Slovenský Kaktus Bike je v problémech

Známý slovenský prodejce jízdních kol, který po příchodu nového majitele expandoval z Bratislavy na celé Slovensko zavřel všechny své prodejny...

Autor: Petr Bureš
Foto: Kaktus Bike
Slovenský Kaktus Bike je v problémech

Dva roky po převzetí známého slovenského prodejce jízdních kol, společnosti Kaktus Bike novým majitelem, se zákazníci před pár dny na všech prodejnách dozvěděli o tom, že jsou zavřené, bez dalších podrobností. Kdy dojde k jejich opětovnému otevření, zatím nikdo neví, výdej internetových objednávek má přitom na prodejnách stále probíhat. 

Firmu Kaktus Bike, která patřila na Slovensku k nejstarším a nejznámějším cyklistickým prodejcům, založil před třiceti roky Martin Blažek a v rámci bratislavské prodejny vytvořil obrovskou komunitu lidí i zákazníků. Popularita obchodu během let rostla i díky značce Specialized a otevření jednoho z prvních Concept Storů této značky na Slovensku.

Jenže pak přišel rok 2022 a rozhodnutí Martina Blažka firmu Kaktus Bike prodat. Novým majitelem se stal podnikatel Marián Fabian, který firmu koupil prostřednictvím nově založeného subjektu KTS Bike s.r.o. a začal realizovat svůj ambiciózní plán expanze z Bratislavy na celé Slovensko. Zanedlouho po převzetí Kaktus Biku novým majitelem opravdu vzniklo hned několik nových stejnojmenných obchodů v pěti dalších slovenských městech - Žilině, Starém Smokovci, Rožumberoku, Košicích a Prešově, ale současně s tím bohužel přišla doba ochladnutí poptávky po kolech, která přišla po covidovém boomu a tržby cyklistických obchodů začaly plošně klesat, což se příliš nepotkávalo s plány nového majitele, který chtěl údajně s rozšiřováním Kaktus Impéria pokračovat i do zahraničí. K tomu však zatím nedošlo a místo toho se firma KTS Bike dostala do finančních potíží.

Kaktus Bike již dříve informoval, že plánuje kvůli další expanzi vydat emisi pětiletých dluhopisů ve výší jednoho milionu euro, která slibovala novým investorům vysoce nadstandardní zisk, který by po splnění určitých podmínek mohl dosahovat až 12%. Zdali a kolik těchto dluhopisů KTS Bike opravdu prodal, není v tuto chvíli známo. Jak uvedl slovenský Denník N, ztráta řetězce obchodů v loňském roce ale nebyla primárně způsobena poklesem poptávky a tím, že by si na sebe samotné obchody nedokázaly vydělat, ale do červených čísel ji posílaly finančními transakce "na pozadí" v rámci kterých zřejmě docházelo k vyvádění finančních prostředků ven z firmy, kterému se lidově říká tunelování.

Jak dále informoval slovenský Denník N, společnost KTS Bike s.r.o. se začátkem tohoto měsíce dostala do slovenského registru záložných práv, což znamená, že dlužník neplní závazky ke svému věřiteli a ten má tak právo je začít vymáhat, například prodejem zástavního majetku dlužníka. Společnost KTS Bike si totiž nedlouho po koupi Kaktus Biku, vzala v roce 2022 úvěr ve výši 5 mil. euro u Tatra banky a ten zřejmě nyní přestala splácet.

S touto skutečností zřejmě souvisí také říjnové uzavření prodejen a také internetového eshopu s odůvodněním, že musí proběhnout komplexní inventura skladových zásob. Právě na té nyní pracuje všech 35 zaměstnanů firmy, na všech uzavřených pobočkách. Již dříve, před několika týdny, však majitel uzavřel původní hlavní prodejnu Kaktus Biku ve Třech věžích na Bajkalské ulici v Bratislavě a přestěhoval ji do stávající druhé bratislavské prodejny na Karloveské ulici.

