"Nepodceň to. Zapni světlo." To je název nové kampaně, která má za úkol přesvědčit cyklisty k celodennímu svícení tak, jak to mají povinné auta...
Celodenní svícení na kole snižuje riziko nehody a souvisejících zranění o 19 %. To zjistili dánští vědci už v roce 2005. Teď k permanentnímu svícení na kole nabádá nová osvětová kampaň "Zapni světlo". Iniciativu už veřejně podpořili snowboardcrossařka Eva Samková nebo biker-youtuber Damjan Siriški, ale ambasadorem akce je především každý dobře osvětlený cyklista.
Proč svítit i přes den?
Les, tunel, stín, protisvětlo. To jsou místa a situace, ve kterých jste pro projíždějící auta téměř neviditelný cyklista. "Vliv denního svícení na pokles počtu nehod u aut už potvrdila nejedna zahraniční studie. Jsme přesvědčení, že celodenní svícení na kole může předcházet i nehodám, ve kterých je angažovaný cyklista. Proto tato osvěta," popisuje motivaci ke vzniku kampaně Zuzana Roubíčková, marketingová managerka společnosti Schindler, hlavního iniciátora akce.
Cyklisty, kteří tráví v sedle hodiny týdně, už praxe naučila svítit na kole nejen, když je tma. "Raději mít pořádný světlo pod p*delí, než sebekrásnější svíčku na hrobě," dodává k tématu denního svícení na kole jeden z ambasadorů kampaně, bývalý profesionální cyklista a manažer MTB týmu Ghost Team, Honza Hruška.
Ambasadorem je každý dobře osvětlený cyklista
Kromě Hrušky akci veřejně podpořili i snowboardcrossařka a olympijská vítězka Eva Samková, biker-youtuber Damjan Siriški a ultramaratonská cyklistka Peggy Marvanová. Ambasadorem kampaně je ale každý dobře osvětlený cyklista.
"Čím víc nás přes den svítí, tím dřív se rozsvítí v hlavě i ostatním a dojde jim, že svícení na kole i ve dne smysl má. Však základní světla na kolo stojí jen pár stovek, ale jízda bez osvětlení nás může stát i život. A to je cena, kterou asi nikdo nechce zaplatit," shrnuje poslání kampaně Roubíčková.
Vedle cyklo velkoobchodu Schindler spol. s r. o. stojí za osvětovou akcí ještě Tým silniční bezpečnosti, cyklistický tým Ghost Team a síť cykloprodejen Mojekolo. Zapojit se ale může každý. Běžní cyklisté denním svícením na cestách, prodejci kol či cyklopointy na stezkách zase umístěním podpůrných materiálů ve svých provozovnách. Ty lze získat na e-mailu marketing1@schindler.cz. Zapojená místa pak budou zveřejňována na webu www.zapnisvetlo.cz mezi podporovateli kampaně.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Osobně bych byl raději, kdyby za ty peníze, které ta "osvěta" (blbost!) stojí, nakoupili universální červené odrazky, základní zadní a přední svítilny, a potom se postavili s policajtem / obecním strážníkem někde ve městě, ten policajt / strážník by stavěl kola, která nesvíti, nebo sice svítí, ale tak, že to osvětlení je slabší, než svítilny blackout, policajt / strážník by si řidiče takového kola "zrealisoval", a tady ti "svazáci" by mu nabídli tu zadní odrazku a svítilny.
Stejně tak bych byl raději, kdyby se policie / obecní policie zaměřila na to, aby v husté mlze, a v noci, stavěla každé kolo, které nemá vepředu a vzadu svítilnu viditelnou z rozumné vzdálenosti. A to nejen ve městě, ale i na cyklostezkách (vždyť je to jeden pruh rozdělený na pomyslné poloviny, pokud vepředu nesvítí, uvidím ho na pár metrů!) a zejména na venkovských silnicích, kde je statisticky největší risiko závažné nehody, těžkého ublížení na těle, či smrti (nejvyšší risiko vzniku nehodového děje je jinak v obydlených oblastech, ovšem následky bývají mírnější).
Kdyby se, tak jako výhledově, za pár let, podařilo - tu domluvou, tu edukací, tu rozdáváním svítilen a odrazek, a tu sankcemi - zvýšit počet řádně osvětlených jízdních kol v noci, a v husté mlze, na 90-95% (protože na 100% člověk nedokáže nic), tak potom, snad, časem, by mohla mít sensus debata o tom, jestli má smysl DRL opatření na kole. A jestliže ano, pak jaké, protože oproti nezbytnému osvětlení v noci to je "vyšší dívčí", na kterou "svazáci" nemají.
odpověz na tento komentářČím dál častěji potkávám ve dne na silnici cyklistu s fakt brutálním světlem, no a bez helmy :-D hlava mi to nebere.....
odpověz na tento komentářPovinné celodenní svícení je u kola ještě větší nesmysl, než u auta. Jednak proto, co už zmínil trance28, a hlavně to za jasného dne nemá sebemenší význam, protože to malé, zpravidla úzce směrové světélko prostě není vidět, i když je tak výkonné, že za tmy může oslňovat. O ekonomice a ekologii ani nemluvě...
odpověz na tento komentářTohle by mělo efekt, když se zruší nelogické denní svícení aut (motoristé vidí jen sami sebe) a ti nejzranitelnější (neobaleni 2tunama oceli) chodci a cyklisté pak nejsou vidět.Takže povinné svícení motorkáři a cyklisté a auta ať proboha zhasnou v Německu auta nesvítí a nic se neděje.
odpověz na tento komentářTak urcite... O co vic budes svitit ve dne, o to vetsi je pravdepodobnost, ze budou vybity baterky za tmy :-)
odpověz na tento komentářUf, už jsem se lekl, že se nedostanu na sortiment světel :-) Je to tam, díky hned jdu nějaké koupit.
...ale jinak dobrá osvětla ;-).
odpověz na tento komentář