MiniTest: Bezdušový tmel Effetto Mariposa Caffelatex

Snad každý výrobce bezdušových tmelů zarputile tvrdí, že ne všechny tmely mají stejné složení. My jsme se proto podívali na italskou dobrotu...

Autor: Robert Matusek
MiniTest: Bezdušový tmel Effetto Mariposa Caffelatex

Snad každý výrobce bezdušových tmelů zarputile tvrdí, že ne všechny tmely mají stejné složení. Základem receptury tmelů je u většiny značek latex, ovšem na obalu od tmelu Caffelatex, který vyrábí Effetto Mairposa, stojí, že uvnitř je směs, která je komplikovanější a modernější.

Na rozdíl od své konkurence totiž Effetto Mariposa nepoužívá přírodní latex, ale směs syntetických polymerů, které se chovají stejně jako latex. Tato receptura má navíc schopnost při aktivaci vytvořit pěnu, což podle výrobce chrání před velkými defekty. Caffelatex tedy při otáčení kola vytváří prostředí, které se podobá pěně, a navíc se v pneumatice roztahuje tak, aby se dostal úplně všude. Tím se liší od běžné tekuté receptury, využívané ostatními výrobci.

Standardní tekuté tmely odstředivá síla žene do horní části pneumatiky, což znamená, že bočnice nejsou chráněny tak dobře. Teoreticky je tak směs tmelu Effetto Mariposa efektivnější při ochraně před únikem vzduchu bočnicí a do určité míry také před prořezáním.

Je tu však ještě něco; díky použití menších částic nedochází k zanášení ventilků. Podle výrobce Effetto Mariposa totiž tmel Caffelatex pracuje s částicemi o velikosti pouhých 2 mikronů, které zpomalují pohyb tekutiny pneumatikou a tak přispívá k rychlejšímu utěsnění. Lze tak utěsnit až pětimilimetrové řezné defekty. S tím se nicméně pojí jistá malá nevýhoda.

Výrobce doporučuje jednou za dva měsíce zkontrolovat tmel a uvádí, že i v optimálních podmínkách tmel nevydrží déle než šest měsíců.

Dobré na druhou stranu je to, že tmel je v porovnání s ostatními tmely 100% neleptavý, a tedy nezpůsobuje poškození ráfků a pneumatik.

Tmel jsme testovali v závodních podmínkách. Jeho aplikace je praktická a opravit defekt trvalo zlomek času, na který jsme byli zvyklí. Než jsme tmel použili, měli jsme pochybnosti o proklamované směsi, ta – jak se však zdá – funguje naprosto skvostně. Několikrát se nám navíc podařilo proříznout bočnici (a bylo to víc než oněch 5 mm) a ejhle! Nedošlo ani k nejmenšímu úniku vzduchu.

Tmel Caffelatex se postaral o to, že jezdec mohl pokračovat, aniž by se musel zdržovat opravou defektu. Po závodě došlo na běžnou kontrolu, při které jsme navíc chtěli tmel vyměnit, ale neviděli jsme jediný důvod, proč bychom k tomu měli přistoupit, neboť tmel udržoval v plášti prakticky konzistentní tlak. Takže tento konkrétní plášť, který jsme pro testování použili, je i po třech měsících nafoukaný na svých původních 20 Psi.

Caffelatex nabízí ještě něco navíc: tmelí tak rychle, že si ani nepovšimnete nějakého úbytku tlaku. Ten je v zásadě zanedbatelný. Ano, pravda, potkaly nás pouze tři defekty (a několik úniků vzduchu, jichž jsme si však díky okamžitému zásahu tmelu Caffelatex ani nevšimli), nicméně když uvážíme, jak skvěle se tento tmel používá, jak rychle tmelí a jak chrání před řeznými defekty, máme trochu problém najít na trhu tmel, který by fungoval stejně tak dobře.

Je nutno podotknout, že Caffelatex je trochu dražší a nevydrží tak dlouho jako jeho konkurenti. Pokud však budete pravidelně kontrolovat jeho konzistenci a věnovat pozornost zbytkovému množství tmelu v pneumatice, velmi rychle se z vás stane věrný fanoušek tohoto skvělého výrobku.