Zaměstnanci údajně zatím své platy vždy dostaly včas a firma nedluží v tuto chvíli ani státu nic na odvodech, nicméně nejistota, týkající se dalšího osudu firmy roste a zatím není jasné, co se bude po dokončení plošných inventur dít. V kuloárech se mluví o tom, že o zastavené zboží projevil již zájem další známý slovenský obchod MTBiker, který působí i v Česku. Jak celá věc dopadne a zdali se obchody Kaktus Biku opět otevřou, se zřejmě dozvíme v následujících týdnech.

Přečteno - 5202x Tagy: business kaktus bike
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisBell, Giro, Fox Racing a další značky nebudou mít českého majitele
    Bell, Giro, Fox Racing a další značky nebudou mít českého majitele
  2. ServisČínský WheelTop koupil většinový podíl španělského Rotoru
    Čínský WheelTop koupil většinový podíl španělského Rotoru
  3. Testy - RecenzeMerida přebírá svého německého distributora
    Merida přebírá svého německého distributora
  4. ServisLouis Garneau má nového majitele
    Louis Garneau má nového majitele
  5. ServisTrh s koly se stabilizuje, ale jde to pomaleji než se čekalo
    Trh s koly se stabilizuje, ale jde to pomaleji než se čekalo
  6. ServisYeti posiluje v Evropě a očekává zklidnění trhu do konce roku 2025
    Yeti posiluje v Evropě a očekává zklidnění trhu do konce roku 2025

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #6 James Matthew - vloženo: 19.10.2024 v 12:03:09

    odpověď na petan — #3 Díky za reakci ... budeme se tedy těšit na další články ... ať víme jak to (ne)dělat :-)

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #5 Honza S. - vloženo: 17.10.2024 v 21:50:52

    odpověď na James Matthew — #2 Podle ISIRu dluží necelých 200 mil. Kč, to je docela mazec. To z toho Čábelák stihl vycouvat za 5 minut 12...

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #4 pvcycling - vloženo: 17.10.2024 v 20:18:56

    odpověď na petan — #3 a neděje se také něco v českém zastoupení Specialized? :)

    Jo Kolofix, se spíše mohl jmenovat Kolotoč (zaměstnanců)… velký oči, prudkej růst a… volný pád…

    Se pak není čemu divit, že tolik kopali kolem sebe kvůli OH :D

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #3 petan - vloženo: 17.10.2024 v 17:39:29

    odpověď na James Matthew — #2 Téma Kolofixu sleduju několik měsíců a v podstatě zatím sbírám informace z různých zdrojů. Podobně jako například převzetí Cykology Bikerem. Kaktus Bike byl historicky Slovenskou ikonou a s Martinem Blažkem jsem se vždy rád potkával, proto jsem tuto informaci nemohl ignorovat, navíc určitá spojitost nového Kaktus Biku s Českem existuje, ale to už bych zabíhal do zbytečných detailů.

    1. na tento komentář reaguje pvcycling — #4
    2. na tento komentář reaguje James Matthew — #6
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #2 James Matthew - vloženo: 17.10.2024 v 16:55:21

    odpověď na pvcycling — #1 Také se trochu pozastavuje nad touto zprávou...po světě je určitě několik desítek prodejců v problémech. Když už se věnovat tomuto problému, tak z domácího rybníčku ne?

    Co takhle KOLOFIX a.s., jak už to někdo v minulosti zmiňoval.

    Osm dočasně uzavřených poboček, další s omezenou pracovní dobou a dle obchodního rejstříku v konkursu se zahájeným insolvečním řízením ... není spíš toto téma na článek? Co na to redakce?

    1. na tento komentář reaguje petan — #3
    2. na tento komentář reaguje Honza S. — #5
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #1 pvcycling - vloženo: 14.10.2024 v 20:49:58

    A to tady nějaký čoboláci zajímaj?

    Stačí že nějaký mtbiker zmařil bikeforum…

    1. na tento komentář reaguje James Matthew — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744