" cyklistů v sandálech netuší, že jsou jiné rozměry kol :-)
Jinak bych to viděl takhle, 29tky jsou se svýa vlastnostma vhodné na závodní použití a ježdění na klasický vyjížďky v lese, pokud na kole člověk umí tak mu an inebude vadit mírná neohrabanost v některých úsecích.
26tky jsou tu léta, ale vzhledem k tomu, že firmy se od tohoto rozměru už dvrátily tak půjdou do kopru.
A rozměr 650b ( nebudu to nazývat 27,5 když to neni 27,5 ) budou mít určitě veliké zastoupení v dnes tak oblíbeném "enduru" což je ale jen moderní název vyjížďky do lesa :-)
Určitě to bude mít svoje výhody, ale příjde mi že 650b byl vlastně vytáhnut hlavně firmami které nezachytily nástup 29tek a chtěli taky něco prodávat.¨
odpověz na tento komentářodpověď na Jori — #56 Prosím tě, můžeš mi říct nebo napsat kde si to kolo na míru necháváš stavět?
- na tento komentář reaguje tom321 — #62
- na tento komentář reaguje Jori — #82
odpověz na tento komentářodpověď na VencaS — #54 Tvůj příspěvek tu hodnotím jako nejlepší :-). Článek jsi nečetl, diskuzi také ne a přesto jsi do ní přispěl svým příspěvkem aniž bys věděl o čem se tu vůbec píše.:-)Tebe bych chtěl vidět naživo:-)
odpověz na tento komentářDávám si stavět kola na míru a na 26-kách, nic už neřešim a jsem spokojenej
- na tento komentář reaguje Karmen — #58
- na tento komentář reaguje Jori — #
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #53 Ano, obrázek vystihuje slušně realitu. Vzhledem k tělesným proporcím jezdce by se měly volit adekvátně nejen rozměry kol, ale také geometrie rámu, délka klik, šířka řídítek, apod.. Avšak marketing je jiného názoru, proto 160 cm subtilní postavičky zápasí na 29kách Socialized, :-). Avšak když člověk přehlídne tyto extrémní případy, tak mi vývoj připadá dobrý. Navíc je stále možnost nekupovat jen mainstream, ale nechat si poskládat vše dle chuti, názoru.
odpověz na tento komentářČlánek jsem nečetl a číst nemám zapotřebí. Stejně tak i tuhle asi nesmyslnou diskuzi. Ať si každej jezdí na čem chce. Vůbec nechápu proč se o tom tolik diskutuje a píše. Každej se snaží přesvědčit každýho, že jedině tenhle rozměr kol je pro něj to pravý.
- na tento komentář reaguje Karmen — #57
odpověz na tento komentářodpověď na martyson — #52 no jo, ale když si tady přešteš komenty místních guru, tak oni 26 od 27.5 poznají, ne jako ti hloupí němečtí testeři :DDD
Narazil jsem na tenhle hezký obrázek a někdo u toho asi použil hlavu, ne jen marketing.. http://www.mtb-news.de/news/wp-content/uploads/2013/05/large_liteville1.jpg
- na tento komentář reaguje Zirda — #55
odpověz na tento komentářTohle sem našel na stránkách cykláče -
Když člověk poslouchá technické argumentace, tak to jsou argumentace, které vycházejí z počítačových simulací. Když si nasimulujete a spočítáte na počítači, jak jednotlivé rozměry vycházejí při průchodu různým terénem, dostanete počítačové parametry. To samé porovnání energetické náročnosti u všech třech rozměrů kol. Valivé odpory atd. Vždy vyjedou nějaké tabulky a už záleží jen na tom, jak se dané tabulky použijí. Každý většinou uvádí argumenty, proč je devětadváca lepší v něčem než šestadváca, proč je lepší v něčem sedmadváca než devětadváca a podobně. Ale existují stejné protiargumenty. Nikdo neuvádí, proč je v tomto nějaký rozměr nevýhodnější než jiný rozměr. Osobně si myslím, že sedmadvacítky žádná revoluce nejsou, ale na druhou stranu to není nic proti ničemu. Také vím, že geometrie rámu a způsob zapletení kola a kvalita obutí a jeho správný výběr mají na jízdu na kole o mnoho větší vliv než nějaký rozměr kol. Je totiž úplně jedno, jestli máš šestadvacítky nebo sedmadvacítky.
