Rubena Charybdis & Scylla TEST

Otestovali jsme pro vás "pár" novinek z dílny domácí gumárenské firmy Rubena určených všem, kteří chtějí rychle lítat na biku...

Autor: Petr Bureš
Rubena Charybdis & Scylla TEST

Dnes si něco víc povíme o pláštích a to konkrétně českých Rubenách. Jelikož se o nich teď docela dost mluví, nejen kvůli tomu, že Rubena přichází s mnoha novinkami, ale také díky Jardovi Kulhavému, na jehož dresu i kole tyhle vzorky s nápisem Rubena najdete, rozhodli jsme se pro dva z nich a ty nějaký ten pátek jezdili na několika kolech v rozličných terénech i povětrnostních podmínkách.

Na následujících řádcích se tedy budeme zaobírat dvojicí plášťů Rubena Charybdis Racing Pro 26x2,0" a Scylla Tubeless Supra 26x2,1".

Hned na první pohled na nás Rubena zapůsobila celkem pozitivně díky novému potisku obsahujícímu jak základní informace o plášti, tak použitých technologiích a velkému dobře známému firmnímu logu :-) V minulosti s touto reklamní plochou Rubena nezacházela zcela optimálně, ale je vidět, že když se chce, tak to jde. Pokud namítnete, že nápisy nejezdí, máte samozřejmě pravdu, ale mít dobře čitelné boky je vizitkou každého výrobce a divili byste se, jak se i z takovéto "prkotiny" dá občas dobře profitovat.

Charybdis
Ale pojďme zpět k vlastním plášťům. Začneme prvním z nich a tím je starší Charybdis. Ten jsme dostali ve specifikaci Racing Pro CRX Light Compound a ve výše zmíněném rozměru 26x2,0" Skládací patka je u této řady samozřejmostí s tím, že šlo o klasický dušový model, který nese na svém boku údaj 127 TPI a v katalogu pak maximální nosnost 123 kg. V dané specifikaci jsme pak navážili přesnou hmotnost pláště 456 gramů.

Scylla
Ta je mladší sestrou výše uvedeného modelu a jako taková patří mezi první modely, pro které Rubena vyvinula svůj nový systém "1 for 3" spočívající v univerzálnosti pláště, který lze použít jako bezdušový, ale i dušový a to navíc pro tubeless i standardní dušové ráfky s použitím speciální pásky a tmelu. Verze Tubeless Supra XCR Compound v rozměru 26x2,1" tak byla druhým ostře sledovaným pláštěm v našem testu. Její fyzikální hodnoty jsou velmi podobné těm Charybdisím. 127 TPI a nosnost 130 kg. Hmotnost jsme v laboratorních podmínkách naší břevnovské centrály naměřili přesně 487 gramů.

Konkurenční porovnání

A ani zde nezapomeneme na oblíbenou srovnávací tabulku. Vybrat do ní ideální protihráče bylo celkem jednoduché, ale jistě byste přišli s dalšími konkurenčními adepty. My jsme pro tuto chvíli vybrali dvojici německo-francouzských konkurentů od Schwalbe a Hutchinsonu.

Konkurenční srovnání
  Rubena
Charybdys
Rubena
Scylla
Schwalbe
Racing Ralph

Hutchinson
Python

cena 850,- 850,- 850,- 1090,-
rozměr 26x2,0" 26x2,1" 26x2,1" 26x2,0"
kevl. patka ano ano ano ano
provedení Racing Pro Tubeless Supra Evolution Line Air Light
TPI 127 127    
bezdušový ne (alternativně) ano ne (alternativně) ne (alternativně)
hmotnost 456g 487g 460g 500g

 

Jízda, aneb terén nadevše

Doteď jsme vás zatím zahrnovali pouze spoustou čísel a teoretických technických údajů. Teď se podíváme na to, jak se naše Rubeny vypořádají v praxi s nástrahami jejich používání. V první řadě je potřeba říci, že tento článek se zaměřuje zejména jízdní vlastnosti, nikoliv na pozitiva a záludnosti bezdušového systému, kterým byla vybavena testovaná Scylla. Specifika systému "1 for 3" jsme si totiž nechali do dalšího speciálního článku, ve kterém vás již brzy seznámíme se všemi plusy i mínusy této verze Rubena plášťů.

