Čerstvým prohlášením by UCI dala ráda na vědomí, že e-biky jsou jednou z disciplín, nad níž převzala záštitu. Je to reakce na federaci FIM, která chce pořádat MS v enduru e-biků...
Horská elektrokola jsou pevnou součástí cyklistické rodiny – kola používaná nadšenci do tohoto sportu najdete v nabídce celé řady renomovaných výrobců kol. Již několik národních federací přidružených k UCI dokonce pořádá svá mistrovství v této disciplíně, v níž vítězí esa světa XCO, jakým je například dvojnásobný olympijský vítěz a pětinásobný mistr světa Julien Absalon.
Aby Mezinárodní cyklistická federace UCI podpořila vývoj této oblíbené aktivity mezi cyklisty všech úrovní, dne 1. ledna 2019 začlenila horská elektrokola do svých Pravidel (Část IV: Horská kola) a udělila pořadatelství Mistrovství světa horských elektrokol pro rok 2019 do Mont Sainte-Anne, kde se bude konat vůbec první ročník v této disciplíně. Tyto akce, jež ponesou souhrnný název WES E-Bike Series, jsou součástí mezinárodního kalendáře horských kol UCI pro rok 2019. Od roku 2020 se pak bude konat Mistrovství světa UCI a šampionáty jednotlivých kontinentů.
S ohledem na překotný vývoj v této disciplíně bylo UCI velice překvapeno prohlášením, které učinila Mezinárodní motocyklová federace (Fédération Internationale de Motocyclisme – FIM) o pořádání Mistrovství světa elektrokol FIM v enduru. To se má konat v termínu 1. – 2. června bez jakýchkoliv regulatorních základů.
Mezinárodní cyklistická federace UCI již v září 2017 uvědomila Mezinárodní motocyklovou federaci FIM o tom, že akce na poli horských elektrokol spadají výhradně pod její jurisdikci a že příslušné úlohy obou federací (jak UCI, tak FIM) jsou jednoznačně dané a nebudou zpochybňovány.
Svět elekrokol nově reprezentuje např. Marco Aurelio Fontana
V Nařízení UCI, schváleném Výkonným výborem organizace v srpnu 2018, se stanoví, že výkon motoru horských elektrokol nesmí přesáhnout 250 wattů a že asistence je povolena do maximální rychlosti 25 km/h. Tato definice koresponduje s platnými Směrnicemi EU (EN-15194), jež jednoznačně definují „jízdní kolo s motorovou asistencí“ (většina z vás jistě ví, o jakou definici kráčí, ale přeci jen pro připomenutí: kolo vybavené doplňkovým elektromotorem, jenž bude mít maximální průběžný výkon menší nebo roven 250 W, u něhož se činnost motoru vypne v případě, že cyklista přestane šlapat, a výkon motoru se dále progresivně snižuje a nakonec se motor zcela vypne dříve, než rychlost kola dosáhne 25 km/h, pozn. redakce).
Mezinárodní cyklistická federace UCI by chtěla oznámit, že akce v oblastech spadajících pod její exkluzivní pravomoci, jež jsou součástí kalendáře Mezinárodní motocyklové federace FIM, stejně jako akce národních organizací, jež jsou členy FIM, budou v souladu s tímto nařízením považovány za „zakázané“. Proto se každý jezdec, jenž je držitelem licence vystavené UCIa jenž by se zúčastnil některé z těchto výše uvedených akcí, vystavuje disciplinárnímu postihu.
