Horská kola u nás naplno začala až po revoluci v osmdesátém devátém. Boom zažívali především dovozci ale prosadily se i české značky...
Vraťme se o víc jak třicet let zpět do doby, kdy se na český trh v podstatě ze dne na den začalo dostávat zboží, které dosud bylo k viděni jen v Tuzexu nebo v zahraničí. Pro mnohé to byla doba temna, pro jiné naopak hektické, ale krásné období.
V cyklistice to byl obrovský impuls pro všechny. Nový trend horských kol nabízel nekonečně možností. Hlad lidí po jiných kolech než byl tehdy Favorit, Eska nebo Velamos byl logický a tak se na českém trhu najednou začalo objevovat spoustu nových, méně i více známých značek doslova z celého světa.
Naše domácí značky, které byly do té doby zvyklé na to, že je poptávka po jejich kolech automatická a stojí se na ně fronty, najednou zjistily, že to v konkurenčním prostředí funguje úplně jinak, ale než na novou situaci stihlo staré vedení zareagovat, trh už byl o krok dál a i když se tehdy tradiční české značky snažily zapojit se do boomu horských kol u nás, na cyklistické výsluní se jim už nikdy vrátit nepodařilo.
Neznamená to ale, že by se české firmy v devadesátých letech na domácím trhu neprosadily. Jen šlo o značky, které vznikly až po revoluci většinou díky schopnostem mladých managerů, kteří se dokázali rychle zorientovat ve výrobních možnostech a místo aby spoléhali na vlastní výrobu rámů v tehdejším Československu, nakontraktovali výrobce na Tajwanu, díky kterým mohli rychle využívat stejné technologie a komponenty jako známé zahraniční značky.
Jednou z těchto nových firem byl také olomoucký Olpran, který se jako jeden z prvních rozhodl, že nebude trh zaplavovat jen "levným čínským šrotem" ale zkusí to i na tehdejší dobu s hodně populárním hliníkem. Po prodejních trhácích, které se jmenovaly Tommy nebo Lucky, a které cílily s dostupným ocelovým rámem na širokou veřejnost, se Olpran rozhodl zariskovat a v roce 1993 představil křížový rám, postavený z širokých hliníkových trubek, který se na první pohled vymykal všemu co tehdejší český zákazník znal. Onen risk spočíval v tom, že tehdy mladá značka najednou uvedla horské kolo, které bylo, co se rámu týká, hodně podobné těm, které nabízely značky jako Scott, nebo Alpinestars.
A na svou dobu to byl pro Olpran riskantní krok i v tom, že kolo bylo na tehdejší české poměry i docela drahé. V roce 1992 činil průměrný plat v Československu 4982 korun. Olpran Mike se přitom prodával za 16 000 Kč což, by měřeno dnešní optikou znamenalo, že si značka troufla nabízet bike za sto tisíc, a to jistě uznáte byl na svou dobu husarský kousek.
Jenže Olpran nezůstal jen u tichého uvedení nepřehlédnutelného hliníkového modelu, ale rozhodl se podpořit prodeje a především tehdy ještě neexistující image značky vytvořením závodního týmu s podporou několika závodníků. Mezi prvními byla tehdy velká německá hvězda Mike Kluge, Mimochodem, dodnes se spekuluje o tom, jestli mělo něco společného jméno Mike právě s angažováním Klugeho, který byl tehdy mistrem světa v cyklokrosu, což byla disciplína, kterou Češi znali a cyklokros a jeho hvězdy milovali. Kromě Klugeho pak Olpran sedlala také Kateřina Neumannová, která si na něm vyjela v roce 1995 i bronz na Mistrovství Evropy ve Špindlerově Mlýně a na Oplranu začínal třeba i Radim Kořínek, Martin Kaňkovský a další.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Měl jsem Centurion Futura v 1992. Na Suntouru, dvoupáčky, 3x7sp. oválný tři placky Sakae. Tuším že 48/38/28z a vzadu už ani nevím :-)
odpověz na tento komentářodpověď na Radim47 — #1 Kluge a jeho bohatá kariéra by vystačila na samotný článek. Podle mě už v době, kdy jezdil za Olpran připravoval vznik své vlastní značky Focus, ale jak říkám, toto sem v článku rozebírat nechtěl. Jinak co se týká Suntouru, tak Wheeler rozhodně nebyl jedinou značkou, která ho montovala. Poměrně ve velkém ho využíval třeba Cannondale a dokonce i Klein a mnoho dalších značek.
odpověz na tento komentářMyslím, že právě Kluge přišel do Olpran z Wheeler, o kterém není v článku vůbec zmínka. Přitom Wheeler, jako jedna nebo snad jediná bajková značka, začala své bajky osazovat konkurenčním 24speed Suntourem.
- na tento komentář reaguje petan — #2
odpověz na tento komentář