Společnost Garmin uvedla update svého nejvyššího GPS modelu cyklocomputeru. Na první pohled sice nepoznáte, že jde o novinku, ale nových funkcí je v ní více než dost. Především poprvé i solární nabíjení...
Společnost Garmin patří mezi špičku v nositelných technologiích a to samé platí i o GPS computerech. Poměrně dlouhou dobu se čekalo na to, až přijde nový největší a funkcemi nejnabitější tisícovkový model. A svět se konečně dočkal. Garmin představuje nejnovější generaci svého nejvyššího modelu Edge, který pokračuje v číselné řadě pod novým označením 1040.
Většina skalních uživatelů Garmin Edge computerů se nejednou potýkala s dilema, zdali používat nejvyšší model tisícovkové řady, nebo druhý nejvyšší, ovšem výrazně kompaktnější model osmistovkové řady, který disponuje obdobnou funkčností. A v posledních letech se misky pomyslných vah naklonily spíše na stranu osmistovky. Mnoho týmů i závodníků ji právě kvůli menší hmotnosti dává přednost před tisícovkovým "pádlem" a tak se pojďme podívat na to, čím chce Garmin přesvědčit zájemce k návratu k tisícovce.
Nový model Edge 1040 se drží obdobného designu a velikosti jako jeho předchůdce. Jeho hmotnost sice povyrostla, ale jen o několik zanedbatelných gramů, takže soupiska poměrně velkých novinek není na úkor zvýšení zhruba 130g hmotnosti.
Avizovaných novinek, které naleznete v nejnovější tisíc čtyřicítce je poměrně dost, ale Garmin to udělal lišácky, podobně jako u svých hodinek Fenix a představil dvě verze zařízení z nichž ta dostupnější nenabídne maximum funkcí, ale je cenově přijatelnější, zatímco topmodel je nabitý všemi novinkami, ale musíte za něj zaplatit více.
Hlavní rozdíl mezi oběma modely najdeme hned v názvu Edge 1040 je označení pro dostupnější model zatímco topmodel se skrývá pod označením Edge 1040 Solar.
Jak asi už tušíte, hlavní novinkou je zde solární nabíjení, které Garmin přebírá ze svých hodinek a v nejnovější verzi je integruje do největšího displeje svých Edge computerů. Výsledkem má být až stohodinová výdrž počítače v úsporném režimu. Příplatek 3 500 Kč za solární displej přitom není v tomto případě zase nijak zvlášť vysoký.
Garmin obě tisícovky nechává se stejnou úhlopříčkou displeje 3,5". Solární provedení však poznáte podle přidaného rámečku a horního a spodního solárního proužku. Ty u základní verze nenajdete.
Ohledně konstrukce přístroje pak Edge 1040 dostala nový odolnější kovový bajonet, který drží kompatibilitu s klasickými Garmin držáky. Mírně upravena byla také spodní strana počítače s dvěma tlačítky a krytkou nabíjecího konektoru. Po jejím odklopení pak objevíte i další novinku a to přítomnost USB-C konektoru, který po mnoha letech nahrazuje původní konektor USB.
Kompletně přepracováno bylo ovládací rozhraní software, které samozřejmě přichází s rozšířením již tak obrovského seznamu nabízených funkcí. Mezi těmi nejzásadnějšími, které nová tisícovka přináší je rozšíření tréninkových funkcí a také lepší a přesnější zjišťování polohy a pochopitelně i nové možnosti díky delší výdrži baterie.
Garmin nově integroval do tohoto přístroje multi-band GNSS satelitní přijímač, díky kterému dokáže lépe určovat polohu i v členitém terénu. To zatím v jiném Edge počítači nenajdete. Ohledně tréninkových funkcí vylepšil mnoho, jak co se týká plánování a chytrého doporučování a navrhování tras, podle aktuálních potřeb či požadavků na trénování, tak co se týká vyhodnocování a doporučování regenerace, pravidelného pití a tak dále.
