A nebylo to jen o Schurterovi, ale i o prvním vítězství Rebeccy McConnell, fanoušcích a trati. Úvodní díl SP v Brazílii zakončil Cink jako desátý...
Je to dlouhých 16 let kdy naposledy Brazílie hostila Světový pohár DHI a 17 let, co se naposledy rozdávaly body do SP v cross country. Tehdy v Balneario-Camboriu dojel bývalý trenér Ondřeje Cinka (Kross Orlen) Milan Spěšný na šestém místě, což bylo něco naprosto nevídaného. Dnes v Petrópolisu skončil Ondřej desátý, necelé dvě minuty za úřadujícím mistrem světa Nino Schurterem (SUI, Scott Sram), jenž se po dlouhých třech letech radoval z vítězství v SP. A nebylo to lecjaké vítězství, byla to jeho třiatřicátá výhra, kterou se tak vyrovnal Julienu Absalonovi. Ani závod žen nezůstal bez historického okamžiku - první vítězství v kariéře zaznamenala třicetiletá Australanka Rebecca McConnell (Primaflor Mondraker). Přičteme-li k tomu 35 tisíc fanoušků, byl letošní úvod Světového poháru XCO naprosto fenomenální podívanou. Podle některých dokonce nejlepší závod SP historie.
Nino Schurter
V 11:20 místního času, v 16:20 SEČ odstartoval závod elitních žen i se dvěma českými reprezentantkami na startu - Terezou Tvarůžkovou a Janou Czeczinkarovou, které jely v národních dresech. Na startu ovšem chyběly 3 hvězdné jezdkyně z cross - country scény; Paulinne Ferand Prevot (FRA, BMC) - po pátečním short tracku se necítila ve své kůži, nakonec na svém instagramovém profilu zveřejnila, že je nemocná, nebyla schopna do závodu nastoupit a jen pogratulovala vítězce Rebecce McConnell (AUS, Primaflor Mondraker).
Na start závodu nenastoupila ani 3. žena ze short tracku Evie Richards (GBR, Trek Factory), světová šampionka v cross - country, ji zase trápily žaludeční problémy. A na start short tracku i cross country se nepodívala olympijská vítězka Jolanda Neff (SUI, Trek Factory). Ji zase trápil kašel, na covid byla ovšem dle svého prohlášení na sociálních sítích testována negativně.
Loana Lecomte a Rebecca McConnell
Drama v závodě žen
Byl tedy vůbec závod bez těchto hvězd zajímavý? Byl a jak! Hned po startu se na čele objevila Loana Lecomte (FRA, Canyon CLLCTV), suverénka loňského světového poháru, letos jezdící v novém týmu i na nových kolech. Na Canyon přesedlala po třech letech strávených na kolech Massi. Její plynulé tempo a skvělé vrchařské schopnosti v první polovině závodu přesvědčovaly fanoušky, že si dnes dojede pro triumf. Za ní se ovšem přetahovala dvojice Rebecca McConnell (AUS, Primaflor Mondraker) a Anne Terpstra (NED, Ghost Factory), a to tak dlouho, až Loanu dvě kola před cílem z celkových šesti docvakly a to hlavně zásluhou Holanďanky.
K ataku pak zavelela Anne Terpstra, díky čemuž se jí povedlo utrhnout definitivně Loanu Lecomte, Rebecca McConnell se ovšem nevzdávala a soupeřku měla stále na dohled. Tu navíc zbrzdily chyby v technice na kořenech i závodnice o kolo zpět. Při nájezdu do posledního kola měla být jezdkyně před ní stažena ze závodu, na rozhodčí ovšem zareagovala pozdě a odbočit z trati musela náhlým smykem. S sebou málem strhla právě i Anne Terpstru, to se ale naštěstí nestalo. Rebecca McConnel ji ovšem dojela, předjela, získala náskok a poprvé v kariéře ovládla závod světového poháru. Neznámou závodnicí ale rozhodně není, v top ten se pohybuje v SP pravidelně a doma má i dva bronzy ze světových šampionátů, a to z let 2019 a 2020. V cíli dojaté Rebecce navíc gratuloval i její manžel Daniel McConnel, bývalý australský šampion v cross country a bývalý stájový kolega Ondřeje Cinka.
Rebecca McConnell
"Je to neuvěřitelné, nemohu to stále vstřebat. Vždycky jsem doufala, že nějaké velké vítězství přijde a nyní je to tu. Musím poděkovat celému svému týmu za podporu, jsem jim vděčná," líčila v cíli Rebecca a na otázku, zdali je to teprve její začátek velkých vítězství odpověděla stručně: "To nevím, doufám, že forma bude stále dobrá, přípravu jsem měla velice dobrou, oproti loňským rokům jsem ji trochu upravila. Na další závody teď ale nemyslím, chci si hlavně užít dnešní výhru."