Co se montáže týká, tak tam se tedy omezíme na konstatování, že Rubena optimalizovala délku svého kordu tak, že jde bez problémů nasadit i sundat, ale tento úkon nezvládnete bez montpák, resp. alespoň bez jedné z nich. Rubena ve spolupráci s českým Remerxem tedy konečně odstranila jeden z neduhů, který ji v minulých letech provázel. Tím byla komplikovaná a v některých případech téměř nemožná montáž pláště na ráfek bez použití dílenských kovových montpák. První plus, ačkoliv jde spíše o samozřejmou věc.

V našem případě, většinou jsme jezdili Rubeny právě na testovacích Remerx ráfcích, jsme neměli ani problém se správným usazením plášťů v ráfcích. Jen malé rozcentrování v několika případech po přezutí pláště po defektu v terénu, vyřešila manuální stranová korekce při polonafouknutém plášti a následné dohuštění na požadovaný tlak.

Máme nazuto, nahuštěno a první co nás tak trochu překvapí jsou skutečné šíře nafouknutých kol. Ty totiž jakoby opticky nekorespondovaly s údaji uvedenými na jejich boku. Charybdisu bychom tipovali místo 2,0" spíše 1,9" a minimálně o desetinku palce méně bychom tipovali i druhé v pořadí Scylle, která opticky rozhodně neodpovídá šířce 2,1". Co ale někomu může vadit, jiný naopak ocení a proto odsuzovat tyto pláště jen proto, že jsou užší, rozhodně nechceme, možná spíše naopak.

Scylla i Charybdis jsou ryze XC pláště, které snesou i delší marathóny, na tom se shodují snad všichni, kteří je kdy na své kolo obuli. Scylla díky svému nižšímu vzorku tíhne spíše do suchého a tvrdého terénu, zatímco Charybdis udělal slušnou službu i jako záběrový v několika více blátivých marathónech, které jsme na něm absolvovali. Po několika měsících jezdění jsme si docela zvykli na kombinaci Scylla vepředu a Chrybdis jako záběrový s vyšším vzorkem vzadu, ale stejně tak si dokážeme představit dva stejné pláště na obou kolech.

Oproti konkurenci má Rubena méně plynulý střed vzorku. V praxi to znamená, že jakmile se dostanete na silnici, začnou Rubeny "drnčet" o poznání víc, než Hutchinson, nebo Schwalbe. Co je však na silnici mínusem, se v terénu mění na plus a odmění vás lepší trakcí a vedením kola. V tomto směru se nám celkem osvědčila i menší šířka plášťů. Díky ní se pláště zejména za mokra lépe zakusují do terénu a díky nové měkké směsi pozoruhodně drží stopu i v situacích, kde byste to již nečekali.

Kapitolou samou pro sebe je kromě směsi také celková konstrukce, která se,ačkoliv jde o XC pláště, jejichž jednou z hlavních vlastností má být nízká hmotnost, neubírá tuto na úkor jejich boků. Rubena sází na to, že je lepší raději vozit několik gramů s sebou navíc, než se obávat častých defektů a nebezpečí proříznutí pláště o první ostřejší šutřík. Boky plášťů jsou slabě jakoby šupinkově strukturované, po celou dobu našeho testování nedoznaly sebemenší úhony a propustily pouze dva defekty procvaknutím duše.

