Dnes startuje společná osvětová kampaň trailových center, v níž přibližují vznik a chod oblíbených bikových lokalit...
Rychlebské stezky, Singltrek pod Smrkem, Trutnov Trails, Singletrail Moravský kras, Šemberské stezky. Nejvýznamnější česká trail centra spojila síly a připravila osvětovou kampaň, ve které chtějí veřejnosti přiblížit, co vše obnáší takové traily vybudovat a následně je udržovat. Mysleli jste si, že traily rostou jak houby po dešti? Jste vedle a měli byste číst dál…
Nejsou to jenom stovky hodin dobrovolnické práce, jednání s úřady a veškerý volný čas budovatelů. Aby stále populárnější trail centra udržela traily ve výborném stavu, a to i přes působení povětrnostních vlivů, jejich přirozené opotřebení bikery a aktuálně i těžbu spojenou s kůrovcovými kalamitami, tak je nutné, aby byly traily udržovány profesionálně po celý rok. Náklady na jejich údržbu jdou do statisíců, mnohdy i do jednotek milionů korun.
Jak říká trail builder Jan Rejl z Trutnov Trails: "Když na traily dva roky nesáhneme, tak je po téhle době v podstatě už ani nenajdete!"
Cílem kampaně je přimět bikery k pochopení faktu, že přispívat na údržbu je nutné, přestože takový příspěvek nelze nijak vymáhat a je založený čistě na dobrovolnosti samotných dárců. Ano, zní to poněkud zvláštně, když je něco dobrovolné a zároveň je to v podstatě i nezbytné. Ale pokud chceme mít traily v perfektní kvalitě, kterou dnes již automaticky vyžadujeme, tak by pro nás bikery neměl být problém přispět na údržbu! Nebavíme se přitom o nějakých dramaticky vysokých částkách. "Pade nebo kilo" za den by nám za to mělo stát. Částka rovnající se pár pivům podle nás všech za perfektní bikování plné zábavy i přívalu adrenalinu určitě stojí!
Svůj pohled na věc přidává i Vašek Vlk Volráb, předseda České mountainbikové asociace (ČEMBA o.s.), která kampaň zastřešuje:
„Vstup do přírody je u nás v Česku zdarma. Buďme za to rádi, opravdu si toho važme a nenechejme si na to v žádném případě sáhnout. Ovšem bikování na vymazlených trailech v Trutnově, v Rychlebech, pod Smrkem, na Singlekrasu, Tvarožce, Šemberkách nebo v Sušici a na dalších místech, to přeci není jen o tom, že můžeme zdarma do lesa. Všude tam je přeci velká přidaná hodnota v podobě spousty práce, převezené hlíny, přetahaných kamenů, vyšejpovaných klopenek, odtahaných padlých stromů a všeho dalšího. Stačí zajít na nějakou brigádu a hned budete mít lepší představu, co to stojí opravdové dřiny a úsilí, aby potom někdo přijel a hezky se svezl. Ne se jen tak „zdarma“ projel po obyčejné lesní pěšině, ale zabikoval si s velkou přidanou hodnotou, znásobil svůj zážitek fantasticky natrasovaným a dobře udržovaným trailem. A aby se po dojezdu cítil možná i lépe než po jiných, tolik nám příjemných činnostech. Je to na každém z nás, co vlastně chceme zažívat a jestli nám to stojí za to, abychom si fakt super zabikovali. A borcům, kteří nám ten zážitek umožnili, tak abychom jim i přispěli pade nebo kilo na údržbu nad rámec toho, že si dáme pivo na základně. Pokud to uděláme, tak příště to bude minimálně tak dobré a možná ještě i lepší. Oni to totiž fakt neutratí za hlučnou káru nebo za zlaté kohoutky v koupelně, tím si jsem opravdu jistý a na to je dost dobře znám!“
Za stálou přízeň všech bikerů děkují:
Pavel Horník, Rychlebské stezky
Petr Vaněk, Singletrail Moravský kras
Tomáš Kvasnička, Singltrek pod Smrkem
Pavel Kvasnička, Šemberské stezky
Jan Rejl, Trutnov Trails
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Platit by měli především na elektrokolech jezdící tlustí jezdci na svých 30 kg těžkých krámech co totálně ničí nejen vybudované traily ale i původní ztezky. To je ten hlavní problém. Elektromotorka rozreje úplně vše a měla by mít do lesa úplně zakázaný vstup!
