TEST: Trek Fuel EX 8 29

Jeden z nejuniverzálnějších Treků na trhu, novinku na rok 2017 z modelové řady 29" trailbiků Fuel EX, jsme tentokráte protáhli naším redakčním testem...

Autor: Petr Bureš
Foto: Petr Bureš, Tereza Nusková
TEST: Trek Fuel EX 8 29

Od prvního představení této novinky pro letošní rok sice uplynula již pěkná řádka měsíců, stejně jako od její prezentace v kanadském Squamishi, ze které jsme pro vás přinesli exklusivní materiál loni v létě, nicméně nyní nastal čas prověřit tuhle novinku také v českých luzích a hájích, tak pojďme na to.

Kanadský TEST nového Treku Fuel EX 29" 2017

Pro redakční test jsme si tentokráte záměrně vybrali dostupnější z hliníkových modelů, konkrétně variantu s označením osm. Pod ní jsou sice ještě dva levnější modely 5 a 7, nicméně osmička se zdála být kompromisem s ohledem na její velice slušné osazení, a tím pádem i přijatelnou hmotnost, přičemž je výrazně levnější než karbonové OCLV varianty. Zkrátka jsme se rozhodli prověřit podle nás v našich končinách slušně prodejný model.

Trek letos poměrně dost překopal rozdělení jednotlivých modelových řad, resp. jejich vazby na konkrétní průměry kol. Ve výsledku to tak nějak znamená, že už si nemůžete tak svobodně vybírat zdvih a průměr kola. Trek vám totiž řekne, že Fuel EX je primárně devětadvacítka, alternativně s pluskovými 27,5" koly, jejichž obvod však dosahuje v podstatě podobných hodnot jako devětadvacítka. Naopak Remedy už jako 29" model neseženete a je možné ho mít výhradně jako 27,5" bike a překvapení se konalo také u enduro modelu Slash, který se pro změnu změnil ze sedmadvacítky na výhradně karbonovou devětadvacítku. Prostě mazec guláš na první pohled, ale na pohled druhý v tom najdete smysl poměrně rychle, obzvlášť když proniknete do změn s tím souvisejících.

Fuel EX totiž dostal v podstatě totožnou geometrii jako měly dosavadní 29" Remedy jen s tím rozdílem, že zde Trek ubral jeden centimetr zdvihu. Výsledkem je v podstatě ještě jezdivější model v novém designu s velice podobnými vlastnostmi, kterými disponovalo Remedy.

Samotný rám nového Fuel EX prodělal sice redesign, nicméně shodné geny se svým předchůdcem z roku 2016 nezapírá. Rám je na první pohled jednodušší. Trubky nejsou tak zprohýbané jako tomu bylo a výrazný slopping ještě snižuje celkovou výšku rámu, aniž by k tomu potřeboval pomocnou vzpěru u sedlovky, a to ani u větších velikostí.

Vyztužení přesahu sedlové trubky nad úroveň horní rámovky je zde vyřešeno perfektně kompaktní výztuhou přivařenou mezi tyto dvě trubky. Sváry jsou v tomto místě brilantně zabroušené, sotva byste o tomto detailu řekli, že nejde o karbon.

Výrazné prohnutí sedlové trubky začíná ještě kousek nad čepem hlavního vahadla. Trek zde evidentně příliš nepočítá s tím, že by chtěl někdo toto kolo používat bez teleskopické sedlovky, protože pokud byste chtěli běžnou sedlovku zasunout do rámu níž, příliš by se vám to nepodařilo.

Trek zde používá také nový systém vnitřního vedení bovdenů s jejich fixací uvnitř, takže nedochází k jejich cvakání při jízdě a především tak zvaný Knock Block systém, zabraňující jednak zamčení řídítek, jednak poškození rámu brzdovými pákami, či korunkou vidlice v případech, kdy dojde k pádu a protočení řídítek. Díky této "blbůstce" bylo totiž možné narovnat spodní rámovou trubku a celkově tak o něco zlepšit tuhost zejména v hlavové pasáži.

Zadní stavba je zde typicky trekovská, to znamená přepákovaný jednočep ABP s integrovaným zadním čepem do osy kola. Nově je zde použit standard Boost, to jest širší náboj. Konkrétně jde o specifikaci 148x12 mm, díky které je možné používat jak 29" tak 27,5 plusková kola s širokými ráfky. Trek se přitom stále drží možnosti nabízet jak jednopřevodníkové varianty, tak dvoupřevodníkové verze s přesmykačem, který je zde možno použít.

Bike je možné si také v rámci možností přizpůsobit díky stavitelné geometrii. To lze provézt otočením excentrického uchycení zadní stavby k hornímu vahadlu. Ve výsledku to změní úhel řízení o půl stupně a sníží šlapací střed o deset milimetrů.

Přečteno - 122929x Tagy: testy trek
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Testy - RecenzeTEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
    TEST: Rock Machine Whizz FS I 90 AXS - první dojmy
  2. TechnikaFotogalerie: Norco Fluid C1
    Fotogalerie: Norco Fluid C1
  3. Testy - RecenzeTEST: Norco Fluid C1
    TEST: Norco Fluid C1
  4. DoplňkyTEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
    TEST: Vittoria Terreno Zero - pořádné silniční balóny
  5. TechnikaFotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
    Fotogalerie: Cannondale Moterra SL 1
  6. Testy - RecenzeTEST: Cannondale Moterra SL 1
    TEST: Cannondale Moterra SL 1

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #2 petan - vloženo: 16.05.2017 v 06:37:00

    odpověď na kasmir — #1 Zdravím, 189 cm.

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #1 kasmir - vloženo: 15.05.2017 v 08:07:24

    Dobrý den,

    rád bych se pana Bureše zeptal, jak je vysoký na toto kolo, vzhledem k délce rámu?

    Díky M.Kašpar

    1. na tento komentář reaguje petan — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744