Tuto dvacetdevítku jsme měli dlouho v hledáčku a následně i v garáži. Nyní konečně i text testu...
Velká kola, velká očekávání. A o Race Bike to platí vícenásobně. Značka, uctívaná řadou jezdců jako domácí rodinné stříbro, se vstupem na dvacetdevětpalcové kolbiště rozhodně nespěchala. Nechala zformovat se, srolovat a rozplynout na pláži hned několik vln, než chytila tu svojí.
A dlužno dodat, že v době, kdy velká kola co se ovladatelnosti či nabídky velikostí rámů a vybavení týče, v nejlepších exemplářích nezůstávají 26" konkurenci nic dlužna, vstupují i do vyšších zdvihových kategorií a u hardtailů se dokonce hovoří o konci dvacetšestek.
Na papíře - tlumič s přímým tlakem a typický hliník
Race Bike možná v utajení již experimentálně peče karbon, oficiálně však stále jde o značku spojovanou dlouhodobě s kvalitním zpracováním hliníkových slitin. Pro své rámy zpracovává výlučně slitinu 7020-T6 značky ALCOA, dodávanou dle konkrétních specifikací. Trubky jsou svařovány ručně, CNC obrábění se děje na bázi podkladů vývojových programů ProEngineering. Po svaření prochází každý rám náročnou dvojitou tepelnou úpravou pro dotvoření výsledných vlastností celku. Vše je pak oblečeno v ruční lakovně do barevného kabátku dle volby zákazníka.
Někdejší jednočepové odpružení zmutovalo postupným vývojem u RB do současné formy Linear Direct Link, tedy de facto do někdejšího MacPhersonu, užijeme-li termín vypůjčený ze zavěšení kol automobilu. Dolní a horní vzpěry dělí čep nad zadní osou - nejedená se tedy o zbožšťovaný Horst Link -, horní rameno pak napevno usazený tlumič tlačí přímo, bez raménka přepákování proti zavěšení na horní trubce.
RB uvádí, že menší pákový poměr 2 -1 než bývá dnes běžné, tedy milimetr zdvihu tlumiče rovná se dva milimetry zdvihu na zadní ose, umožńuje lepší kontrolu lineárního zdvihu. Zdvih zadní stavby je 115 mm, jako optimální doporučuje výrobce vidlici se zdvihem 100 – 120 mm.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
I just stopped in to tell you I really appreciated the read
good topic, i’ll paid attention to your blog.
it’s funny to read,thanks for ur sharing
odpověz na tento komentářgood topic, i’ll paid attention to your blog.
it’s funny to read,thanks for ur sharing
odpověz na tento komentářno právě, ale kdo už několik let na hodně kolech nejezdí, asi těžko může posuzovat i subjektivně natož objektivně
odpověz na tento komentářdobrý den.
testy jsou vždy SUBJEKTIVNÍ, nicméně někdo, kdo jezdil xy kol, se může OBJEKTIVITĚ blížit více, než náhodný návštěvník test weekendu. tím ale nechci nikomu názor rozhodně brát, jen se snažím odpovědět na Blackyho a spol. věčné kritiky neobjektivnosti, tj. nesekání do živého za každou cenu. kola dneska prostě jsou jinde, než v čase elastomerů, a tedy výrazně vyrovnanější. Pokud si přečtete plusy a mínusy, myslím, že zde jsou k nalezení věci zásadně kritické. V tomto i v jiných textech.
odpověz na tento komentářodpověď na Petr Novák — #35 subjektivní, ale je to váš názor v diskuzi. Ne článek na serveru, který se snaží se každým v branži vyjít.
odpověz na tento komentářodpověď na McBlacky — #34 Zdvih využívám v plném rozsahu v rámci běžného ježdění. Plavání zadní stavby jsem nezaznamenal, v rámci rozhodování a porovnávání s konkurencí patřilo IQ ohledně tuhosti k těm pevnějším.
Je to tedy subjektivní nebo objektivní?
