Specialized Stumpjumper Comp 29er 2012: TEST

Po dávce novinek pro rok 2012 přichází na řadu praktické testování nových biků. Jako jeden z prvních se nám pod drobnohled dostal hardtail Stump…

Autor: Jarda Tichý
Specialized Stumpjumper Comp 29er 2012: TEST

Specialized zřejmě není nutné nikterak rozsáhle představovat. Dnes se snad už nenajde nikdo, komu by tato značka zůstala neznámá. A i kdyby, tak by se měl vrátit do pomyslné bikerské školky a zpytovat svědomí. Boom, který tento výrobce v poslední době zaznamenává, je zřejmý jak na profi úrovni, tak i mezi širší bikerskou veřejností.  Schválně si spočítejte, kolik lidí ve vašem okolí sedlá „Spešla“. Čím to? V kostce – velmi široká nabídka a do detailu vyřešený marketing, nemluvě o množství bikerských rekvizit a BG Fit programu.

Děvětadvacítky se v poslední době těší oblibě snad u všech značek a ne jinak je tomu i v případě Specialized. Přestože Stumpjumper 2012 přináší některé nové vychytávky, není na trhu žádným nováčkem a v modelové řádě tato 29tka už nějaký pátek je.  Ačkoliv v rodině Stumpů patří model Comp na tu nejnižší příčku, nejedná se v žádném případě o nějaký lowend. O tom svědčí i cena – za tohoto mazlíka zaplatíte bezmála 43 tisíc. V testu vám přiblížíme, jaký je tento duralový 29er v terénu, ukážeme, kde jsou jeho přednosti, slabiny a také se podíváme, jak zní odpověď konkurence.

Na první pohled zaujme bezesporu rám. Svary trubek ze slitiny M5 jsou do „čista“ opracovány, celek působí hladkým dojmem a jde vidět, že si tu někdo dal opravdu záležet. Klasikou je dnes kónická hlavová trubka, která je v tomto případě již na první pohled relativně krátká (100 mm u 17,5 verze). V ní je ukryto hlavové složení  FSA. Rám sám o sobě potom nese několik dalších míst, které zaslouží bližší pohled. Horní rámová trubka se ke konci elegantně zplošťuje. Pokud bychom nebádali o přínosu pro tuhost, tak z pohledu uživatele je toto minimálně elegantní doplněk, který usnadní úchop při nošení. 

Prohnutí spodní trubky dnes není již nic neobvyklého, naopak „podlomená“ sedlová trubka působí docela nezvykle.  Zadní stavba z tenkých trubek může na první pohled vypadat poněkud subtilně, ale žádné kroucení se nekonalo. Pochvalu si však určitě zaslouží postmount uchycení zadní brzdy. Tento systém eliminuje nutnost použití adaptéru a celek působí čistě a jednolitě. Třešničkou na dortu je potom možnost výběru ze 4 barevných provedení.

 

O odpružení se stará Rock Shox Reba RL o zdvihu 90 mm (pouze nejmenší 15,5 palcová verze má 80 mm). Reba umožňuje nastavení pozitivní a negativní pružiny, odskoku a disponuje lockem ovládaným páčkou na korunce. Nenechte se zmást absencí pevné osy. Náboj používá rozšířené dosedací plochy (označeno jako OS28 end caps), které zvyšují tuhost, jde o jakousi pseudo pevnou osu.

Přečteno - 101954x Tagy: testy specialized 2012
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  5. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  6. TechnikaFotogalerie: Whyte eLyte 150 Works
    Fotogalerie: Whyte eLyte 150 Works

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #25 Vláďa - vloženo: 27.06.2012 v 21:23:19

    odpověď na Ludek — #24 Ahoj Luďku, mě to začalo chroupat po 1700km, rozebrání a vyčištění 100,--. A že je to špatně řešené mi řekli hned, špatná ochrana proti nečistotám. Co tam chceš dát, dej vědět. V.

