Velká část světové špičky přezbrojuje na twentyninery. Dočkáme se prvního mistra světa na 29" kolech už letos?
Sezóna 2011 sezónou 29"? Zatím to tak vypadá. Boom velkých kol nabral během zimní pauzy výrazně na obrátkách. První závod nejprestižnější světové série se blíží a tak bude zajímavé sledovat, jak tento trend světový pohár zasáhne a zda-li se třeba postupně stane standardem, jakým jsou dnes kotoučové brzdy.
Podle informací některých výrobců totiž ten pravý boom teprve přijde a v kolekci kol na rok 2012 dostanou devětadvacítky zase více prostoru ...
Už teď je jasné, že na 29" kole může do prvního závodu v Pietermaritzburgu vyrazit hned polovina ze šestnáctky UCI Elite MTB týmů!
Podíváme-li se do první desítky rankingu UCI, zjistíme, že s velkými koly zatím veřejně nevyrukovali jen Julien Absalon (Orbea) a bratři Fluckigerové (Trek World Racing). To je oproti loňsku veliký skok. Vždyť jediným, kdo minulý rok pravidelněji ve světové špičce závodil na devětadvacítce, byl Burry Stander, který na velkých kolech objel tři závody a ve dvou z nich rovnou skončil na stupních vítězů a to včetně mistrovství světa. A letos?
Otázkou je, nakolik se jedná o marketing firem, které potřebují na bikový trh dostat něco "nového" a roztočit další koloběh komponentů s označením 29" nebo zda se jedná o prozření, že ten šedivý pán s bradkou a malými brýlemi a ti další, kteří se přou o autorství, měli tenkrát s o tři palce většími koly dobrý nápad.
Napoví třeba i případ týkající se americké bikerky Willow Koerber, u které se dá s nadsázkou říct, že ji velká kola rozjela kariéru. Přitom právě ona boří mýtus, že velká kola jsou jen pro bikery většího vzrůstu - Willow měří 160 centimetrů.
Na světovém šampionátu v cross country 2009 v australské Canbeře byla historicky první medailistkou na twentynineru a tenkrát se členka týmu Subaru / Gary Fisher nechala jasně a hrdě slyšet, že co se průměru kol týče, měnit už nechce. To bylo před rokem a již brzy uvidíme, co na to "nový" zaměstnavatel Trek, který se do velkých kol zatím nepouští. I na nedávném tréninkovém kempu továrního Trek World Racing týmu ve Španělsku byl ale zatím nepojmenovaný twentyniner k vidění. A na druhou stranu pokud bude Koerber podle strategie značky znovu sedlat 26" bike, jednoduše může svými výsledky ukázat, že o průměru kol to nakonec vlastně vůbec není...
Výhod 29" průměru kol oproti 26" je několik. Zmenšuje se například přední nájezdový úhel na překážku a proto ji velké kolo snáze překoná. Dalším plusem je větší styčná plocha mezi pláštěm a zemí, což se projevuje na lepší přilnavosti v zatáčkách, trakci v prudkých výjezdech nebo eventuelně menšímu zaboření pláště do bahna či písku.
Díky velkým kolům je také těžiště bikera položeno níže, kolo je proto stabilnější a oddaluje pocit přepadnutí přes řídítka v prudkých sjezdech. V neposlední řadě je tu výhoda větší setrvačnosti.
Samozřejmě jsou tu ale také nevýhody. Větší kola jsou logicky těžší a méně tuhá do boku. O něco hůře se také roztáčejí čili tolik nezrychlují. Menší je zatím také sortiment komponentů a dalším problémem je skloubit potřebný prostor pro velká kola s optimální geometrií rámu a to zejména v jeho přední části, kde se řídítka dostávají přiliš vysoko. Proto jsou na některých závodních kolech k vidění až komicky vypadající kreace s představci s velmi negativním sklonem.
