Arcvin a Honza, dva studenti z Brna, vyvinuli inteligentní ochranu kol a majetku. Pracovali na ní 5 let, teprve teď ji představují veřejnosti...
Možná trochu suché, řeknete si, vždyť takových pokusů ochránit lidem kola už tady bylo... Ale osobní setkání s Arcvinem a Honzou vás přesvědčí, že ti dva usmívající se hoši přišli s něčím unikátním. Tak si pojďme Protect6 představit.
Protect6 je první inteligentní ochrana kol, lyží, koloběžek a dalších předmětů v domácnosti, která je dostupná úplně všem a na světlo světa vyšla v Brně již minulý rok. Protect6 je prevence proti krádežím a schovává v sobě ještě 5 dalších funkcí: záruční list, manuál, elektronická servisní knížka, seznam náhradních dílu a servisní podpora. Je to ale především účinný nástroj, který prokazuje vlastnictví vašeho předmětu, snižuje riziko odcizení daného předmětu a výrazně zvyšuje šance na nalezení ukradené věci. Protect6 vznikl s cílem snížit všude přítomnou kriminalitu, a snížit tak počty ukradených předmětů a chránit majitele před zloději.
Základem je vysoce odolná, speciálně vyvinutá inteligentní známka, která je opatřena QR kódem, který lze přečíst jakýmkoliv smartphonem. Tato známka se umísťuje na rám kola nebo na jakékoliv viditelné místo. Známka je vždy spárovaná s výrobním číslem kola a aktuální fotografií kola a celé se to ovládá jednoduše pomocí mobilní aplikace. A mohu z vlastní zkušenosti potvrdit, že slepit jí není jednoduché. Víte, jak těžko se sundává dálniční známka? Vynásobte to deseti....
Na veletrhu For Bikes 2015 se Protect6 představil ve větší míře veřejnosti poprvé....
V případě odcizení kola stačí v telefonu přehodit status kola na odcizeno a každý se hned dozví, že bylo vaše kolo odcizeno.
"Je to jako kdybyste pak jezdili na kole s vlaječkou ukradené kolo. Každé kolo, které potřebuje ochranu má zároveň doživotní registraci v celoevropské databází kradených věcí," vypočítává výhody Protect6 Arcvin.
Navíc si majitel kola může ve svém telefonu vést elektronickou servisní knížku, čímž si uchová hodnotu kola, může klidně i zahodit záruční list, protože ho vždy najde ve svém telefonu. Pokud se mu kolo rozbije, může jednoduše zadat servisní dotaz svému prodejci a klidně i přiložit obrázek nebo video.
První testovací verze vznikaly již před pěti lety v Brně, ale díky nedostatku chytrých telefonů mezi lidmi a nedostupnosti mobilního internetu zůstal nápad schovaný hluboko v šuplíku mladíků z Brna.
Kdo je Arcvin Babajan a Jan Navrátil?Arcvin je 24 letý student mezinárodních vztahů a bezpečnostních a strategických studií. A co to jméno, říkáte si? Arcvin má arménské předky. Říká, že je sportovní typ, závodně se věnoval gymnastice a šplhu. "Teď už na to bohužel není dostatečný prostor, takže zbyla jen posilka, plavání, občas si zaběhám a v zimě si zajezdím na snowboardu. No a nedávno jsem si koupil BMXko a kromě toho, že na něm vše testujeme, tak s ním zároveň překonávám své limity." Honza Navrátil je zase typicky české jméno, je mu 26 let a vystudoval Brno International Business School, obor management. "Dlouhodobě jsem se věnoval různým projektům, ale v poslední době je u mě jednička Protect6. Na kole aktivně jezdím už od malička, rád si občas zahraju na kytaru nebo si poslechnu fajn muziku."
|
"Ke změně došlo před třemi lety, kdy započal vývoj systému MachineLOG IT. Tento systém je nasazen v průmyslovém prostředí v cca 160 firmách, které v něm spravují stroje např. pro Škoda, Mercedes, Ikea, Siemens atd. Právě z tohoto systému se zrodila myšlenka využít QR kódy a funkce systému pro komerční účely. Samotný vývoj a práce na Protect6 pak logicky navazovaly na MachineLOG IT. Výsledkem bylo, že jsme před pár měsíci oficiálně přišli se systémem i s ochrannými známkami a ostatními funkcemi," osvětlil genezi projektu Jan Navrátil.