- dobrá trakce a vedení kola v terénu - hlučnější na silnici
- odolné boky plášťů  

Summary

Na závěr tu máme napsat pár slov, které by shrnuly všechno, co jsme s Rubenami zažili v několika větách. Začnu asi takhle. Byla doba, kdy když se řeklo Rubena, představil jsem si kola na kárce, koloběžce, nebo staré Esce. Pak přišla "modrá" doba, kterou charakterizovaly modré skládací pláště, které za poměrně slušnou cenu přinesly hodně větru do tehdejších stojatých gumárenských vod. No a dnes je zase všechno jinak. S Rubenou je už potřeba počítat i jako s plnohodnotnou alternativou zavedeným značkám a to ve všech dostupných parametrech. Pozitivně hodnotíme její téměř nezničitelné boky v poměru s výbornou hmotností a slova chvály si zaslouží také dostatečně agresivní a přitom rychlý vzorek, který nemá problém ani s vlastním samočištěním. Pokud se budete poohlížet po jejich ceně, pak vězte, že ta je v obou případech nastavena někde kolem 850,- Kč, ale studiem internetových nabídek se dá dostat ještě o poznání níž, což je určitě sympatické. Bezdušový systém je pro některé velkou neznámou a Rubena se ho zhostila také velmi dobře. Ale o tom zase až příště.

Kompletní informace o nabídce těchto a dalších verzí plášťů Rubena hledejte na webu výrobce www.rubena.cz, nebo na stránkách českého distributora www.cyklozitny.cz.

Foto: Michal Červený & Petr Bureš

Fotogalerie

Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena TEST 2010
Rubena Charybdys & Scyla obrazem

Přečteno - 145506x Tagy: testy rubena
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #26 Kamo - vloženo: 26.05.2013 v 23:51:31

    U testů plášťů mi chyí jejich skutečné rozměry, tedy výška a šířka.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #25 Bike1982 - vloženo: 15.12.2012 v 11:03:54

    Na internetových diskuzních servech jsou zvěřejněny testy plášťů na zapletených kol na disciplíny XC. Příspěvky od uživatelů nejsou přesné, proto tuto skutečnost uvedeme správným směrem.

    Z denních měření a laboratorníchtestů vyplývají tyto skutečnosti.

    Vlastnosti kol nejvíce ovlivňuje:

     vnitřní šířka ráfku pro disciplínu XC je 16-21 mm,

     výška háku,

     tvar dosedací patky ráfku a rozměrová přesnost obvodu ráfku

     optimálním nahuštěním pláště

    Optimalizací těchto vlastností výrazně snížíme válivý odpor kola a zvýšíme akceleraci kola.

    Pokud testy provádí cyklisté, tak hodnocení je neobjektivní.

    Skutečné vlastnosti kol se projeví při zátěžovací zkoušce, která se provádí následujícím způsobem:

    Kola se roztáčí rychlostí 40 km/h pod zátěží 65 kg a pravidelně narážejí na překážku vysokou 10 mm. Test se provádí na kolech s plášti v počtu 750 000 dle normy.

    V tomto testu nejsou započítány vlastnosti materiálů do patek pláštů, které bývají různých konstrukcí. ( americké, evropské )

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #24 Pete - vloženo: 02.12.2012 v 17:20:10

    tak sem vozil sezonu pláště rubena,přední charybdis 2,0,zadná scylla 2,1,ta se sice sjela po 1100km,ale bez jedinýho defektu s kombinací tmelem ZEROFLATS .

    Teď budu zkoušet model kratos

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #23 messer - vloženo: 27.07.2012 v 16:34:45

    Pláště jsou tak dobré na jízdu po asfaltu, ale to si musíte dát pozor, aby jste někde nezabrzdili smykem jinak máte po vzorku, ale i při razantním šlapání se pneumatika neskutečně rychle sjíždí až se vzorek úplně "žmolkuje". Při jízdě na mokru - příklad kočičí hlavy (žulové kameny) pneumatika neskutečně klouže! V terénu není špatná, ale díky menšímu vzorku zadní kolo ztrácí záběr a prokluzuje a jak zaprší, tak jste v pasti pneumatika má malé samočistící schopnosti, takže se nabalí blátem. Jel jsem s nima jeden závod a po závodu jsem je hned sundal. Nechci dělat někomu reklamu, ale podle mě je jeden z nejlepších závodních plášťů co jsem jezdil SCHWALBE ROCKET RON..Bikerům zdar