    1. na tento komentář reaguje tomas — #
    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #24 Ludek - vloženo: 27.06.2012 v 15:14:52

    ...tester krásně napsal, že jsou alfou a omegou. Asi jo. Mám stejné kolo, po první vyjížďce se ze zadní náby začal ozývat přímo jekot, skřípění. U Peka mi řekli, že to je normální, že jsou to trochu levnější náboje a nemám se nic bát, že to přestane. Po druhé vyjížďce se ke chroupání přidal občasný furtošlap, volnoběžka přestala makat a chytla velký vakl. Zkušenosti mých kamarádů jsou podobné, tohle Spešlík neumí a šetří.

    Prý to vyrábí JOYTECH, zjistil jsem to z webu, u Peka mi to odmítli sdělit. Jinak je kolo fajn, jdu měnit nábu za něco bezporuchového...

    1. na tento komentář reaguje Vláďa — #25
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #23 jenikmar - vloženo: 17.11.2011 v 21:40:18

    když je 29 palců málo http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q&feature=related :-D

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #22 jenikmar - vloženo: 31.10.2011 v 23:32:15

    Tenhle víkend jsem se svezl na několika kolech ve verzi 29 i 26 a ve zdvizích 80/00, 100/00, 120/120 a 140/140. Těžko říct, co je lepší, každé má něco do sebe. Z pohledu výšky okolo 182 je to prakticky jedno. Velký rozdíl dělají ráfky a pláště a samozřejmě odpružení. To dohromady dá větší rozdíl než 26x29. Ve velkých schodech nahoru i dolů má navrch 29. 26 je pak daleko hravější a jezdivější mezi stromy a ve vracečkách. Ve sjezdu kralovali Stumpjumpery FSR se sedlovkou staženou dolů, ve výjezdech pak hardtaily (26 v klikatém a 29 v rovném). Testoval jsem to na mostecké trati, takže žádné šetření, ale pravý biking:-) Je to asi o pocitu každého, co mu více sedí a čemu více věří. Stejně je to na kole o hlavě a fyzičce...

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #21 zuzanete - vloženo: 31.10.2011 v 19:29:53

    doufám že bude mé. jinak musím říct že na 29" nedám dopustit.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #20 SJ - vloženo: 03.10.2011 v 18:31:12

    odpověď na hsv — #19 odpověď na hsv — #19 Koukám, že si to celé překopal. No myslím, že u modelů 2012 mají něco vylepšené a kola jsou celkově lehčí. Tak uvidím. Dík za info

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #19 hsv - vloženo: 02.10.2011 v 21:07:57

    odpověď na SJ — #18 Letošn stumpjumper ht carbon comp, jenom sram x7 a x9, který tam byl, jsem vyměnil za xtr - řazení, přehazka, smyk a kliky, brzdy jsou avidy elixír R SL, zatím tam jsou, ale možná časem půjdou pryč. Taky ty karbonové rovaly by stály za to. Jo a váha - vel. 21- 10,66 kg bez pedálů. Zdaj

    1. na tento komentář reaguje SJ — #20
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #18 SJ - vloženo: 02.10.2011 v 19:22:43

    odpověď na hsv — #17 Máš letošní model?! Jak je to s váhou kola?!

    1. na tento komentář reaguje hsv — #19
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #17 hsv - vloženo: 02.10.2011 v 13:30:52

    odpověď na SJ — #16 Já mám velikost 21, takže to kolo nevypadá ani tak zvláštně. Nicméně jsem zkoušel na Specialized test day, kam jsem byl pozvaný, i fulla 29, konkrétně karbonového Cambera, a nijak mě nepřesvědčil, že je o tolik lepší než full 26, narozdíl od pevňákǔ, kde je ten rozdíl markatní. Pedálů zdar

    1. na tento komentář reaguje SJ — #18
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #16 SJ - vloženo: 01.10.2011 v 13:30:05

    odpověď na hsv — #15 Děláš mi radost. Taky jsem prodal fulla a čekám na SJ comp carbon 29 2012. Nemůžu se dočkat :-))))

    1. na tento komentář reaguje hsv — #17
    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #15 hsv - vloženo: 01.10.2011 v 12:01:45

    Také jsem byl odpůrcem 29, pak jsem se svezl a změnil názor. Teď mám přesně tento stroj, akorát v karbonu, a jsem max spokojený. Dokonce tak, že jsem prodal fulla. Mimochodem, u tohohle stumpika je velký rozdíl mezi rámem z karbonu nebo hlíny, jel jsem na obou a karbon je min o jeden level výš.

