Specialized Turbo Kenevo SL - první dojmy

Další kamínek do mozaiky "Turbo" včera oficiálně představil americký Specialized. Tady je jeho představení včetně prvních jízdních dojmů...

Autor: Petr Bureš
Foto: Specialized & Petr Bureš
Specialized Turbo Kenevo SL - první dojmy

Kenevo SL je vlastně už třetím Kenevem v řadě. První vysokozdvihový ebike firma představila v roce 2017 a okořenila ho mimo jiné také speciální naklápěcí teleskopickou sedlovkou. Druhá generace Keneva přišla hned dva roky poté a představila kompletně přepracovaný rám, který jste mohli mít třeba i s dvoukorunkovou vidlicí. Čerstvá novinka Kenevo SL, která přichází na svět nyní, přináší hned několik výrazných změn a novinek a posouvá vysokozdvihové ebiky do kategorie jezdivých lehkých kol, které rozšiřují své možnosti použití tam, kde dosud nebyly.

SL u ebiků Specialized znamená, že jde o speciální odlehčené modely elektrokol, pro která firma vyvinula vlastní menší motory a osazuje je sériově bateriemi s menšími kapacitami. Shrnout by se to ve stručnosti dalo také tak, že zatímco klasické plnohodnotné Turbo modely nabídnou  třikrát větší výkon jezdce (3 krát ty), eSeLka přidají jen jedenkrát tebe, co se týká síly dopomoci.

SL - méně výkonu, více zábavy

V číslech to znamená následující. Pohonná jednotka, uložená ve středové pasáži rámu, poskytuje jezdci 240 W špičkového výkonu a 35 Nm točivého momentu. Uvnitř spodní rámové trubky najdete baterii o kapacitě 320 Wh, a pokud by to bylo potřeba, umí Specialized dodat dalších 160 Wh v rámci speciálního extenderu, umístěného v držáku na láhev, který je s pohonem propojený prostřednictvím nabíjecího konektoru. Maximálně tak můžete vézt až 480 Wh baterii, což už je téměř stejná kapacita, jako mají běžné ebiky osazené pětistovkovým akumulátorem.

To, že máte na kole menší pohon a vezete s sebou i výrazně menší baterii, logicky znamená, že vám sice ebike zdaleka tolik nepomůže při cestě na kopec, ale mírou vrchovatou vám to naopak vrátí jízdními vlastnostmi při jízdě po trailu a z kopce dolů. Hodně důležitým hlediskem je tady totiž celková hmotnost kola, která je zhruba o 5 kg níž než u klasického Keneva a naopak jen o cca 3,5 výš než u běžného endura. Ve výsledku tak do rukou dostáváte skvěle ovladatelný ebike, který zásadně posouvá jízdní zážitek při jízdě z kopce.

Nový rám vychází z Endura

Jestliže dosavadní model Kenevo byl postavený na rámové platformě vycházející z Leva, potažmo Stumpjumperu, Kenevo SL si bere jako základ současnou generaci Enduro modelu, která je postavena na bázi zadního odpružení, které využívá také sjezdová platforma Demo.

Konstruktéři chtěli od počátku nabídnout co nejuniverzálnější stroj, a proto přišli s možností několikaúrovňového nastavení geometrie. Fakticky tak můžete geometrii kola upravit v šesti různých úrovních, a to díky dvěma místům, jejichž prostřednictvím můžete měnit jednak hlavový úhel a jednak výšku středu kola. Slouží k tomu jednak asymetrická hlavová vložka, umožňující buď dvě krajní polohy hlavovky, nebo její výměnou získáte polohu středovou, základní s uprostřed uloženým ložiskem. Druhým místem, kde je možné otočením asymetrického členu měnit výšku středu nad zemí je spodní čep FSR zadní stavby.

Pokud chcete konkrétní čísla, není problém :-) Specialized jich pro vás má opravdu hodně. Hlavový úhel jde mít 62,5°, 63,5°, nebo 64,5° například. Sedlový úhel pak vychází od 75,8° do 76,7°. Reach rámu se v závislosti na velikosti pohybuje od 435 do 510 mm a stack končí až na hodnotě 649 mm. Pokud chcete studovat všechny variantní geometrie v závislosti na nastavení jednotlivých "flipchipů", zde je obligátní tabulka:

Mimochodem, sizing je zde tak zvaně eSkový, to znamená, že je orientovaný primárně na jízdní styl a preference než na výšku postavy. Platí zde, že čím vyšší číslo, tím delší rám a tím pádem větší stabilita při vyšších rychlostech. Naopak čím nižší číslo, tím obratnější a agilnější ovládání a kratší rozvor.

