TEST: Sedla Selle SMP - komfort i na dlouhých štrekách

Patentovaná "díra" na sedlech Selle SMP má svůj význam, potvrdilo se nám to při testování dvou modelů. Poskytuje výjimečné pohodlí a zároveň rovnoměrnou tuhost...

Autor: Zdeněk Vobecký
Foto: Jan Němec
TEST: Sedla Selle SMP - komfort i na dlouhých štrekách

 

 

Před nedávnem jsme informovali o chystané expanzi italského výrobce sedel Selle SMP na českém trhu. V říjnu nám distributor značky pro Česko dodal k otestování dva modely, konkrétně VT20C a VT30C. Pojďte se podívat, jak si v testu uvedené modely vedly a zda má opravdu vlastní vývojová laboratoř s bezmála třicetiletou historií dopad na komfort a pohodlí. 

 

Testované modely

Sedla od výrobce z italského Casalseruga se dají poznat na první pohled, a to díky svému jasně charakteristickému a ojedinělému tvaru s výrazně sklopenou špičkou. Všechna sedla mají také otvor ve své středové části a nutno podotknout, že právě tento otvor je u testovaných modelů opravdu výrazný. Za lehce zvláštním a ne úplně standardním tvarem těchto sedel pak stojí filozofie značky, která si nesmírně zakládá na vědeckých poznatcích o fyziologii a pohodlí, a “well being” jsou u ní na prvním místě.

 
Samotné modely, které nám byly dodány k testování, konkrétně VT20C a VT30C, se od sebe liší pouze šířkou. Tyto modely mají spíše umírněnější vizuální stránku oproti jiným modelům z portfolia značky, nicméně výrazně sklopená špička sedla je patrná na první pohled. 

VT20C je určeno pro cyklisty s užší šířkou sedacích kostí, konkrétně se doporučuje rozsah 9 cm - 11,5 cm. Šířka sedla je 144 mm a hmotnost 268 g.

VT30C je určeno pro cyklisty s šířkou sedacích kostí od 11,6 cm do 15 cm. Jeho šířka je 155 mm a hmotnost 269 g.

 
Obě sedla potom mají délku 255 mm a nabízejí se v černé, bílé a červené barvě. Korpus sedla je karbonový, potah kožený a námi testované modely byly na ocelových ližinách s označením AISI 304, což je jeden z celosvětových patentů registrovaných značkou Selle SMP. Vybrat si ještě můžete variantu s karbonovými ližinami, ta potom ušetří cca 50 g na hmostnosti sedla. 

Při výrobě sedel je pak použito pěti patentů. Jeden z nich je použitý na výše zmíněné ližiny, druhý pak na sklopenou špičku, třetí na zvednutou zadní část sedla, čtvrtý zajišťuje zvýšenou podporu a stabilitu pánve a pátý se týká velkého středového otvoru sedla, který by měl zajistit lepší ochranu nervů v oblasti pánve, minimální tlak na prostatu a lepší prokrvení pracujících svalů. Mimochodem, jeden udávaných plusů středového otvoru je také výrazné větrání varlat...

Značka si také zakládá na tom, že všechna sedla jsou 100% handmade in Italy. Každé tak vzniká v továrně v italské provinci Padova a všechny materiály použité na výrobu pocházejí z Itálie. 

 

 
Dojmy z testování

 

Za šest týdnů testování jsem na výše zmíněných sedlech najel více než 2000 km. Jaká šířka sedla je pro mě ta vhodnější, jsem úplně neřešil a sedla jsem střídal dle nálady a chuti tak, abych je obě dobře poznal. Střídal jsem je na silničním kole, na XC kole a na enduro kole se zdvihy 160 mm. Troufnu si tedy tvrdit, že jsem sedla důkladně prověřil. Zásadní rozdíl v šíři sedel jsem neregistroval.

 
Při montáži sedla na kolo zaujme na první pohled opravdu velmi široká možnost předozadního nastavení sedla. Ližiny mají rysku zakreslenou až do krajních poloh, ale právě toto je i dílem jednoho z výše zmíněných patentů, který se týká právě ližin. U každého sedla je vhodné, aby bylo nastaveno dokonale rovně, ideálně s pomocí vodováhy. Nicméně, zejména na horských kolech, volí někteří jezdci spíše sklopené sedlo (vzpomeňme třeba na extrémní nastavení sedla Jardy Kulhavého). Nicméně u testovaných Selle SMP mi osobně přišlo, že zcela největšího pohodlí dosáhnete, pokud dáte sedlo skutečně dokonale rovně (dle vodováhy).  
 