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #22 tony86 - vloženo: 16.10.2011 v 21:24:05

    Pláště sice drží v zatáčkách na asfaltu, ale v přímém směru na kamenitém povrchu prokluzují a v drsnějším terénu, pokud jde o záběr zadního kola, se začnou ničit i kompletně trhat výstupky, Rubena ani neuznává reklamace, nebrat.

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #21 conpepino - vloženo: 20.07.2010 v 19:58:06

    odpověď na MachR — #18 toš jsem to dneska obul..Scylly do zadu a Char. v předu..musím řící žety pláště neskutečně v terenu drží(dnes mokro, bahno, tráva, , lesní a polní cesty, prudčí výjezdy na nestabilnim podkladu vše OK.)prostě krása co se týká terénu.. s asvaltem je to horší ale i to se dá zvládnout.).bikovani 3xzdar..)..

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #19 honzaherda - vloženo: 04.07.2010 v 10:35:05

    já objel Drásala na Charybdisu vzadu - má 620g, nemá tu light verzi. I při 2,5atm to docela drncalo, na asfaltu fakt hučí a moc nejede, ale záběr slušnej. Na Bontrager ráfek jsem ho dal rukou bez montpák, defekt jsem neměl a to jsem ortodoxní silničář s tragickou technikou.

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #18 MachR - vloženo: 01.07.2010 v 20:38:05

    Scylly ( bezdusi a neprefoukane )jsou bezesporu super plaste, je-li sucho jsou v lese pohodlne, krasne se toci, drzi a hezky berou, ALE jakmile zaprsi a hobbik se presunuje domu po zpevnenem, treba asfalt, beton, dlazba, kostky ...atp.stava se jeho jizda mene jistou bo scylly asi vlivem smesi vubec ale vubec nedrzi!!! Samo beru, na tyto podminky nejsou delane, ale jine konkurencni i ty zde uvadene jsou na tom pokud jde o prilnavost v techto podminkach o dost lip. I pres tento maly neduh je jezdim druhou sezonu a budu dal, pac v lese jsme vice doma a po ceste jsem alespon opatrnejsi :)

    1. na tento komentář reaguje conpepino — #21
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #17 jan - vloženo: 01.07.2010 v 19:46:21

    odpověď na Jb. — #15 souhlas, takových chytraků jako je buf je tu bohužel mnoho...

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #16 Žvejk - vloženo: 01.07.2010 v 15:00:02

    odpověď na Jb. — #15 Dobře ty. :-)

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #15 Jb. - vloženo: 01.07.2010 v 12:07:51

    Bufe-Damku, to co tu píšeš je totální blbost. Jestli si četl, tak by sis na půlku otázek dokazal odpovědět. Jinak tvé příspěvky jsou fakt hrozné! Jestli si myslíš že tomu rozumíš, tak se šeredně pleteš. Si jen remcal, který bude ostatní kritizovat a když něco uděláš ty, tak to dopadne tak jako třeba při Beskydu kde 3/4 lidí zabloudí :) tak si zameť před vlastním prahem a pak zase přijdi.