Více informací se dozvíte na stránkách dovozce do ČR společnosti Cyklo Profi: www.cykloprofi.cz/caffelatex/

 

 

Přečteno - 19653x Tagy: testy tmel
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
    TEST: Specialized Turbo Vado SL 2 6.0 EQ Carbon
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Range VLT A2
    Fotogalerie: Norco Range VLT A2
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Range VLT A2
    TEST: Norco Range VLT A2
  4. TechnikaFotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
    Fotogalerie: Merida Big.Nine TR 5000
  5. Testy - RecenzeTEST: Merida Big.Nine TR 5000
    TEST: Merida Big.Nine TR 5000
  6. TechnikaFotogalerie: Whyte eLyte 150 Works
    Fotogalerie: Whyte eLyte 150 Works

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #4 doomon - vloženo: 10.09.2017 v 09:52:03

    Kopíruju svůj příspěvek z jiného fóra...

    Jsem nasraný jak Amidor… CL fakt nebrat, málem jsem se z toho osypal!

    Vůbec nefunguje!

    zážitek 1 – gravel bike, pláště Specialized TriggerPro TLR: čerstvě nalitý tmel; defekt pro průjezdu staveništěm, klasické píchnutí o kamínek, malá dírka. Únik tlaku zpozorován po 500 m, v místě defektu dosud vycházely bublinky. Dofoukáno (pumpa se šlauškem), další únik tlaku po cca 5 km, stejné místo, pořád bublalo. Po dalších dvou dofouknutích dojeto s duší!

    zážitek 2 – opět čerstvý tmel, XC kolo, plášť Conti RaceKing ProTection; nejprve velmi dlouho trvalo zatěsnění spoje ventilek – páska (obé Specialized), neustále vycházely bubliny. Nakonec se to „nějak“ zastěsnilo. Defekt malá dírka na boku pláště, což by podle slov výrobce měl tmel skvěle pobrat. Opět dlouho vycházely bubliny, pokles tlaku byl výrazný. Při dofukování (pumpa bez šlaušku) se porušila těsnost spoje ventilek – páska a ruční pumpou nebylo možno vůbec dofoukat. Dojeto s duší.

    Tohle se mi s jinými tmely nestalo.

    Pokud rádi tlačíte nebo řešíte defekty, potom je tento výrobek přesně pro vás. Pokud ale raději jezdíte, poohlédněte se po jiném tmelu!

    Už nikdy víc!

    A bonus:

    Tak nevím jestli mám blbou šarži mlíka nebo co…

    Dal jsem tomu ještě jednu šanci. Výjezd a defekt, nějaký hřebík nebo podobná věc, cca 2–3 mm v průměru. Čili to, co by mělo mlíko v pohodě pobrat, podle prezentačních videí. Takže jsem milý hřebík vyndal, mlíko chrstalo proudem a nezalepilo nic, dokud jsem zas hřebík nedal zpět.

    Jako bonus se opět porušila těsnost spoje páska-ventilek, při foukání mi šly od ventilku bubliny tmelu.

    CL letí do hajzlu.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #3 lalin - vloženo: 04.08.2016 v 12:08:26

    Mám stejný názor že tento článek je PR a né reálný test, a to jak se podařilo několikrát říznout bočnici během testu a to víc jak 5mm a nedošlo k žádnému poklesu tlaku a tmel takovou díru okamžitě zalepí, to bych vážně rád viděl např. video :-D

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #2 RomanH - vloženo: 04.08.2016 v 11:11:25

    Nemůžu si pomoct, ale nemělo by tu být napsané, že se jedná o PR článek?

    Zkušenosti mé i servisů co znám jsou opačné, tedy pokud se za poslední půl rok nějak nezměnilo složení a vlastnosti o 100%. Většina lidí má totiž problém i zatěsnit nahozený plášť natož ho vyspravit.

    Roman H.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #1 rotik - vloženo: 04.08.2016 v 09:21:09

    Tento tmel používám a jsem s ním naprosto spokojen.

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744