Americký Sram si na dnešek nachystal celosvětovou premiéru hned několika svých produktů, kterým vévodí nové elektronické řadící sady pro horská kola...
Loni Sram jako by uzavřel celou svou škálu nabízených dvanáctirychlostních sad Eagle tou poslední a současně nejlevnější s názvem NX. Logicky se tedy mnozí začínali ptát, co bude dál? Kam se může Eagle ještě posunout? Odpověď, nebo alespoň žádná zásadní a konkrétní odpověď, zatím nepřicházela, nicméně pokud dění kolem žhavých novinek sledujete opravdu bedlivě, nemohli jste si nevšimnout tohoto...
Sram už poměrně dlouho testoval elektronickou sadu pro horská kola, která by do MTB mohla přinést pokročilé bezdrátové řazení, které Sram nabízí už pár let na silničních kolech. dosud se ale o žádných konkrétních produktech ani termínech uvedení nemluvilo. Počínaje dneškem je vše jasné, odtajněné a těšit se můžete na opravdu slušnou várku prémiových produktů, které se ale budou také snažit vytáhnout z vaší kapsy historicky nejvyšší sumy za jinak běžné komponenty, jako je přehazovačka nebo páčka řazení.
Ano, Sram opravdu přichází s bezdrátovou technologií řazení pro horská kola, kterou označuje nově AXS a v prvním roce její existence ji bude nabízet hned ve dvou verzích, a to logicky v rámci dvou nejvyšších současných sad Eagle XX1 resp. XO1.
Základ je tvořený současnými dvanáctirychlostními sadami Eagle včetně kazet s rozsahem 10-50 zubů a specifických převodníků s karbonovými klikami vybavenými novou technologií středového složení DUB. Mírně pozměněny byly v podstatě jen povrchové úpravy kazet a jejich barevnost, když vrcholný model přechází od sytě zlaté k méně působivému modro-zlatému "Rainbow" provedení a XO1 sada zase využívá více stříbrné, kterou označuje jako "Black/Polar".
Co je naopak zcela přepracováno, jsou samozřejmě vlastní řadící komponenty, to jest samotná řadící páčka a přehazovačka. Sram se pochopitelně v tomto ohledu inspiroval u již vyzkoušeného systému eTap, který využívá v rámci své silniční sady RED. Pro biky ale logicky stačilo připravit jen samostatnou páčku s dvojicí tlačítek, nikoliv kompletní dualové řazení integrované do brzdových pák. MTB páčka je primárně připravena pro integrovaný úchyt matchmaker, díky kterému lze páčku použít i se samostatnou objímkou na řídítkách v případě, že používáte jiné než Sram brzdy.
Samotná přehazovačka byla nadesignována tak, aby mohla optimálně pojmout servo pohyblivého mechanismu, do kterého se navíc podobně jako u REDu zezadu nacvakává baterie, která servo napájí. Výhodou je, že tato baterie je kompatibilní s ostatními bateriemi, to znamená, že ji lze použít jak na přehazovačce, tak v rámci řadící páčky i dalších komponentů. Tvarově je pak biková přehazovačka AXS, resp. její vodítko, kratší o 10 mm, což zvětšuje její světlou výšku nad zemí a mírně mění i její pozici vůči kazetě.
Vlastní chod přehazovačky má být přitom velice tichý s minimálním třením a postaveným na co nejdelší životnost a schopnost fungovat na jedno nabití.
Hlavní inovace přichází pochopitelně s elektronickou řadící páčkou, která je nadesignována pro AXS systém tak, aby bylo možné nejenom velice snadně řadit na menší, nebo větší převod, ale současně také konfigurovat konkrétní funkci, kterou přiřazujete jednotlivým ovládacím prvkům. To dosud u elektronického Sramu nebylo možné.
Tady je na čase asi říct, že Sram má sice své elektronické sady určené výhradně pro jednopřevodníky, a tudíž tady rozhodně nečekejte přesmykač, přesto přichází v rámci elektronických sad Eagle AXS páčky dvě, pravá a levá. Ta levá je ovšem primárně předurčená pro bezdrátovou komunikaci s dalším zcela novým a nutno podotknout překvapivým komponentem, kterým je nová teleskopická sedlovka. Spolu s další páčkou a spolu s ní i dalším místem, kam se na biku může zacvakávat baterie, tak najednou vzniká více možností a prostoru pro vzájemnou interakci.
Prostřednictvím speciální aplikace pro mobilní telefony je navíc možné si uživatelsky konfigurovat funkce obou páček, resp. tlačítek a přiřadit jim jednu ze tří dostupných funkcí (řadit na těžší / řadit na lehčí / ovládat teleskopku).
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Netusite nekdo, na zaklade nejake zkusenosti z minulych pripadu treba, kdy tak bude sance koupit komponenty zvlast a ne v cele sade?
odpověz na tento komentářodpověď na nezmaros — #1 Sramu vážně v tomto případě o žádnou "lidovku" nejde... na to udělal jiné sady jako GX a NX... tohle je prostě "something special" :-D
odpověz na tento komentářodpověď na nezmaros — #1 Pokud bychom měli vycházet ze silničních cenovek, tak přehazovačka cca 15 tis, páčka odhaduju tak 8 tis. nabíječka s adaptérama max 2 tis. Ve finále je to skoro to samé co stojí Shimano XTR Di2 včetně displeje a sedlovkové baterie.
odpověz na tento komentářKdyž odečtu kliky, kazetu a řetěz, tak mi u sady XX1 vychází ca 30tis za přehazku a páčku včetně bat..
To je skutečně lidovka
- na tento komentář reaguje petan — #2
- na tento komentář reaguje lalin — #3
odpověz na tento komentář