Rakouský souboj
Zajímavý byl i souboj o 4. a 5. místo. o tyto pozice spolu bojovaly dvě Rakušanky - Laura Stigger (Specialized Factory) a Mona Mitterwallner (Cannondale Factory), které stále ročníkově patří do kategorie U23, pro závody SP se ovšem nechaly postaršit. Mona Mitterwallner měla horší start, na Lauru Stiiger dlouho ztrácela, ke konci závodu se k ní ovšem dokázala dotáhnout a předjet. Laura souboj ovšem nevzdala a v posledním kole předvedla úžasný nástup, kterým Monu definitivně utrhla. Do cíle tak dorazila na 4. místě, 5. byla Mona Mitterwallner.
Češky ve čtvrté desítce
Na 34. místě dorazila do cíle Jan Czeczinkarová, s výsledkem ani výkonem ovšem spokojená nebyla: "Od příletu jsem cítila, že jsem úplně jalová a bez síly, hodně jsem bojovala s místním klimatem a celkově jsem si na kole připadala jak po dni řádění v aquaparku. Nohy jsem tahala z medu. Nakonec mě umístění ani nepřekvapilo, bojovala jsem hlavně sama se sebou. Po startu na první kopec jsem jela poměrně dobře na 15. místě bez větší námahy, ale nedokázala jsem pak už zrychlit a celý závod jsem spíše držela tempo a bojovala s horkem."
Pětatřicátá byla Tereza Tvarůžková, bohužel byla ale stažena ze závodu jedno kolo před cílem: "Tak bohužel pro mě závod skončil asi ve třetí vteřině, protože do mě najela Belgičanka a srazily jsem se. Praskla mi špice, ohnul se mi představec a musela jsem do depa napůl běžet, napůl jet, takže jsem vyjížděla úplně poslední. Podařilo se nám všechno vyměnit a pak jsem jela stíhací jízdu. Mrzí mě, že mě stáhli to kolo před cílem, chybělo mi nějakých 15 vteřin, abych do posledního kola projela. Bohužel už jsem s tím nedokázala moc udělat, nohy docela šly, zásek na startu byla ale příliš velký," uvedla smolařka závodu Tereza Tvarůžková.
Zlatý hřeb dne - závod mužů
A byl to právě Ondra Cink, kterému se podařil start, úvodní kolo se usadil na první pozici a zavedl stohlavé startovní pole do deštného, hřmícího deštného pralesa a stanovil čas (11:50 min.), který už nikdo během následujících šesti okruhů nedokázal překonat.
Možná i to přispělo k tomu, že Ondřej nevydržel tempo, když ve 3. kole nastoupil vítěz pátečního short tracku Alan Hatherly (RSA, Cannondale Factory). “Měl jsem výbornej start a pak jsem to zkusil, já to takhle mám a budu to zkoušet dál, dokud to nevyjde :-) Ale dneska jsem na to neměl, bylo tam spoustu lepších kluků, jsem spokojenej, top desítka se počítá. Beru to jako takový standard a jsem rád, že pořád držím takovou tu stabilitu z loňska,” okomentoval vývoj Ondra Cink.
Ondřej Cink
Šestadvacetiletý Jihoafričan pak byl první, kdo dokázal početnou skupinu favoritů roztrhat, vydržel s ním jen Schurter a Vlad Dascalu (ROM, Trek Factory). Ve čtvrtém kole vystřídal v čelní trojici Hatherlyho Maxime Marotte (FRA, Santa Cruz FSA) a tato trojice si to rozdávala až do samotného finiše.
Legenda N1NO žije
Nejvíce sil prokazoval nejmladší Rumun, jenž v pátečním short tracku hned na startu přetrhnul řetěz a závod nedokončil, do XCO tak nastupoval až ze čtvrté řady. Ale síly v dusném počasí nedocházely ani Ninovi a Maximovi, a tak v posledním kole začal souboj v podstatě od nuly. Nejdříve se Nino před nejdelším stoupáním dokázal prosmýknout na první pozici, jenže oba dva konkurenti zůstali na jeho zadním kole.
Poslední metry závodu mužů
Vše směřovalo k tomu, že se rozhodne v posledním krátkém stoupání před sjezdem do cíle. Tam zase ukázal Maxime Marotte, jakou chuť má po svém vůbec prvním vítězstvím v SP, když najížděl shora do cílového prostoru jako první. Jenže Nino se nevzdával a v závěrečném sprintu dokázal Francouze o pár centimetrů porazit. Na rumunského mladíka zbyla bronzová medaile.
