Rok co rok se všichni dopouštíme různých předsevzetí, přání a odhadů, co nás čeká v roce následujícím. Tady je naše predikce toho, co přijde v roce 2024...
Tradiční spekulace, ale také mírné poodhalování toho, o čem se v odborných kruzích mluví, že se čeká, nebo se dokonce už ví, že to přijde, jen se neví, kdy přesně, to bývá obsahem těchto ponovoročních článků, v rámci kterých se tak nějak toleruje únik informací, ať už je podložený konkrétními daty, vycházejícími z informací od výrobců, nebo veřejným očekáváním. Pojďme tedy na to, co nás letos pravděpodobně čeká.
Hybatelem uvádění zásadnějších novinek je jednak poptávka po nových modelech kol a komponentů, ale jednak také morální zastaralost některých modelů, které již nedokáží držet krok s dobou, ať už co se použitých techlologií týká, tak užitných i jízdních vlastností, které se v uplynulé dekádě poměrně zásadním způsobem měnily, a ačkoli se dá říci, že se zejména evoluční změny, související s geometriemi, dostaly do téměř optimálního stavu, koloběh jejich kompletní implementace napříč všemi modelovými kategoriemi a cenovými úrovněmi stále ještě není dokončen.
Jelikož v posledním roce došlo k dramatickým nárůstům skladových zásob napříč celým světem, a to jak co se týká skladů OEM dodavatelů, výrobců, distributorů, ale také jednotlivých prodejen, překlopila se logicky také situace obecně s poptávkou. Výrobci nyní logicky řeší, že je pro ně kontraproduktivní uvádět na trh překotně další novinky v době, kdy jsou obchody i sklady stále plné současných modelů. Mnoho z nich tak už během loňského roku řešilo situaci tak, že opakovaně odsouvali premiéru vekých novinek, čekajíc na okamžik, až se alespoň částečně podaří uvolnit skladové kapacity v dotyčném segmentu, aby nedocházelo ke vzájemné kanibalizaci jednotlivých modelů.
To, co jsem zmiňoval v předchozích článcích na toto téma se stává stále více běžnou praxí. U většiny výrobců se rozpadají ucelené modelové řady pro jednotlivé roky a místo toho se objevuje stále větší množství víceletých modelů, které přicházejí, když je jich třeba a odcházejí třeba i po více než dvou letech, když jsou vyprodány a jejich výbava je nahrazena novou specifikací.
Letošek je rokem olympijským a jako takový byl v rámci posledních několika olympijských cyklů zárukou toho, že v něm výrobci přicházeli se svými závodními novinkami, předurčenými postavit se na start tohoto prestižního závodu. Jenže zdá se, že pravidelnost této jistoty bude minimálně v některých případech porušena.
Zatímco Trek nebo Specialized své nejnovější celoodpružené stroje Supercaliber a Epic World Cup uvedli již během loňského roku, takový Scott nebo Cannondale zatím s uvedením nových Sparků či Scalpelů stále otálejí. Přitom minimálně v případě Scalpelu je veřejným tajemstvím, že nová generace je již připravena, jen čeká na správný okamžik uvedení.
Poměrně velké plány, kterým však prozatimní stopku a odsun termínu představení vystavila aktuální skladová situace, mají jak GT, tak Cannondale v segmentu horských elektrokol. Brzy bychom se měli dočkat mimo jiné také novinek v segmentu lehkých elektrokol, kde prozatím tyto značky nepůsobí.
Když už jsme u lehkých ebiků, tak jejich boom vnímáme napříč všemi výrobci. Děje se to nejen díky novému pohonu Bosch SX, ale také díky konci exklusivity využívání pohonu TQ. Navíc se stále více výrobců pouští v tomto segmentu nejenom do lehkých elektrifikovaných trailbiků s nižšími zdvihy, ale také do plnokrevných allmountain modelů se 150 a více milimetrovým zdvihem. Scott má již takový model, který by se měl postavit po boku současného Lumenu údajně připravený. Zařazen měl být již do modelové řady 2024, ale je leden a zatím po něm stále není ani vidu, ani slechu... Naopak o TQ už víme, že se nově objeví na BMC, u Stevensu, nebo třeba na Mondrakerech a pár dalších značkách.
Z domácích luhů a hájů přicházejí zprávy o novinkách také v poměrně slušné kadenci. Nové celoodpružené lehké ebiky Superior už kolovaly mezi obchodníky v testovací flotile, ale přesné specifikace ceny a barevné provedení půjdou ven zřejmě až začátkem jara.
O nové generaci celoodpružené platformy Whizz od Rock Machinu, která si vysloužila pracovní přezdívku "kovadlina" kvůli své vyšší hmotnosti, se toho v éteru objevilo už také poměrně dost, nicméně prvních jezdivých kusů v omezeném množství bychom se měli dočkat snad v první polovině letošního roku.
