XC Závodní Technika 2011 - 2022

Jak se změnil závodní materiál od prvního ročníku světového poháru na Vysočině v roce 2011? Čemu vděčil Jára Kulhavý za své největší úspěchy a na co sázel naopak tehdy druhý Nino Schurter? 

Autor: Petr Bureš
Foto: Archiv
XC Závodní Technika 2011 - 2022

Dlouhých jedenáct let nás dělí od prvního světového poháru horských kol, konaného v Novém Městě. Co všechno se během těch let na Vysočině událo jste mohli pravidelně sledovat nejen u nás na MTBS. My se dnes pokusíme ohlédnout za tím, jaké nejdůležitější změny se od té doby udály v rámci technického pokroku, kam se posunula závodní kola a v čem se liší tehdejší a dnešní výbava špičkových závodních kol.

Rok 2011 byl vysloveně snový pro Jardu Kulhavého. Na start svěťáku v Novém Městě, který se tehdy jel v polovině srpna až jako šestý závod SP, totiž nastupoval v dresu vedoucího závodníka s jedničkou na startovním čísle. Mimochodem s dvojkou nastoupil Nino a s trojkou Julien :-). Jára si tehdy všechny na trati doslova povodil a po zásluze s náskokem před bouřícími tribunami vyhrál. Těžko říct z kolika procent se na jeho výsledku podílela technika, ale jisté je jedno; tehdy jako jeden z mála sedlal 29" celoodpružený bike...

Kulhavého hattrick přivedl diváky v Novém Městě do varu

Fotogalerie: Světový pohár XC Nové Město - Elite

Rámy a materiály

Je potřeba si říct, že už v roce 2011 jednoznačně převládaly v závodním pelotonu karbonové rámy. Většinou šlo o hardtaily postavené z nejlepších uhlíkových vláken, která byla tehdy k dispozici. V tom se tehdejší a dnešní doba v podstatě neliší.

Neliší se vlastně ani v původu samotných rámů, protože většina renomovaných cyklistických firem začala právě v novém miléniu stěhovat své výrobní závody na Dálný východ. Zatímco ještě třeba v roce 2005 měly některé Cannondaly na sobě nálepku "Hand Made in USA", po roce 2010 zbyla takovýchto produktů jen hrstka.


Cannondale Scalpel 2011 a 2022

 

Dnes naopak v závodním pelotonu převládají jednoznačně rámy celoodpružené a to mnohdy už se zdvihy oscilujícími mezi 100 až 120 mm, protože profily některých tratí a náročnost technických překážek od té doby natolik narostly, že se tomu přizpůsobily nejenom zdvihy závodních kol, ale výrazně pak i jejich geometrie a stále častěji jsou pak k vidění na závodních speciálech také teleskopické sedlovky, které před jedenácti roky akorát začínaly na nejdražších allmountain modelech.

Průměry kol

Naprosto odlišná situace byla z pohledu techniky a zejména závodních XC strojů, co se týká používaných průměrů kol. Tehdy totiž devětadvacítky sice již nějakou dobu existovaly, ale na továrních topmodelech ještě zdaleka takový prim jako dnes nehrály.


Scott Scale 2011 a Scott Spark 2022 - závodní týmová kola tehdy a nyní

 

Většina firem "testovala" zájem o devětadvacítky nejprve na svých hardtailech, zatímco celoodpružené modely se tehdy až na pár výjimek stále vyráběly v 26" provedení.


Nino tehdy startoval ještě na 26" karbonovém Scalu

 

Například Cannondale dodával jako svůj XC topmodel 26" hardtail Flash a k němu adekvátní 26" Scalpel. Devětadvacítku měl ale jen v dostupnější specifikaci na karbonu a podobně na tom byl i Scott. Ten měl také svého tehdejšího Sparka jen v 26" provedení, ale hardtail Scale už uměl na karbonu jak v 26" tak 29" verzi. O notný kus dál pak byl americký Specialized, který měl v té době k dispozici v S-Works provedení jak 29" tak 26" modely hardtailu Stumpjumper HT i fullu Epic FSR.

Dnešní optikou, dalo by se říci zaostale, působil třeba takový Superior, který závodního karbonového fulla vůbec neměl a top závodní hardtail Racing Team Issue nabízel jen na šestadvacítkách s tím, že devětadvacítky byly v nabídce pouze u dostupnějších sportovních kol pod 50 tis Kč.