Schovat pod jednu QR inteligentní známku tolik zajímavých funkcí bylo pro brněnský tým asi to nejsložitější. "Dala nám pěkně zabrat analýza funkcí a následné hodiny programováni a testování. Taky bylo velmi složité ověřit, které funkce jsou pro uživatele nejzajímavější. Mnohdy bylo náročné najít rozumný kompromis mezi funkcemi aplikace a jednoduchostí uživatelského prostředí, například seznamy náhradních dílů, či jak nejvíce zjednodušit a zefektivnit proces kontroly odcizeného kola tak, aby se kolo vrátilo k původnímu majiteli. Taky bylo náročné zajištění bezpečnosti dat a zcela anonymního zabezpečeného přístupu," sypou ze sebe Arcvin s Honzou.
Projekt financuje firma Jan Svoboda s.r.o., která dodává na český a slovenský trh špičkové výrobky z celého světa pro vstřikování plastů a lehkých kovů. Právě tato firma garantuje kontinuitu vývoje a dotuje provoz systému.
"Díky firmě Jan Svoboda s.r.o. má systém jistotu provozu, a proto máme i tak velké cíle, protože máme za zády velkého partnera. Pan Svoboda nám zároveň pomáhá systém intenzivně vyvíjet a testovat, snaží se nám pomoct s myšlenkou snížení počtu krádeží kol v ČR a nejen tady," vysvětlují dále.
"Momentálně pracujeme na úplně nové verzi aplikace, která bude funkčně i uživatelsky ještě o level příjemnější. Kromě samotného vývoje začínáme spolupracovat s výrobci. Ti budou dávat identifikační QR kódy přímo do grafiky kola či pod lak jako jeho nedílnou součást. Tím se zvedne maximalizuje bezpečnostní řešení. Každé kolo tak bude již od výroby opatřené ochrannou známkou prokazující pravost výrobku a především jeho vlastnictví. Samozřejmě lze nálepku přidělat i na stará kola. Aktuálně pracujeme na rozšíření partnerských prodejen tak, aby byl Protect6 ještě dostupnější."
Nejdůležitějším cílem tak pro Protect6 je rozšíření sítě partnerských prodejen po celé České republice až čtyřikrát, což zvýší dostupnost systému po celé republice. "Také začínáme intenzivně spolupracovat s policií a rozšiřujeme náš pracovní tým. A pak je to samozřejmě přispění společnosti tím, že snížíme počet ukradených kol, lyží, koloběžek a jiného majetku. Systém je od prvopočátku postaven jako aktivní celoevropská databáze. Naším snem je rozšířit český systém do celé Evropy jako certifikát pravosti a vlastnictví," netajili se pánové svými ambicemi.
Arcvin a Honza jsou plní energie, mají vizi a jdou za svým cílem...
Protect6 byl poprvé ve větší míře představen veřejnosti na veletrhu For Bikes 2015. Arcvin a Honza využili možnosti prezentace na poslední chvíli a trochu na to doplatili umístěním miniaturního stánku v rohu. Ale z reakcí návštěvníků byli sami překvapeni.
"Musím říct, že jsme byli hodně překvapeni tím, jak na to lidé reagují. Zájem byl větší, než jsme očekávali a to je to, co nás žene dopředu. Lidé o ochranné známky zájem mají, ale líbí se jim také náš entusiasmus, drive a vize. Pomáhá nám k tomu i to, že je aplikace zdarma, kdy se platí pouze drobný jednorázový poplatek za známku. Základem naší práce bylo a je, aby si mohl naší ochranu dovolit úplně každý. Občas se samozřejmě potkáme i s negativní kritikou, která nás ovšem posouvá vpřed," přiznal Arcvin.