    1. na tento komentář reaguje Žvejk — #16
    2. na tento komentář reaguje jan — #17
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #14 buf - vloženo: 01.07.2010 v 11:34:41

    Z testu jsem se celkem nic nedozvěděl o konstrukci pláště a plky, že nápisy přečtu bez brýli mne nezajímají. Zcela chybí výčet v jakém provedení se pláště vyrábí, patka drát, skládací patky, provedení 3 v 1 jak se liší konstrukčně, jak si rozumí s opravdovým UST ráfkem ( tvarovaní patky), jak si rozumí s No tube páskou, jake jsou tvrdosti směsí, jsou po cele šíři běhounu nebo jen boky nebo střed ?, hmotnosti, dají se změřit i skutečné rozměry nahuštěného pláště, ...

    porovnávat porovnatelné , takže 3 v 1 s nějakými TNT, Tubelees redy apod. jinak není co srovnávat. Konstrukce klasiky pro duši, TNT a UST jsou zcela odlišné a logicky i hmotnosti tomu odpovídají, jiné je pak i chování plášťů a odolnost defektům. Doufám že u popisu 3 v 1 bude více technických informací a méně reklamní omáčky a nic neříkajících + a -, které se pak ukazaly že měly jinou polaritu....

    odpověz na tento komentář
  13. avatar
    #13 Cryzyy - vloženo: 01.07.2010 v 09:23:54

    Na Charybdis a Scylla Tubeless Supra jsem letos objel 8 závodů, jízdní vlastnosti plášťů jsou super, s odolností plášťů to tak slavné není, tady bych byl raději, pokud by plášť vážil o 100-150g víc a taky víc vydržel. Na pláštích se objevují proseknutí, které většinou tmel zalepil, nebo zalepil na tolik, že to byl „polamej“ defekt a závod se s tím dokončit dal, teda až na poslední proříznutí, to tmel nezalepil. Sundávat plášť a zalepovat ho po každém třetím závodě je celkem pakárna :(

    odpověz na tento komentář
  14. avatar
    #12 petan - vloženo: 01.07.2010 v 07:35:06

    S tou hmotností jako mínusem se stala malinká chybka. Plusy a mínusy dáváme dohromady během celého článku a testování v podstatě jako poznámky a ve výsledku se pak seškrtávají a kumulují do několika řádek. Když jsem psal a obecně někde píšu o pláštích, tak si vždycky vybavím ohnivé debaty na téma Maxxis MaxLite a někde v podvědomí se mi prostě usídlí fakt, že plášť, aby byl lehký s velkým "L", musí vážit 350 gramů. MaxLite ale není obdoba ani konkurence této Rubeny, takže se omlouvám, hmotnost není mínusem, ale spíše naopak!

    odpověz na tento komentář
  15. avatar
    #11 tom - vloženo: 30.06.2010 v 23:50:39

    odpověď na rider — #10 jezdím je jako bezdušáky na maratony od začátku sezony a zdají se mi jako velmi spolehlivé,s jediným defektem, co jsem doteď měl, si bez problémů poradil pravě zmiňovaný caffelatex

    odpověz na tento komentář
  16. avatar
    #10 rider - vloženo: 30.06.2010 v 21:24:26

    mam Rubenu Charybdis, šli krásně nasadit bez montpák, jedou suprově a krásně podrží v zatáčkách, ale váha je na úkor defektům. víc problému jsem nezažil a připadá mi, že jak Caffelatex tak Slim se díře vyhýbají obloukem jako by ta směs z čeho je ten plášť vyroben nechtěla splolupracovat. 1mm dírka a zalepila jí až záplata z druhé strany. na XC asi dobrý ale na maraton nebrat.

    1. na tento komentář reaguje tom — #11
    odpověz na tento komentář
  17. avatar
    #9 agavel - vloženo: 30.06.2010 v 14:05:31

    Rubena by měla pro svůj bezdušový set udávat šířku ráfků. Na klasický 18mm jsem Scyllu dostal s montpákama a duší, ale s jejich tubeless setem ani za boha. A to je jediný plášť z asi pěti různých, co jsem na to zkoušel dostat. Jsem fakt zvědavý na článek o Tubeless supra a jejich kitu. Zatím leží Scylla smutně ve sklepě a plánuju ji vzít na KPŽ do Chrudimi a nechat si ukázat, zda se jim to na stánku podaří hodit na ráfek.