- na tento komentář reaguje McBlacky — #36
odpověz na tento komentářodpověď na petan — #33 ono to až tak subjektivní není nikdy. Jinak bychom častěji slyšeli názory, že v tomhle a v tomhle je konkrétní testované kolo špatné, což zde téměř nezazní. A nenalhávejme si, že všechny kola jsou dneska ve všem super. U komerčního serveru to bohužel jinak nejde.
Nejostřejší kritika se tedy pak vyskytuje ve formě slovíček "svérázná geometrie", "jakmile si zvyknete, je to super" apod.
Ale napsat, že u IQ nevyužijete téměř nikdy plný zdvih nebo, že v hodně rozbitém terénu zadní stavba pocitově plave, to si tady nedovolí napsat nikdo. (názor z jízdy na 26")
Tohle nejen já vnímám jako hlavní nedostatek testů, hodný kritiky.
- na tento komentář reaguje Petr Novák — #35
odpověz na tento komentářodpověď na Joe — #32 Ano, samozrejme, ze je to pokus o odlehceni, protoze jakkoliv s tebou v mnohem souhlasim, tak musim obhajovat TT, který má prostě svuj styl psani, mel ho vzdycky, je potreba si na nej zvyknout, ale rozhodně ho nehodlám nasilne presvedcovat aby ho menil. TT ma tolik zkusenosti s jezdenim na kole, kolik mozna ani ja sam nemam a vazim si toho, ze je muzeme publikovat prave u nas na MTBS. Technika a psani o ni, zejmena co se testu tyka, bude vzdy zadanou soucasti MTBS. Vzdyt podivate-li se momentalne na topten nejctenejsich clanku, tak je to jasna patrne. Subjektivni pohled autoru, nemusi byt vzdy tim se kterym jini souhlasi, ale od toho tu jsou volne diskuse aby se v nich mohly rozdilne nazory pripadne probrat. Verte, ze redaktori mtbs debaty bedlive sleduji a snazi se na ne reagovat, pokud vyhodnoti, ze je to potreba.
- na tento komentář reaguje McBlacky — #34
odpověz na tento komentář@ Petan - Podle tónu a smajlíku cháput tvůj příspěvek jako pokus o odlehčení a o ironii. Asi vážně nepočítáš, že by ti někdo něco poslal. Možná byste měli kritiku brát víc vážně. Sype se tu na vás v každé diskuzi. Když už jste se na to dali, psát pro lidi, asi by stálo za to, dělat to tak, aby to čtenáře lákalo, zajímalo, aby to mělo pro ně nějakou hodnotu.
@ TT - strojené fráze a překombinované myšlenky, v článku i tady, co na to říct..?
- na tento komentář reaguje petan — #33
odpověz na tento komentářZadni stavba je moc mekka do boku, protoze je diky tlumici moc dlouha, Kdyz za zadni kolo chytnes a tlacis ho do boku, tak se lehce dotkne horni trubka sedlove trubky. Co to dela za jizdy nevim, ale staticky je to blato. V testech jsem to nevidel poznamenany. Zkusenosti z TestFest
odpověz na tento komentářodpověď na Hynas — #22 už tím běž doprdele..pořád dokolo po milionté
odpověz na tento komentářOškliví padouchové ukrývající se pod rouškou nicků styďte se. Pokud máte ambice ukázat, co ve vás je, pište na můj mail petan@mtbs.cz a místo CV posílejte rovnou napsané testy čehokoliv na čem jste jezdili. Osnova musí obsahovat: Představení typu kola, udaje o rámu, specifikaci, návrh pro porovnání s jinými modely konkurence, praktické zkušenosti a závěrečné hodnocení. Do týdne to chci mít od všech z vás v mailu, pokud se tak nestane, mažu veškeré kritické příspěvky na téma "TT je idiot". Takže? Já čekám miláčkové :-)
odpověz na tento komentářJoe, ale jo, už to k nám taky dorazilo, tohle www, jen se obtížněji srovnáváme s hrdinstvím pod rouškou přezdívek pro náctileté, na které s despektem odkazuješ, promiń - nicků....