Jedna německá značka například měla problém, jakým směrem se dát. A jaké správné argumenty uvádět pro zvolený rozměr. Vzali tedy několik zkušených firemních testerů, dali jim kola a řekli jim, že to je test plášťů. Ty nebyly označené. Firma požadovala od každého podrobný report, jak se mu jezdilo. Odpoledne všem řekli, že na některých kolech byly sedmadvacítky, jestli to poznali. Nikdo z nich to nepoznal, nikdo nebyl schopen říct, kolik kol mělo šestadvacítky a kolik sedmadvacítky.
- na tento komentář reaguje tom321 — #53
odpověz na tento komentářodpověď na Martin P. — #49 Tak 29" má svoje místo na trhu a dneska si tohle kolo koupí i člověk co před tím měl treka, může na to obout oproti trekovi mnohem větší škálu plášťů (pro místní chytráky, obvod ráfků je stejný jako u 28" treka :DD), navíc pro vysoký lidi bylo dost tragický jezdit na velkým rámu a malých kolech. Takže je to dost rozumná alternativa.. ale jinak souhlasím dycky se najdou ovce, co se chytěj :DD
odpověz na tento komentářodpověď na XXX — #44 XXX ano 26 rozměr vzniknul tím, že se převzal rozměr z cruiserů. Ale to neznamená, že to je špatný rozměr.
29 a 27.5 má hlavně marketingovou tlačenku, protože další inovace ze strany firem vyrábějící jízdní kola nejsou. Rozlišuj inovace v konstrukci jízdního kola a konstrukci výrobním procesu nebo materiálu. Hydroforming, carbon, keramika atd... to nesou inovace firem vyrábějící kola, ale obejné inovace v průmyslu. Cyklobyznys to jen použil, nevymyslel, ani nebyl první.
29 a 27.5 je ideální způsob jak inovací za každou cenu zase "roztlačit" asi upadající byznys. Protože zlaté doby kdy horské kolo bylo něco exkluzivního jsou dávno pryč a stala se z toho masovka..
- na tento komentář reaguje tom321 — #50
odpověz na tento komentářodpověď na XXX — #44 no když jsou větší kola tak super, nechápu, že vůbec 27,5 vznikla.. 36er je budoucnot.. http://milltowncycles.blogspot.no/2008/05/36er-v10-back-from-paint.html (ať si 26 zanikne, klidně jí za 27.5 vyměním a bude mi to jedno, ale tyhle řeči o super lativech jsou směšný)
odpověz na tento komentářodpověď na Tereza — #9 Ano já vůbec nic nepochopil a nevím jak to v komerční sféře hodí :-D
odpověz na tento komentářodpověď na XXX — #44 Souhlasim, ale nenapsal bych spatny rozmer, ale jediny rozmer. Byly to zacatky mtb. A pouzit mensi rozmer oproti silnicnimu daval smysl. A presne jak uz tu nekdo psal. At si kazdy vybere to co mu bude pasovat a cemu veri on sam. A muj nazor je ten, ze kola 29'' budou tvorit 60% a 27,5 budou tvorit 40% z celku. Rozmer 26'' za par let zanikne. Ne tedy uplne, ale prodej klesne na zanedbatelne cislo. Rozhodne sveho bajka neprodam. Bude to pamatecni kolo, ktere jednou najdou me deti na pude:)
odpověz na tento komentářodpověď na XXX — #44 Pod to bych se klidně podepsal. 26" byla zřejmě znouzectnost a nikdo to léta neřešil.
odpověz na tento komentářPozorně jsem si přečetl článek i všechny komentáře. Polovina z vás včetně autora článku si mysli, ze rozdíl mezi 26 a 27 je tak zanedbatelný, ze se jedna pouze o marketingový tah a nehodlá se s tím smířit. Druha polovina už ma s 27 zkušenosti a jasné vidí, ze to je určitě změna k lepšímu, ze ty kola mají mnohem lepší jízdní vlastnosti. Musím dat za pravdu druhé polovině. Rozměr 26 palců vznikl v pionyrskych dobách MTB kvůli tomu, ze tehdy nic lepšího neměli a my jsme museli 30 let jezdit na špatným rozměru než na to někdo přišel. A jak už tady někdo napsal, kdo nepozná rozdíl mezi 26 a 27,5 měl by si asi najít jiný sport.