Zadní odpružení nabízí 170mm zdvih, který je naladěn speciálně pro potřeby tohoto ebiku. Vychází z šestičepového zavěšení zadní stavby, díky kterému se konstruktérům lépe ladí průběh samotného odpružení. Pro potřeby Kenevo SL byla totiž upravena nejenom samotná kinematika odpružení, ale především jeho průběh, jehož výsledkem je to, že jde bike lépe za pedálem a při obdobné aktivitě nabídne i zvýšenou progresi odpružení, která si dokáže lépe poradit s těžším ebikem, a přitom neomezovat sjezdové a dropovací schopnosti kola.

V neposlední řadě je potřeba ještě dodat, že Kenevo SL se bude prodávat výhradně v karbonové verzi rámu. Ta umožňuje nejenom srazit hmotnost biku o pár deka níž oproti hliníkové verzi, ale také docílit neobyčejné "light" vizáže kola, které tak na první pohled téměř ani nevypadá jako elektrokolo. Může za to jak poměrně subtilní dolní rámová trubka, tak výrazně menší prostor pro zástavbu středového pohonu u klik. Ostatně pokud bychom měli srovnat po vizuální stránce Kenevo SL a Enduro, bude to vypadat takto:

MasterMind Turbo Control Unit (TCU) - Evoluce ovládání

Specialized je od počátku vývoje svých elektrokol známý tím, že přistupuje velice inovativně k jejich ovládání. U první generace Leva se spouštění i změna režimů prováděla výhradně na rámu, a pokud jste potřebovali displej, na kterém to bylo možné vidět, museli jste si pořídit Garmin s custom obrazovkou. Postupem času se ovládací tlačítko přesunulo z boku na horní rámovku a přibylo praktičtější ovládání tlačítkem na řídítkách. Nyní Specialized přichází s další a zřejmě nejvýraznější evolucí svého ovládacího TCU, v rámci které na horní rámovou trubkou umístil kromě samotného tlačítka také poměrně velký barevný LCD displej.

MasterMind TCU posouvá možnosti ebiků Specialized na novou úroveň, a to nejenom proto, že umí přehledně zobrazovat různé údaje o aktuálním stavu pohonu i jízdních údajů, ale také proto, že je postaveno tak, že je možné ho časem vylepšovat v rámci updatů firmware o další funkcionalitu. Společně s novou verzí mobilní aplikace Mission Control si totiž můžete uživatelsky sami provádět updaty svého ebiku, aniž byste museli kolo vozit do servisu. Můžete si také sami ladit to, co na LCD displeji na rámu budete chtít sledovat nejčastěji a vybrat si tak sady společně zobrazovaných hodnot, které vás zajímají. Specialized navíc slibuje, že se jeho vývojáři budou snažit rychleji reagovat i na připomínky nových uživatelů a zapracovávat je do následných updatů systému. To zní minimálně hodně zajímavě.

V rámci nastavení pohonu zde můžete díky Micro Tune upravovat vyladění jízdní podpory motoru v krocích po 10 %. Systém umí zobrazit, kolik výkonu dává zrovna jezdec a jakou "spotřebu" má samotný pohon a dokáže tak vlastně jezdce naučit jak šlapat co nejefektivněji. Systém je navíc kompatibilní například s tepovými pásy a dokáže na displeji kola zobrazit i vaši aktuální tepovku nebo měřit převýšení a další jízdní údaje. Sympatické je na tom pak to, že tento nový LCD displej najdete na všech modelech ebiků počínaje touto generací, nezávisle na tom, jak jsou osazeny nebo jestli mají větší či menší baterii.

Pokračovat na: Modely/výbavy/ceny

Seznam stránek článku:

  1. Specialized Turbo Kenevo SL - první dojmy
  2. Modely/výbavy/ceny
  3. První jízdní dojmy
  4. Fotogalerie
Přečteno - 22533x Tagy: testy specialized elektro my2021
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. ServisCanyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
    Canyon upozornňuje na možný problém s bateriemi
  6. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.

redakční systém | ISSN 1803-5744