Zbývá jen dodat, jak a kde je možné si ochrannou známku pořídit. Máte-li už kolo doma, stačí se registrovat a známku objednat na www.protect6.cz, A teď to nejdůležitější - cena. Známka stojí 300 Kč, aplikace do chytrého telefonu je zdarma. Pokud si budete kupovat kolo nové a pokud váš prodejce bude službu nabízet, dost pravděpodobně ji dostanete zcela zdarma.
Foto: Jan Němec
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Popravdě, podobných pokusů o registraci kol už v minulosti bylo hafo, ale žádný se masivně neujal. Myslím, že v tomto případě hoši bohužel nebudou výjimkou.
odpověz na tento komentářAutor článku je názorově nevyzrálý. Nejdříve napíše blog, kde se směje registraci kol http://mtbs.cz/clanek/opozdeny-april-centralni-registr-kol/kategorie/redakcni-blogy a potom sem vysekne článek o podobné hovadině, která je to samé akorát pracuje s nálepkama:-) A co slavný CEREK? Kde mu je konec?
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #6 Pokud je tam pouze QR kód, tak jí nemusím sloupávat, ale přelepím nějakou jinou nálepkou. Za prvé bude po ochraně a ještě bude kolo vypadat víc kůl...
odpověz na tento komentářŠkoda, že jste zřejmě nikdo z vás nebyl na For Bikes a nepokusil se dotyčnou nálepku odlepit. Hoši to nabízeli všem, kdo se u nich na stánku stavili. Nevím jak je nálepka vyrobena a z čeho, ale jako tu dálniční ji rozhodně za pár sekund nesundáte.
- na tento komentář reaguje RN — #7
odpověz na tento komentářPráve preto, že to na prvý pohľad vyzerá ako úplná hovadina, mám dojem, že sme niečo prehliadli alebo nepochopili. Bojím sa ale, že skrátka sa bajk proti krádeži ochrániť takto jednoducho nedá. A ostatné funkcie (servisná kniha, zár. list) sú myslím úplne zbytočné.
odpověz na tento komentářTakže přijedu s kolem někam na zahrádku, dám si pivo a pak už jen sleduju pocesí troubů s mobilama, co mi kontrolují kolo a zjišťují jak se jmenuji atd.? Tak to je fakt dobrý, to určitě chci. To je tak na to si to koupit a zamaskovat(v tu chvíli ale preventivní funkce jaksi "nefunguje") odmaskovat až půjde do tuhýho, ne?
odpověz na tento komentářTakže by to bylo efektivnější, kdyby to výrobce už zahrnul při výrobě kola a DMC kód dal přímo na rám. Počkat, vždyť už to vlastně dělají, ale v podobě sérivoého čísla jak u aut (a kód taky obsahuje výbavu). Takže borci naprogramovali novou aplikaci. Dobrá práce.
odpověz na tento komentářMladíci z Brna jsou lehce hloupoučtí. Jak tu uvedl kdosi dole, stačí nálepku strhnout, seškrábnout a systém je v pr...li! Nebo existuje nějaká nálepka, kterou nelze zlikvidovat? Proboha, když se mi kolo rozbije, proč mám posílat svému prodejci dotaz i s fotkou? :-) A je tu někdo, kdo v podobných systémech sleduje ukradená kola a nedělá nic jiného než jezdí po městě a kola hledá? Už se probuďte, tyhle všemožné nálepky, evidence a podobný hovadiny jsou dobré akorát pro ty co je prodávají. A nálepku přirovnávají k dálniční známce. Komu se někdy rozbilo okno u auta ví, že sunadat starou trvá asi dvě vteřiny a nalepit na jiné sklo asi také dvě vteřiny. ...Kolik vlastně tu už máme nálepek, mikroteček a podobných blbostí, které nám zaručeně najdou ukradené kolo? :-)
odpověz na tento komentářAk tomu spravne rozumiem, zlodejovi staci odstranit/prelakovat/prelepit tu supernalepku a je to vybavene? Pride mi to ako prilis jednoduche. Nieco som prehliadol?
odpověz na tento komentář