Prezident Mezinárodní cyklistické federace UCI, pan David Lappartinent, prohlásil: „Těší mne ten rozmach, jaký dnes můžeme sledovat v oblasti horských elektrokol. Ta jsou prostředkem, který dává možnost začít s horskou cyklistikou – poměrně náročnou disciplínou - novému publiku a který také oceňují špičkoví jezdci. Organizace UCI má v úmyslu rozvíjet tuto aktivitu, která stejně jako ostatní formy cyklistiky, nyní spadá pod její exkluzivní jurisdikci.“
Julien Absalon na e-biku již závodí a sbírá první úspěchy, je například první mistrem Francie v této disciplíně
Dvojnásobný olympijský šampion a pětinásobný vítěz mistrovství světa, Julien Absalon, prohlásil: „Horské kolo s asistencí elektromotoru je pro mě novou výzvou. Vyhrál jsem první Mistrovství Francie a nemůžu se dočkat Mistrovství světa UCI, které se bude v září konat v Mont-Saint-Anne. Za deset let pak budu moci říkat „Byl jsem tam!“ Horská elektrokola jsou nástavbou olympijského cross-country. Je dobré, že organizace jako UCI berou nové postupy vážně. Výrobci, sportovci i veřejnost, ti všichni jsou při tom. Elektrokolo je společenský fenomén, jenž přispívá k rozvoji našeho sportu. Je skvělé, že to bylo uznáno i na nejvyšší úrovni.“
Francesco Di Biase, organizátor seriálu horských elektrokol WES E-Bike Series uvedl: „V letošní sezóně se stáváme součástí kalendáře mezinárodních akcí na poli horské cyklistiky pod patronací UCI vůbec poprvé a čeká nás několik podniků. Předpokládáme účast mezinárodního pole sportovců vysoké úrovně. Jsme velmi pyšní na toto uznání ze strany mezinárodních orgánů a i nadále chceme spolupracovat s UCI na rozvoji horských elektrokol.“
Zdroj: Prohlášení UCI z 5.4. 2019
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Jeden z nejnáročnějších a nejprestižnějších etapových závodů horských kol na světě – Cape Epic se... Příspěvek Jak se plní sny. Aneta Hovorková míří na Cape Epic pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Před pár dny byla při pietním aktu uctěna památka 18leté švýcarské cyklistky Muriel Furrer, která...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
Jen na okraj. Pokud do šlapacího auta dám elektromotor, tak z toho dostanu motokáru nebo E-šlapací auto?
odpověz na tento komentářodpověď na karel.neugebauer.7 — #3 UCI má poslední dobou k elektromotorům velmi pozitivní vztah. Stačí se podívat do profipelotonu. Samá baterie, elektromotory v přehazovačkách, přesmykačích, nově i teleskopických sedlovkách, To už nejsou stroje, k jejichž provozu stačí jen lidská síla. Bez nabité baterie a bzučícího elektromotoru prostě nefungují, nedají s ke svému účelu použít. Kontaminace jízdních kol elektromotory je UCI otevřeně podporována. Proto ani není divu, že se tak hlásí k e-bikům.
odpověz na tento komentářTaky si myslím, že to patří pod FIM. Ono to je opravdu nešťastné oficiální označení jako kolo. Je to motorový prostředek. Kolo je dle mě prostředek poháněny vlastní silou. Ale prachy jsou prachy. Proto to UCI řeší tak agresivně.
- na tento komentář reaguje panzdenda — #4
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #1 Já souhlasím. Tlačení e-biků je dáno komerčním potenciálem - výrobci můžou primárně vydělat víc peněz na lidech, kteří by na normálním nejezdili. Cyklistika je ale jen jedna, nemyslím si, že e-biky jí nějak pomáhají, jak tvrdí Julien (kdoví, zda za to není placený). E biky jsou za mě když už, tak E-cyklistika, pokud ne rovnou motorky. Průnik s FIM je ale pro mě logický.
odpověz na tento komentářZa mě - má to motor, nechť to patří pod FIM. Obráceným pohledem nikdo by asi nepřesunul třeba WRC pod UCI jenom kvůli tomu, že to začal jezdit Julien nebo Marco. :-) Prostě jenom cyklistika bude dobrým předpokladem pro provozování tohoto sportu.
- na tento komentář reaguje rotik — #2
odpověz na tento komentář