odpověz na tento komentářodpověď na Petr K — #7 odpověď na Petr K — #7 Mám podobný názor. Traily ničí lesy, někde otravuji obyvatele, vysávají z rozpočtů peníze. Zajímavé by bylo nahlédnout do rozpočtů organizací, které je budují a udržují ... Možná jsou ty příspěvky zbytečné, to nikdo z nás neví. Je opravdu neuvěřitelné, že když si někdo chce zajezdit, tak nejdřív musí lítat po lese s lopatou a krumpáčem. A aby zahnul, potřebuje klopenku:-)
odpověz na tento komentářKdyž si projdu ferratu taky mi přijde normální přispět nějakou tou stokorunou tomu, kdo ji postavil a udržuje. Na druhou stranu, mě "trailové ježdění" smysl nedáva. Jsem vlastně trochu alergický na tenhle termín. Celý MTB směr cyklistiky přece vznikl proto, abych mohl na kole mimo silnice, ven do přírody bez toho abych ji musel ohýbat podoby kdy bude "k ježdění". Využít už dávno vzniklé cesty a pěšinky. A že jich v naší krajině je! Místo toho je dneska cool vzít krumpáče, lopaty a někdy i bagry a jít zase kopat do lesa samoúčelné pěšinky abych se mohl na tom svém celopéru pořádně vyřádit. Jedním slovem: absurdní. Trochu mě to poňouká na argument "když na to dva roky nesáhnem, ani tam ten trail nenajdete" odpovědět "v tom případě tam ani nikdy neměl vzniknout".
- na tento komentář reaguje tntbiker — #8
odpověz na tento komentářPro mne je to jen skuhrání, že si neumí sami tvůrci, guurové o podporu říci efektivně, schopně na místě samém. Tohle video se míjí účinkem a dělá medvědí službu. Myslíte, že zde chodí poláci a že pojedou zaparkovat na základnu RS, kde si koupí náramek, a nebudou parkovat ve Vidnavě a jezdit na e-biku zadáčo celý den na RS?
odpověz na tento komentář"Trailovné" na webu MTBS? Myslíte, že zdejší čtenáři jsou Ti, kteří neplatí, jen hoblují klopenky a potřebují soucitné pohledy guruů českých trejlů? RS se nechají zlákat projektem Čemby; nebo co to je za projekt, kde jsou další konkrétní informace než obecné žebrání o peníze? Když jedu na trejly, tak platím, rád tam nechám nemalou útratu na základně, rád přispěju nad rámec, koupím další drobnosti. Proč vzniklo toto video, co má za cíl jeho zveřejnění na MTBS, je zdejší cílovka to pravé? Má to jeden negativní, dlouhodobý, podružný efekt, který mě sere - pro veřejnost se prezentuje, že jediný MTB je ježdění po trejlech. A kde jsou oldschool socky jezdící cestou, necestou po hřebenech mimo hrabankové načechrané stezky? Ti časem už nebudou existovat, protože MTB je potřeba zavřít do center...
odpověz na tento komentářodpověď na Burgr — #3 No já jen že ti chlápkové na videu kteří se zřejmě o traily starají žebrají prachy po cyklistech po pár korunách a přitom se jim tam válí peníze u podnikatelů, instruktorů jízdy na kole, a v přilehlých obcích.
odpověz na tento komentářodpověď na tntbiker — #1 Spousta podnikatelů to tak dělá. Postupně na to přicházejí. Ale je fajn trknout víc i přímo cyklisty :-)
- na tento komentář reaguje tntbiker — #4
odpověz na tento komentářA ještě stručně. Chcete peníze po těch, kteří jedou na trail třeba tři hodiny, utrácí za benzín, utrácí na základně, utratí za penzion. Ti asi rádi přispějí. Ale především byste měli chtít peníze po těch, kteří na trailech profitují. Protože mnoho trailů se nepostavilo z důvodu, aby cyklisté měli kde jezdit ...
odpověz na tento komentářMyslím že každý mohl přispět. Ale zdroje jsou i jinde. Traily přivedou do kraje lidi, kteří tam utrácí. Ať pravidelně přispívají okolní penziony a další provozovny, které na přítomnosti trailů vydělávají. Třeba v Rakousku všichni přispívají na rozvoj turistického ruchu. Aby z toho pak sami profitovali. U každého trailu je nějaká půjčovna kol jedné značky. Proč by firma, která si tam dělá reklamu na kola nemohla pravidelně přispívat? Ona na těch kolech nic neprodělá. Po sezóně je prodá zřejmě minimálně za nákupku. Na trailech učí jezdit lidi hodně učitelů, za peníze. Používají traily ke svému výdělku, svému podnikatelskému záměru. Neměli by i oni přispívat nějakou slušnou částkou? Když už i pro jejich výdělek tam někdo pracuje, aby měli kde učit? Je to vše k zamyšlení, protože těch zdrojů není mnoho a bude ještě méně.
- na tento komentář reaguje Burgr — #3
odpověz na tento komentář