Jeho emoce v cíli byly vskutku výjimečné, takové jsme rozhodně neviděli ani na konci srpna, když si dojel pro svůj devátý titul mistra světa. Dnes ani nebyl schopen pozávodního rozhovoru, ale po krátké pauze nakonec prohlásil: “Je to hodně sladké vítězství. Nechtěl jsem to vzdát do posledního metru a vyplatilo se. Musím přiznat, že jsem o sobě občas už pochyboval, že dokážu závod SP ještě někdy vyhrát, o to je to krásnější. Je to hodně těžké bojovat proti všem těm mladým klukům, ale já stále pracuju na tom, abych vyhrál ještě alespoň jeden závod,” nechala se slyšet (sotva slyšet) pětatřicetiletá legenda MTB před fanoušky, kteří nepřestávali fandit dlouho po dojezdu závodníků, a to i přesto, že jejich domácí hrdina Henrique Avancini (Cannondale Factory) dojel až na 13. pozici.
Henrique Avancini
Fanoušci
“Fanoušci a atmosféra byli neuvěřitelní, dva roky bez diváků a pak tohle? To je jako z jiné planety, moc krásné, doufám, že se sem zase za rok vrátíme,” dodal vítěz třiatřiceti závodů SP Nino a jeho slova o fantastických fanoušcích, jichž podle pořadatelů dorazilo na 35 tisíc, potvrdil i Ondřej Cink. “To, co předvedli diváci, to bylo neskutečný, měl jsem husí kůži celej závod. Mám Nový Město strašně rád, ale řekl bych, že tady byli fanoušci ještě hlasitější, je to hozená rukavice. Škoda, že se tady lidi nedostanou podél celý tratě, ale kotel v tom cílovém prostoru byl fakt neskutečnej,” konstatoval jediný český biker v elitní kategorii mužů.
“Hodně náročný to bylo, strašně těžká trať, občas jsem se trápil na uklouzaných pasážích, ale nemyslím, že to bylo špatný, ve sjezdech jsem neztrácel tolik. Věřím, že v průběhu sezony zajedu i lepší výsledky. Jedu domů s dobrým pocitem a motivací do dalších svěťáků. Podařilo se nám vyhrát týmovej ranking, v Albstadtu pojedeme poprvé se žlutejma číslama pro lídry v týmovým hodnocení, takže jsme spokojený,” doplnil Ondra, jehož týmoví parťáci z Kross Orlen dojeli na 8. (Litscher) a 23. (Wawak) místě.
Sobotní kategorie do 23 let.
V sobotu se bojovalo o první body v kategoriích do 23 let. Česko mělo na startu dva zástupce - na 25. pozici dokončil Jan Zatloukal (Nutrend Specialized) a na 29. příčce pak Jan Sáska (Rouvy Specialized). Třetí člen české výpravy Filip Konečný se bohužel v tréninku zranil a na start nenastoupil. Závod ovládl úřadující mistr světa Martin Vidaure Kosmann (CHI, Lexware MTB).
“Odstartoval jsem celkem dobře, jezdil jsem do 15. místa. První tři kola jsem se ale hrozně vařil a postupně cedil, pak se to nějak srovnalo a dostal jsem se do závodu, ale vše už bylo daleko. Chtěl jsem víc, ale nedá se nic dělat, Brazílie zatím nesedla, ale trať a fanoušci super!” řekl Honza Zatloukal, jenž minulý týden dojel jako nejlepší Čech v úvodním kole Českého poháru XCO v Brně.
Jan Zatloukal
Jan Sáska
“Devětadvacáté místo určitě moje očekávání nesplnilo. Už v týdnu jsem cítil, že únava po té dlouhé cestě pominula, a tak jsem si říkal, že do top10 bych to mohl uhrát. Ale bohužel hned na startu přede mnou borec nenacvaknul a já jsem se propadl až na úplnej konec balíku a bohužel se to tady hned po startu zúžilo a pak se najelo do trailu, tak nebyla žádná šance se tam vrátit. Každopádně v závodě jsem měl super nohy a mohl jsem jet celý závod naplno, což je oproti minulému týdnu dobrá zpráva. Takže celkově to hodnotím kladně, jsou to určitě zkušenosti k nezaplacení a hlavně ta trať tady a ta atmosféra byla úplně neuvěřitelná. Už se těším na další kolo SP do Albstadtu a do Novýho Města, tam je motivace hodně vysoko!” uvedl Honza Sáska.
