UCI vystavila stopku motorům DJI Avinox na mistrovství světa

UCI neschválila elektrické pohony pro použití v závodech světového šampionátu, důvodem je překročení maximálního povoleného výkonu 750 W...

Autor: Petr Bureš
Foto: DJI
UCI vystavila stopku motorům DJI Avinox na mistrovství světa

 
Možná jste o tom již slyšeli, protože debata ohledně nových výkonnostních hodnot čínského pohonu DJI Avinox, které již od svého loňského představení plní stránky různých odborných médií kvůli tomu, že po letech určité "stagnace" se DJI rozhodlo prolomit nepsaná pravidla a technické hodnoty týkající se jak dostupného točivého momentu, tak i maximálního výkonu. To se ovšem nelíbí Mezinárodní cyklistické unii, která tak nepovolila start e-bikům vybavenými motory DJI Avinox na probíhajícím světovém šampionátu ve Švýcarsku. To se bohužel odrazilo i na tom, že český specialista na XCO závody ebiků Michal Swárovský se letos na MS nepředstaví, jeho nový stroj Crussis je právě vybavený zmiňovanou značkou. 

Zatímco točivé momenty se ještě do loňska pohybovaly běžně mezi cca 70–90 Nm, Avinox nabízí 105 Nm. Donedávna se maximální špičkové výkony pohybovaly v rozmezí 600–700 W – Avinox posouvá tuto hranici na 1000 W a jediná hodnota, která zde zůstává z důvodu legislativy zachována, je maximální rychlost dopomoci 25 km/h.

Vysoký dostupný výkon, kterého jsou schopny pohony od DJI dosahovat, byl samozřejmě trnem v oku renomované konkurenci v čele s Boschem, která se od té doby snaží tlačit na to, aby se legislativa v tomto směru novelizovala a obecně se zasadila o to, aby se na trh dostávaly pohony nejenom s omezením maximální rychlosti, ale také maximálního výkonu.

UCI se v tomto ohledu rozhodla, že pro letošní mistrovství světa doplní svá homologační pravidla pro schvalování pohonů, které bude možné použít na závodech světového šampionátu, a to nejen se stávajícím omezením rychlosti, ale rovněž i výkonu – a to na maximální hodnotu 750 W, přičemž regulaci týkající se maximálního dovoleného točivého momentu se UCI zatím rozhodla nezavádět.

Problematika maximálního výkonu na trhu dostupných elektropohonů je, dalo by se říci, z určitého pohledu úsměvná, protože obecná deklarace, že nominální výkon elektrických pohonů musí být jen 250 W, je v podstatě pouze papírovou hodnotou a nijak nevypovídá o skutečném výkonu konkrétního pohonu. Všichni výrobci tuto hodnotu po mnoho let vysoce překračují a pokud se bavíme o špičkových výkonových hodnotách dostupných alespoň po dobu několika desítek sekund, je tato hodnota většinou mnohonásobně vyšší.

Podívámeli se na aktuální konkurenci z pohledu pohonů, tak mezi nejsilnější aktuálně patří modely Powerplay od kanadského Rocky Mountain a rovněž i letos nově představené modely LEVO 4. generace od amerického Specialized, které v obou případech nabízejí výrazně vyšší točivé momenty, překračující hranici 100 Nm. Nicméně rychlostním i výkonnostním limitem se v obou případech drží pod stanovenými limity, což ve výsledku znamená, že se jich restrikce UCI netýká – stejně tak jako se netýká nejnovějších biků s eRkovými motory Bosch, případně s klasickými Bosch CX pohony 5. generace s nejnovějším updatem.

Paradoxem poslední doby tak je, že zatímco někteří výrobci představují různé updaty, kterými své stávající pohony posilují, DJI avizovalo, že umožní naopak updatem svého pohonu snížit maximální výkon z 1000 W na kýžených 750 W. Nicméně tento update zatím na motory DJI není dostupný, a tak se UCI rozhodla biky s tímto pohonem na letošní světový šampionát nepustit. 

Otázkou ale je, jak moc zpráva ovlivní dění v této disciplíně, která ani po šesti letech od své premiéry na světovém šampionátu, nepřilákala širší startovní pole. Závod je na MS na programu dnes a na startovní listině je 16 mužů a 8 žen....  

