TEST: Sram Guide RS

Tvrdit o brzdách, že brzdí spolehlivě za všech okolností, může kde kdo. Otestovali jsme, jak je na tom novinka od Sramu, model Guide...

Autor: Petr Bureš
TEST: Sram Guide RS

Téma Sram a brzdy je snad hned po diskusích o různých rozměrech kol nejvděčnějším tématem, které vždy rozproudí vášnivé diskuse.

Pravdou je, že koncern Sram, potažmo jeho brzdařská divize Avid, měly v minulosti velice povedené i výrazně nepovedené kousky ať co se servisu, či vlastní funkce týká. V posledních pár letech se však Sram dostal do nepříjemné situace kvůli masovým reklamacím a problémům s jeho brzdami, které vedly v poměrně zásadní kroky. Padlo kvůli nim mnoho hlav a mnoho nových poté přišlo, aby vzniklou situaci vyřešily.

Problémy se Sram brzdami vedly mnoho výrobců k tomu, že začali osazovat buď spolehlivější Shimano, nebo jiné značky v čele s Magurou či Formulou. To se pochopitelně Sramu nemohlo vůbec líbit, a proto zavelel do útoku. Ten spočíval v představení nové brzdové platformy s názvem Guide, kterou představil v loňském roce a která má být hlavní odpovědí na předešlou kritiku.

Čtyřpístkový systém byl představen nejprve jako enduro brzda, později se objevily také její odlehčené varianty určené i pro X-Country a také naopak robustní sjezdová verze s masivnějšími třmeny. My jsme v redakci měli možnost delší dobu testovat prostřední modelovou verzi Guide RS a dnes tu pro vás máme naše poznatky, které postupně vznikaly během několika měsíců s brzdami osazenými na několika kolech.

Pár technických dat

Guide RS je momentálně třetí nejvyšší, nebo chcete-li druhý nejnižší model z čtveřice nabízených. Jde o hydraulický brzdový systém postavený na bázi čtyřpístkových třmenů a poměrně masivní brzdové páky s velkou expanzní nádržkou pro brzdovou kapalinu DOT 5.1.

Na brzdové páce je velice jednoduše nastavitelná její vzdálenost od řídítka, vše ostatní se děje automaticky. Páka je uložena na průmyslovém ložisku a na řídítka je upevněna dělitelnou objímkou matchmaker, na kterou je možno připevnit jak řadící páčku, tak případně i páčku pro ovládání vidlice či teleskopické sedlovky.

Brzdové třmeny jsou dodávány výhradně v provedení pro postmount úchyty s tím, že brzdy je možná dodat s jakýmkoliv kotoučem od průměru 140 mm do 203 mm. K dispozici je široká škála možností (140, 160, 180, 185, 200 a 203 mm).

Kotouče Centerline standardně dodávané ke Guide brzdám jsou z jednoho kusu, materiálem je ocel a jejich nový tvar by měl zajišťovat lepší odvětrávání zejména při dlouhých sjezdech.

Samotný brzdový třmen je poměrně subtilní na to, že jde o čtyřpístkový systém. Vyrobený je ze dvou kusů, které jsou k sobě přišroubované. Dvojice pístků je nestejně velká, menší je první, větší je pak ten druhý, bráno ve směru otáčení kotouče.

Model RS je nabízen v decentní černé barvě s bílými logy a nápisy. Váhu jedné brzdy bez kotouče výrobce uvádí 380 g. My jsme navážili přesně 261 g přední a 279 g zadní s tím, že 160mm kotouč váží 114 g.

Cenovky se pohybují v rozmezí 3-4 tisíců za jednu brzdu bez kotouče s tím, že doporučená cena je 132 euro.

Pokračovat na: Zašlajfuj to, dělej

Seznam stránek článku:

  1. TEST: Sram Guide RS
  2. Zašlajfuj to, dělej
  3. Fotogalerie
Přečteno - 53731x Tagy: testy sram
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. OstatníScott Sram posiluje o mladé talenty, Schurter pokračuje až do roku 2026
    Scott Sram posiluje o mladé talenty, Schurter pokračuje až do roku 2026
  3. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  4. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  5. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  6. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 Martin S. - vloženo: 13.06.2015 v 20:29:42

    No,já jsem navážil u předního XXY a u zadního XYZ. Snad ti to pomůže při finálním výběru :-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 okam - vloženo: 13.06.2015 v 10:07:59

    a ta váha je teda kolik?

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744