Z českých bikerů se tento trend zatím týká jen toho nejlepšího - Jaroslava Kulhavého. Vicemistr světa měl po svém přestupu do továrního týmu ve volbě materiálu volnou ruku. A mnohé překvapil. V letošní sezóně bude sedlat pravděpodobně jen twentyninery. Většinu závodu by měl objet na celoodpruženém modelu S-Works Epic 29er a rychlé závody, jako například závody ve sprintu potom na hardtailu S-Works Stumpjumper HT 29er.
Po prvních testech na Kypru, kdy si půjčil devětadvacítku jen na vyzkoušení a hlavně ladil posed, prohlásil:
"Zvykám si, ale mám z toho dobrý pocit! Jede to jako tank. Velká kola skvěle jedou v technických pasážích, kde snáz překonávají překážky, v singletracích a nebo také ve vysokých rychlostech, kde mají větší setrvačnost. Naopak nevýhodou je trochu větší váha - asi půl kila navíc. Ale to jízdní vlastnosti hravě smažou. A potom manévrování v nízkých rychlostech, kdy je kolo trochu víc vratké než klasický bike." bilancuje Jaroslav, který je přitom znám tím, že nemá příliš rád změny materiálu a své kolo musí mít přesně střiženo na sebe, aby se na něj mohl spolehnout.
Dalším z českých závodníků, kdo by se měl objevit v závodech na 29" je trojnásobný domácí šampion Pavel Boudný.
Kulhavého týmový kolega a bývalý mistr světa v cross country i maratonu Christoph Sauser se zúčastnil v lednu v Jihoafrické republice tradičního testování, do kterého tentokrát přibylo srovnání 26" vs. 29".
A výsledek? Při stejném nastavení a stejných pláštích zajel Susi na o 0,7 kilogramů těžší devětadvacítce lepší časy než na šestadvacítce. Ve výjezdu o 11 vteřin, ve sjezdu o 12. Testovací tratí byl technicky náročnější 5 kilometrů dlouhý singletrack s převýšením 220 metrů.
"Epic 29er bude skvělý na těžké maratonské tratě jako je třeba Cape Epic. Na cross country, kde se neustále nastupuje a sprintuje ze sedla ale budu volit 26" kolo, které je tužší a lehčí a navíc tratě nejsou tolik kamenité, jako trail na kterém jsem testoval. Pro hobíky jsou ale velká kola jasná volba. Dostane se jim nových zážitků z rychlé, plynulé a pohodlné jízdy." sumarizuje svůj pohled Christoph, jehož další dojmy si můžete přečíst přímo na jeho webu sauserwind.com.
Devětadvacítku pro závodní nasazení představila před letošní sezónou také Merida (Big.Nine - 29 závodních palců od Meridy). Rám vycházející z topmodelu O.Nine se pyšní váhou na hranici 1,1 kilogramu. I u závodníků nejlepšího týmu UCI rankingu zavládly po prvním testování pozitivní pocity.
"O mně je známé, že mám rád pevná kola a twentyniner je pro mě nový krok. Big.Nine je mezistupněm mezi klasickým hardtailem a fullem." nechal se slyšet úřadující mistr světa José Antonio Hermida. To z diplomatičtější odpovědi jeho parťáka a týmového kolegy Rapha Naefa bylo možné vyčíst, že nárůst pohodlí je u 29" hardtailu citelný, ale zkrátka jím preferovaný celoodpružený bike to není.
Další značkou, u které se devětadvacítky prosadily do továrního týmu, je Scott a i tady proběhlo testování úspěšně - Florian Vogel zvítězil na finálovém závodě Maremma Cupu v Toskánsku.
Ještě teplý hardtail od Feltu na velkých kolech přivezl na Kypr také vicemistr světa do 23 let Thomas Litscher, ale pro závod na tvrdé kamenité trati raději zvolil klasický celoodpružený bike. Dále tu jsou závodní devětadvacítky u Lapierre, Cannondale, Giantu a dalších.
Zda se prognózy devětadvacítkové smršti vyplní ukáže až čas, reálné zkušenosti na závodních tratích a možná následný úspěch u cyklistických mas všech výkonnostních kategorií. Do té doby můžeme jen dlouze debatovat, zda je větší kolo další milník ve vývoji horského kola nebo jen planým pokusem o změnu.