    1. na tento komentář reaguje SJ — #16
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #14 Petr K. - vloženo: 30.09.2011 v 11:47:09

    odpověď na kacerek — #11 No hlavně já vždycky myslel, že biking je o pocitu z jízdy, ne o tom dělat někde manekýna. Klidně budu jezdit na kole ošklivém jak noc, když pojede líp, než všechny ostatní. Jestli je to jinak, asi sem nic nopochopil... :-D

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #13 jan.vitek - vloženo: 29.09.2011 v 22:48:09

    odpověď na jardaT — #12 konečně to sem někdo napsal :-)

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #12 jardaT - vloženo: 29.09.2011 v 18:05:32

    Vosa na bonbóně možná na první pohled... je to o zvyku. Naopak po delším čase stráveným na velkých kolech pak připadají 26 hodně malé. Podle mě pouze "optický klam" :)

    I "menší" lidi tak můžou využít výhod 29ky

    1. na tento komentář reaguje jan.vitek — #13
    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #11 kacerek - vloženo: 26.09.2011 v 14:09:47

    odpověď na madcat — #10 přesně tak, jak vosa na bombóně.

    1. na tento komentář reaguje Petr K. — #
    2. na tento komentář reaguje Petr K. — #14
    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #10 madcat - vloženo: 26.09.2011 v 12:14:39

    Já ty devětadvacítky v menších velikostech než dejme tomu 22" prostě nechápu... vypadá to obludně.

    1. na tento komentář reaguje kacerek — #11
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #9 Hynas - vloženo: 24.09.2011 v 19:36:12

    Hynase neřešte, vkládá tu jen svůj subjektivní názor. :o)

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #8 game_over - vloženo: 24.09.2011 v 18:18:15

    Hynase neřešte... má docela solidní počet 29er biků :)))

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #7 lolo - vloženo: 24.09.2011 v 17:13:39

    vlastním k velké spokojenosti dvě 29er kola a plně podporuji hnutí 29 NEBRAT!

    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #6 Matěj Kučera - vloženo: 24.09.2011 v 16:15:24

    odpověď na Hynas — #1 Mám přesně toto kolo, ale z roku 2010. Naprsoto nesouhlásím s výrokem

    29 NEBRAT!

    Když se ti nelíběj, tak to nikomu necpi, nebo udej racionální důvod.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #5 Mářa - vloženo: 23.09.2011 v 23:50:11

    odpověď na Haryk — #3 no joooo, tak já skoro vůbec nejsem :)

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #4 Zirda - vloženo: 23.09.2011 v 23:16:47

    Ano, je třeba souhlasit s Hynasem, jezdcem 29tek, :-). Takováhle 29ka není 29kou. 29ky byly dobré na začátku díky své geometrii. Nyní z toho výrobci dělají paskvil blížící se 26kám (krátký, opačný představec, nízká hlavovka, krátká zadní stavba-například lomená trubka). Charakteristické rysy 29tek jsou zbytečně potlačeny.

    1. na tento komentář reaguje Kuře — #
    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #3 Haryk - vloženo: 23.09.2011 v 21:49:04

    odpověď na Mářa — #2 Je vidět, že neznáš Hynase...podívej se do jeho profilu na bike-forum, co jezdí za kola. Je to filuta:)

    P.S.: Mimochodem tu hlášku má "patentovanou":)

    1. na tento komentář reaguje Mářa — #5
    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #2 Mářa - vloženo: 23.09.2011 v 21:27:30

    odpověď na Hynas — #1 :-DDD No, proti gustu žádný dišputát. Obojí má svoje výhody i nevýhody. Ale jel jsi někdy na 29"? :D

    1. na tento komentář reaguje Haryk — #3
    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #1 Hynas - vloženo: 23.09.2011 v 20:28:44

    29 NEBRAT!

    1. na tento komentář reaguje Mářa — #2
    2. na tento komentář reaguje Matěj Kučera — #6
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744