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Vánoční Adventní kalendář je tady! Už po sedmé! Pojďte si s námi zahrát, objevte radost z... Příspěvek DNK Adventní kalendář 2024 pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Tak jo, poslední tři měsíce jsou tady. Vypadalo to sice jen na dva, protože mě... Příspěvek Z deníčku šílené matky B. – 4. díl. Chutě stejné, ale ty porce! pochází z Dámynakole.cz
Celý článek…Jan a Josef Kohoutové mají v Praze díky Klubu českých velocipedistů svůj pomník...
Celý článek…Chybí vám už „cyklistický“ pohyb a chcete protočit nohy na kole navzdory vrstvě sněhu za okny? Jaké jsou možnosti cyklistického tréninku na doma a jak vybrat to pravé ořechové?
Celý článek…
odpověď na Honza S. — #11 A proč by uvažoval? Ta tvoje taktika "šetřit síly a vyvážet se" ho snad k vítězství dovedla? Držel se ji v roce 2019, jestli nečteš jeho vyjádření, a výsledky byly horší než teď. On to veřejně opakuje pořád, že mu tohle sedí nejvíc, že pak ztrátu, kterou by v technice získal tím, že jede až čtvrtej, pátej nebo desátej musí sjíždět a bere mu to mnohem víc sil, než když do techniky najede první, vybere si zaprvé svou stopu a za druhé určuje sám tempo. Což si taky sezonu 2019 a 2020 vyzkoušel. Není to tak, že 2 kola vypálí na maximum a totálně se dodělá. Jo, sám říká, že to někdy zkouší roztrhat, ale to je logický. Sám i uvedl příklad svěťáků v sezoně 2019 a 2020, například Nové Město, kde se na popud právě těhle nesmyslných teorií jako je ta tvá snažil držet vzadu a nakonec musel pořád sjíždět rozdíly. Bylo to tady v rozhovoru na MTBS. Od tý doby řekl, že mu to nevyhovuje držet se za někým a že se nejlíp cítí vepředu, že tím právě síly šetří. Nejdřív se mi to jevilo jak tobě, ale dává to smysl. Téhle taktiky se držel nově od minulé sezony 2021 a jak mu vyšla, dovedla ho na 3. místo v celkovém pořadí SP... na vítězství to sice nedalo, ale nebyl od něj daleko a navíc tahle poslední sezona byla jeho životním maximem, tak mu evidentně taktika vychází. Kdyby nedojel každej světák do top 10 a nebyl několikrát na bedně a 2x druhej, tak by asi uvažoval o změně taktiky, ale takhle nemá důvod... a já se mu vůbec nedivím. Nejsem profík, ale kdybych byl Cimbál s jeho propozicemi, závodím úplně stejně. I když jsem se na to taky zezačátku díval skepticky, teď vidím, že jemu to sedí nejvíc.
odpověz na tento komentářodpověď na hrebejkom1 — #10 Bavíš mě, tak ti ještě jeden příspěvek věnuji. :-) Cituji z tohoto článku: "...pak jsem to zkusil, já to takhle mám a budu to zkoušet dál, dokud to nevyjde..." Z toho mi přijde, že o jiné taktice Ondra ani neuvažuje. A faktem je, že k tomu vytouženému vítězství ho ještě nedovedla.
- na tento komentář reaguje hrebejkom1 — #12
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #9 Jasně, v Brazílii nezrychloval, taky byl po pádu a po závodě s něčím lehnul, tak se asi ani necejtil. Ty tady ale nemluvíš o Brazílii, ale o tom, že Cimbál dělá tuhle věc stále dokola a definuješ to jako šílenství.. tak ti vysvětluju, proč to dělá a jak se to odráží na výsledcích a časech. Mluvíš o tom, že tohle dělá VŽDY a také to VŽDYCKY tak stejně dopadá. Já ti to vyvracím. To, že se mu v Brazílii nedařilo jako v ostatních světácích neznamená, že ta jeho taktika je šílená. Podívej se třeba na Leogang, Albstadt, Les Gets a další. Podívej se na celou jeho sezonu. A vyjádřil ses k úplnýmu minimu, měl by sis spíš přiznat to, že absolutně nerozumíš tomu, jak se závodí na mtb a mícháš tady dojmy ze silnice (že se někdo vyváží) s biky. Bych chtěl vidět, jak by ses vyvážel v závodě, kde mají průměrnou tepovku min 160.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #11
odpověz na tento komentářodpověď na hrebejkom1 — #8 Super, akorát že tahle diskuse byla k tomu poslednímu závodu. Ty tady mícháš dohromady svoje dojmy a mezičasy pravděpodobně z jiných závodů. Podívej se na https://chronorace.blob.core.windows.net/webresources/20220408_xco/petr_xco_me_analysis.pdf a pak mi dej prosím komentář k těm časům na jedno kolo. Fakt nezrychloval...