Foto: Michal Červený
Americký Trek se letos rozhodl, že dá brouka do hlavy všem, kteří to se silniční cyklistikou myslí opravdu vážně. Po loňském představení nové aero silničky Madone tak letos přišla na řadu ještě…
Celý článek…Čeká vás především kvalitní horský trénink ve společnosti závodníků profi pelotonu. A také semináře, péče špičkových techniků, fyzioterapeutů a masérů, sauna, dobré a zdravé jídlo. Prostě top…
Celý článek…Nová pravidla, kvalifikace, závody jen těch nejlepších, divoké karty…..odvážný krok směrem k budoucnosti horské cyklistiky....…
Celý článek…Specialized uvedl na trh elektrokolo Vado SL 2 Carbon, které se váhou dostalo na pouhých...…
Celý článek…Krásné a funkční. To je nový model Orbea Diem, s nímž budete ve městě za bohy...
Celý článek…Zcela nové Turbo Porto je více než jen nejužitečnější a nejvýkonnější nákladní elektrokolo ve své kategorii. Je pečlivě zpracováno tak, aby bylo nejvýkonnějším, nejpropracovanějším a nejkrásnějším…
Celý článek…
odpověď na Mirda — #24 průjem nebude..pro info jezdim V brzdu na zadní kolo a vepředu 160mm kotouč formulu B4 pokud víš co to je... Podle mě jsou 29 kola na maratony a dálkový ježdění..ale XC neni žádné pohodlné ježdění. Je to sakra dřina, pot a sebeodříkání. Dneska potkávam samé rádoby bikery co ani nepozdraví..tech mi je opravdu líto. Jinak jestli chceš vidět průjem písni a dáme švih :p
odpověz na tento komentářJezdím na 29 už 5 rokem, nejsem žádný profík, ale obyčejný nadšenec (jako asi většna z nás ) co za sezonu nějaký ten závod obsolvuje a musím říct, že už bych na 26 nesedl, z okruhu lidí kolem mě kdo jednou zkusil už neměnil. Každému určitě pasuje něco jiného, ale pokud máte možnost si půjčit nějakou testovačku tak to určitě udělějte.
odpověz na tento komentář... a že sa v článku nespomína Anthem, ktorý si vedie dobre aj na pretekoch - viď. :
http://www.giant-bicycles.com/sk-sk/news/article/developing.the.giant.anthem.x.29er/15322/
odpověz na tento komentářJe mi fuk jejich marketing, jediný o jakém vím je, že jsem se podíval na jejich web. To že je rám vyrobený v asii neznamená, že je špatný. ;-) Dělají tam od špičkových rámů po totální sračky. I ten můj Ghost je sice Assembled in germany, ale kde je proudly made....to tam není. Že by Asie??? ;-) Co chci říci, že je fakt hezký i v té 29" a že je předražený. Jako většina 29" produkce. Chce to čas aby to spadlo.
odpověz na tento komentářFirma Niner staví na prvotřídním marketingu, kdy lidem "natloukli" do hlavy dráhou exklusivitu u klasických asijských rámů "za babku".
Avšak máme svobodu, nabídky se rozrůstají, můžeme si jezdit na čem chceme, což je na tom to nejlepší, :-).
odpověz na tento komentářTakže jsem se dozvěděl, že jsem hobík, nejsem pravý kovaný biker, jsem rádobybiker jezdící na spatlanině za statisíce, :-D.
Zajímalo by mne, kolik z Vás pravých bikerů jezdí Vbrzdy, protože tahle "debata" prskajících křiklounů bez argumentů mi připomíná podobnou situaci při rozšiřování kotoučových brzd, :-). Taky jsem na ně prskal; a nyní zvesela s úsměvem jezdím přírodou s kotoučovkama na 29ce. Sice nejsem právý biker, ale baví mě to více než na 26ce.
