Málokterá firma se může chlubit tolika vítězstvími v roce 2016 jako právě Scott. Určitou částí se na nich podílel pochopitelně i materiál, např. tento nejvyšší celoodpružený Spark RC...
Představení nového modelu prestižní celoodpružené XC kategorie vždy vyvolává ohromnou vlnu zájmu. Nejinak tomu bylo také v tomto případě. Ne každému se ale povede takový husarský kousek, aby dokázal čerstvou novinku dovézt hned pro dvojité olympijské zlato spolu s titulem mistra světa, což se loni Scottu podařilo. My se dnes proto podrobněji podíváme na nejvyšší sériový model závodní RC řady Spark, který nese označení RC 900 a Scott mu oproti týmové žluto černé barvě určil sériově oranžovo černý barevný design.
Oproti svému předchůdci je nový Spark zásadním způsobem předělaný. V podstatě na něm nenajdete stejnou trubku. Nejenom, že Scott zapracoval na novém vrstvení karbonu, ale udělal i několik konstrukčních změn, které vedly k odlehčení celého kompletu. Nově tak rám s tlumičem váží jen 1800 g.
Hlavní roli v celkovém odlehčení hraje zcela přepracovaná zadní stavba. Ubyly na ní totiž dva zadní čepy, což konstrukci hodně odlehčilo. Změna pozice tlumiče z vodorovné na svislou, pak umožnila zredukovat také množství materiálu, použitého pro horní rámovou trubku, což je druhé místo, kde se konstruktérům podařilo ušetřit pěkných pár gramů.
Nová koncepce zadního odpružení sází na tak zvaný zeropivot systém, který je v podstatě přepákovaným jednočepem osvobozeným od zadního čepu. Aby systém mohl fungovat bez tohoto čepu, resp. dvojice čepů, bylo zapotřebí přesně navrhnout tvar horního vahadla v závislosti na zdvihu tlumiče tak, aby několikamilimetrový rozdíl v rozteči byla schopna pojmout flexibilní zadní stavba, konkrétně obě její horní vzpěry.
Scott navíc díky novému napákování dokázal integrovat tlumič větší délky, což ve výsledku umožnilo nastavit hladší a jemnější průběh odpružení při současném zachování progrese na konci zdvihu. Mimochodem, závodní provedení RC pracuje s klasickými 100 mm zdvihu na předním i zadním kole, přičemž zadní zdvih je možné za jízdy redukovat, ale o tom až později.
Svisle před sedlovou trubkou umístěný tlumič je atypicky posazený v rámu opačně, než je tomu u většiny jiných výrobců. Důvod je prostý; optimalizovat umístění ovládacího bovdenu dálkového ovládání tlumení, které vstupuje do rámu přímo v místě uchycení samotného tlumiče. Člověk tak nemusí řešit problém s lépe či hůře dostupnou páčkou ovládání a rám zbytečně nehyzdí oblouk bovdenu, jako je tomu např. u konkurenčního Treka TopFuel.
Mimochodem, z řídítek na kolo vede celkem pět bovdenů, ale na rámu nespatříme ani jeden. Vše je kompletně vedeno vnitřkem rámu. Čisté designově, praktické i co se mytí kola týká, jen výměny bovdenů budou vyžadovat určitou míru zručnosti.
Z konstrukčního hlediska se i zde Scott přiklonil k použití nového Boost standardu. Širší náboje vpředu 110 mm a vzadu pak 148 mm mají za úkol docílit tužších výpletů a přidat tak pár potenciálních watíků na výkonu. V tomto ohledu jsou závodní biky v posledních letech tuněny opravdu na maximum...
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Ty ceny - 265.000! Sada SRAM Eagle stojí 30.000 Kč. Adekvátní kola dejme tomu 15.000 (třeba American Classic) Adekvátní vidlice třeba 20.000 (jde ale koupit třeba adekvátní SR Suntour Axon Werx Carbon za 14.000). Sedlo, sedlovka,. řidítka, představec, obutí - třeba 15.000. To je dohromady 70-80.000 Kč. Tzn. za rám s tlumičem si Scott účtuje asi 190.000 Kč! Pro nesponzorovaného hobíka to nedává smysl. Sám si nechávám skládatkolo vždy z nějakého karbon rámu za 20-40K v místním cykloshopu. Takto osazené kolo, jen na jiném full rámu, mi dají dohromady v pohodě za 120.000.
odpověz na tento komentářHm, osazen je Eagle ale trigger je 11 speed :O.
odpověz na tento komentář