- na tento komentář reaguje Vzteklan — #45
- na tento komentář reaguje vlada — #46
- na tento komentář reaguje tom321 — #48
- na tento komentář reaguje Martin P. — #49
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #41 No představ si, že jsem si letos na Salzku 211 km vzal karbonový HT 29" a byl to ideální kompromis - jelo to super a že do kopce tahám těžší kola a nakonec jsem dojel na 157.km - tak to bylo mezikusem (jak to většinou bývá) a ne kolem. Na předváděčce Giant 2014 jsem si půjčil karbon HT 27,5" - krásně to zrychluje, obratnost fajn, ale pokud si pak sedneš znova na dobrý HT 29" kolo, tak se nikdy nevrátíš k rozměru 650B. U celopér nad 130 mm to bude ale jinak, nechme se překvapit..
- na tento komentář reaguje trance28 — #64
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #41 Kdybys chtěl, válí se mi doma XTR dualy na hydrauliku + inverzní XTR šaltr
odpověz na tento komentářNo ja nevim...na takovej Salzkammergut bych si 29 nevzal asi nikdy...v podstate asi nikam, kde jsou prudky, dlouhy kopce. Mel jsem ji pujcenou x krat, od tech s tim eskem a RB, ale prislo mi to desne liny. Takze bych se klonil spis k ty 27,5. Kazdopadne na dasi sezonu porad 26 full, dokud se jeste daji koupit naky rafky :-)pak uz asi nic jinyho, nez zmenit rozmer, cloveku nezbude-pokud bude chtit zachovat kvalitu. Je to jako s razenim 3x9- zkousel jste ted nekdo sehnat XTR 3x9? Celkem orisek :-)
- na tento komentář reaguje honzaa — #42
- na tento komentář reaguje A.Procházka — #43
odpověz na tento komentářVždyť to je všechno blbost. Stačil jeden rozměr. zajímavej pohled sem teď čet na cykl.cz od Havleny z Authora. Je to všechno tlak výrobců
odpověz na tento komentářodpověď na tom321 — #38 Jo přiznávám se, na ničem jiném než na svém HT26" jsem nikdy nejel, fulla 27,5" taky nemám. Jen mě Giant zaplatil (a velmi slušně), abych to tady trochu rozvířil a zvedly se mu prodeje. Sladké sny Tome a pořiď si taky sponzora, ať nediskutuješ zadarmo.
odpověz na tento komentářodpověď na pavel.54321 — #35 já říkám že zanedbatelný (proto mi ani přechod na 27.5 vadit nebude, 29 full jsem měl a nesedí mi to).. Na jaře nebude problém si půjčit nějakou testovačku a projet ji (doporučuju vyjet s někým dalším a mít možnost porovnat srovnatelná kola v 26 a 27.5) pak si člověk udělá konstruktivní porovnání (ne jako někdo, kdo porovnává 26HT a 27.5 full)
- na tento komentář reaguje Vzteklan — #
- na tento komentář reaguje Vzteklan — #39
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #31 Zákazník se mně v obchodě docela často zeptá, jak je to s horší obratností a ovladatelností 29" v terénu. Když mu odpovím, že většina lidí se do takové situace nedostane, protože už dávno slezli z kola a že se ptá na něco, co se všude nějak omílá... U levnějších kol bude 27,5 HT zajímavá alternativa, protože přinese slušnou váhovou úsporu, ale stejně bezmezně věřím u HT rozměru 29". Dvacetšestky postupně vymizí pod tlakem nevývoje. Je to stejně asi tak, jako bys chtěl jezdit pořád na osmikole XTR nebo XT, fungovalo to, vydrželo to, ale nic na to nekoupíš...
