Že se schyluje k uvedení nové generace Bluru, víme už poměrně dlouho. Tady jsou konečně podrobné informace o očekávané novince...
Závodníci Santa Cruz používají tento nový rám už několik měsíců. Nejen v Albstadtu a Novém Městě jsme tak mohli vidět, jaké jsou hlavní změny oproti předchozí generaci, nicméně konkrétní info ani žádné další podrobnosti firma neuvolňovala.
Letošní rok je navíc hodně komplikovaný v tom, jak se prodlužují dodací i výrobní termíny a mnoho výrobců díky tomu odsouvá své oficiální představovačky novinek, protože ačkoli už dávno vědí, co budou v budoucnu nabízet, vědí současně také, že fakticky skladem to budou mít za dlouho, a proto se do velkých halo akcí většinou nepouštějí.
Blur tak trochu doplácí na dobu, do které byl načasován, protože ačkoli nyní už konkrétně víme, co nás čeká, fakticky se v Evropě nové rámy objeví až koncem tohoto roku a i tak bude hodně záležet na tom, kolik si jich obchodníci předobjednají a výrobce bude schopen dodat. Ale opusťme teoretizování a pojďme se podívat na to, s čím nový Blur přichází.
Blur je primárně chápán jako závodní X-Country rám a od toho se odvíjely i veškeré vlastnosti a technologie, které mu konstruktéři nově dali do vínku. Primární zde byla hmotnost. Tedy pochopitelně dosažení co nejnižší hmotnosti, a tak padlo celkem logické rozhodnutí, že poprvé v historii značky nebude mít karbonový rám vlastní virtuální odpružení VPP, ale dostane dnes jednoznačně nejrozšířenější platformu odpružení mezi XC fully, pro kterou se vžilo pojmenování zeropivot a která spoléhá na jednočepovou kinematiku zadní stavby doplněnou flexibilními vzpěrami zadní stavby.
Obecně pak i zde platí, že výrobce nabídne dva typy karbonu. Základní, který nese označení C, a lehčí, který se objevuje u vyšších specifikací a nese označení CC. Výrobce přitom uvádí, že váhový rozdíl mezi oběma materiály je zhruba 150 až 200 g podle toho, o jakou jde velikost. O tom, že se podařilo docílit opravdu zajímavých úspor, svědčí fakt, že se nový rám včetně tlumiče podařilo dostat pod hranici 2 kg, konkrétně na hodnotu 1 933 g!
Co se týká zadní stavby a jejího spojení s rámem, tak Santa vsadil na klasiku. Robustní spodní řetězové vzpěry přecházejí přes designové zadní patky do hodně subtilních horních vzpěr, které jsou protaženy podél sedlové trubky až k hornímu hliníkovému vahadlu umístěnému pod horní rámovou trubkou. Zajímavé a do jisté míry také diskutabilní je na tomto řešení to, že v horní části zadní stavby potažmo horních vzpěr nenajdeme žádnou spojnici/můstek, takže obě strany propojuje fakticky až poměrně subtilní vahadlo. To vyvolává samozřejmě otázku, jak to bude s torzní tuhostí zadní stavby.
Samotná kinematika a rozvržení předního rámového trojúhelníku pak plně zohledňuje potřeby závodníků. Hlavní čep je zde proto umístěn přesně v úrovni řetězové linky a nechybí zde ani malé vodítko řetězu. Tlumič se nachází v horní části těsně pod horní rámovou trubkou tak, aby se do rámu mohly vejít dvě láhve a zbyl navíc ještě prostor pro manipulaci s nimi. Na spodní straně dolní rámovky pak najdete třetí možnost, kam umístit další košík na láhev.
Asi se nebudete divit tomu, že i Santa Cruz zvolil cestu dvojí identity, podobně jako to udělali před ním u svých XC fullů konkurenční výrobci. Blur je primárně navržený jako XC závodní full, který výhradně na 29" kolech přijíždí se zdvihy 100/100 mm. Existuje ovšem ještě jeho drsnější provedení označené TR, které si umí lépe poradit buď s rozbitějšími pasážemi náročnějších XC tratí, nebo lesními traily, a to díky vyšším zdvihům 120/115 mm.
Kouzlo je pochopitelně v tom, že jde o ten samý rám s tím samým vahadlem, který je pouze osazený tlumičem a vidlicí s vyššími zdvihy. Výrobně tedy nejde o žádné vícenáklady a výrobce tak vlastně zaplácne dvě mouchy jednou ranou.
Ohledně výbavy a oddělení obou modelových variant se Santa Cruz přiklonil k podobné specifikaci jako konkurence, která ještě víc odděluje obě varianty. Kromě vyšších zdvihů tak u TR modelu dostanete širší pláště, teleskopickou sedlovku s vyšším zdvihem, větší kotouče a naopak přijdete o dálkově ovládaný lockout tlumiče.
Asi nemusím nijak zvlášť připomínat, že zde najdeme opět o něco progresivnější geometrii s několika zajímavými hodnotami, u kterých se krátce zastavíme. První hodnota, na kterou se dívá většina lidí, je hlavový úhel. Ten je u XC verze nastavený na 68,3°, u TR provedení pak o víc než stupeň položenější 67,1°. Na nízkozdvihový model je zde i poměrně dost kolmá sedlovka. Konkrétně se bavíme o 74,8 až 76,6° v závislosti na velikosti a verzi kola.
Mimochodem, Blur a jeho geometrie je postavený na bázi proměnlivé délky zadní stavby, která se od nejmenších velikostí směrem k těm největším mírně prodlužuje. Tedy konkrétně z původních 430 mm u velikosti S po 438 mm u velikosti XL. Spolu s delším reachem pak nelze než konstatovat, že tohle kolo bude v technických XC pasážích jako doma.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
Je to prostě osvědčený systém odpružení a design rámu, hoďte vedle sebe tento SC, pak Orbea Oiz, toho Scalpela a taky třeba Canyon Lux... kromě umístění horního vahadla tam moc rozdílu není...
odpověz na tento komentářTaky v tom Scalpela nějak nevidím.
odpověz na tento komentářodpověď na Fery — #1 nejaky takovy scalpel https://mtbs.cz/clanek/cannondale-scalpel-si-2017/kategorie/tech-news/rubrika/bike-technika?page=0#.YL9Smjb7TUJ ?
kolum sice vubec nerozumim, ale ty dva obrazky jsou uplne odlisne. prechod hlavovky do spodni ramove trubky, prechod spodni ramovky do mufny slapaciho stredu, horni vzpery zadny stavby jdou u Cannondale primo do osy zadniho kola, u SC jdou nad osu a pak se lomi dolu, uhel uchyceni tlumice, horni ramova trubka, ...
odpověz na tento komentářTeď koukám na svůj scalpel 2017. A kliknu na článek. A vidím Scalpel 2017 s nápisem Santa Cruz. Jen má vepředu dvě nohy. To se jim fakt hodně nepovedlo, takhle okatě kopírovat nápady Cannondale.
- na tento komentář reaguje badluck — #2
odpověz na tento komentář