TEST: Canyon Nerve AL 9.9

Hliníkový rám, nízká hmotnost, přijatelná cena, velmi dobré vybavení. Takto stručně by se dal představit dnes testovaný bike od německého Canyonu...

Autor: Petr Bureš

Pokud nepotřebujete více zdvihu, vyhovuje vám svižných 110 mm a spokojíte se se sportovnější geometrií a hliníkovým rámem, má pro vás Canyon výborné řešení - model Nerve AL, který je v podstatě takovou levnější hobby alternativou k ryze závodnímu karbonovému XC biku LUX (jeho test najdete ZDE).

Nerve AL sází na devětadvacetipalcový koncept rámu, který je vytvořen za účelem nabídnout jezdci sportovní posez XC zdvihy a přijatelnou hmotnost. Zajímavostí jsou na rámu trubky, resp. jejich tvar. Horní rámová trubka je z jediného kusu. Náročným tvarovacím procesem, který probíhá postupně ve 14ti fázích, je docíleno toho, že se vzpěra u sedlové trubky obešla bez pomocných svárů, což mimo jiné snižuje celkovou hmotnost rámu.

Hydroforming se také výraznou měrou podílel nejenom na tom, že je rám dostatečně tuhý, ale mohly být vynechány také různě zpevňující plechy, které by navyšovaly hmotnost.

Sedlová trubka rámu je výrazně prohnutá a najdeme na ní návarku pro přímou montáž přesmykače. Hlavová trubka je opatřena tapered kompatibilními průměry pro misky hlavového složení a je snížena na minimum, v našem případě na pouhých 120 mm.

Zadní stavba je v tomto případě klasický čtyřčep, který Canyon pojmenoval anti-squat kinematics. Hlavní čep je umístěný v úrovni menšího převodníku a uchycen je v rámci středového CNC dílu, do kterého je výš napojena také sedlová trubka. Hlavní vahadlo spojující tlumič s horními vzpěrami zadní stavby je uchyceno masivním ložiskem před sedlovou trubkou a najdeme na něm nepřehlédnutelný údaj o zadním zdvihu 110 mm.

Patky asymetrické zadní stavby jsou jednoduché a svírají pevnou osu X12 držící v nich zadní kolo. Vlevo pak nechybí ani postmount adaptér zadní kotoučové brzdy.

Řadící bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu. Vstupy a výstupy nejsou opatřeny žádnými speciálně tvarovanými vložkami. Canyon vsadil v tomto případě na jednoduchost eliptických děr a nutno podotknout, že výsledek nevypadá vůbec zle.

Přečteno - 112279x Tagy: testy 29 canyon tech2014

6. Týmy a klubyMathieu van der Poel podepsal Canyonu na 10 let
    Mathieu van der Poel podepsal Canyonu na 10 let

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #14 Tomáš Růžička - vloženo: 09.09.2014 v 14:53:59

Asi málokdy se podaří pravidelnému a dlouholetému čtenáři MTBS ověřit, jestli nám tu kluci, při testování kol, nevěší bulíky na nos :-) Shodou okolností se mi podařilo dostat do ruky tenhle konkrétní testovaný kousek. Během několika dní a pár set kilometrů, jsem si ho vyzkoušel u nás na Křivoklátsku, v těžším terénu pak v Krušných horách a při taškařici KPŽ Karlštejn Tour.

Kolo se ke mně dostalo po skončení projektu Tomáš Bikemaratonec (který jste tu mohli sledovat) a přesedlal jsem na něj z Epicu S-works, který jsem jeden a půl měsíce dráždil v terénu. S výškou 185cm bývám většinou na pomezí velikosti L a XL. Epic, který standardně mívá rám delší, jsem měl ve velikosti XL a tak pro mě bylo první nasednutí na Canyon ve velikosti L trochu šok. Měl jsem opravdu kratší, vzpřímenější posed, který jsem musel na první vyjížďce snad 4x upravovat. Oproti lehčímu Epicu S-works jsem musel Canyona víc přemlouvat do kopce.