Přečteno - 8900x Tagy: elektro dji avinox uci valais
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. ServisPrémiový výrobce ebiků M1 Sporttechnik končí
    Prémiový výrobce ebiků M1 Sporttechnik končí
  2. TechnikaFotogalerie: Kellys Theos F100
    Fotogalerie: Kellys Theos F100
  3. Testy - RecenzeTEST: Kellys Theos F100 - nevídaný superlight
    TEST: Kellys Theos F100 - nevídaný superlight
  4. TechnikaFotogalerie: ORBEA Wild M-LTD
    Fotogalerie: ORBEA Wild M-LTD
  5. OstatníMaja Wloszczowska míří za Kateřinou Nash do vedení UCI
    Maja Wloszczowska míří za Kateřinou Nash do vedení UCI
  6. DoplňkyDJI uvádí na trh Osmo Action 6 s obřím čipem
    DJI uvádí na trh Osmo Action 6 s obřím čipem

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #12 fama - vloženo: 13.09.2025 v 23:42:46

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #11 fama - vloženo: 13.09.2025 v 23:42:19

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #10 zirecek - vloženo: 12.09.2025 v 20:45:47

    Důležitá informace v článku je na konci: "Otázkou ale je, jak moc zpráva ovlivní dění v této disciplíně, která ani po šesti letech od své premiéry na světovém šampionátu, nepřilákala širší startovní pole. Závod je na MS na programu dnes a na startovní listině je 16 mužů a 8 žen...".

    Bohužel výrobci to tlačí, na MTBS každý Xtý článek o elektroskůtru, bývalí závodní jezdci jsou "ambasadoři" elektrokol (účtenky se neptají, platit se musí), takže "blijou" z úst PR kecy o elektru, kdy se jim musí plantat jazyk.

    Na e-bike má svůj opodstatněný význam u lidí s vyšším věkem, pro většinu jsou biokola. Jsem rád, že to tak nadále zůstává.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #9 jenny - vloženo: 12.09.2025 v 17:13:34

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #8 jenny - vloženo: 12.09.2025 v 17:11:28

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #7 karel.neugebauer.7 - vloženo: 06.09.2025 v 17:06:26

    odpověď na petan — #2 UCI toto přece nemá vůbec řešit, ty závody mají být pod dornou. Jenže UCI a výrobci jsou nenažraní. Za mě jediná věc, co se může nazývat názvem "jízdní kolo" je věc, poháněná vlastní lidskou silou. Totéž už roky tvrdí wikipedie. (éčko mám a jsem z něj nadšený).

    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #6 fama - vloženo: 05.09.2025 v 00:00:11

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #5 fama - vloženo: 04.09.2025 v 19:47:22

    komentář byl smazán

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #4 trance28 - vloženo: 04.09.2025 v 16:24:08

    odpověď na petan — #2 UCI by mela motorkare razne poslat tam,kde slunce nesviti... A mohou si zavodit treba pod hlavickou Sveta motoru

    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #3 midlander - vloženo: 04.09.2025 v 12:43:23

    Tyhle debaty už opravdu více připomínají technické regulace motosportu. Za chvilku se začnou přidávat boost zóny a pitstopy pro výměny baterek.

    odpověz na tento komentář
  11. avatar
    #2 petan - vloženo: 04.09.2025 v 11:48:21

    odpověď na Aleš Procházka — #1 Aleši nechci se tady pouštět do zpochybňování tvrzení, že cyklistika je jenom jedna a jestli elektrifikace do cyklistiky patří nebo ne, ale podle mě je důležité bikovému světu sdělit, že UCI prostě udělala nějakou pomyslnou čáru, která má nastavit určitá pravidla pro to, aby měli "motorkáři" na startu alespoň podobné když ne úplně stejné podmínky. To je vše.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #4
    2. na tento komentář reaguje karel.neugebauer.7 — #7
    odpověz na tento komentář
  12. avatar
    #1 Aleš Procházka - vloženo: 04.09.2025 v 11:29:22

    Zdar, na jedné ploše MTBS.cz teď najdeme paradoxy: krásnej počin Honzy Fojtíka, čundr po vlastní ose na Mistrák na gravelu a zase čundr s kámošema - vlastně princip toho našeho celoživotního ježdění na kole. A do toho technický absurdity UCI Mistrovství světa elektrokol, kde stačí přečíst jen začátek a hned pryč od toho. Tak hezkej konec léta všem!

    1. na tento komentář reaguje petan — #2
    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744