    Jestli jsou to teď měkký žvejky, který propíchne kdeco, tak je to obrat o 180°. Rubena Acris jsem sjel už skoro do hladka, dávám je na kolo s přestávkama už pár let a pořád čekám, kdy na nich začnu chytat defekty. A furt nic. Ale anorektický pláště to jsou taky, stejně jako ty novější. Ostatně ani Ralph v šíři 2,1 úplně neodpovídá. Lepší je koukat na ETRTO - jak je to 50-559 nebo míň, je to prostě úzký.

    odpověz na tento komentář
  18. avatar
    #8 Jakub Svoboda - vloženo: 30.06.2010 v 11:05:49

    Nějaký ten pátek vozím univerzální kombinaci Scylla vzadu, Charybdis vepředu a zatím jsem nenarazil na sebemenší problém - jak s defekty, tak výdrží. Poměr cena/hmotnost je podle mě celkem lákavá.

    odpověz na tento komentář
  19. avatar
    #7 Jirinak - vloženo: 30.06.2010 v 10:56:30

    Osobne absolutne nechapu jako minus vyssi hmotnost???

    Prosim Vas, poradte mi, kdo jiny nez Rubena vyrabi bezdusovy plast pod pul kila??? vzorek pravda moc nevydrzi, je vcelku nizky, ale takovy by zavodni plast mel byt, hold se vozi jen na zavody nebo casteji meni..To ze je to bezdusak pod pul kila dost meni vlastnosti kol oproti ostatnim UST plastum na trhu.

    1. na tento komentář reaguje žvejk — #
    odpověz na tento komentář
  20. avatar
    #6 McBlacky - vloženo: 30.06.2010 v 09:56:04

    rubena po letech výroby Scyly a Charybdise s obludnou váhou, konečně přišla na to, že to není cesta. Jako ostatní výrobci upřednostnila váhu před odolností, rozhodně váha není minusem pláště. ještě by měli zamakat na šířce a výšce, zatím to jsou nízký nudle.

    odpověz na tento komentář
  21. avatar
    #5 kavas - vloženo: 30.06.2010 v 09:44:06

    Asi jsem lempl na techniku, už mi to i někdo řekl. Za prvních 5 závodů jsem 3x říznul plášť, takže Rubenu už nikdy víc.

    odpověz na tento komentář
  22. avatar
    #4 Honza Hašek - vloženo: 30.06.2010 v 08:46:05

    Plaste super, jen je potreba dat tmel i do dusi pokud nemate bezdusaky... Nizka vaha je kompenzovana mensi odolnosti vuci defektum. Stare tezke scylly nikdy trn nepropichnul, tady je to bezne... ale preventivni tmel to napravi.. Mekka smes je super, drzi na jakemkoliv podkladu, ale zadni plast je za dva tri zavody na vyhozeni, vzorek se vybrzdi. Ale jinak maximalni spokojenost!

    odpověz na tento komentář
  23. avatar
    #3 Petr - vloženo: 30.06.2010 v 08:12:27

    odpověď na Jb. — #1 Naprosto souhlasím - hrubší musí být vpředu. Přesně tuto kombinaci v současnosti jezdím. Ovšem SCYLA je na zadním kole cca za 1 měsíc totálně ojetá (tj. během pár závodů a tréninků)....

    odpověz na tento komentář
  24. avatar
    #2 Ondřej Starostka - vloženo: 30.06.2010 v 07:35:09

    mám na obou kolech charbydyse a nemužu si stěžovat,absolutně bez problemu

    odpověz na tento komentář
  25. avatar
    #1 Jb. - vloženo: 30.06.2010 v 07:26:59

    Děkujem za hezký článek, super popis. Jen nemohu souhlasit s tím, že by se vozila hladká v předu a hrubá vzadu. To je naprostá blbost. Vždy by se to mělo použít přesně opačně, nebo oba dezény stejně. A nevýhoda hmotnost? To se mě také nezdá, myslím že váha je hodně slušná. Dííík

    1. na tento komentář reaguje Petr — #3
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744