No nebyla to láska na první pohled (projetí) …spíš na druhý až třetí, ale o to silnější :-)

Úžasný bajk! Univerzální stroj! Hodí se na pohodovou vyjížďku, nebo řádění v „těžším“ terénu (každý pod tím chápe něco jiného) ale stejně tak se směle postaví na start maratonu, nebo ½ maratonu. Velmi příznivá váha, kola DT Swiss bomba, kompletní sada XT nepotřebuje komentář, brzdy XT s kotouči 180mm – nic lepšího jsem nezažil. Zdálo se mi, že brzdí líp než XTR. Odpružení super, díky nastavení CTD si vyrobíte pohodlný kočár, nebo chrta. Celek je lehký, dobře ovladatelný, pevný – pod mým téměř metrákem váhy se nic nekroutí. Na kratší pozici za řídítky jsem si velmi rychle zvyknul a co mě dostalo … přestala mě bolet záda v bederní části! Kritiku sedla jsem neověřoval, vrazil jsem tam hned vlastní. Kombinace plášťů Continental X King (sám jezdím několik let) a Mountain King mě zarazila, ale nakonec musím uznat, že Mountain King vpředu oproti očekávání na silnici nijak nevadil a v terénu posouval jistotu pilotování ještě o kus dál, než povedený vzorek X-kingu. Sjezdy jsem si nikdy víc neužíval a stejně tak je Nerve více než ucházející kamzík opačným směrem.

Suma sumárum, test MTBS podepisuji a Canyon Nerve je horký favorit při výběru kola na příští sezonu. Můj Trek Top Fuel 26“ půjde asi na odpočinek :-)

2. avatar
    #13 xox - vloženo: 12.06.2014 v 21:55:45

odpověď na Ticho — #10 Holt dan za to ze dostanes super kolo s pomerem cena/vykon nesrovnatelnym u vetsiny jinych znacek. Chce to trochu namahy, ale stoji to za to. Ja si udelal vylet do jejich prodejny v Nemecku, vyzkousel behem hodiny par modelu a ruznych velikosti a z volby jsem stale nadseny. Ze to nevyhovuje kazdemu je jenom dobre, aspon neni kazde druhe kolo Canyon :)

3. avatar
    #12 Michal Tihlařík - vloženo: 12.06.2014 v 11:29:29

odpověď na Ticho — #10 Každý zboží mý svýho zákazníka. Jestli ti prodejní model Canyonu nevyhovuje, tak nakupuj jinde. Já s ním nemám problém a anabáze zjišťování správné velikosti mě nevadí, naopak, aspoň se i něco zajímavýho navíc dozvím.

4. avatar
    #11 Michal Tihlařík - vloženo: 12.06.2014 v 11:27:30

odpověď na Kubick — #9 Zhruba jako ty - viz můj příspěvek #2. Naměřil jsem si cca 85 - 86 cm, akorát na výšku mám "jenom" 180 cm. No a vzhledem k tomu, že Canyoní konfigurátor v podstatě rozhoduje jenom podle inseamu, tak mi to háže M.

5. avatar
    #10 Ticho - vloženo: 12.06.2014 v 11:26:44

Vyloženě mě baví tyhle diskuze pod jakýmkoliv článkem o Canyonu, kde se pokaždé rozjaří někdo, kdo hledá správnou velikost pro sebe podle všech možných tělesných délek.

Soudruzi holt usoudili, že kola se prodávají podle obrázku a kromě jasně daných testovacích akcí a výstav si můžete kolo prohlédnout leda tak přes sklo monitoru. Kola jsou mi celkem sympatická, ale ten prodejní model je teda děs běs.

1. na tento komentář reaguje Michal Tihlařík — #12
    2. na tento komentář reaguje xox — #13
  6. avatar
    #9 Kubick - vloženo: 11.06.2014 v 08:13:01

odpověď na Michal Tihlařík — #6 já mám cca 3 týdny Nerva ve velikosti L. Měřím 189cm, inseam mám někde kolem 85 cm a velikostně je mi akorát. Takže ve tvém případě by Mko byla dobrá volba. Jaký máš inseam?