 
Co na mě při jízdách na sedlech od Selle SMP zanechalo asi největší pozitivní dojem, je jejich vynikající tuhost v po celé jejich délce. Právě zvýšená míra podpory po celé délce sedla je jedním z pětice patentů, které jsou při výrobě použity. Zejména v terénu si čas od času na sedle změníte pozici a u sedel, na kterých jsem dosud jezdil, bylo znát, že některá místa jsou tvrdší a některá naopak více měkčí. Celkovou tuhost po celé délce tedy velmi chválím a je to faktor, který přispívá k celkovému pohodlí. 

Další z pozitivních překvapení bylo to, že ani při delších jízdách na silničním kole (4 - 5 hodin) se nedostavovalo žádné nepohodlí, ať už v podobě nějaké lehké bolesti zad či třeba bolesti sedacích partií nebo nutnosti jakýmkoliv způsobem měnit svoji pozici na sedle.

 
V terénu jsem potom ocenil, pro Selle SMP charakteristickou, skloněnou špičku. Jak jsem zmínil výše, mnoho jezdců v XC jezdí se sedlem, které je spíše více sklopené. Také jsem zaregistroval, že je dnes již možné pořídit sedlovku s nastavitelným zámkem, který má tři polohy na úhel sedla... V terénu, zejména při prudkých výjezdech oceníte, když si můžete sednout na špičku sedla. Byl jsem tedy zvědavý, jak si v tomto Selle SMP povede a zda se na sklopené špičce bude vůbec dát takto sedět. I zde mě ale testované modely mile překvapily, jednak již výše zmíněnou tuhostí i v oblasti špičky, ale také tím, že nehrozí žádné sjíždění ze sedla, i když si sednete výrazně více dopředu.

Po šestitýdenním testování nejeví ani jedno ze sedel žádné známky opotřebení, v podstatě by se po důkladném umytí sedla nedalo poznat, že není nové. Na nějaké soudy ohledně výdrže a kvality je však tato doba dosti krátká a nějaký verdikt v tomto směru bych dokázal říci až za několik měsíců. Bylo by však spíše na škodu u sedel této cenové kategorie, kdyby po šesti týdnech použití jevily známky většího opotřebení.

 

 
Závěr

 

Testování nejen cyklistických produktů v dnešní době je lehce nevděčnou záležitostí. Na trhu je velká konkurence a posouvat dosavadní, již tak dobré výrobky o nějaký kousek dál, je čím dál tím těžší. Snad bych i řekl, že dneska je umění vyrobit něco spíše špatného než vyloženě dobrého. 

Na trhu cyklistických sedel je veliká konkurence a každý výrobce na to jde trochu jinak a každý výrobce se vás bude snažit přesvědčit o tom, že právě jeho sedla a jeho technologie jsou to nejlepší, co můžete mít, a že ideální by bylo mít alespoň tři různá sedla dle toho, jak jste se přes noc vyspali (ano, trošku to přeháním, tak to prosím berte s rezervou). 

 

Každopádně ale musím uznat, že na sedlech, za kterými stojí vlastní laboratoř pro vývoj a výzkum a také hned několik patentovaných technologií, prostě a jednoduše něco je. Testované období u mě proběhlo zcela bez problémů a pohodlí bylo skutečně na prvním místě. Postupem času jsem si zvykl i na ten lehce zvláštní tvar. Mám-li to nějak uzavřít, jednoduše bych na otázku: "Hele je to dobrý, mám si to pořídit?” odpověděl: "Ano, je! Jdi do toho.” 

Selle SMP k většímu rozmachu na českém trhu určitě pomůže, když si zákazník bude moci sedlo sám otestovat a správně si vybere ze široké nabídky, která činí téměř sedm desítek modelů. Dalším úkolem pak bude přesvědčit potenciálního kupce, aby přijal “zvláštní” tvar sedla, který se prostě ne každému líbí. 