Tak co pane Hasák, zase bude slovní průjem typické české malosti? :-)
- na tento komentář reaguje Hasak — #30
odpověz na tento komentář29 na bika nepatří...ať to nazvou jinak, ale ne to dávat do stéjné kategorie..to je jako by na bicrossu jezdili stejný kategorie an jiných rozměrech kol( myslím velikost kol) mají to taky rozdělené. S...u na marketing a na všechno pro to, aby si každý rádoby biker mohl zajet to co by na malých kolech nedal či jen obtížně...pak vás tyhle lidi na švihu ani nepozdraví a jen čumí..hlavně že ma kola za statisíce a ví o tom kulový..presně pro takovýhle lifťáky je tohle vyráběný...HAWG
odpověz na tento komentářodpověď na Pajan — #20Souhlasim. Jezdci to musí jezdit kuli smlouvám, ale jinak kovaný a pravý biker jede stále 26
odpověz na tento komentářodpověď na seky33 — #18 všechno by mělo mít svoje meze..ale podle mě 29 patří na crossový kolo..už to neni XC MTB ale spatlanina pro hobíky, aby na tom dokázali jet to co jiný na 26
odpověz na tento komentářJá bych zavedl zvláštní kategorii 29"... Předešlo by se dohadům a spekulacím. Osobně bych si 29" nepořídil, ale s ohledem na "obří" rozdíly by zvláštní kategorie byla jediným východiskem.
- na tento komentář reaguje hasák — #22
odpověz na tento komentářNa 29 hardtailu od Garyho z roku 2001 jezdím spoojeně do práce už dva roky a je to s přehledem to nejlepší co si můžu přát (provnáno s 26 HT, 26 fullem, silničkou).
Po poznání, že 29 jsou pro mě OK, jsem chtěl něco na mé amatérské maratonské závodění. Po celodení testovací jízdě, jsem silně zatoužil po GF Superfly 100, ale byl pro mě finančně dost mimo. Tak jsem se "uskrovnil" a pořídil si tohodle fešáka od Santy: http://www.bikemagic.com/news/images/interbike09_tallboy1_h.jpg
Chápu, že někomu se větší kola moc nepozdávají, ale mě osobně se líbí mnohem víc než jeho 26 obdoba = Blur: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/113030487/Santa_Cruz_Blur_LT_Mountain_Bike.jpg
Po najetí 300 km konstatuji, že rozhodně nejsem zklamán a Tallboy bude moje hlavní kolo na maratony i na vyjížďky. Cítím se na něm mnohem jistěji v technických sjezdech a do kopce toho nyní vystoupám mnohem více, snad jen to zrychlování bylo na 26ce lepší, ale to ještě poladím lehčími koly a hlavně snad i větším tréningem.
odpověz na tento komentářMoc by mě zajímalo, kde se bere tolik nenávisti v této i jiných diskuzích a nejen na téma 29". Nechápu co na tom komu pořád vadí, že tím musí zaplevelovat fóra, hlavně nemůžu skousnout ty komunistycký názory, že by to chtěl někdo dokonce zakazovat. Co pak dalšího by jste ještě chtěli zakázat, snad všechna kola co jsou pod váhovým limitem UCI, nebo snad rovnou komponenty a rámy z karbonu, protože jediný správný kolo je pouze z ocele, co dál? Minulý režim ten chtěl taky pořád něco zakazovat a přikazovat, protože oni jediní věděli co pro nás všechny je to nejlepší. Ještě, že dneska máme tu demokracii a každý si může svobodně zvolit na čem bude jezdit. A je mi vyloženě zle z lidí, kteří by chtěli něco všem nakazovat.
- na tento komentář reaguje Hasák — #21
odpověz na tento komentářZcela uznávám, všechny argumenty pro 29. Poté co jsem měl možnost se na 29tce svézt jsem nabyl dojmu, že fakt nekecají. Nicméně si 29tku nekoupím. Z jednoho iracionálního důvodu: Nelíbí se mi. Kolo vypadá jako velbloud. Pokud bych se kolem živil, jdou samo tyto pocity stranou, ale dokud si můžu užívat ježdění jen tak, chci, aby se mi kolo tak líbilo.