Pohon a řazení

Z dnešního pohledu vykouzlí mnohému pamětníkovi úsměv na rtu i vzpomínka na tehdy používané pohony. Jednoznačně tehdy dominoval nový systém 2x10, který nabízelo jak Shimano tak konkurenční Sram.

Nejčastěji se používaly desítkové kazety s rozsahem 11-34 a 11-36z. K nim pak výrobci v rámci šestadvacítek přiřazovali převážně kliky s dvoupřevodníky 28-42z. a u devětadvacítek pak adekvátně lehčí převody zajišťovaly kombinace buď 24-38z. nebo 26-39z. U Shimana to tehdy byla doména nového XTR, zatímco u dostupnějších sad XT a SLX stále vládly trojpřevodníky. Sram v té době startoval svůj inovátorský boom, který započal nejprve plošnou redukcí na dvouplacky, aby nedlouho poté úplně zrušil přesmykače a přešel nejprve na 1x11 a posléze na dnes běžných 1x12.


Tehdejší a dnešní Epic jsou si nejpodobnější z dnes uváděných značek

 

Z pohledu jedenáctileté historie je pak velice zajímavé sledovat i genezi v používání zapletených kol. Tehdy byly standardem úzké hliníkové ráfky, náby s klasickými rychloupínáky a 2,1" široké pláště. Postupem času, jak se zvětšovaly průměry kol, přibývaly pevné osy a rostl jejich rozměr až k dnešnímu boost standardu. Mimochodem, spolu s ním pak přišly i do závodního XC pelotonu v posledních letech hojně rozšířené 30 mm široké ráfky převážně v karbonových specifikacích a s nimi ruku v ruce i výrazně širší pláště 2,25" ale mnohdy i 2,35" široké.

Pokud bychom vedle sebe dnes postavili tehdejší závodní speciál a ten současný asi byste na první pohled pochopili jak dlouhou cestu ušel bikový průmysl během těch jedenácti let. Dnešní nejmodernější XC geometrie byste našli sotva na tehdejších enduro kolech a to vůbec nemluvím o sofistikovanějším odpružení, jeho ovládání, různých typech integrace, vnitřním vedení atd, atd...

Sám jsem zvědavý co si budeme o dnešních kolech říkat za dalších jedenáct let, ale jsem téměř přesvědčený o tom, že tak velký skok jako mezi 2011 a 2022 to už rozhodně nebude. Ale kdoví co nás čeká...

Přečteno - 12677x Tagy: xc karbon
Zapojte se do diskuze

Mohlo by vás zajímat

  1. Tech newsEnve snížilo cenu i váhu svých prémiových karbonových kol
    Enve snížilo cenu i váhu svých prémiových karbonových kol
  2. Tech newsRocky Mountain boří mýtus novým Elementem
    Rocky Mountain boří mýtus novým Elementem
  3. Testy - RecenzeTEST: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
    TEST: Trek Procaliber 9.7 AXS Gen 3
  4. DoplňkyTEST: Javax RX 521 - karbonová gravel kola
    TEST: Javax RX 521 - karbonová gravel kola
  5. Tech newsEquator rozjíždí titanové rámy Yasei & Sensei
    Equator rozjíždí titanové rámy Yasei & Sensei
  6. Tech newsNorco přidává karbonový trailbike Fluid FS
    Norco přidává karbonový trailbike Fluid FS

Vlož svůj komentář:

Pro vkládání komentářů je nutné být přihlášený.
Proto se, prosím, tedy buď přihlašte nebo registrujte.
  1. avatar
    #10 Babaja - vloženo: 07.05.2022 v 22:47:21

    odpověď na trance28 — #9 Tak použitelné to kolo bude vždycky. O tom žádná :-) A bude na něm radost jezdit. Jen na to člověk musí mít prachy. Chtěl bych to jednou zažít.

    .

    odpověz na tento komentář
  2. avatar
    #9 trance28 - vloženo: 06.05.2022 v 23:47:31

    odpověď na zirecek — #7 a ted by me zajimalo, proc je Ninovo kolo normalne nepouzitelne?

