TEST: Orbea Rise M10

Pár týdnů na přelomu léta a podzimu jsem měl možnost ochutnat, jak jezdí nová odlehčená Orbea Rise a dal jsem jí i sobě pořádně za uši...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš
TEST: Orbea Rise M10

Je jich málo, ale jsou. Asi tak bych stručně charakterizoval specifickou skupinu ebiků, pro které není hlavní prioritou maximální výkon a kapacita baterie, ale co nejnižší hmotnost.

Letos představená Orbea Rise přináší kombinaci karbonového rámu, zmenšené baterie a motoru s upraveným firmwarem, který díky nižšímu točivému momentu i špičkovému výkonu zvládne nabídnout podobný dojezd jako jeho "těžkotonážní" konkurenti, ovšem při výrazně nižší hmotnosti.

Rise je postavený na bázi analogového modelu Occam, ovšem rám je samozřejmě upravený jednak pro integraci baterie do spodní rámové trubky, jednak pro použití pohonu Shimano STEPS. Oproti Occamu pak chybí zpevňující příčka uvnitř předního rámového trojúhelníku a jinak je řešeno také vnitřní vedení řadící kabeláže.

Ohledně kinematiky odpružení Orbea sází na systém Split Pivot, který je v podstatě přepákovaným jednočepem "vylepšeným" o integraci zadního čepu zadní stavby a osy zadního kola. Stejný systém používá například Trek, jen ho nazývá ABP (Active Brake Pivot). Tlumič se nachází v šikmé pozici uvnitř předního rámového trojúhelníku a uchycení k horní rámovce je v rámci jejího zlomu, který má za úkol snížit těžiště kola i standover. Kvůli expanzce tu bohužel není příliš místa pro manipulaci s bidonem, ale vejde se sem i větší láhev a to je nejdůležitější.

Při návrhu rámu si designéři dali docela dost záležet na tom, aby nepůsobil příliš robustním dojmem a to se myslím opravdu podařilo. Profil spodní rámovky nepůsobí rozhodně nijak obludně a často jsem se setkával s nejistými reakcemi lidí - "Tohle je fakticky ebike?".

Daní za design a subtilní spodní rámovku je skutečnost, že baterii nelze z rámu snadno vyndat. Pokud byste to z nějakého důvodu chtěli udělat, museli byste totiž demontovat nejprve celou pohonnou jednotku a následně pak baterii vysunout. Prostě je potřeba počítat s tím, že toto kolo má baterii umístěnou pevně v rámu a vyndávat jednoduše nejde.

Že jde o poměrně specifický bike, dokládá také skutečnost, že na řídítkách nenajdete žádný displej, na kterém byste mohli sledovat funkci a nastavení pohonu. Obvyklý malý zobrazovač, umístěný u představce, tady chybí a jediné. co prozrazuje přítomnost pohonu, je ovládací přepínač režimů u levé rukojeti a startovací kulaté tlačítko, které je zde ovšem ukryto poměrně nízko na sedlové trubce.

Přečteno - 33913x Tagy: testy elektro orbea
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeBylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata
    Bylo to znamení: vysněný gravel Santa Cruz Stigmata
  2. DoplňkyTEST: Crankbrothers Mallet Trail BOA
    TEST: Crankbrothers Mallet Trail BOA
  3. TechnikaFotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
    Fotogalerie: Jak jsme testovali nejnovější Bosch MY25
  4. Tech newsMerida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
    Merida představila zbrusu nové modely e180 a e160 SL s motory Bosch
  5. Testy - RecenzeTEST: Specialized Chisel FS 29
    TEST: Specialized Chisel FS 29
  6. Testy - RecenzeTestovali jsme nejnovější Bosch Performance CX
    Testovali jsme nejnovější Bosch Performance CX

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #10 jinotaj - vloženo: 07.11.2021 v 22:25:43

    Já mám na Risu najetých nějakých 400 Km a vyloženě jsem si to užil. Jel jsem ho třeba jako předjezdec první ženy na Drásalovi a tam to bylo tak akorát.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #9 jinotaj - vloženo: 07.11.2021 v 22:23:09

    Chlapi, škoda, že jste na Risu zatím nejeli, jinak byste tyhle plky z huby nevypustili! Samozřejmě, že to není motorka, jako kola s 90Nm a 625 baterkou, ale pro mne je to kolo, které má opravdu blízko ke klasice a přitom příjemně pomůže. Ale je to záležitost pro aktivní cyklisty, nebo třeba jako kolo pro ženskou, která chce jezdit s manželem, ale ten ještě elektriku nechce. Pro mastodonty 120Kg plus to opravdu není.