odpověz na tento komentářJá mám na svym kole taky lanko přehazovačky vedený v celku, všichni kámoši to maj taky tak, vlastně když nad tim přemejšlim, ani jsem neviděl, že by to měl někdo jinak. Nahraďte lanko bowdenem a bude všechno v pohodě. Tak, už jsem si rejpnul, ale teď vážně. Kolo je pěkný a jsem rád, že u nás v Čechách je firma, co dělá takovýhle kola, nicméně osazení, který na to dávaj se mi moc nelíbí, preferoval bych koupi samotného rámu (pochopitelně v leštěnym hliníku) a osadil bych si to sám.
odpověz na tento komentářodpověď na Joe — #25 Pravda
odpověz na tento komentář@ TT - hochu zvykni si, to je internet, lidi tu používají nicky
@ ostatní - je to škoda, že texty na mtbs mají jazykovou i obsahovou úroveň blogu 12leté školačky; chodí sem spousta lidí a ne všichni jsou uplně tupí
- na tento komentář reaguje jaczub — #26
odpověz na tento komentářzdravím.
ad MacPherson - vzhledem k tomu, že běží o termín z automobilů, nejsem si vůbec jist, že Horst Link tu hraje roli - toto je totiž výhradně Leitnerův cyklopojem, řekl bych. více o Macu třeba na Wiki, i české.
ad Indy - vždycky jsem měl rád hrdiny, co se podepisou jménama z kovbojek, a střílí rovnou od boku.......
odpověz na tento komentářIndy, Petr Červený: Předpokládám, že další test biku na MTBS bude z Vaší hlavy a Vaší klávesnice, ;-).
Hynas: Už jsi trapný.
- na tento komentář reaguje ICE — #
odpověz na tento komentář29 NEBRAT!
- na tento komentář reaguje kacerek — #30
odpověz na tento komentářTT už je dva roky mimo obor, takže jeho nepřesnosti omluvte
odpověz na tento komentářnechci zbytecne rejpat, ale ve vsem 100% souhlas s Petrem Červeným
jen bych jeste upozornil ze pomer se uvádí dvojtečkou, nikoli jinak
dalsi vec je ze McPherson je skutecne jinde, tohle je proste jednočep z 90.let, dukazy zde
http://www.google.cz/search?q=proflex+evo+mtb&hl=cs&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=adCRTpj1J4ue-Qad_7X8Cg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBQQ_AUoAQ&biw=1280&bih=897
http://www.google.cz/search?q=noleen+mega+air+pull&hl=cs&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=-M-RTozVGMOj-gbs-KXcCg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAwQ_AUoAQ&biw=1280&bih=897
odpověz na tento komentářdíky, Petře, za příspěvek. souhlasím, že poměr zdvihu tlumič-rám 1-2 nemusí být lepší, než 1-3, ale jistě u něj tlumič více zdvih ovlivní, třeba v útlumu, a tak to bylo myšleno i napsáno.
a adhezní plochu tedy do příště zapomenu. jasně, že adheze 29 gumy s hladkým vzorkem může i přes delší styčnou plochu být menší, než u 26 s ostrým dezénem. podržíme se tedy víceméně zavedené kontaktní plochy.
a ještě jsem chtěl přidat k tomu MacPhersonu - nejsem si jist, zda je definován Horst Linkem, spíše bych řekl že je u něho podstatné, že tlumič je napevno součástí ramene - viz. auta.
odpověz na tento komentářMyslím si že poměr mezi dráhou tlumiče a "zdvihem zadního kola" je docela složitý a nedá se zobecnit do tvrzení, čím nižší poměr, tím lepší charakteristika a ovlivnitelnost průběhu pružení/tlumení. Jednak musí výrobce tlumiče přizpůsobit charakteristiku průběhu/tlumení, dále musí počítat s jiným středním tlakem (negativka, pasivní odpory atd...) Zjednodušeně, naprat někam nějakej tlumič a tvrdit, je to lepší, protože poměr mezi zdvihy je 2:1 nemusí být úplně pravdivý, může to být naopak i horší než u poměru 3:1 atp. Jistě 3:1 je teoreticky horší ve smyslu vyšších tlaků, vůlí, na druhou stranu více eliminuje pasivní odpory tlumiče a všech uložení... Nevím nakolik jde do hloubky RB a ani nevím, jakým způsobem se toto všechno projevuje v reálu na kole. Ale myslím ,že to nevíš ani ty a nejsem přesvědčen ani u p. Bartozse.
