TEST: Přilba POC Kortal Race MIPS - Volvo mezi přilbami

Téměř půl roku jsem strávil s přilbou, která je nabitá bezpečnostními prvky, POC Kortal je takové Volvo mezi helmami...

Autor: Jan Němec
Foto: Petr Bureš, Jan Němec, Kuba, Káča
TEST: Přilba POC Kortal Race MIPS - Volvo mezi přilbami

 

 

Už jen vybalování trailové přilby POC Kortal Race MIPS z krabice je zážitek. Na první pohled je znát, že jde o luxusní kousek. Ze sněhově bílého obalu na vás vykoukne kus, který je na první pohled masivní ochranou hlavy. Mimořádné množství štítků, které informují o jednotlivých bezpečnostních technologiích, je čtení na celý večer. Měl jsem možnost ji testovat téměř půl roku, a to ve všech možných podmínkách.

Model Kortal Race MIPS je vlajkovou lodí švédského výrobce POC, jenž v roce 2021 navázal na model Tectal. Kortal tak není žhavou novinkou, ale je stále hodně cool. A to jak, co do designu, tak pochopitelně do bezpečnostních prvků a technologií. Je to Volvo mezi přilbami.

Pokud chtěl POC vytvořit naprosto dokonalou helmu, která by splňovala stále se zvyšující nároky trailového a enduro ježdění, dovolím si tvrdit, že se jim to podařilo.
 

Bezpečnost na prvním místě

Přilba vyniká zejména svými bezpečnostními prvky. Což se pochopitelně od helmy očekává, že. Ale Kortal jde ještě dál. Tak se na ně pojďme podívat.

Jak už samotný název napovídá, přilba disponuje systémem MIPS, tedy ochranou hlavy, zejména mozku, před rotačními nárazy. Uvnitř helmy ale nenajdete žlutou vrstvu, která bývala mezičlánkem mezi skořepinou a výstelkou. Dnes už přední výrobci integrují MIPS přímo do přilby. Od toho také název MIPS integra. Kromě toho, že je helma o pár gramů lehčí, zlepšuje se tím i odvětrávání ve srovnání se standardním systémem MIPS.

Druhý systém je jistě daleko zajímavější, a ne každý výrobce se jím může chlubit: tím je NFC čip. Jedná se o čip, do něhož lze pomocí aplikace nahrát informace o uživateli, o jeho zdravotním stavu, o nouzových kontaktech, používaných lécích a mnohem víc. Zachránce pak jakýmkoliv telefonem s NFC čtečkou, během okamžiku může načíst informace o jezdci. Stačí přiložit telefon k přilbě, informace se načtou v internetovém prohlížeči nebo v aplikaci, kterou je nutné ale stáhnout. Vše ovšem vyžaduje připojení k internetu.
 

A to není všechno.

Kortal má také systém RECCO, který známe ze zimních sportů. Jedná se o pasivní transpondér, může pomoci záchranným složkám vaší lokalizaci v případě havárie. Ke své funkci nevyžaduje napájení ani aktivaci. Asi si stejně jako já, kladete otázku: proč? Do laviny nespadnu… Faktem je, že při pádu na kole jste v drtivé většině někde na trailu. Ale! Pak si takhle jedete po trailu nedaleko Bryce Canyonu a dole pod stezkou se válí kolo… Pod kolem další propast, po jezdci ani stopy. Chvíle napětí, hledání a křičení bez jakékoliv odezvy. Takže jsou pochopitelně momenty a exponovaná místa, kdy se i tento systém může vyplatit. Podmínkou ale je, že záchranná složka bude disponovat detektorem RECCO.

Dále je tu aramidový můstek, který slouží k posílení strukturální pevnosti skeletu. Přilba má i odnímatelný kšilt, jenž v případě nárazu odletí a nezlomí vám vaz. Štítek má tři výškové polohy, pohodlně se pod něj vejdou i sjezdové brýle.

V neposlední řadě je dobré zmínit, že přilba Kortal Race má certifikaci pro ebiky, prošla nizozemskou normou NTA 8776, která vyžaduje, aby skořepina byla vystavena vyšším rychlostem nárazu než v jiných testech.

Toliko k bezpečnostním prvkům.
 

Vypadám skvěle

O designu přileb POC asi není příliš nutné cokoli dodávat. Téměř všechny modely jsou povedené. Kortal zaujme ostřeji řezanými přechody a velice masivním krytím zátylku. Ten navíc bývá v některých variantách barevně odlišen. Musím přiznat, že testovaná varianta ve stříbrno-černém provedení vypadala mazácky a kromě sebevědomí zvedala snad i watty 😉.

Stahovací systém tzv. 360° Fit se helma stahuje rovnoměrně okolo obvodu celé hlavy. Stahovací systému lze výškově nastavitelná ve třech pozicích. Ovládací kolečko má příjemné odstupňování, takže lze stažení bezvadně vyladit.

 

Upínací pásky pod bradou se zapínají pomocí klasické přezky, kolem uší lze pásku nastavit pouze v předozadním směru, výškově nastavitelná není.

Okraje přilby jsou zakryty vnější skořepinou, což zvyšuje celkovou odolnost a hlavně zůstanou okraje tak nějak v celku. Asi každý z nás měl někdy rozdrbané okraje přilby, kde byl „polystyren“ odhalený a jakékoli pohození do tašky mezi ostatní „gear“ v okraji zanechaly otlačené či vyryté stopy.

