Po dávce novinek pro rok 2012 přichází na řadu praktické testování nových biků. Jako jeden z prvních se nám pod drobnohled dostal hardtail Stump…
Specialized zřejmě není nutné nikterak rozsáhle představovat. Dnes se snad už nenajde nikdo, komu by tato značka zůstala neznámá. A i kdyby, tak by se měl vrátit do pomyslné bikerské školky a zpytovat svědomí. Boom, který tento výrobce v poslední době zaznamenává, je zřejmý jak na profi úrovni, tak i mezi širší bikerskou veřejností. Schválně si spočítejte, kolik lidí ve vašem okolí sedlá „Spešla“. Čím to? V kostce – velmi široká nabídka a do detailu vyřešený marketing, nemluvě o množství bikerských rekvizit a BG Fit programu.
Děvětadvacítky se v poslední době těší oblibě snad u všech značek a ne jinak je tomu i v případě Specialized. Přestože Stumpjumper 2012 přináší některé nové vychytávky, není na trhu žádným nováčkem a v modelové řádě tato 29tka už nějaký pátek je. Ačkoliv v rodině Stumpů patří model Comp na tu nejnižší příčku, nejedná se v žádném případě o nějaký lowend. O tom svědčí i cena – za tohoto mazlíka zaplatíte bezmála 43 tisíc. V testu vám přiblížíme, jaký je tento duralový 29er v terénu, ukážeme, kde jsou jeho přednosti, slabiny a také se podíváme, jak zní odpověď konkurence.
Na první pohled zaujme bezesporu rám. Svary trubek ze slitiny M5 jsou do „čista“ opracovány, celek působí hladkým dojmem a jde vidět, že si tu někdo dal opravdu záležet. Klasikou je dnes kónická hlavová trubka, která je v tomto případě již na první pohled relativně krátká (100 mm u 17,5 verze). V ní je ukryto hlavové složení FSA. Rám sám o sobě potom nese několik dalších míst, které zaslouží bližší pohled. Horní rámová trubka se ke konci elegantně zplošťuje. Pokud bychom nebádali o přínosu pro tuhost, tak z pohledu uživatele je toto minimálně elegantní doplněk, který usnadní úchop při nošení.
Prohnutí spodní trubky dnes není již nic neobvyklého, naopak „podlomená“ sedlová trubka působí docela nezvykle. Zadní stavba z tenkých trubek může na první pohled vypadat poněkud subtilně, ale žádné kroucení se nekonalo. Pochvalu si však určitě zaslouží postmount uchycení zadní brzdy. Tento systém eliminuje nutnost použití adaptéru a celek působí čistě a jednolitě. Třešničkou na dortu je potom možnost výběru ze 4 barevných provedení.
O odpružení se stará Rock Shox Reba RL o zdvihu 90 mm (pouze nejmenší 15,5 palcová verze má 80 mm). Reba umožňuje nastavení pozitivní a negativní pružiny, odskoku a disponuje lockem ovládaným páčkou na korunce. Nenechte se zmást absencí pevné osy. Náboj používá rozšířené dosedací plochy (označeno jako OS28 end caps), které zvyšují tuhost, jde o jakousi pseudo pevnou osu.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Ludek — #24 Ahoj Luďku, mě to začalo chroupat po 1700km, rozebrání a vyčištění 100,--. A že je to špatně řešené mi řekli hned, špatná ochrana proti nečistotám. Co tam chceš dát, dej vědět. V.
- na tento komentář reaguje tomas — #
odpověz na tento komentář...tester krásně napsal, že jsou alfou a omegou. Asi jo. Mám stejné kolo, po první vyjížďce se ze zadní náby začal ozývat přímo jekot, skřípění. U Peka mi řekli, že to je normální, že jsou to trochu levnější náboje a nemám se nic bát, že to přestane. Po druhé vyjížďce se ke chroupání přidal občasný furtošlap, volnoběžka přestala makat a chytla velký vakl. Zkušenosti mých kamarádů jsou podobné, tohle Spešlík neumí a šetří.
Prý to vyrábí JOYTECH, zjistil jsem to z webu, u Peka mi to odmítli sdělit. Jinak je kolo fajn, jdu měnit nábu za něco bezporuchového...
- na tento komentář reaguje Vláďa — #25
odpověz na tento komentářkdyž je 29 palců málo http://www.youtube.com/watch?v=fYt6IqaHk_Q&feature=related :-D
odpověz na tento komentářTenhle víkend jsem se svezl na několika kolech ve verzi 29 i 26 a ve zdvizích 80/00, 100/00, 120/120 a 140/140. Těžko říct, co je lepší, každé má něco do sebe. Z pohledu výšky okolo 182 je to prakticky jedno. Velký rozdíl dělají ráfky a pláště a samozřejmě odpružení. To dohromady dá větší rozdíl než 26x29. Ve velkých schodech nahoru i dolů má navrch 29. 26 je pak daleko hravější a jezdivější mezi stromy a ve vracečkách. Ve sjezdu kralovali Stumpjumpery FSR se sedlovkou staženou dolů, ve výjezdech pak hardtaily (26 v klikatém a 29 v rovném). Testoval jsem to na mostecké trati, takže žádné šetření, ale pravý biking:-) Je to asi o pocitu každého, co mu více sedí a čemu více věří. Stejně je to na kole o hlavě a fyzičce...
odpověz na tento komentářdoufám že bude mé. jinak musím říct že na 29" nedám dopustit.