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 tntbiker - vloženo: 07.11.2021 v 12:01:28

    odpověď na Cannonbiker — #6 O mopedu, na kterém musíš mít vypnutou baterku, abys na něm někam dojel:-)

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 tntbiker - vloženo: 07.11.2021 v 11:57:20

    odpověď na BikerX — #4 Ale jdi ty, já se tu za pět let vyjádřil snad jen ke dvěma kolům. Takže jaképak ke všem? :-)))

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 Cannonbiker - vloženo: 07.11.2021 v 09:51:59

    odpověď na BikerX — #4 O jakém kole to píšeš pod článkem o mopedu?

    1. na tento komentář reaguje tntbiker — #8
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Cannonbiker - vloženo: 07.11.2021 v 09:32:53

    Pěkný moped, ale na ježdění po městě místo MHD mi to přijde zbytečné. A je škoda těch komponentů, dost by se jich dalo použít na kolo.

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 BikerX - vloženo: 07.11.2021 v 08:40:58

    odpověď na tntbiker — #3 Ježiš tyhle tvoje kecy mi tu chyběly. A hlavně ty závěry, jaký kolo je a jak funguje, ve kterých máš evidentně jasno, aniž bys to osobně vyzkoušel. Víš co by mě zajímalo? Jaký jezdíš ty sám kolo a proč, když na většinu z nich tady nadáváš?

    1. na tento komentář reaguje Cannonbiker — #6
    2. na tento komentář reaguje tntbiker — #7
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 tntbiker - vloženo: 06.11.2021 v 21:40:30

    A ještě jedna poznámka. Mnozí, ti slušnější, se mnou budou souhlasit, ti hloupější se mi budou zřejmě posmívat. Existuje tu jednak lesní zákon, který zakazuje jízdu na kole mimo vyznačené turistické cesty, nebo i neznačené cesty. A existuje i určitá míra zodpovědnosti k přírodě od každého z nás. Na fotkách je patrné, že se ten jezdec prohání na ekole uprostřed lesa, dokonce snad jede po nějakém borůvčí. To tedy není zrovna ideální od redakce cyklistického portálu, která samozřejmě nemusí dělat osvětu, ale minimálně by i beze slov, jen fotkama, by neměla nábádat ještě ty hloupější než je obvyklé, aby je následovali a nerespektovali určitou ochranu přírody a snažili se nedevastovat lesy. Sami nemáme rádi, když potkáme v lese motorkáře. Kolo udělá v lese také paseku, i když samozřejmě menší než motorka. A navíc dáváte ergumenty k tomu, aby se lokality pro cyklisty zavíraly. Což se bohužel už děje.

    1. na tento komentář reaguje BikerX — #4
    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 tntbiker - vloženo: 06.11.2021 v 21:16:41

    Z textu je patrné, že s ohledem na opatrné výrazy se jedná spíš o PR článek než o test kola. Musel jsem se dost smát při čtení. Je třeba úplně jedno, jestli kolo váží 19 kg nebo 23 kg. Pořád to je hodně na tahání do kopce. A tester nás přesvědčuje, jak se na něm jede snadno do kopce:-) Najet 41 km na 350 baterce znamená, že nebyla skoro zapnuta. Vždyť měl ještě tři čárky:-) I když víme, že ty tři čárky na konci jízdy může znamenat brzké zdechnutí baterky. Otázkou vůbec je, k čemu tak drahé ekolo vůbec je. Odpověď znám - k ničemu. Je to kočkopes. Buď si koupím pořádné ekolo s delším dojezdem při zapnutém motoru, nebo normální kolo. Vše mezi tím je nesmysl. Na tak drahých kolech potkávám lidi, kteří mají většinou tak 100 kg. A nejsou to zpravidla mladíci. To je největší cílová skupina pro drahá ekola. A ti by toto kolo určitě neuspokojilo, protože při normálním používání této Orbey s pidi kapacitou baterky dojeli tak dvacet kilometrů. Ale budiž, ať si každý koupím kolo jaké chce. Jen ať pak po první vyjíž%dce nefňuká:-)

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 Jirka Stratil - vloženo: 05.11.2021 v 14:50:40

    18,74kg a mit auto se slabym motorem alias chciply ebike s 350wh baterii a 60nm motorem tak to se vyplati

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744