Styčná plocha obecně definuje plochu styku mezi dvěma plochami, které jsou ve vzájemném kontaktu. Adheze je schopnost přenosu sil (ve směru tečny k povrchu) mezi dvěma povrchy aniž by se tyto dva povrchy navzájem pohnuly. Adheze nezávisí přímo na samotné ploše (tzn na menší ploše může být vyšší než na menší)! Ale to bychom to moc pitvali...
odpověz na tento komentářzdravím. neperte se, díky za všechny ohlasy. RB je výjimečné v tom, jak skvěle je to ovladatelná 29devítka. tady patří do elitní skupiny. pérování je skutečně, podle mne, sportovnější - co jsem mohl zkusit jiné fully 29palců a můžu porovnávat. možná jsem to skutečně nevystihl dobře, ale chtěl jsem oddělit v textu tenthle fakt ovladatelnosti - kterou řada nových velkých kol stále ještě nemá - od pérování. kontrola zdvihu je podle mne, Petře, vyšší u pákovýho převodu 2-1, než u 3-1,jak je dneska běžnější, nemyslíš? a adhezní plocha....styčná plocha? adheze je přeci styk, mýlím-li se, sorráč....a jinak - blondýny rozhodně ne e eee, brunetky.......
odpověz na tento komentářodpověď na BikerX — #13
Ubezpecuju te ze mam iq naprumerne. Adhezni plocha je blabol kdyz uz tak stycna plocha. Tomas je dobrej kluk ale psat by takhle nemel. Zvlast ne pro masy. Tady to neni jen blog 10tilete blondyny ctou to tisice lidi a ma je to vzdelat a ne zblbnout. Pro tebe je ale asi pozde soude dle tve reakce.
odpověz na tento komentářodpověď na jan.vitek — #3 A on na to: „No, žádná sláva to není.“ ;-) :-D
odpověz na tento komentářTomáš Taich má svůj styl psaní. Je příjemné číst články autorů s různým přístupem k psaní. Článek určitě prošel cenzurou MTBS. Velice se mi líbí, jak TT popisuje 29ky obecně. RBčko se zdá parádovací, :-). I když mně osobně postačuje 29ka HT. Díky za článek.
odpověz na tento komentářMě to naopak teda přišlo jako fajn čtení napsaný sice trochu jinak, ale kdo zná autorův styl tak ví a chápe. Ovšem kdo na něj není zvyklý a neoplývá patřičným středně vysokým IQ, může mít zřejmě občas problém :-) Takový je holt život.
- na tento komentář reaguje petr — #
- na tento komentář reaguje petr cerveny — #16
odpověz na tento komentářTen článek psala nějaká smažka? :D Komlikovaná sousloví jako z druhé třídy, snaha zaujmout aniž vím jaká slova používám a co doopravdy znamenají... Například obrat větší adhezní plocha, chochó :D Ale tak, aspoň jsem se pobavil. Kolo je boží, i když vlastně moc nepruží, vono vlastně pružit nepotřebuje, protože má docela pružný pláště :D
PS: Technicky vzato to McPherson být nemůže, on by totiž musel mít "v případě zadní stavby jízdního kola" "Horst link". Na McPhersonu typicky není mezi tlumičem a zavěšením kola čep, kterýžto na IQčku je.
PPS: Co je to prosím "lepší kontrola lineárního zdvihu"??? To mi fakt vrtá hlavou, asi dneska nezaberu. Osobně, raděj bych měl zdvih progresivní, lineární je na kole dost naprd.
odpověz na tento komentářchtěl bych zde od Petra z RB videt, ze jde skutecne o MAcPherson
odpověz na tento komentář