Author avizuje, že co nevidět ukáže své první karbonové kotoučové silničky a také novou generaci karbonového gravelu. Kellys se pro změnu intenzivně usmívá, když se ho zeptáte na novou generaci jeho fullů Swag, raději řeč směruje ke své vizi lehkého, ale výkonného karbonového high tech e-fullu, která je již hotová a měli bychom se co nevidět dočkat zápůjčky do testu.
Podobně, co se očekávaných premiér týká, jsou na tom také výrobci komponentů. I mezi nimi panuje momentálně "umělý" stop stav z důvodu nadměrných zásob stávajících komponentů a tak zejména Shimano uměle brzdí uvedení nového elektronického dvanáctkového GRX Di2 nebo další generaci špičkového řazení XTR.
Velké věci se očekávají také na poli výrobců elektropohonů, kde se očekává s čím přijde zejména velký hráč z automotive segmentu, německé značka Porsche (majitel systému Fazua). Francouzský Mavic evidentně postupně finalizuje práce na vlastním lehkém středovém pohonu a u Bosche se pro změnu po X letech připravuje výraznější změna celkové konstrukce pohonů, která by měla souviset s novým tvarem a zejména uchycením pohonů v rámech, což znamená, že budou všichni výrobci ebiků, využívající pohony tohoto výrobce, muset předělat všechny své rámy a to chce čas na přípravu.
Do prvních závodů je prozatím stále ještě daleko. Jak si povede například bezdátové ovládané odpružení, představené v loňském roce, nebo s jakými prototypy se budou objevovat tovární závodní týmy na světových kolbištích, zjistíme až za pár měsíců. Na mnoho otázek možná odpoví hned první velká akce Cape Epic, která letos slaví dvacet let od svého založení. Vše budeme samozřejmě sledovat a o novinkách pravidelně informovat.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Žvejk — #10 No dobře, a kvůli tomu má zůstat ta aktivnější část bikerského světa jen na tom, co nabízí jeden výrobce. Tím spíš, když ten si s vědomím neexistující konkurence dovolí napálit naprosto zmrdské ceny.
Shimano tímhle dost ztrácí na atraktivitě mezi závodní a polozávodní komunitou, které zkrátka nemá co nabídnout.
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #5 Když ji lidi nepotřebují, proč ji SRAM dělá? On ten komfort a přesnost řazení je prostě trošku jinde, ale to je zjevně mimo vaše dementální kapacity.
odpověz na tento komentářodpověď na panzdenda — #8 protože tihle hobici na to kašlou, kolo vytáhnou z garáže po par tydnech a jedou. Kdyby meli baterky, tak maji vybito a nabíječky leží doma. Baterky poztrácené, nebo problém s funkčnosti el. řazení na dovči někde mimo neřešitelna věc... :⁠-⁠)
- na tento komentář reaguje blue — #12
odpověz na tento komentářodpověď na panzdenda — #8 Tak to by mě zajímalo, jaké problémy s lanky. Myslím, že jezdím dost dlouho i s kamarády, asi tak dvacet let, ale snad jednou jsem zažil, že by někdo přetrhl lanko, byť třeba u brzdy, když byly lankové brzdy. Naopak několikrát jsem za poslední tři roky zažil u jiných, že jim přestala elektrika řadit. Někdo i zapomíná nabíjet:-)
odpověz na tento komentářodpověď na Žvejk — #7 Já byl na podzim 14 dní bajkovat na Gardě s cestovkou. Problémy s lanky byly na denním pořádku. Kdo měl elektriku se jen pod vousy usmíval :-) .
- na tento komentář reaguje tntbiker — #9
- na tento komentář reaguje Žvejk — #10
odpověz na tento komentářJa jsem rad za lanko. Jednoduché, funkční, bez problémů, neřešíš jezdíš :⁠-⁠) To jedno minul lanko na bajku to kolo z ničeho nevytrhne...
- na tento komentář reaguje panzdenda — #8
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #5 proč mu nadáváš za názor?
Raději neodpovídej, je mi jasný, že to slušná odpověd' nebude.
odpověz na tento komentářodpověď na blue — #4 a na co normalni clovek potrebuje dvanactkovou elektronickou sadu, ty chytroline?
- na tento komentář reaguje North Boy — #6
- na tento komentář reaguje blue — #11
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #2 Jak může fungovat něco, co neexistuje? Klidně ať to je třeba jen polobezdrát jako u silniček, ale současná situace je prostě něco příšerného. Vždyť pro MTB nemají ani žádnou dvanáctkovou elektronickou sadu!
- na tento komentář reaguje trance28 — #5
odpověz na tento komentářodpověď na trance28 — #2 Jestli to spíš kolega nemyslel tak, že zoufalý je ten monopol SRAMU v oblasti bezdrátových řazení pro MTB. Protože jinak ty ceny dolů nepůjdou.
odpověz na tento komentářodpověď na blue — #1 funguje to a proto to je zoufaly?
- na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #3
- na tento komentář reaguje blue — #4
odpověz na tento komentářShimano by mohlo taky konečně představit nějaký bezdrát pro MTB... současná situace je zoufalá.
- na tento komentář reaguje trance28 — #2
odpověz na tento komentář