Trek mění své odpružení, nový Session s kladkou

Americký Trek představil kompletně redesignovanou verzi svého gravity modelu Session. Změn je na něm požehnaně...

Autor: Petr Bureš
Foto: Trek
Trek mění své odpružení, nový Session s kladkou

V současné době se většina změn a inovativních redesignů stávajících modelů odehrává v mírných úpravách geometrie, případně snižováním těžiště a to všechno v závislosti na tom, k čemu konkrétně je ten který model určen. Trek se ovšem u své nejnovější generace celoodpruženého sjezdového biku Session rozhodl sáhnout také na celkový princip fungování zadního odpružení a to se neděje zase tak často, a proto je tento update o poznání zajímavější než mnoho jiných.

U sjezdových a obecně gravity kol se hlavní důraz klade především na odpružení a na to, jak citlivě a rychle dokáže reagovat na překážky všeho druhu. Naopak hmotnost a případné ztráty při šlapání, vznikající pohupováním, zde jsou, ohledně priorit, až v druhé řadě.

Přesun hlavního čepu

Kinematika nově řešené zadní stavby tady vychází ze dvou predikcí. Zaprvé má být zachován jednočepový přepákovaný ABP systém, který Trek používá na všech svých modelech. Zadruhé má dojít ke zlepšení funkce zadní stavby tím, že se zadní kolo bude pohybovat přesně ve směru síly působící od nerovností, což fakticky znamená, že v rámci svého zdvihu půjde vůči ose šlapání mírně dozadu.

Řešením byl tedy posun hlavního čepu výš nad středovou osu a také mírně za ní. Tím se dosáhlo výrazné úpravy kinematiky zadní stavby. Zadní kolo sice stále putuje po kružnici, ale díky odsazení čepu od středu je počáteční pohyb zadního kola přesně v požadovaných intencích. Toto s sebou pochopitelně přináší výraznou změnu délky řetězové vzpěry v průběhu zdvihu a tím i výrazný pedal kickback. Aby toto Trek eliminoval, musel prodloužit řetěz a přidat pomocnou kladku do místa hlavního čepu zadní stavby. Mimochodem, toto řešení není ve sjezdové komunitě nijak ojedinělé, používá ho stále více značek, namátkou například: Norco, Canyon, Commencal a další.

Úpravou kinematiky zadní stavby ovšem výčet novinek, souvisejících s novým Sessionem, rozhodně nekončí. Je zde několik dalších věcí, které stojí za zmínku.

Nové možnosti nastavení

Možnost upravit si geometrii a charakter kola se dnes stává standardem u mnoha výrobců. Trek přitom patří mezi průkopníky díky svému léta používanému Mino linku, díky kterému lze nastavovat výšku středu i hlavový a sedlový úhel. Nyní navíc přidává ještě druhou možnost upravovat progresivitu odpružení díky druhému otočnému elementu v rámu, který najdete u spodního čepu tlumiče.

Druhou možností, jak se dívat na nastavení chování kola, je možnost volby průměru kol. Trek se v rámci tohoto nejnovějšího Sessiona rozhodl neomezovat jezdce tím, jaké průměry kol budou chtít používat a na rovinu jim říká - kombinujte a osazujte, jak chcete. Můžete si tedy nechat buď komplet 29" bike, nebo přeskládat na 27,5" nebo zkombinovat populární mullet verzi. Pro optimalizaci mulletu je ale dobré nastavit Minolink do horní pozice a použít speciální podložku hlavového složení.

Možnost volby tady ovšem Trek dotáhl téměř do absurdna, protože nechává na majiteli i to, jestli bude chtít mít taženy bovdeny a hadice vnitřkem, nebo vnějškem rámu. Primárně dostanete kolo s vnitřním vedením, ale předělat ho na vnější (po spodní straně horní rámovky) by neměl být žádný velký problém díky připraveným úchytům.

Pocit jistoty a ochrany spodní rámové trubky pak dodá opravdu dlouhý a robustní plastový kryt, který má chránit rám i lak před případným poškozením od odletujících kamenů. A pokud tuhle jistotu mít nechcete nebo plánujete používat bike pro cesty do práce po cyklostezkách, tak si ho můžete klidně sundat a pár deka ušetřit :-).

Nový pohled na geometrii

Kámen na kameni nezůstal ani u geometrie, resp. jejího pojetí a chápání. Zapomeňte na dosavadní značení, které se odvíjelo od délky sedlové trubky, potažmo výšky rámu. Trek se rozhodl jít stejnou cestou jako například Specialized a nový sizing nastavit nikoli podle toho, jak je člověk vysoký, ale podle toho, jaký styl ježdění preferuje. Nově se tedy v tabulce geometrie setkáváme s označením R1, R2 a R3 s tím, že se zde mění délka rámu, resp. reach (dosah) a současně s ním se pak mění také délka zadní stavby a celkový rozvor, samozřejmě.

Podrobné hodnoty geometrie najdete v následující tabulce.

Pokračovat na: Modely a ceny

Seznam stránek článku:

  1. Trek mění své odpružení, nový Session s kladkou
  2. Modely a ceny
  3. Fotogalerie
Přečteno - 16586x Tagy: dh trek sjezd mullet my2022
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Týmy a klubyJako první zveřejnil svou soupisku 2025 tým Trek Factory Pirelli XC
    Jako první zveřejnil svou soupisku 2025 tým Trek Factory Pirelli XC
  2. Testy - RecenzeTEST: Whyte eLyte 150 Works
    TEST: Whyte eLyte 150 Works
  3. Světový pohárMont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll
    Mont St. Anne se rozloučilo s Minnaarem, SP DHI ovládli Bruni a Höll
  4. TechnikaFotogalerie: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
    Fotogalerie: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
  5. Testy - RecenzeTEST: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
    TEST: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
  6. Tech newsTrek přichází s dvěma novými modely Rail+ a Powerfly+
    Trek přichází s dvěma novými modely Rail+ a Powerfly+

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744