TEST: Niner RIP 9 RDO GX

Do redakčního testu jsme tentokráte dostali nejnovější allmountain přírůstek americké firmy Niner, který osciluje tak trochu na pomezí kategorií...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš & Jan Němec
TEST: Niner RIP 9 RDO GX

Když se koncem letošní zimy vytasil Niner s dvojicí nových fullů, udělal jsem o tom ihned článek, protože mě oba dva nové biky opravdu zaujaly a v duchu  jsem si říkal, jestli pak se podaří je někdy otestovat. Česko je totiž poměrně malá země a zákazníků hledajících ve vodách prémiových amerických značek zase není tolik, aby se tu vyplatilo dlouhodobě živit kompletní škálu testbiků ve všech modelech a velikostech.

Trpělivost ale nakonec zvítězila a jednoho podzimního dne mi doma přistála předem avizovaná krabice s tímto krasavcem. Nutno ještě doplnit, že ve verzi s 29" koly (Niner totiž nabízí i 27,5" variantu) a tříhvězdičkovým osazením, což u Nineru znamená GX s topovým odpružením, ale k tomu se dostanu podrobněji za chvilku.

Nejprve však krátce o rámu. Tvarově se od svého předchůdce poměrně dost liší, nicméně hlavní princip odpružení i uložení tlumiče a obou vahadel zůstává zachován stejně tak jako možnost umístit do rámu jeden košík na flašku. S trochou nadsázky by se dalo říct, že klec kolem tlumiče slouží jak k jeho boční ochraně, tak jako podpora vnitřního vedení kabeláže, která je uvnitř tažena směrem k horním vzpěrám zadní stavby.

Rám je nadesignovaný pro zadní zdvih 140 mm. Sedlová trubka je zde opravdu výrazně a ostře prohnutá a to má za následek mimo jiné i to, že pokud jako já budete nuceni vysunout sedlovku z rámu do vyšších poloh, bude se tím víc posouvat i vaše těžiště směrem nad zadní kolo. Docela by mě zajímalo, v jakém bodě se určuje hodnota virtuálního sedlového úhlu, protože u vyšších nastavení by byla podle mě tak někde na hranici 72° a ne 75°, jak uvádí výrobce.

Na první pohled je zde vidět, že Niner nechtěl ponechat nic náhodě a tuhost, zejména tu boční, si pojistil dokonale. Nejenom robustní a vyztužený přední rámový trojúhelník, ale také opravdu masivní zadní stavba naznačují, že tenhle rám je dělaný opravdu do nepohody, a rozbít ho bude chtít opravdu velkou dávku demence :-).

Zadní stavba, jak jsem již zmínil, je postavena na bázi tradičního ninerovského patentovaného systému CVA. Jde o virtuální systém, který spoléhá na dvojici velkých vahadel, na kterých je uložen trojúhelník zadní stavby vyrobený jako jeden pevný robustní kus z plocháčů, které by se jinde ujaly klidně jako horní rámovka.

Zatímco horní vahadlo v podstatě půlí sedlovou trubku, to spodní najdete pod středovým složením, a to dokonce tak nízko, že přesahuje z bočního pohledu obrys převodníku. Jelikož je tohle místo vystaveno hodně intenzivně nejenom odletujícím kamenům, ale také nástrahám klád či skal, přes které se občas je potřeba dostat, vybavil ho Niner plastovou doplňkovou ochranou. Chráněna je samozřejmě i řetězová vzpěra před plandáním tohoto kovového útočníka.

Možná byste to tady nečekali, ale i tady najdete flipchip excentr, který umožňuje měnit geometrii kola v rozmezí jednoho stupně. Najdete ho na vnitřní straně čepů horního vachadla, přičemž ke změně je zapotřebí vyšroubovat čep a otočit excentrickou vložku o 180°.

Ohledně dalších technologií, asi nepřekvapí boost osy na obou kolech nebo závitové BSA středové složení. Příznivci napínáků pak možná zajásají, když spatří ISCG standard pro uchycení čehokoliv z různorodého sortimentu vodítek a napínáků. O poznání zajímavější je pak nenápadná krytka na vrchu spodní rámovky těsně za hlavou. Ta totiž ukrývá možnost instalace elektronického systému Fox Live Valve.

Možná až rozmařile masivní zadní stavba umožňuje dát do rámu údajně až 2,6" pláště. Tady jsou jen o něco málo užší, ale sám bych odhadoval možnost naprat tam možná i dvaosmičky...

Přečteno - 18228x Tagy: testy 29 niner karbon
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 Juraj.9 - vloženo: 09.12.2019 v 17:44:08

    Pekny kolo...

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744