1. na tento komentář reaguje Michal Tihlařík — #11
  7. avatar
    #8 elkyjoel - vloženo: 10.06.2014 v 12:15:26

Ahoj,

Tesne po vybaleni https://www.dropbox.com/s/rfo8zdu3w7339i0/VIDEO0069.mp4

jK

8. avatar
    #7 mc_boris - vloženo: 10.06.2014 v 09:11:14

Verzi 7.9 mám už půl roku a fest ji proháním. Pokud má někdo konkrétní dotazy (co vím, odpovím), napište mně na mc_boris@volny.cz

9. avatar
    #6 Michal Tihlařík - vloženo: 09.06.2014 v 14:21:00

Díky chlapci za rady, stejně ale by mě potěšilo, kdyby se zde objevil i názor samotnýho testera co a jak. Pamatuju si totiž na loňský nebo kterejtobylrok test Klasickýho Nerva ještě na 26" kolech, kterej byl taky v Lku, ale jezdil na něm člověk vysokej 190 cm a přišlo mu to akorát. Tak mně trochu vrtá hlavou, že by sice jinej model, ale stejná velikost měla najednou pasovat i mojí 180 cm vysoké maličkosti... Tak nějak si říkám, snad ne naivně, že jednotlivý modely jsou co se týče velikostí tak nějak konzistentní, jakože když jednomu konkrétnímu člověkovi bude sedět třeba LUX CF vel. M, tak mu bude sedět i Torque nebo Spectral, taktéž ve velikosti M...?

1. na tento komentář reaguje Kubick — #9
  10. avatar
    #5 xox - vloženo: 06.06.2014 v 22:57:30

Ten jejich konfigurator bere zejmena delku nohou, klidne jdi do L jako mas ted. Ja mam 194 cm a vychazela mi velikost L, ackoliv jsem doposud jezdil na XL 22". Kdyz jsem L-ko v Koblenzi v jejich prodejne zkousel, tak bylo jasne ze je to naprosto spatne a XL je ta spravna volba. Jel jsem si puvodne pro AL na 27,5" ale diky tomu ze ho nedelaji v XL koupil 9.9 SL a zatim naprosta spokojenost a maximalne si uzivam kazdou jizdu!

11. avatar
    #4 marco - vloženo: 06.06.2014 v 18:36:58

odpověď na Michal Tihlařík — #2 KLIDNĚ BER L VELIKOST.

12. avatar
    #3 tomfree - vloženo: 06.06.2014 v 16:30:30

Vždycky,když vidím takové uchycení tlumiče,vše na sedlové trubce,tak si říkám,že to musí nutně časem prasknout.

13. avatar
    #2 Michal Tihlařík - vloženo: 06.06.2014 v 16:01:05

Ta "hnusná šedivá" je naopak úplně boží. Dycky jsem měl s šedou barvou na kolech celkem problém, ale v tomto případě nemám problém udělat výjimku. Buď toto, v nějaké možná nižší specifikaci, dle peněz, anebo Nerve Al 27,5", pasuju na horkýho favorita na příští kolo.

Jenom ještě s dovolením autorovi položím obligátní otázku ohledně jeho tělesných proporcí, tedy hlavně asi výšky, případně ještě délky nohou, pakliže teda se zkoušel měřit dle toho Canyoního konfigurátoru na stránkách..?? Já to zkoušel, a na mých 180 cm a cca 85 - 86 cm nohy mi to sveřepě navrhuje velikost M (17,5"), což je v kontrastu s tím, že celej život v podstatě jezdím na 19" rámu, a tudíž se mi to zdá trochu málo...

1. na tento komentář reaguje marco — #4
  14. avatar
    #1 rybička - vloženo: 06.06.2014 v 15:38:52

Tak se mi zdá, že tohle bude to pravý. Vždycky koukám na kola a říkám si, co všechno bych musel vyměnit, abych byl spokojenej, ale tady na to kolo člověk nemusí sáhnout (snad kromě sedla a časem možná teleskop). Komplet XT, Fox, super kola, Ritchey WCS, prostě pecka. Navíc luxusní váha, prostě pro mně ideál, asi do něj půjdu. I ta hnusná šedivá se mi docela líbí :-).