odpověz na tento komentářodpověď na pavel.54321 — #35 Jízdní vlastnosti myšleno obratnost, ovladatelnost atp. jsou v podstatě totožné jako u 26". Naopak 26" má velké problémy na pasážích typu rozbité cesty, kamení, kořeny atp. Přes to se prostě větší kolo převalí mnohem líp,takže 29" je asi nejlepší, ale 27,5" je na tom daleko líp, než 26" vede si skoro totožně jako 29". Pokud se bavíme o prudkých teréních stoupáních a zrychlování, tak jsou menší průměry kol ve výhodě. 29" působí líným dojmem, zatím co 27,5" stoupá do prudkých výjezdů s výrazně větší lehkostí. To jsem poznal okamžitě při první jízdě, protože hned u domu mám krátký prudký kopec. Co se týče toho, jaký průměr kol nejvíce ,,valí" tak tam jednoznačně vede 29". Pokud jedete po rovině, či do mírného stoupání je 29" vždy o něco málo rychlejší, než ostatní dva rozměry. Proto to bude nejlépe prodejný rozměr pro masu lidí, která jezdí pouze po polních cestách. Když to celkově shrnu, 26" je celkem nepohodlný a hodně ,,udrncaný" rozměr kol. Nad tím vítězí 29", která přidá mnohem více pohodlí. Kompenzuje to ale mnohem horší ovladatelností a agilností. 27,5" je jakýsi kompromis, který defacto bere výhody obou dvou rozměrů kol. Oproti 26" přidá na jistotě a pohodlnosti při téměř stejné ovladatelnosti. Ale jak jsem už psal, je to jenom můj osobní názor, každý, ať si udělá obrázek sám.
odpověz na tento komentářodpověď na Zdenek Vobecký — #34 můžu se zeptat, jaký je tedy rozdíl v jízdních vlastnostech 26 vs. 27? Obecně zastávám názor, že na rovině nebo do kopce bez technických pasáží jedou všechny kola stejně, tam záleží jen na nohách. 26 by měly valit teoreticky nejlíp, kvůli nejnižší hmotnosti. Rozdíl tedy asi bude v překonávání překážek, jízdě po rozbité cestě apod. Je to tak?
- na tento komentář reaguje Zdenek Vobecký — #36
- na tento komentář reaguje tom321 — #38
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #31 Díky za odpověď. Asi už rozumím, co jste tím chtěl říct. Stejně si ale myslim, že vynášet soudy, který rozměr je zaručeně ten nejlepší nemá vůbec žádný význam. Byť to jsou ,,jen" horská kola, každý má jinou postavu, jezdí jiné druhy terénu, jiné typy kol (pevná x full, velikosti zdvihů atp…). Každému bude sedět něco jiného a je to jeho volba pro co se rozhodne. Je fakt, že já jsem jízdu 26 x 27,5 x 29 testoval nejvíc v takových místech, kde asi těch 90 % lidí raději sleze a kolo veme do ruky, takže svým způsobem si dovedu představit, že jim rozdíl v jízdních vlastnostech 26 x 27,5 nic neřekne. Ale pokud mám jeden velký osobní postřeh, tak mi přijde, že na to, jak ,,malý" je rozdíl v obvodu kol 26 a 27,5 (skutečně je to nějakých ani ne 27") tak je poměrně velký rozdíl v jízdních vlastnostech. Toť asi vše.
- na tento komentář reaguje pavel.54321 — #35
odpověz na tento komentářJeden koncept nebude určite. Možno ostane 26" na DH disciplíny ale inak zanikne. Z 27,5 sa stane štandart a 29" bude na XC, preteky, pre profíkov. Ale nechajme sa prekvapiť.
odpověz na tento komentářNo, už jsem to myslím psal, měl jsem sice mnoho let HT 26", to ale neznamená že jsem nejezdil žádné fully 26", jak se mi tady snažíte podsouvat. Jsem velký šťoura a rád zkouším a zkoumám vše co mi přijde pod ruku. Takže, jak svojí oblíbenou trasu, tak singltrek pod Smrkem mám najeté i s fullem 26". Jinak, výrobci se k 26" už nevrátí, na to investovali příliš mnoho, těch pár zavilých zájemců o 26", je nepřemluví. Uvědomme si, že se to netýká jen stavitelů kol, ale hlavně výrobců komponent. Držet vývoj 29" 27,5" a ještě 26" to je drahé. To bych spíš věřil tomu, že nakonec zbyde jen jeden koncept - 29". odpověď na bmarcel — #26
odpověz na tento komentář