RETRO: RB Dragster DH - poslední evoluce

Když se podíváte na dnešní sjezdové speciály a postavíte vedle nich dvacet let starý DH bike, na první pohled vidíte mnoho rozdílů. I sjezdové veterány ale mohou mít stále své kouzlo, jako například toto eRBéčko...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš & Red Bull
RETRO: RB Dragster DH - poslední evoluce

Sjezd na horských kolech má dlouhou historii, nicméně jeho největší boom začal koncem devadesátých let v době, kdy renomovaní výrobci odpružení začali nabízet dvoukorunkové vidlice s adekvátními zdvihy. Zatímco první modely DH biků začínaly na 100mm zdvizích, velice rychle se zdvih navyšoval na 150, 180 mm, aby se nakonec zastavil na 200 mm, kde je v podstatě dodnes.

Naše dnešní RETRO ohlédnutí bude patřit české značce RB, která v pionýrských dobách mountainbikingu začala s výrobou svých hliníkových Monster celopér ještě v minulém století, nicméně největší slávu a věhlas jí v novém miléniu přinesla právě specifická příhradová rámová konstrukce, kterou značka poprvé představila v roce 1999. Do malosériové výroby se však nový model, pojmenovaný Dragster, dostal až o pár let později.

Retro: RB Dragster

Mezitím probíhalo intenzivní testování, díky kterému došlo v rámci prvních prototypů k několika konstrukčním úpravám, a do plného závodního nasazení v rámci tehdejšího profi továrního týmu Škoda Author RB Team, za který jezdil například Michal Maroši nebo Filip Polc, už šla v podstatě druhá generace rámu, která měla upravenou geometrii, kompletně novou zadní stavbu a postupem času také některé prvky, které vedly k částečnému odlehčení.


První prototypová a druhá sériová generace

 

 

Mimochodem právě váha byla tehdy celkem diskutovaným tématem, protože robustní rám díky příhradové konstrukci dokázal v případě, že byl osazený správně odolnými komponenty, vážit i hodně přes 20 kg, což se s dnešními výrazně lehčími DH biky nedá vůbec srovnávat.

Jenže Roman Bartosz, který tenhle bike tehdy navrhoval, nechtěl dělat kompromisy a jeho cílem bylo postavit rám, který odolá nástrahám náročných sjezdů, aniž by se jeho majitelé museli obávat jeho prasknutí. Určitě tehdy ale netušil, že odpověď tehdejším kritikům vyšší hmotnosti dá zanedlouho Michal Maroši, který dechberoucím pádem na legendárním Red Bull Rampage udělá Dragsteru tu největší celosvětovou reklamu, jakou mohl – poté, co oba tento nebezpečný pád přežili bez větších šrámů.

Dragster byl jednu dobu jedním z nejpoužívanějších sjezdových kol v rámci českého sjezdového poháru. Získal dokonce díky Filipu Polcovi titul evropského sjezdového šampiona a Michal Maroši na něm zajel 4. místo v závodě světového poháru ve sjezdu v Kaprunu v roce 2003, které se dosud nepodařilo žádnému českému sjezdaři překonat. I díky těmto úspěchům rostla obliba Dragsteru, což vedlo k jeho další, v pořadí třetí modernizaci, kterou poprvé RB odhalilo koncem léta v rámci Eurobiku 2004.

Modelový rok 2005 přinesl ten Dragster, který zde vidíte na obrázcích. Zadní stavba dostala robustnější trubky a nový, ze dvou částí frézovaný a svařený svislý díl.

Přední rámový trojúhelník, pokud se mu tak vůbec dá říkat, dostal inovovanou příhradovou konstrukci bez do té doby používaných šikmých žeber a také dva kompletně přepracované CNC frézované díly u hlavovky a středu s upraveným uchycením tlumiče.

Tato poslední generace Dragsteru vydržela v nabídce až do roku 2009, kdy ji plně nahradil nový model Boxster s kompletně předělanou přepákovanou zadní stavbou, který se však souběžně s Dragsterem začal prodávat již o rok dříve.

Pokračovat na: Pár slov o výbavě

Seznam stránek článku:

  1. RETRO: RB Dragster DH - poslední evoluce
  2. Pár slov o výbavě
  3. Fotogalerie
Přečteno - 7154x Tagy: rb retro dragster
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: RB Dragster DH
    Fotogalerie: RB Dragster DH
  2. RetroRETRO: Scott Super Evolution 1991
    RETRO: Scott Super Evolution 1991
  3. Tech newsVelký rozhovor o RB s Romanem Bartoszem
    Velký rozhovor o RB s Romanem Bartoszem
  4. PreviewPF 2025 aneb vážně nevážná gravel fabulace
    PF 2025 aneb vážně nevážná gravel fabulace
  5. RetroSelle Italia nabízí remake svých retro Turbo a Flite sedel
    Selle Italia nabízí remake svých retro Turbo a Flite sedel
  6. TechnikaFotogalerie: RB CR Team
    Fotogalerie: RB CR Team

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #3 triedarcher - vloženo: 09.09.2025 v 17:22:47

    Casual games have a funny way of sneaking Slice Master into our lives. They start as “just a quick play,” and before you know it, you’re hooked, chasing coins, unlocking skins, and telling yourself, “one more try can’t hurt.”

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744