Jo a ještě něco. Jsem samo proti každému zakazování čehokoliv odlišného.
odpověz na tento komentář.....myslíte, že Pavla Havlíková přejde taky na 29"? :-)
odpověz na tento komentářcitace: To bylo před rokem a již brzy uvidíme, co na to "nový" zaměstnavatel Trek, který se do velkých kol zatím nepouští.
Nevím, pod koho poslední roky patří Gary, ale Trek to prostě nechával pro tuto značku. A teď po sloučení jsou 29" ve Fisherově co? Trek má díky těmto vazbám 29" v programu vlastně odjakživa. Nebo jsem to špatně pochopil a myslí se jen v závodní oblasti s nápisem Trek na rámu?
odpověz na tento komentářodpověď na kolík — #6 jasně, zakázat, zakázat, zakázat, zakázat a ještě zakázat. kruci, lidi, musíte být tak stádní? když někomu sedí 29" tak ať si to jezdí, ne? a když vám to přijde hnusné, tak se na to nedívejte
odpověz na tento komentářPodle mě to je všechno jen marketing. Připadne mi to jak z 10-ti rychlostní kazetou. Prostě holt se musí přijít s něčím novým, co v určité části skupině lidí nahlodá myšlenku, že tohle je přesně ten důvod koupit nový produkt. A tak se prostě dělá byznys….
odpověz na tento komentářty kola sou proste hnusny. mam moc rad novy technicky vychytavky, ale kdyz to uplne kurvi tu krasu toho bajku, jdete s tim do rite. tak ze bysme treba zacali stavet silnicky na ty velikosti co byly kostitrasy? na ceskych silnicich po letosni zime by to asi prekonavalo prekazky jako nic... .)
odpověz na tento komentářodpověď na Žvejk — #9 Jaký vliv mají bezdušáky a 10ti rychlostní kazety na kola velikosti 29?
- na tento komentář reaguje marko — #
- na tento komentář reaguje marko — #
odpověz na tento komentářMtb kola byla od jejich zrození 26tky ,tak proč se dovoluje a zavádí něco jinýho.U jiných sportu se přeměřují lyže,oštěpy,brusle,hokejky atd.
odpověz na tento komentářodpověď na kolík — #6 A kotoučové brzdy by taky měli zakázat a ještě bezdušáky a hlavně 10ti rychlostní kazety! :D
- na tento komentář reaguje kolik — #11
odpověz na tento komentářneni nad malý lidi na 29 hlavně to nastavení posedu stojí za to hehe: http://www.bike-forum.cz/upload/users_lib/1787/fotogalerie/big/1562570-1.jpg
odpověz na tento komentářTak, tak, všechny 29ky zakázat, znárodnit a sešrotovat, protože jinak už se k 26ce nevrátím. Protože jinak enchápu, proč bych se měl dřít na terénních řpekážkách s menšíma kolama, .-).
odpověz na tento komentářPodle mě jsou všechny 29 k ničemu vím že mají lepší valivý odpor lépe přejedou překážky atd.. Ale horský kola byly dycky 26 :-).A pokaždý vidím na zavodech 29 podle mě by měli stanovit že mají bejt jen 26.(můj názor)
- na tento komentář reaguje Žvejk — #9
- na tento komentář reaguje doom — #
- na tento komentář reaguje doom-cz — #
- na tento komentář reaguje doom-cz — #14
odpověz na tento komentářJá bych všechny ty 29" zakázala...
odpověz na tento komentářA co takle 27,5" (650B)??? Ve státech už se objevují a už i Schwalbe vyrabí Racing Ralpha v tomto rozměru;)
Možná by MTBS o tom mohlo něco napsat, jestli je progresivnim serverem.
odpověz na tento komentář29 NEBRAT!
odpověz na tento komentářHlavne se z toho hned neposrat :-)
odpověz na tento komentářaj Nino S. si pochvaluje :-)
"It's the only way to get my race position on the 29er. I already ride the smallest possible frame. But is all this really worth?"
http://forum.mtbiker.sk/resources/image/69913
odpověz na tento komentář