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #19 odpověď na hsv — #19 Koukám, že si to celé překopal. No myslím, že u modelů 2012 mají něco vylepšené a kola jsou celkově lehčí. Tak uvidím. Dík za info
odpověz na tento komentářodpověď na SJ — #18 Letošn stumpjumper ht carbon comp, jenom sram x7 a x9, který tam byl, jsem vyměnil za xtr - řazení, přehazka, smyk a kliky, brzdy jsou avidy elixír R SL, zatím tam jsou, ale možná časem půjdou pryč. Taky ty karbonové rovaly by stály za to. Jo a váha - vel. 21- 10,66 kg bez pedálů. Zdaj
- na tento komentář reaguje SJ — #20
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #17 Máš letošní model?! Jak je to s váhou kola?!
- na tento komentář reaguje hsv — #19
odpověz na tento komentářodpověď na SJ — #16 Já mám velikost 21, takže to kolo nevypadá ani tak zvláštně. Nicméně jsem zkoušel na Specialized test day, kam jsem byl pozvaný, i fulla 29, konkrétně karbonového Cambera, a nijak mě nepřesvědčil, že je o tolik lepší než full 26, narozdíl od pevňákǔ, kde je ten rozdíl markatní. Pedálů zdar
- na tento komentář reaguje SJ — #18
odpověz na tento komentářodpověď na hsv — #15 Děláš mi radost. Taky jsem prodal fulla a čekám na SJ comp carbon 29 2012. Nemůžu se dočkat :-))))
- na tento komentář reaguje hsv — #17
odpověz na tento komentářTaké jsem byl odpůrcem 29, pak jsem se svezl a změnil názor. Teď mám přesně tento stroj, akorát v karbonu, a jsem max spokojený. Dokonce tak, že jsem prodal fulla. Mimochodem, u tohohle stumpika je velký rozdíl mezi rámem z karbonu nebo hlíny, jel jsem na obou a karbon je min o jeden level výš.
- na tento komentář reaguje SJ — #16
odpověz na tento komentářodpověď na kacerek — #11 No hlavně já vždycky myslel, že biking je o pocitu z jízdy, ne o tom dělat někde manekýna. Klidně budu jezdit na kole ošklivém jak noc, když pojede líp, než všechny ostatní. Jestli je to jinak, asi sem nic nopochopil... :-D
odpověz na tento komentářodpověď na jardaT — #12 konečně to sem někdo napsal :-)
odpověz na tento komentářVosa na bonbóně možná na první pohled... je to o zvyku. Naopak po delším čase stráveným na velkých kolech pak připadají 26 hodně malé. Podle mě pouze "optický klam" :)
I "menší" lidi tak můžou využít výhod 29ky
- na tento komentář reaguje jan.vitek — #13
odpověz na tento komentářodpověď na madcat — #10 přesně tak, jak vosa na bombóně.
- na tento komentář reaguje Petr K. — #
- na tento komentář reaguje Petr K. — #14
odpověz na tento komentářJá ty devětadvacítky v menších velikostech než dejme tomu 22" prostě nechápu... vypadá to obludně.
- na tento komentář reaguje kacerek — #11
odpověz na tento komentářHynase neřešte, vkládá tu jen svůj subjektivní názor. :o)
odpověz na tento komentářHynase neřešte... má docela solidní počet 29er biků :)))
odpověz na tento komentářvlastním k velké spokojenosti dvě 29er kola a plně podporuji hnutí 29 NEBRAT!
odpověz na tento komentářodpověď na Hynas — #1 Mám přesně toto kolo, ale z roku 2010. Naprsoto nesouhlásím s výrokem
29 NEBRAT!
Když se ti nelíběj, tak to nikomu necpi, nebo udej racionální důvod.
odpověz na tento komentářodpověď na Haryk — #3 no joooo, tak já skoro vůbec nejsem :)
odpověz na tento komentářAno, je třeba souhlasit s Hynasem, jezdcem 29tek, :-). Takováhle 29ka není 29kou. 29ky byly dobré na začátku díky své geometrii. Nyní z toho výrobci dělají paskvil blížící se 26kám (krátký, opačný představec, nízká hlavovka, krátká zadní stavba-například lomená trubka). Charakteristické rysy 29tek jsou zbytečně potlačeny.
- na tento komentář reaguje Kuře — #
odpověz na tento komentářodpověď na Mářa — #2 Je vidět, že neznáš Hynase...podívej se do jeho profilu na bike-forum, co jezdí za kola. Je to filuta:)
P.S.: Mimochodem tu hlášku má "patentovanou":)
- na tento komentář reaguje Mářa — #5
odpověz na tento komentářodpověď na Hynas — #1 :-DDD No, proti gustu žádný dišputát. Obojí má svoje výhody i nevýhody. Ale jel jsi někdy na 29"? :D
- na tento komentář reaguje Haryk — #3
odpověz na tento komentář29 NEBRAT!
- na tento komentář reaguje Mářa — #2
- na tento komentář reaguje Matěj Kučera — #6
odpověz na tento komentář