- na tento komentář reaguje hrebejkom1 — #10
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #3 odpověď na kocur — #4 Chlapci tak já vám to vysvětlím. Je vidět že nejezdíte mtb, protože jinak byste nemohli vést takový řeči :D Cimbál rozhodně není šílenec a dělá to moc dobře. Musím se smát když Honzo píšeš, že když je Cimbál první tak ostatní se za ním vyváží :D tohle není silnice, tady se nevyvážíš na žádným fleku, mtb se za ty roky tak posunulo a zrychlilo, že musíš jet na 100 % prakticky celej závod, jinak nemáš šanci... Jestli máš pocit, že ti za ním šetří síly, tak fakt ne, naopak to pak musí dojíždět a ztrácí mnohem víc síly :D Cimbál moc dobře ví, že není dobrej technik a ve sjezdu ztrácí, proto chce jet do technických pasážích první, aby diktoval tempo on a nemusel to složitě dojíždět vzadu. Protože i když jedeš na třetím, čtvrtým místě, tak ten před tebou tě může brzdit, může vycvaknout pedál třeba a první ti ujede. To je zřejmě důvod proč chce jet první, aby neztrácel ve sjezdech. To že letí jako splašený první dvě kola a pak mu dojdou síly, s tím fakt nesouhlasím, on si je podle mě moc dobře vědom toho, že nemůže první kola přepálit a mimochodem když se podíváš na jeho stravu nebo na mezičasy kol, tak on podle čísel spíš každý kolo zrychluje, takže tady asi logicky neplatí to, že mu dojdou síly. Já osobně si myslím, že to dělá moc dobře, když si vzpomenu na Nový Město, jak se držel v zadních pozicích podle tvojí taktiky a dojel na prd, takže evidentně mu svědčí tahle jeho taktika být první, závod roztrhat. Navíc minulou sezonu byl v celkovým pořadí 3. a měl nejstabilnější formu ze všech, tak to snad svědčí o tom, že ať už to dělá jakkoli dělá to dobře.
- na tento komentář reaguje Honza S. — #9
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #6 To nedokážu říci..... I když to ve srovnání se špičkou může zdát dost energeticky neekonomické, tak i s tímto je výsledkově úplně někde jinde než kdokoli jiný z repre.
odpověz na tento komentářodpověď na Frybis — #5 Tak starty jsou vždycky důležité, o tom žádná. Na startu se závod nevyhrává, ale dá se tam prohrát. Takže chápu, proč chce být vepředu, než se to trochu roztáhne. Ale to pořád pro mě není vysvětlení, proč letí jak splašený tak dlouho, dokud mu nedojdou síly, zatímco ostatní se za ním v relativním klidu vyváží.
- na tento komentář reaguje Frybis — #7
odpověz na tento komentářodpověď na Honza S. — #3 odpověď na kocur — #4 Kdysi to někde psal, že on jakmile se dostane do strkanice, tak je bez šance. Několikrát to bylo i vidět, že pokud do první zatáčky najel třeba desátý, tak z ní vyjel cca 20. :-/
Takže raději jede od začátku naplno....
- na tento komentář reaguje Honza S. — #6
odpověz na tento komentářPresne to isté napadlo aj mňa. Otázka, prečo túto taktiku stále opakuje, keď mu doteraz nevychádzala. Škoda že sa nejazdí len na 2 kolá, bol by jednoznačne najlepší. Vyzerá, že to vždy prepáli.
- na tento komentář reaguje Frybis — #5
- na tento komentář reaguje hrebejkom1 — #8
odpověz na tento komentář„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
To se mi vybavilo, když jsem viděl Ondru, jak zase hned vypálil dopředu. No a dopadl také jako vždy. To mu ještě nikdo neřekl, že závody se v prvním kole nevyhrávají a není to ani F1, kde by měl aspoň nějaké body za nejrychlejší kolo?
- na tento komentář reaguje Frybis — #5
- na tento komentář reaguje hrebejkom1 — #8
odpověz na tento komentářPrevot na štart nastúpila, ale odstúpila cca 2 kole.
odpověz na tento komentářJen pro upřesnění, Rebecce jeji manžel negratuloval. Prý byl na všech 41, co odjela, a pak na jeden nepřijel a hned vyhraje :)
odpověz na tento komentář