S příchodem nových možností solárního dobíjení Garmin také integroval chytrou správu baterie Stamina, díky které počítač podle aktuálních podmínek neustále zpřesňuje odhad výdrže baterie a vy tak přesně víte jak dlouho ještě skutečně vydrží.
Samozřejmostí jsou obrovské možnosti definování vašich vlastních obrazovek v rámci kterých si můžete poskládat podle libosti jaké údaje chcete na displeji počítače sledovat. Tisícovka umí komunikovat jak s řazením Di2 od Shimana, tak s pohony ebiků. Na velkém displeji pak také vyniknou podrobné TOPO Czech navigační mapy, které je možné používat pro navigování jak na silnici tak v terénu.
Že toho Garmin do svých GPS přístrojů umí dát opravdu hodně a s velkou pravděpodobností ani všechny funkce nevyužijete není nic nového. Při silničním tréninku asi zrovna nevyužijete speciální MTB metriky založené na vyhodnocování skoků a jejich délky. Silničáři naopak ocení spolupráci s Garmin radary, která je integrována už do většiny computerů, ale věděli jste, že je možné si kupříkladu Garminem zapnout třeba funkci alarmu při možném odcizení kola?
Komunikace s telefonem je samozřejmostí, nově je zde například i jedna obrazovka pro rychlou kontrolu všech bezdrátově připojených zařízení včetně těch, které nejsou od Garminu. Computer samozřejmě dokáže komunikovat i chytrými trenažéry Tacx a díky Garmin Connect si pak můžete jednoduše a rychle přenést své osobní nastavení do nového počítače na základě údajů, které jste měli v předchozím zařízení.
Stále to není samozřejmě kompletní soupis všech funkcí, které nový Edge 1040 umí. Garmin díky této novince opět o krůček posouvá možnosti chytrých GPS computerů a je jen a jen na vás, jestli a do jaké míry dokážete využít jejich konkrétní přínos.
Komplexní přehled vlastností najdete na české mutaci www.garmin.com.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Frybis — #7 To jo, ale bráno jejich optikou nemám asi takový pocit žízně (česky - nejsem notor jako oni). :-D
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #5 se slovem sabomyslny jsi celkem zbytecne zacal ty. me je uplne sumak kdy, jak a jestli vubec chodis na hajzlik ... ;)
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #4 Ale pozor, nesmíš zapomínat na pitný režim kamarádů. Takže pravidelně musíš volat i ty :-)
- na tento komentář reaguje Honza S. — #9
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #5 Slabomyslných jedinců je tu v diskuzích více. Já třeba nemám pocit žízně, tak že pro mě to smysl má 😉
odpověz na tento komentářHmm, vypadá to, že optikou dnešní doby jsem slabomyslný já, že to nepotřebuju.
Ještě dotaz chlapi - na to, že máte jít na hajzlík používáte jakou appku? :)
- na tento komentář reaguje krispin — #6
- na tento komentář reaguje rdx — #8
odpověz na tento komentářNevím, co řešíte. Na tohle je nejspolehlivější mobil. Prostě když kámoš zavolá, tak jdeme do hospody. To je pak pitný režim jedna báseň. :-)
- na tento komentář reaguje Frybis — #7
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #1 No upřímně řečeno, taky jsem měl pár měsíců, kdy jsem měl na hodinkách aktivovanou tuhle funkci díky které jsem se nakonec naučil pít pravidelně čistou vodu i mimo kolo. Pak už mě to ale začalo otravovat, tak jsem ji vypnul, takže se můžu považovat za vyléčenýho? :-)
odpověz na tento komentářodpověď na rotik — #1 a ted si predstav, ze ja to mam i spolecne i s Eat alertem v zavodnim profilu Garmina aktivovane. Muzes si udelat carku za jednoho opravdu slabomyslneho :)
odpověz na tento komentář"Drink alert" Lidi, kteří používají tyto funkce musí být opravdu slabomyslní.
- na tento komentář reaguje rdx — #2
- na tento komentář reaguje petan — #3
odpověz na tento komentář