S hmotností 485 g ve velikosti L nečiní z Kortal Race zrovna přilbu kategorie muší váhy. Ale na druhou stranu, ani po několika hodinové jízdě váhu nevnímáte.

Ta testovaná helma se prodává ve třech velikostech a ve dvanácti! barevných provedeních. Doporučená maloobchodní cena je 6 490 Kč, ale k mání je nyní s celkem výraznými slevami.
 

Ochránce v Moabu aneb praktické zkušenosti

Já jsem s helmou strávil celkem 5 měsíců. Různé podmínky, různé terény, různé teploty. Asi nejintenzivnější používání přilby bylo během našeho USA tripu. A nutno říct, že po 14denním používání, skladování v obytném autě, ježdění zejména v prachu, vypadá helma stále jako nová.

Moje typicky slovanská hlava – kulatá a široká – vyžaduje velikost L, i když s obvodem 57 cm bych stále mohl mít „emko“. Větší velikost jsem tak musel utáhnout na maximum, aby přilba seděla a na hlavě nelétala.

Samo o sobě to asi není žádný problém, větší skořepina mi tak dokonale obepnula hlavu. Jediné kritické místo bylo kolem uší. Skelet a stahovací systém byl až příliš nízko u uší a v momentě, kdy jsem chtěl nasadit brýle POC Devour, byl to trochu ježek v kleci. Nožičky brýlí spolu s obepínacím systémem hlavy mě pak po delší vyjížďce nepříjemně tlačily.


 

Spolu s přilbou Kortal Race byly v roce 2021 představeny i brýle POC Devour, které přesně padnou do jeho vykrojení. Model Devour zaujme především obrovským zorníkem, který zakryje snad třetinu obličeje a výborně tak chrání oči, a to i proti prachu, kterého jsme si vyprahlých trailech Utahu a Kalifornie užili až až. Na první pohled vypadají jako bezrámečkové, ale rámeček tam je. Jen je schovaný za macatým zorníkem. Přes sklo Carl Zeiss Clarity – konkrétně model Uranium Black - je fantastický, ostrý a ničím nerušený výhled. Brýle mají nožičky, které jsou na koncích zahnuté a jejich délka je nastavitelná ve třech pozicích. Přilba a brýle vytvářejí dokonalý páreček. 

 
Ale to bylo asi tak jediné nepříjemné, nutno říci, že ta delší vyjížďka byla téměř osmihodinová nálož v podání trailu The Whole Enchilada v Moabu…

Velké větrací otvory přilby Kortal Race zajistily, že ani ve třicetistupňové výhni na legendárním Slickrocku se moje řídící centrála nepřehřívala.


 

Na závěr

Nelze popřít, že přilba Kortal Race MIPS stojí hodně peněz, ale POC do ní rozhodně nacpal co nejvíce bezpečnostních technologií. Jenže kam jinak už si chcete investovat než do své bezpečnosti! Navíc budete vypadat dostatečně ostře…

Ani zdaleka jsem neojezdil nějakou zásadní část z obrovského množství přileb, které jsou na trhu. Ale na hlavě jsem jich už měl opravdu hodně. A s čistým svědomím mohu konstatovat, že je helma POC Kortal Race MIPS jednou z nejlepších, které jsem měl kdy vozil.

Každopádně pokud přemýšlíte o koupi trailové helmy, nemohu jinak než ji doporučit. Zvlášť nyní, když mnoho prodejců nabízí zajímavé slevy. Další doporučení platí i pro to, abyste vyrazili do kamenných obchodů a přilbu si vyzkoušeli. Nemusí zkrátka sedět na každé hlavě. Dobrý nápad je vzít si s sebou i své oblíbené brýle a vyzkoušet, jak s nimi helma pasuje.

Mezi klady rozhodně patří velké množství bezpečnostních prvků, celková robustnost, kvalitní zpracování a také slušné odvětrávání.
Jako nevýhodu vidím váhu a levně vypadající upínací přezku pod bradou.
 


Cena: 6 490 Kč
Váha: 485 g (velikost L)
Varianty: 3 velikosti, 12 barevných provedení
Více informací zde: www.pocsports.com

Nabízí např. www.koloshop.cz nebo www.kola-radotin.cz


 

 
 

Pokračovat na: Fotogalerie

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Přilba POC Kortal Race MIPS - Volvo mezi přilbami
  2. Fotogalerie
Přečteno - 10166x Tagy: testy helmy poc doplňky
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
  2. TechnikaFotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
    Fotogalerie: TEST Specialized Chisel FS
  3. Testy - RecenzeBylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata
    Bylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata
  4. DoplňkyTEST: Crankbrothers Mallet Trail BOA
    TEST: Crankbrothers Mallet Trail BOA
  5. DoplňkyNorthwave - zima 24/25
    Northwave - zima 24/25
  6. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #1 vicktorioo - vloženo: 16.11.2023 v 20:00:50

    Tak hlavně že máme takovou osvětu, aby všichni při nehodě hledali v kapse telefon a načítali nějaká dat z helmy zraněné. Spíše ji odhodí, aby mu mohli položit hlavu a věnovat se první pomoci a dobře ho dokázali uložit. Ale marketingově to mají kolem nových helem zmáklé skvěle, hlavně že se sypou penízky.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744