Hemží se to jimi kam se podíváte. Testovací flotily jsou rozpůjčované a facebook je plný fotek s těmito "mastodonty". Jak se jim ale daří doopravdy?
Už po prvních dnech na Eurobiku jsme museli konstatovat, že fatbiky přicházejí opravdu ve velkém do celého světa. Najdete je v nabídkách renomovaných evropských i zámořských firem, ale nabízejí je i lokální značky, do kterých byste to ještě loni vůbec neřekli.
Kvůli komu vlastně?
Podíváme-li se do nedávné minulosti, tak zjistíme, že tyto specifické biky byly doménou především zámořských specializovaných firem jako např. Surly, Salsa a pár dalších, kteří by se dali spočítat na prstech jedné, maximálně dvou rukou. Co způsobilo ale tak rozsáhlý boom této veskrze okrajové kategorie kol?
1) Díra na trhu
Důvodů může být několik. Pomalu ale jistě saturovaný trh devětadvacítek a masivní boom sedmadvacítek pomohl globálním prodejům kol daleko výrazněji než ambice, které mohou vůbec kdy mít fatbiky. Jenomže firmy, jako by za každou cenu chtěly zaplnit i tu sebemenší dirku na trhu, se naráz dohodly, že se pokusí masově protlačit i do tohoto mini segmentu. Ten mimochodem není vůbec nový. Kola s balónovými plášti a superširokými ráfky existují již pěknou řádku let, ostatně stejně tak jako různé expedice, nebo cestovatelé, kteří je dosud téměř výhradně používali.
2) Dostupné komponenty a ceny obecně
Snahu být "IN" a mít svého fatbika v katalogu podpořila naráz také poměrně široká sqadra výrobců komponentů a příslušenství. Trh tak najednou zaplavují speciální středová složení spolu s klikami, náboje a zejména pak široké ráfky a pláště. Komponenty, které byly dosud doménou jednoho, nebo dvou výrobců na světě díky svým speciálním rozměrům jsou najednou běžnou součástí katalogu renomovaných firem jako např Schwalbe, nebo DT Swiss a další. Pomyslnou třešínku na dortu pak nabízí Rock Shox, který představil odpruženou vidlici pro tato kola s názvem Bluto vyznačující se obrovskou šíří schopnou obepnout fatbikový plášť. Nejen díky tomu jsou najednou kola snáze postavitelná, ale také se dají pořídit za ceny přijatelné i pro běžné uživatele těchto kol kolem 30 tis. Kč.
3) Globální výroba
Každý, kdo se alespoň trochu orientuje v tom, jak to v cyklobusinessu funguje ví, že jakmile jsou běžně sehnatelné veškeré potřebné komponenty, nebývá už problém sehnat rám, na který se budou moct dát navěsit. Širší střed a zadní stavba plus možnost dodat včetně stejně nadimenzované pevné vidlice nejsou zas tak zásadní změny oproti běžným rámům, aby je Číňan nedokázal vyrobit. Většina firem pak přidala nějaké to své specifikum v podobě prohnuté, či jinak vytvarované trubky a hle, stovky nových modelů fatbiků jsou rázem na světě. Seženete ocelové, hliníkové i karbonové rámy, občas se dokonce objeví i celoodpružený, nebo dokonce úplný nesmysl v podobě elektrobiku. Zkrátka a dobře kapitalizmus nezná hranic a fatbiky jsou toho rázným důkazem.
4) Nový pohled marketingu
Dobrá, máme tedy produkt, který dosud neměl téměř nikdo, protože ho také nikdo v podstatě nepotřeboval. Samozřejmě že takových Kopků, nebo Richtrů, kteří jízdě na sněhu na specifických kolech a ve specifických podmínkách hor věnují mnohaleté úsilí pár na světě bylo, ale rozhodně nešlo o žádné masy. Takže je potřeba úplně překopat celý pohled na tenhle produkt. Je to kolo jen pro extrémní expediční bikery? Nikoliv, tohle už rozhodně neplatí. Může ho mít každý kdo se nechce spokojit s běžkami v zimě. A že u vás není metr sněhu celou zimu? Nevadí, s fatbikem si užijete úžasně i bláto, nebo dokonce africké písečné duny, pokud se s ním vydáte třeba do Alžíru. A pokud ani tohle nezafunguje tak je to další argument - nemusíte kupovat celoodpružené kolo, protože 4" šířka plášťů vám nabídne pomyslný zdvih minimálně 7 cm na obou kolech.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
prekvapuje ma ze ste v clanku nezmienili biky Duratec. Ceska znacka,jazdi to Kopka a su to skutocne genuine fatbikes - expedicne. Mal som niekolko vyjazdov na snowdoor a bolo to super.
odpověz na tento komentářKdyž se nad tím zamyslím, tak s článkem souhlasím, ale plošně Fatbiky odsuzovat, že je to jen další tahání peněz z lidí, je podle mě chyba. Takovéhle kolo si nikdo na blint nekoupí. Nejdřív si ho vyzkouší a teprve pak se rozhodne. A jestli ho pak bude používat jenom v zimě, nebo i v létě je čistě jeho věc. Sám jsem už loni zaregistroval blázna, co na něm jel tuším že Krále Šumavy a ačkoliv já sám bych to neudělal, tak vůči takovýmto lidem chovám určitou dávku obdivu.
odpověz na tento komentářJako jinde, jde o to z nás vytáhnout peníze. Posledních asi 10 let odolávám, nic mi nepřišlo tak revoluční abych za to "vyhodil" peníze. Zvlášť 29" a 27,5" mne minulo, i když jízda na 29" oproti 26" je znát. Ovšem krátký svezení na "tlustobiku" mne naprosto dostalo. Kdybych ho měl kam dát, už ho dávno mám. Je mi úplně fuk jestli to je, nebo není móda ...
odpověz na tento komentářKonečně článek o fatbikách, kterej bych 100% podepsal.
odpověz na tento komentářPrázdný článek s mnoha nesmysly!
odpověz na tento komentářNo konecne clanek s nejakou pridanou hodnotou!
Nezbyva nez doufat, ze neni na dlouhou dobu posledni. :-)
odpověz na tento komentář