Tvrdit o brzdách, že brzdí spolehlivě za všech okolností, může kde kdo. Otestovali jsme, jak je na tom novinka od Sramu, model Guide...
Téma Sram a brzdy je snad hned po diskusích o různých rozměrech kol nejvděčnějším tématem, které vždy rozproudí vášnivé diskuse.
Pravdou je, že koncern Sram, potažmo jeho brzdařská divize Avid, měly v minulosti velice povedené i výrazně nepovedené kousky ať co se servisu, či vlastní funkce týká. V posledních pár letech se však Sram dostal do nepříjemné situace kvůli masovým reklamacím a problémům s jeho brzdami, které vedly v poměrně zásadní kroky. Padlo kvůli nim mnoho hlav a mnoho nových poté přišlo, aby vzniklou situaci vyřešily.
Problémy se Sram brzdami vedly mnoho výrobců k tomu, že začali osazovat buď spolehlivější Shimano, nebo jiné značky v čele s Magurou či Formulou. To se pochopitelně Sramu nemohlo vůbec líbit, a proto zavelel do útoku. Ten spočíval v představení nové brzdové platformy s názvem Guide, kterou představil v loňském roce a která má být hlavní odpovědí na předešlou kritiku.
Čtyřpístkový systém byl představen nejprve jako enduro brzda, později se objevily také její odlehčené varianty určené i pro X-Country a také naopak robustní sjezdová verze s masivnějšími třmeny. My jsme v redakci měli možnost delší dobu testovat prostřední modelovou verzi Guide RS a dnes tu pro vás máme naše poznatky, které postupně vznikaly během několika měsíců s brzdami osazenými na několika kolech.
Pár technických dat
Guide RS je momentálně třetí nejvyšší, nebo chcete-li druhý nejnižší model z čtveřice nabízených. Jde o hydraulický brzdový systém postavený na bázi čtyřpístkových třmenů a poměrně masivní brzdové páky s velkou expanzní nádržkou pro brzdovou kapalinu DOT 5.1.
Na brzdové páce je velice jednoduše nastavitelná její vzdálenost od řídítka, vše ostatní se děje automaticky. Páka je uložena na průmyslovém ložisku a na řídítka je upevněna dělitelnou objímkou matchmaker, na kterou je možno připevnit jak řadící páčku, tak případně i páčku pro ovládání vidlice či teleskopické sedlovky.
Brzdové třmeny jsou dodávány výhradně v provedení pro postmount úchyty s tím, že brzdy je možná dodat s jakýmkoliv kotoučem od průměru 140 mm do 203 mm. K dispozici je široká škála možností (140, 160, 180, 185, 200 a 203 mm).
Kotouče Centerline standardně dodávané ke Guide brzdám jsou z jednoho kusu, materiálem je ocel a jejich nový tvar by měl zajišťovat lepší odvětrávání zejména při dlouhých sjezdech.
Samotný brzdový třmen je poměrně subtilní na to, že jde o čtyřpístkový systém. Vyrobený je ze dvou kusů, které jsou k sobě přišroubované. Dvojice pístků je nestejně velká, menší je první, větší je pak ten druhý, bráno ve směru otáčení kotouče.
Model RS je nabízen v decentní černé barvě s bílými logy a nápisy. Váhu jedné brzdy bez kotouče výrobce uvádí 380 g. My jsme navážili přesně 261 g přední a 279 g zadní s tím, že 160mm kotouč váží 114 g.
Cenovky se pohybují v rozmezí 3-4 tisíců za jednu brzdu bez kotouče s tím, že doporučená cena je 132 euro.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Voda s citronem je vynikajícím nápojem, který si zaslouží místo ve vaší každodenní rutině, nejen...…
Celý článek…Koloshop jako jeden z největších českých internetových shopů, který má také prestižní prodejnu v Novosedlicích, otevřel...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
No,já jsem navážil u předního XXY a u zadního XYZ. Snad ti to pomůže při finálním výběru :-)
odpověz na tento komentářa ta váha je teda kolik?
odpověz na tento komentář