Za pohodlí a sedlo, které je 100% handmade in Italy, si také oproti konkurenci lehce připlatíte a doporučená maloobchodní cena testovaných modelů se pohybuje okolo 150 euro.


 


 

Plusy

- pohodlí - za ty roky, co jezdím na kole, jsem vyzkoušel mnoho sedel, mám na kolech najeto bezmála 300 000 km, ale toto sedlo bylo určitě nejpohodlnější

- bezkonkurenční a rovnoměrná tuhost v celé délce sedla

- tvar sedla - z funkčního hlediska dokonalé

- 100% handmade in Italy

 

Mínusy

- vyšší cena

- vyšší hmostnost

- tvar sedla, z vizuálního hlediska se ten tvar nebude líbit každému

 

Přečteno - 18052x Tagy: testy sedla selle smp
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  2. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  3. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  4. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  5. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1
  6. TechnikaFotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024
    Fotogalerie: Santa Cruz Stigmata 2024

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #10 Tomáš Šťastný I. - vloženo: 01.12.2022 v 16:48:56

    K opravě:

    Lyžiny

    100 % handmade

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #9 Honza S. - vloženo: 30.11.2022 v 22:00:42

    Pánové, vy jste se asi přehlédli v datu, protože tahle diskuse má lehce silvestrovský nádech. Ale díky za to, po dni na ... v práci jsem se rád zasmál. :-D

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 Babaja - vloženo: 30.11.2022 v 21:09:04

    odpověď na nossanek — #7 Asi narážka na mě :-) Mám čtyři kola, na každým jiný sedlo, všechny bez díry. Na kolech nastavený posed na sebe, nasrávačky s kvalitní plínou, co mi sedí a nemám problém. A opít rohlíkem se nenechám :-) Tak asi tak.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 nossanek - vloženo: 30.11.2022 v 20:41:04

    odpověď na Zdenek Vobecký — #5 Ahoj Zdeno, kazdy normalni biker vi, ze se musi na zimu dostatecne oblect aby mu netehlo na vajca!!?

    SMP jsem vozil a testoval,uz pred 14 lety, uz tehdy stalo 5000kc, ale lepsi sedlo jsem nildy nejel, je super a bezkonkurencni. vyrez v sedle slouzi k upne jinym ucelem nez tahnutim pruvanu na kule.

    Je treba to par lidem rozvest do podrobna.

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #8
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 Babaja - vloženo: 30.11.2022 v 20:25:18

    odpověď na Zdenek Vobecký — #5 Vše bylo řečeno. Dílec. Plínou je myšlena cyklovložka všita do elastických kalhot, nebo šortek.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Zdenek Vobecký - vloženo: 30.11.2022 v 19:51:30

    odpověď na Babaja — #4 Pravda, onen patent na větrání varlat nebyl dostatečně otestován. Mohl jsem si půjčit senzor na měření teploty tělesného jádra a olepit si jím varlata a sledovat jejich teplotu při jízdě pak to porovnat se sedlem, které onu díru nemá. Pokud máte na mysli kalhoty, tak jsem jezdil jak ve volných tak v elastických, do díry se nic nehrnulo, ani jsem nezaznamenal větší znečištění kalhot v důsledku toho otvoru. S plínou nejezdím. Tak snad to jsou alespoň takto pro Vás dostatečné doplňující informace. Jestli Vás k tomu ještě něco napadá, klidně se ptejte.

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #6
    2. na tento komentář reaguje nossanek — #7
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 Babaja - vloženo: 30.11.2022 v 18:52:29

    Bych řekl, že v zimě tou dírou potáhne na vercajk:-) A v testu nebyly zmíněny nasrávačky. Co volné a elastické? Neměla látka tendenci se do té díry shrnovat? A co plína? Jezdil jste na ostro nebo s plínou? Na to, že máte nalítáno 300000km (smekám), tak je to odfláknutý test.

    1. na tento komentář reaguje Zdenek Vobecký — #5
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 viondal - vloženo: 29.11.2022 v 19:00:02

    .

    .

    .

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 viondal - vloženo: 29.11.2022 v 18:59:43

    .

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 viondal - vloženo: 29.11.2022 v 18:58:51

    .

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744