    1. na tento komentář reaguje Babaja — #10
    odpověz na tento komentář
  3. avatar
    #8 Mira - vloženo: 06.05.2022 v 23:06:16

    odpověď na Frybis — #6 Má reakce byla o tom, co měl Specialized před 10 lety a co měli ostatní. V podstatě nic, Specialized byl o parník jinde. Globálně rozhodně. Nebudeme se bavit o tom, co je lepší systém. Ber to jako jako hodnocení celku, odhad vývoje. Tam to Specialized odhadl dokonale, byl leader. Ostatní jen kopírovali.

    odpověz na tento komentář
  4. avatar
    #7 zirecek - vloženo: 06.05.2022 v 22:19:34

    Nikdo nemá zájem o kolo Nino Schurtera. XC se posunulo do naspídováného sprintovacího freeridu. Kola závodníků jsou jako F1 - pro normální použití nemyslitelné. Ten kdo bude slintat nad kolem Nina, si koupí jen značku Scott a podobný koncept jako má Nino. Odlišnost top modelů závodníků je stále větší od masy. Většina hlavních velikých značek zaspala na vavřínech a tlačí se tam jiní. Což je dobře, má to nějaký vývoj, což je přínos pro nás uživatele. Za chvíli nás zase čeká obroda a znovuzrození HT MTB.

    1. na tento komentář reaguje trance28 — #9
    odpověz na tento komentář
  5. avatar
    #6 Frybis - vloženo: 06.05.2022 v 21:39:44

    odpověď na Mira — #5 Má reakce nebyla na čtyřčep před deseti lety, ale na to, že by Scott měl být leaderem protože to celé schoval. Spešl v té době pronikl fullem v 29". Geo je úplně jiná. Čtyřčep je jednoduchý, hlavně výrobně a na seřízení tlumiče. Což je pro masu podstatné. Spešl nebo Scott by při svých maržích stál ve virtuálu ještě o další desítky víc a potřeboval více pozornosti na seřízení. Ale pokud si někdy přejel alespoň 5 kořenů po sobě na deseti metrech na čtyřčepu a virtuálu, tak bys nemluvil jinak :-) Nyní se do inovací výrazně projevují komerční zájmy. Je pryč doba, kdy si přijel na závody a tam profíci měli výbavu na kterou si normální člověk nesáhl. Teď je naopak třeba aby si každej mohl koupit kolo jako má Nino. A i kdyby to byl krok vedle, tak stejně Nino pojede na komerčním modelu, i kdyby to mělo stát umístění.....

    1. na tento komentář reaguje Mira — #8
    odpověz na tento komentář
  6. avatar
    #5 Mira - vloženo: 06.05.2022 v 20:54:15

    odpověď na Frybis — #4 Nechápeš časové souvislosti. Kdo byl tehdy ve světovém XC leader. Ano, byl to Specialized se 4- čepem, Brainem a na 29" a funkční geometrií, kdy filosofie kola se nelišila i po dalších 10 let a víc.

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #6
    odpověz na tento komentář
  7. avatar
    #4 Frybis - vloženo: 06.05.2022 v 18:50:04

    odpověď na Mira — #2 To bych netvrdil, čtyřčep bude vždy jen čtyřčep a je jedno jestli je schovanej, nebo s malým zdvihem. Na kořenech vždy zbrzdí více než virtuál. Tam když se dobře poladí tlumič, tak je vlastnostmi úplně jinde.

    1. na tento komentář reaguje Mira — #5
    odpověz na tento komentář
  8. avatar
    #3 jemen01 - vloženo: 06.05.2022 v 16:38:53

    pekny clanek,diky!

    Jen bych dodal ze 2012 uz bylo Scalpel 29 ktery je karbonovy ram, 29''kola,pevne osy,lefty,rekl bych ze 2012-2022 ten skok nebyl az takovy. nejvetsi rozdil pred deseti lety bylo jak zminovane v clanku 2x10 prevody....

    jinak ten skok byl vyrazne radikalnejsi z roku 2002-2012 ,kde byly V brzdy,26 ''kola,hlinikove ramy prakticky ......

    Ja si osobne nemyslim ze se toho tolik udalo za poslednich 10let.jasne vyssi zdvihy a a boost osy,ale prijde mi to to same,kdyz to porovnam jaky byl progress 1992-2002 a 2002-2012

    odpověz na tento komentář
  9. avatar
    #2 Mira - vloženo: 06.05.2022 v 12:21:15

    Tady je vidět jedna věc. Specialized tehdy dobře odhadl vývoj XC, Epic v té době neměl konkurenci. Ostatní ho pak jen kopírovali. Teď už je to víceméně srovnané, jediný Scott mi teď díky integraci tlumiče přijde jako výrobce, který určuje možný další směr.

    1. na tento komentář reaguje Frybis — #4
    odpověz na tento komentář
  10. avatar
    #1 Frybis - vloženo: 05.05.2022 v 21:54:49

    Super článek :-) Dík!

    odpověz na tento komentář

redakční systém | ISSN 1803-5744