Yeti představuje nové enduro SB 160

Americké Yeti startuje obměnu svých celopér představením nového modelu SB 160, který v nabídce nahradí stávající model SB 150...

Autor: Petr Bureš
Foto: Yeti
Yeti představuje nové enduro SB 160

Pokud sledujete zahraniční média, tak už asi víte, že Yeti tenhle bike už nějakou dobu testovalo na enduro závodech. Mohlo si to dovolit, protože vizuální změny na rámu nebyly nijak zvlášť do očí bijící, a tak nevyvolávaly ani žádné dramatické spekulace, které by pochybovaly o tom, zdali Yeti nechystá nějaký zásadní update odpružení či jiných rámových technologií.

Jakkoli ovšem vizuálně opravdu nejde o žádnou zásadní změnu v rámci samotného rámu ani systému odpružení, při detailním pohledu a nastudování všech materiálů, které Yeti k této novince zveřejnilo, zjistíte, že je zde opravdu mnoho změn snad na všech myslitelných místech, které mají přinést jak posun jízdních vlastností, tak životnosti a určité zlepšení také z pohledu údržby a servisních úkonů, které mnohdy bývají opomíjeny.

Evoluce zdvihu a odpružení

Jak již název napovídá, Yeti přidalo deset milimetrů zdvihu na zadním kole. Místo stávajících 150 mm tak nový model nabídne 160 mm zdvihu zadní stavby, které počítají s osazením vidlic se zdvihem 170 mm. Jen pro jistotu doplňuji, že se bavíme o čistě dvacetdevítipalcovém modelu.

Co naopak zůstává stejné, je systém odpružení Switch Infinity, který Yeti využívá již mnoho let. Virtuál, který místo spodního vahadla využívá vertikální posun čepu prostřednictvím dvojice malých pístků s Kashima povrchovou úpravou pro co nejhladší chod, najdeme i zde. Horní vahadlo je skryto při pohledu z boku za zadní stavbou, nicméně jeho tvar, byť byl upraven pro vyšší zdvih a ideální chod odpružení, zůstává minimalistický a kompaktní.

Tlumič se stále nachází šikmo pod horní rámovou trubkou. Spolu s tvarovou úpravou středové části a spodním prohnutím dolní rámovky se však konstruktérům podařilo získat v rámu více prostoru pro láhev.

Evoluce geometrie

Pokud bychom měli vypíchnout hlavní změny v geometrii tohoto nového modelu, pak bychom na první místo asi dali přidání páté velikosti XL. To však neznamená, že by se výrazně měnily stávající velikosti s tím, že se změní jen jejich odstupňování. Nikoli. XXL je opravdu přidáno a pokračuje jako největší velikost, která posouvá dosavadní hodnoty o poznání dál.

Na druhé místo bychom zařadili "size specific" pojetí geometrie. Zatímco dosavadní klasické pojetí využívalo konstantní délku zadní stavby a velikostní změny probíhaly výhradně v rámci předního rámového trojúhelníku, nově se Yeti řadí mezi značky, které pracují s jezdcovým těžištěm komplexně a pro každou velikost rámu je tak k dispozici jiná délka zadní stavby.

Konkrétní změny geometrie pak lze nazvat opravdu jen mírnou evolucí, která tu ubere půl stupně a tu pro změnu přidá 5 mm. Nic zásadního, co by výrazně měnilo stávající hodnoty, jen je mírně cizeluje.

Evoluce rámových detailů

Asi nejrozsáhlejší seznam změn, které Yeti provedlo v rámci nové generace tohoto rámu, se týká jeho technických detailů. Dalo by se to shrnout asi tak, že čím méně jsou tyto novinky na první pohled vidět, tím více toho přinášejí pro svého majitele.

Tak například servisně důležité jsou nové kovové vložky pro lisovaná ložiska. Veškerá ložiska jsou nyní v normalizovaném standardu, nikde nejsou použity žádné atypické rozměry.

Samozřejmostí je použití nové patky pro přehazovačku ve standardu UDH, která připravuje rám pro novou generaci řazení. Nově je zde také závitový střed standardu BSA.

Samostatnou kapitolu pak tvoří vnitřní vedení kabeláže. To sází na klasiku vstupující do rámu na bocích hlavovky, ale uvnitř rámu jsou pak nové natažené vodící trubičky, které přinášejí jednak snadnou výměnu bovdenů a jednak zamezují jejich cvakání během jízdy. Přepracovány byly také vstupy bovdenů do rámu.

Rám pochopitelně počítá výhradně s jednopřevodníkem. Zadní stavba nabízí dostatečnou světlost až pro 2,6" pláště a to mírně omezuje možnost použíti většího převodníku. Maximum je zde 34 zubů, což však zcela dostačuje pro většinu jezdců. Řetězová linka zde počítá s klasikou 55 mm.

Upraveny jsou pak také prvky chránící rám proti poškození, a to jak na zadní stavbě, tak samotném rámu. Dolní rámovka je opatřena odnímatelným krytem spodní části, který současně pomáhá snadné instalaci bovdenu pro teleskopickou sedlovku.

Pokračovat na: Modely a výbavy

Seznam stránek článku:

  1. Yeti představuje nové enduro SB 160
  2. Modely a výbavy
  3. Fotogalerie
Přečteno - 6964x Tagy: yeti enduro my2023
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Ostatní závodyPivnička ovládl Fox Enduro Trutnov Trails 2024
    Pivnička ovládl Fox Enduro Trutnov Trails 2024
  2. TechnikaFotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
    Fotogalerie: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1
  3. Ostatní závodyDebut MS v enduru na sněhu. Bylo to na morál, říká nejlepší Čech Sehnal
    Debut MS v enduru na sněhu. Bylo to na morál, říká nejlepší Čech Sehnal
  4. Ostatní závodyVal di Fassa hostí první UCI mistrovství světa v enduru, na startu 10 Čechů
    Val di Fassa hostí první UCI mistrovství světa v enduru, na startu 10 Čechů
  5. Tech newsIbis Ripley & Ripmo - sourozenci na "blbnutí"
    Ibis Ripley & Ripmo - sourozenci na "blbnutí"
  6. ServisYeti posiluje v Evropě a očekává zklidnění trhu do konce roku 2025
    Yeti posiluje v Evropě a očekává zklidnění trhu do konce roku 2025

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744